8-månadersångest och nattstök

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Louise

8-månadersångest och nattstök

Inlägg av Louise »

För någon vecka sedan slog åttamånadersångesten till . En liten plupp som hänger mamma i byxbenet och utforskar väldigt lite. Under dagens enda längre tur på egen hand lyckades han dock klättra upp på stereobänken, med hjälp av dammsugaren som stod intill!
Dagen har dock gått bättre än de föregående då jag läst på i nyinköpta AW.online!

Nu till det egentliga problemet: Vaknar mitt i natten, vid tvåtiden, och kan inte somna om utan en hel del hjälp. Av de senaste fem nätterna har han under fyra varit vaken i en timme och det har ramsats, lagts tillrätta och solfjädrats upprepade gånger.
Efter så här pass många nätter börjar det kännas lite som att det håller på att bli en tråkig vana.

Hur hanterar vi detta bäst? Ska vi under en period acceptera detta och se det som en del av en utvecklingfas, eller ska vi backa ordentligt på natten? Det känns bara så svårt att backa då han snabbt blir ledsen på
ett sätt som han inte brukar och dessutom inte tycks uppfatta beskedet han får från oss som tillräcligt betryggande.

Tilläggas kan att det är inga problem med insomnande på kvällen eller dagslurar.

Ytterst tacksam för råd angånde nätterna.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Lena

Inlägg av Lena »

Hej Louise!

Jag har inget svar på din fråga, men vill liksom du höra vad de erfarna har att säga så jag puffar upp tråden. Min dotter lever fortfarande i den trygga förvissningen om att hon är en del av helheten :D , hon fyller sju månader idag. Men om åttamånadersångesten tänker komma över henne så kan det ju ske ganska snart och då tycker jag att din frågeställning vore bra att ha fått svar på så att man är förberedd. Hoppas alltså att du får lite synpunkter från andra.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du tänker rätt - backa rejält och se till att beskeden med ramsan blir tillräckliga!

:idea: Ju mer ni fixar deso fler "vargar" släpper ni in! Det är därför ni har fastnat! Kör på med ramsan vid första pipet. Ramsa "ner" henne med självklar, tydlig och seg ramsa då. Avvakta sedan och ingrip inte förrän du känner "nu vill jag gå in" och då RAMSAR du igen - gärna från din säng så att attityden blir rätt :wink: !

:D Resten KAN du!
Louise

Inlägg av Louise »

Tack Lena och Mammut Maria! Det blev en lite annorkunda natt:

Vaknade 22.15 och skrek-lång ramsa-gallskrik- tystnad-bekräftelseramsa-gallskrik-långramsa-tystnad-bekräftelseramsa-tystnad. Detta tog 20 minuter och jag kan ju säga att jag är bra mycket kaxigare och bättre på att hålla undan vargarna kl 22 än kl 02. Och pluppen somnade ju faktiskt om utan att jag var inne, utan ramsan kunde göra jobbet trots att han var omväxlande väldigt arg och väldigt ledsen.

Nästa uppvakning 03.15 med smågnöl-ramsa-tystnad, samma sak 3.45 och 4.15.

5.15 var det så lite muttrande att det inte blev någon ramsa.
5.45 gnöl-ramsa-gnöl-tystnad-gnöl-tystnad tills jag 6.15 gick in och bytte blöja som läckt. Ramsa och tystnad.
6.40 gnöl-ramsa-tystnad
6.50 skrik-ramsa-tystnad-skrik-tystnad-skrik....men ingen tystnad längre än 2 minuter och inga riktigt ledsna skrik, fram till jag slutligen gjorde morgon 7.30.

Det kändes lite som en av de första kurnätterna och knappt någon sömn för mig.

Vad tycker du Mammut Maria, samma direkta ramsa en natt till och sedan backa ännu mer? Och hur mycket då?

Jag har följt en hel del trådar om vargtimme och för tidiga morgnar och förstått att det är viktigt att de små ges tid att somna om så att vi kan väcka dem.
Vi har morgon 7.00. Så jag gav pluppen en extra halvtimme för att kunna somna om vilket han inte gjorde.
Skulle jag väntat ännu längre?

Louise
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du ser vad ramsan kan fixa!

:idea: Japp, ramsa vid första pipet i natt också - i o m att vargarna måste ut :wink: !

:idea: Nästa natt får du känna av ordentligt och backa så mycket som sig bör. Jag hade avvaktat ramsningar fram till 05 men därefter hade jag ramsat vid första pipet och sedan avvaktat i det längsta!

:idea: Japp, försök att få till ett omsomnande - det är det ultimata även om det du gjorde i morse också var helt ok! Man kan ju inte lyckas jämt - hur skulle då världen se ut :shock: :lol: !

:D Lycka till!
Louise

Inlägg av Louise »

Här verkar det ha vänt!

Pappans natt så var det ett uppvaknade 21.30 och ett 00.30 med mycket skrik som båda pangramsades, efter en stund blev det tyst och bekräftelseramsa.

Den gångna natten, som var min, bestod i ett rop 22.30, ett 23.00, ett 23.30 och ett 04.30. Ropen bemöttes av tystnad och besvarades av tystnad. Pluppen vaknade 06.50. Fick en ramsa 06.55 och väcktes 07.

Vad kan vi vara annat än nöjda!

Tack Mammut Maria för goda råd!

Louise
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Nöjda SKA ni vara (för att inte tala om lilla barnet :wink: ) - bra agerat!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"