Hjälp med standardmodellen
Hjälp med standardmodellen
Hej!
Vår alldeles nya (13 dagar) dotter har fram till för några dagar sen gått att klämma i mat tre gånger under den 1-1, 5 timme hon varit vaken. Nu verkar det stört omöjligt. Hon äter absolut inte mer än 1 gång var gång hon vaknar på natten, vilket hon gör varannan timme. På dagen går det att få i henne max 2 omgångar under vakenperioden.
Sista dagarna har hon haft problem med magen (gaser).
Hon har varit otrolig nöjd, bara ätit och sovit. Är fortfarande mycket nöjd, bortsett från gaserna.
Varför får jag inte i henne mer? Kan det vara så att hon blir mätt redan på första slurken? Jag trugar verkligen så mycket det går. Jag håller på tills hon blir galen på mig. Det har som sagt funkat fram till nu.
Och hur får jag nätterna att funka?
Tusen tack!
Vår alldeles nya (13 dagar) dotter har fram till för några dagar sen gått att klämma i mat tre gånger under den 1-1, 5 timme hon varit vaken. Nu verkar det stört omöjligt. Hon äter absolut inte mer än 1 gång var gång hon vaknar på natten, vilket hon gör varannan timme. På dagen går det att få i henne max 2 omgångar under vakenperioden.
Sista dagarna har hon haft problem med magen (gaser).
Hon har varit otrolig nöjd, bara ätit och sovit. Är fortfarande mycket nöjd, bortsett från gaserna.
Varför får jag inte i henne mer? Kan det vara så att hon blir mätt redan på första slurken? Jag trugar verkligen så mycket det går. Jag håller på tills hon blir galen på mig. Det har som sagt funkat fram till nu.
Och hur får jag nätterna att funka?
Tusen tack!
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
-
Gäst
Kan vi få lite detaljer, tror du?
Du följer SM, skriver du! När brukar dagen börja, på ett ungefär?
Jag vill gärna hjälpa dig, men vill gärna att du fyller på med lite mera fakta!
Återkommer!
Tack!
Dagen brukar börja vid sju, fast ibland somnar hon om (och vi med), så då går vi upp vid tio.
På dagen är det mellan 2.5-3 timmar mellan målen. Då ligger hon och pratar lite i sömnen i ca 1 timme innan hon vaknar.
Första veckan åt hon mellan 1-1,5 timme per gång med blöjbyte, nu äter hon ca en kvart+ blöjbyte.
Det är jättesvårt att få henne att rapa. Jag ska testa att köra henne i vagnen, på mage över tröskel, jag tror det är det enda vi inte testat.
Hon vägde 3700 gram när hon föddes 10 dagar innan utsatt datum, med snitt.
Tusen tack!
Jessica
Dagen brukar börja vid sju, fast ibland somnar hon om (och vi med), så då går vi upp vid tio.
På dagen är det mellan 2.5-3 timmar mellan målen. Då ligger hon och pratar lite i sömnen i ca 1 timme innan hon vaknar.
Första veckan åt hon mellan 1-1,5 timme per gång med blöjbyte, nu äter hon ca en kvart+ blöjbyte.
Det är jättesvårt att få henne att rapa. Jag ska testa att köra henne i vagnen, på mage över tröskel, jag tror det är det enda vi inte testat.
Hon vägde 3700 gram när hon föddes 10 dagar innan utsatt datum, med snitt.
Tusen tack!
Jessica
-
Gäst
Jessica!
Jag återkommer seanre ikväll när mina små är lagda!
Just nu lite snabbt bara, angående rapningen: jag brukar själv stryka Sofia över ryggen med hennes mage vänd mot mig, när rapen inte vill upp. Funkar varje gång! (Sofia är också svårrapad!)
Strykningarna är rätt så kännbara, och taktfasta.
Jag återkommer seanre ikväll när mina små är lagda!
Just nu lite snabbt bara, angående rapningen: jag brukar själv stryka Sofia över ryggen med hennes mage vänd mot mig, när rapen inte vill upp. Funkar varje gång! (Sofia är också svårrapad!)
-
Gäst
Okej, barnen lagda, nu kör vi!
Det absolut första som jag kommer att tänka på är detta:
liten tös äter sig igenom natten: varannan timme, skriver du. Enligt SM-tänket är det ju meningen att barnet skall äta sig mätt på dagen, och ha två nattmål under natten. Detta kan jag tänka att du vill uppnå, med tanke på att du är bekymrad om matningen under dagen...
du säger att hon äter nu cirka 15 minuter. Det är, vill jag komma ihåg, vad det "skall" ta - enligt min BB-personal + amningshjälpen, för en bebis att äta sig mätt, ifall det finns mjölk hos mamman. Så det ser ju bra ut!
du skriver att det tar cirka 2,5 - 3 timmar mellan målen. Du tänker du på påbörjat mål, eller hur? Ifall lilla damen har svårt med aptiten just nu, kanske att det går att sträva efter att ha just tre timmar mellan målen? Under smekmånaden är det barnet som styr, jag vet, men jag tänker att ifall du kan, så kanske sträva efter tre timmar mellan måltiderna?
Det är OFTA struligt med SM med under ökningsperioderna; barnet beställer mera mat och brösten försöker hänga med! Det handlar om en vecka, cirka...
Ha is i magen, och skriv ner hennes tider, under tiden som du "väntar ut" ökningsfasen!
Kan du ta upp henne en extra gång för matning precis innan DU går och lägger dig för natten? Det brukar ge lite mer sammanhängande nattsömn!
Angående rapningen: enligt SM är ju tanken mat-rap-mat, sedan blöjbyte, umgänge ifall barnet orkar och så mera mat. Jag tänker mig att det är kanske det där med rapen som strular: om det sitter en massa luft i vägen "tror" hon att hon är mätt, och därför funkar inte påfyllningsslurken! Även om det tar tid, lägg alltså energi på att få till den där rapen! Sedan erbjuder du påfyllning som världens mest självklara grej!
Summa sumarum:
För lugnare nätter: ta upp precis innan DU går och lägger dig för en extra matning.
Se till att få henne att rapa; då finns det förhoppningsvis plats för mera!
Sträva efter att ha tre timmar mellan målen, om det går; du är i smekmånaden och följer bebisen!
Hoppas att detta kan ge dig något! Och hoppas att någon mer kunnig SM-räv tittar också in här!
Lycka till!
Det absolut första som jag kommer att tänka på är detta:
Summa sumarum:
För lugnare nätter: ta upp precis innan DU går och lägger dig för en extra matning.
Se till att få henne att rapa; då finns det förhoppningsvis plats för mera!
Sträva efter att ha tre timmar mellan målen, om det går; du är i smekmånaden och följer bebisen!
Hoppas att detta kan ge dig något! Och hoppas att någon mer kunnig SM-räv tittar också in här!
Lycka till!
Hej igen och tack!
Nej, 2,5-3 timmar mellan målen är från sista slurk till första- det är vad hon sover i stöten på dagen. Eller 2 timmar.
Mjölk finns i överflöd, skulle lätt kunna föda upp ett par ungar till
Så sista slurken är alltså bara om det behövs, har jag fattat rätt då?
Jag ska kämpa på med rapningen och tratta i det sista jag gör!
Vi försöker få henne att sova tre timmar i natt genom att vagna henne, kan det vara så att hon då vänjer sig vid tre timmar natt tror du?
Tusen tack Päivi!
Nej, 2,5-3 timmar mellan målen är från sista slurk till första- det är vad hon sover i stöten på dagen. Eller 2 timmar.
Mjölk finns i överflöd, skulle lätt kunna föda upp ett par ungar till
Jag ska kämpa på med rapningen och tratta i det sista jag gör!
Tusen tack Päivi!
-
Gäst
Jag skulle erbjuda sista slurken alltid med så här små - som en säkerhetsgrej.
Jag vet inte om det är en bra idé att vagna riktigt än - du är inne i smekmånaden, och barnet skall ju ha mat vid förfårgan - problem blir det ju ifall "förfrågan" är varannan timme hela natten lång...
Prova i första hand att ta upp innan du går och lägger dig för att proppa i så mycket mat som går - så att det kan bli mer sammanhängande sömn för dig också där på förnatten!
Sedan tänker jag på det där med att lägga barnet direkt efter "nock-out-slurken" hur funkar det
Somnar hon på dirketen eller gnys det? Om gny, så kan det vara frågan om 10 ml till som skulle kunna slinka ner... 8) Lägga absolut helt proppmätt, dag som natt är tanken, då får du mer sammanhängade sömn, tror jag!
Sign. Mammut Maria rådde mig att ställa väckarklockan på natten och ta upp efter cirka tre timmar -dvs innan barnet hinner fråga efter maten - men du vill ju först och främst få till åtminstone tre timmars sammanhängande sömn på natten!
Och vi väntar på SM-rävarnas ankomst i tråden, du och jag...
Jag vet inte om det är en bra idé att vagna riktigt än - du är inne i smekmånaden, och barnet skall ju ha mat vid förfårgan - problem blir det ju ifall "förfrågan" är varannan timme hela natten lång...
Sedan tänker jag på det där med att lägga barnet direkt efter "nock-out-slurken" hur funkar det
Sign. Mammut Maria rådde mig att ställa väckarklockan på natten och ta upp efter cirka tre timmar -dvs innan barnet hinner fråga efter maten - men du vill ju först och främst få till åtminstone tre timmars sammanhängande sömn på natten!
Och vi väntar på SM-rävarnas ankomst i tråden, du och jag...
Halloj igen!
Jag erbjuder sista slurken, men ibland är den omöjlig att få i.
På dagen är det ofta så att hon låter lite ( pratar i sömnen, tror jag) innan hon vaknar. Då kan man rulla lite sakta så sovedr hon vidare. På natten tror jag att vi ibland tagit upp henne för tidigt, så vi tänkte att man kan försöka dra på sömnen som vi gör på dagarna, är det fel, tror du?
Ibland gnyr hon, då brukar jag ta upp henne och försöka proppa i lite till.
Tack snälla du igen!
Jag erbjuder sista slurken, men ibland är den omöjlig att få i.
Ibland gnyr hon, då brukar jag ta upp henne och försöka proppa i lite till.
Tack snälla du igen!
-
Gäst
åhåhåååååååååå jag har också barn som snackar i sömnen!
Jag vet inte HUR många gånger jag störtade till vagnen när Sofia var nyfödd - i övertyglsen att NU så hade hon vaknat, bara för att få äran att stå och stirra på en hårt sovande liten... 8-[
Är det så att det är fråga om en sömnskarv, som hon sover över med en liten oebtydlig buff/vagnskakning från din sida så tycker jag att du gör helt rätt. Regelrätt gråt är ju en annan femma - då skall lilla livet ha mat.
Får man inte i sista slurken då är det mätt, tycker jag!
Rapportera hur det går! 8)
Är det så att det är fråga om en sömnskarv, som hon sover över med en liten oebtydlig buff/vagnskakning från din sida så tycker jag att du gör helt rätt. Regelrätt gråt är ju en annan femma - då skall lilla livet ha mat.
Får man inte i sista slurken då är det mätt, tycker jag!
Rapportera hur det går! 8)
En fråga till bara- jag ser att en nyfödd ska sova 16,5 timmar per dygn- min unge sover typ 20 timmar- inte sjutton ska jag väl väcka henne? Hon har ingen längre vakenperiod på kvällen. Det är max en timme som gäller för henne verkar det som....
Tack igen!
Tack igen!
-
Gäst
Nä - en alldeles nyfödd kan ju inte sova för mycket
Angånde att väcka: när Sofia blev tre veckor började jag smygstyra det som så att jag väckte efter 2,5 timme. På dagen.
MEN: min kejsarinna föddes två veckor efter tiden, och kunde bhandlas därefter.
Rapportera hur det går!
Vi är nyfikna som sjutton här...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Vilka rävarOch vi väntar på SM-rävarnas ankomst i tråden, du och jag...
Du gööör så bra, så jag kan bara =D>
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Gäst