Frågor kring SHN-start. *långt*

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
jennie_m_ malva
Kontakt:

Frågor kring SHN-start. *långt*

Inlägg av jennie_m_ malva »

Har en dotter på 8 månader som sover lite sisådär. Hon har alltid ammat mkt på nätterna förutom hennes 3 första månader då hon sov strålande o bara åt en gång. Men sen dess har det bara blivit värre och värre för att tillslut vara uppe i amning 1gång/timme natten igenom. Ohållbart såklart.
Hon har även varit svår att få å somna på kvällen, har alltid legat mellan oss i sängen och ammats till sömns.

Men nu har vi börjat lägga henne i spjälsängen, hade några kvällar för några veckor sen när vi bestämde oss. Vi la ner henne, med napp o snutte o gick sen ut. Kom in efter några minuter, la ner henne, med napp o snutte och gick ut. Höll på så tills hon somnade tillslut.
Nu är hon jätte-lättlagt på kvällen. Pappa lägger henne och hon somnar direkt. Även dagtid sover hon bra, alltid i vagnen utomhus.

Men hon vaknar fortfarande massor på natten. Nu förtiden är det mest pappa som tar nätterna för ser hon mig så blir hon galen. Han får ge henne nappen några gånger o sen somnar hon om relativt snabbt, men iaf en gång/natt så får hon välling, som tar läääääänge att äta upp. Detta vill vi sluta med.

Så nu till mina frågor.

- Hur gör vi på nätterna? När hon vaknar, ska vi då börja buffa o ramsa? Det behövs ju inte vid läggning...
- Antar att nappen måste bort lr..? Det är lite delade känslor där. Hon somnar ju så himla lätt på dagen o kvällen när hon får den, då vet hon att det är sömn som gäller så att säga. Men det är ju säkert därför hon vaknar på natten oxå, eftersom det åkt ut.
- Vi har ingen fantasi. Vad ska vi ha för ramsor? Och det här med bekräftelseramsa, ska den vara en helt annan än vanliga ramsan lr ska den bara uttalas annorlunda? Förstår inte riktigt... :)

Blev tipsad av en kompis igår om denna metod, hon använde den till sin son för ett år sen och säger att den är hur bra som helst. Han sover 12 timmar/natt och är väldigt enkel vid läggning. Så vill vi ju oxå ha det... Så nu är jag så inspirerad och peppad. Läser och läser och försöker få med mig pappan. Inser att vi är ganska bra på väg, men är tveksam med det där med buffning på natten.

Tacksam för svar.
Mamma till Albin -001218 och Malva -060921
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej och välkommen! :D

Det verkar klokt att ta tag i dotterns sömn! Skönt att hon är lättlagd - och det ska inte ta många nätter innan hon sover hela natten igenom!

En viktig grej för att lyckas med SHN-kuren är att man vet vad man gör. Ni måste alltså läsa på jättemycket. Det enklaste vore om ni har SHN-boken, men det kan också funka genom att läsa på de låsta forumen här på sidan (de med ett hänglås framför): http://www.annawahlgren.com/forum/index.php
- Hur gör vi på nätterna? När hon vaknar, ska vi då börja buffa o ramsa? Det behövs ju inte vid läggning...
- Antar att nappen måste bort lr..? Det är lite delade känslor där. Hon somnar ju så himla lätt på dagen o kvällen när hon får den, då vet hon att det är sömn som gäller så att säga. Men det är ju säkert därför hon vaknar på natten oxå, eftersom det åkt ut.
- Vi har ingen fantasi. Vad ska vi ha för ramsor? Och det här med bekräftelseramsa, ska den vara en helt annan än vanliga ramsan lr ska den bara uttalas annorlunda? Förstår inte riktigt...
Ska svara på dina frågor - men svaren finns ju även i boken och på de låsta forumen. Så läs på lite till innan ni kommer med fler frågor! Självklart ska ni ställa alla frågor ni kan tänkas ha innan ni börjar kura!

1. Ja, självklart ska ni buffa och ramsa på nätterna, det är liksom det som är kurens kärna. Ni skaffar er verktyg att svara på dotterns frågor om det är tryggt att fortsätta sova. Ramsa ska ni göra även vid läggdags, även om läggningen går smärtfritt. Det är liksom "sovsignalen"! Efter kuren ska ni inte behöva buffa något mer, så det handlar om allra högst fyra nätter med buffning, och antagligen bara en natt med mycket buffning.

2. Bort med nappen - den behövs inte längre. Ju tidigare ni tar bort den desto enklare. Dottern glömmer att den nånsin funnits på de nätter kuren tar. Om bara ni lyckas glömma den. Vi slängde ALLA nappar som fanns hemma, så att vi inte ens kunde ta till den...!

3. Ramsan behöver inte vara så svår. En klassiker är Gonatt, gonatt, sov så gott. Det är viktigt att den är rytmisk, så att det är bekvämt att säga den 4 gånger i rad. Vår dagramsa är t ex: Sov så gott, vi ses om en stund.
Bekräftelseramsan ska vara samma som vanliga ramsan, man går bara ner lite i tonfallet. Du kan läsa mer om den här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15

Okej, gör nu så här:
:arrow: Läs på lite mer!
:arrow: Gör ett schema till dottern, med fasta tider för mat och sömn.
:arrow: Bestäm en dag att sätta igång. Ladda inför detta datum!
:arrow: Ställ alla frågor du kan tänkas ha här på forumet!

Det kommer gå finemang, det här! Du verkar superladdad, och det enda du behöver är mer säkerhet hur du ska hantera olika situationer som kan uppstå på natten! Jag är säker på att ni har fina nätter snart!
Lycka till, och jag ser fram emot fler frågor!
/Jenny
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Jennie!

Jag skall inte svara på några frågor, det gör andra så vansinnigt mycket bättre. Vill bara gratulera dig till att du funderar på att göra kuren, plus till att du har kommit hit! :D

Jag har precis kurat mina fyra nätter och det har gått fantastiskt bra!!! :P :heart: Precis som JennyH skriver så gäller det att förbereda sig ORDENTLIGT och det görs genom läsning, läsning och sedan lite mer läsning. Boken är kanon, men man kommer också riktigt långt här. När man väl läst på om hur man bör göra är det inte helt fel att läsa på om problemen som kan uppstå. Det gjorde jag. Jag lusläste boken flera gånger och tänkte "Nu kan jag det här". Sedan kom jag in på forumet och såg trådar som hade ord som "hjälp", "problem" eller liknande med i titeln... :wink: Eller bara någon som ber om tips och råd. Då hittar man en massa mer saker som är vansinnigt bra att läsa in sig på och vara förberedd på. Det mesta som kan hända har ju någon redan varit med om!

Tveka inte. Kör på! Vi hade inte allvarliga sömnproblem med vår kille, men nappen stökade och vi kände att vi fick bryta det mönstret. Och det gjorde vi. Han har inte en aning om att han haft napp tidigare. Saknar den inte en sekund. Kuren är värd all tid i världen, både vad gäller förberedelser och utförande. Jag är överlycklig över att jag gjort slag i saken! Killen sover riktigt bra på natten, även om vi har en del jobb kvar på dagarna. Men nu ikväll lade hans pappa honom för första gången, med en egen ramsa. Walle gnällde aningen mer än vad han gjort de senaste kvällarna, men inte farligt. Sover som bara den nu och det hela tog bara tio minuter. Att tillägga att den ömme fadern är stolt som en tupp behövs väl inte?? :wink:

Så läs på och kör!!

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
jennie_m_ malva
Kontakt:

Lite mer frågor och funderingar.

Hejsan Åsa och Jenny.

Tack för era svar!! Oj så glad jag blir att ni svarar och tar er tid, jag känner att jag/vi behöver peppning och stöd nu, detta är ju något helt nytt och jag känner att det är lätt att vackla.

Här kommer lite fler frågor/funderingar.

Vi har nu kommit fram till att ramsan blir "God natt, god natt. Sov så gott, hela långa natten". Så där, nu var iaf det klart. :)
Men hur ska vi göra på kvällen? Nu kan vi ju oftast bara lägga ner henne och hon somnar själv, fast detta är ju på rygg, med nappen i munnen och snutten i famnen.
Ska vi nu då alltså börja lägga henne på mage då? Vilket kommer resultera i att hon inte somnar själv (iaf inte de första nätterna). Det känns ju som ett steg tillbaka, men det kanske är dett nödvändigt steg...
Ikväll tex så somnade hon själv när pappa la henne (funkar inte om jag gör det). Men sen vaknade hon efter några minuter, han gick in o la ner henne o gav henne nappen och hon somnade om igen. Detta hände nån gång till under kvällen. Nån gång vaknade hon o bara gnällde, inte grät. Då lät vi henne vara o hon somnade om.
Och om vi vill att hon ska sova mellan 19,30-07,30 så finns det alltså bara 2,5 timmar kvar för henne att sova på dagen. Det känns så lite. Nu ser hennes dag ut ungefär så här:
08,00 -vaknar. Får amma till frukost, i sängen. Sen får hon smörgåsbitar vid frukostbordet med mig.
09,30-11,00 sover hon. Oftast får jag väcka henne vid 11
11,30 - lunch
13,00-15,00 sover hon.
15,15 -Mellis
16,30 - Middag.
19,00 gröt, pyamas o mys.

Oftast vill hon sova nån gång mellan 16-17. Då får hon sova max en halvtimme beroende på när hon somnar. Men om hon i framtiden bara får sova 2,5 timmar på dagen, hur ska jag lägga upp det? Har ni några förslag?

Imorrn får jag låna boken av en kompis så här ska lusläsas. Vi skrev ut ca 30 sidor härifrån idag o har suttit och läst i omgångar jag o sambon. :) Känner oss peppade, men ändå lite skrajsna. Men visst kommer det att gå bra? Visst?

Tidigast onsdag natt till torsdag kör vi. Imorrn börjar vi ställa in henne i sonens rum, han är hos pappa denna veckan. *kram*
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ni fixar det här!!! Bara ni har förberett er ordentligt, läst på om och om igen. Attityden är OERHÖRT viktig. Det här kan man inte testa, man måste köra! :P Och det är värt det! Det måste man komma ihåg, när man gör den där jobbiga första läggningen (jag lämnar fortfarande över till andra att svara bättre på dina detaljfrågor, det gör de bättre!).

De två första natterna bör en av er vara vaken HELA natten! Så fort man hör det minsta ljud måste man vara där. Så tänk på det när ni planerar att köra - för den som är vaken kommer att behöva sova nästa dag :sleep: Vi kurade nu under Kristi Flax, eftersom min gubbe var ledig då. Har man inte fyra lediga dagar i en följd är kanske helgen bäst för de två första?

Kom ihåg det där med läsning och attityd. Det kan låta tjatigt att läsa det om och om igen, men det ÄR viktigt. När ni är mitt i kuren, mitt i skriken (som kommer precis i början - det är protester och frågor från det lilla livet, som inte fattar något alls), då kan inte ni också ha frågor! Då måste ni veta. Och då blir ni TRYGGA, STARKA och SÄKRA. Inte ens en liten mjukisvarg kan leta sig in till barnet då, som snabbt kommer att våga somna och ännu bättre, somna om (!), på ingen tid alls! Ni har ett tungt ok på era axlar, men det är faktiskt inte tungt att bära.

(Jösses, jag låter som en frikyrkopastor eller något :wink: . Jag ber om ursäkt, men jag är så positiv till kuren och allt vad den innebär, så jag vill dela med mig!)

Oroa er inte över nappen! Bort med den. Hon glömmer den på nolltid och ni slipper de där turerna in för att stoppa i den, när hon inte tror att hon kan somna utan. Man kan inte tro att Walle somnade med napp i tisdags!

Vad gäller magläget (nu skriver jag i detaljfrågor ändå :) ) så kommer hon säkert att på sikt också att sova bättre. Barnen blir som sköldpaddor på rygg när de sover på rygg. Visst kommer hon att protestera mot ändringarna, men det är lika bra att ta alla förändringa på en gång! Snart har hon glömt ryggläget, precis som nappen!

Lycka till! Ni fixar det som ingenting!

// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
jennie_m_ malva
Kontakt:

Ytterligare frågor... :)

Idag fick jag boken så nu läser jag den, samtidigt som jag är här inne och läser trådar. :)

Har en fråga om dag-sömnen. Malva sover ju alltid ute i vagnen om dagarna, har aldrig ens provat att lägga henne inne sen vi flyttade till huset 1/4. Känns omöjligt...
Nåja, nu till min fråga. I vagnen ligger hon ju på rygg. Men är det tänkt att hon även där ska ligga på mage? Hur ska det gå till? Hon måste ju ha selen på sig annars hoppar hon ju ut...

Inatt har hon, konstigt nog, sovit hela natten. Utan nappintryckningar och vällingpauser. Vi fattade ingenting imorse när hon vaknade av att pappa klev upp kl.06. (än så länge sover hon i vårt rum, vi har ju inte börjat än egentligen. När vi börjar får hon flytta in i sonens rum som är hos sin pappa denna vecka). Då fick hon amma i sängen och somnade om till 07,15. Och hon somnade 19,30 igår. Tjohoo, fast detta var nog bara en engångs-grej.

Idag har jag reglerat hennes sömn. Väckte henne efter 45 minuter på förmiddagen. Hon sov mellan 09,35-10,20 Såååååå trött var hon. Gick nästan inte att hålla henne vaken. Nu somnade hon igen 12,45 och sover förhoppningsvis i 1,5 timmar. Sen får hon sova ca 20 minuter vid 16-16,30 nångång. OM det funkar.

Är detta ett bra upplägg? Ska jag börja säga ramsorna ikväll redan även om vi kanske inte börjar på riktigt förrän till helgen när sambon är ledig? Blir det konstigt med ramsor utan buffning? Lr är det bra att "vänja" henne?

Nu ska jag sätta mig och läsa en stund. Tusen tack för alla svar. Underbart att ni finns här när jag undrar något. :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och :heart: VÄLKOMMEN! :heart: :lol:

Ser att vi har ganska jämngamla godingar. Du kanske även vill vara med och "kackla" hos oss. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 4813#94813

Tors schema ser ut så här:

natt 19-07
8.45 sova 45
11.45 sova 1,5
15.40 erbjuds 20 min i vagn.

Tor sover korta luren sittandes i vagnen för den går inte att fälla. Annars läggar jag honom i en "paraplysulky" som går att fälla. Han kan sova på rygg, mage och sidan utan problem för det är det som är en SS (säker sovare)
Jag vet de som lägger sina barn på mage i vagnen och selar fast dem så och det går UTMÄRKT. Tor behöver jag oftaste inte sela fast men om jag gör så sker det efter behag.

Jag har faktisk hört och hjälpt kompisar som är i din situation och när de läser på om "attityden" så löser sig ofta ganska många problem och förmodligen "smittade" du lite av attityden på henne. Försök att komma ihåg just den känslan och leta fram den när det sviktar och du känner dig osäker.

Ser fram emot "kurrapporter" här sen. Läs så ögnen blöder :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"