buffandet fungerar inte vid magont...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

buffandet fungerar inte vid magont...

Inlägg av Gäst »

Det visade sig ikväll när lille Joel skulle sova sin kvällslur att han inte kunde komma till ro trots att jag solfjädrade och buffade var femte minut under en timme. Han skrek bara mer och mer. Förstod inte först vad det var, men sedan när jag tog upp honom för att amma, bajsade han rejält. Därefter var det världens gladaste och goaste kille. Skall det verkligen gå och buffa och få honom att somna trots magont?? Skall jag låta honom skrika sig trött?? Känner mig så villrådig....

Somnade sedan som en som en stock vid nattandet!

Känner bara att det blir så fel ibland! :roll: Gör allt för att gå in till honom med Attityden av självklarhet att "nu skall du sova en timma". MEN det fungerar ju inte ändå!!
Annars fungerar ju sömnen utmärkt!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bajsa kan man ju göra liggande i sängen också, och även magknip lättar ju lika bra i sängen som i famnen, faktiskt. :!: Det mest universiellt använda knepet mot magknip är ju stadiga buff i rumpan, på mage tex över armen eller axeln, ELLER sängen!

Och att de bajsar när de äter är inte ovanligt, så det behöver du definitivt inte tolka in som orsak till svårt att komma till ro.

Däremot har jag en bestämd känsla av att många under kuren ( i lite klentro om de fantastiska verktygen) står och buffar/ramsar, med tankar som: "Det här går ju inte, han är nog hungrig!", eller: "Det här går ju inte, NÅTT fel måste det vara, magknip?". Klart det inte fungerar då. Vargarna följer ju med varje buff ner i sängen. Och buffa var femte minut? Du ska buffa ordentligt, och kanske solfjädra till sömntung, men sen ska du använda ramsan! Inget hattande in och ut, det kommer ju in ännu fler vargar då! Med massa dubbla budskap från dig.

Förlita dig på att barnet både kan fisa, rapa och bajsa i sängen! För det behövs ingen famn, och ingen tutte. Det har du säker märkt egentligen, eller hur! :wink:
Gäst

re....

Inlägg av Gäst »

Joel är ju bara snart tre månader och har inte genomgått kuren. Har försökt föra in standardmetoden och har sedan ca 2 veckor låtit honom sova på rygg, tagit bort nappen och buffat/solfjädrat till sömns. Någon ramsa har vi ju inte infört än..trodde det var för tidigt. Skall inte bebben vara fyra månader först?

Är det alltså bättre att låta honom ligga och skrika och inte gå in till honom då? Det rör sig alltså om kvällsluren på 1 timma.......
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej busmamman :D
Varför använder du inte vagnen och vagnar?
Jag har använt vagn tills mina barn varit 4-5 månader, mycket enklare än buffning (tycker jag då :wink: )
Och han ska INTE ligga och skrika i en timme! Buffar du honom så ska du buffa honom lugn, men inte till sömns! Ge honom möjligheten att somn själv!
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, jag missade signaturen. :oops: Trodde det var ett kurbarn. Men jag säger som Miar70. I vagn om han sover på rygg! Det hade vi, och det gick strålande. Svårt att buffa på rygg. Han ska inte skrika, utan som sagt, lugnas och få hjälp att komma till ro ordentligt.
Men resten håller jag fast vid! :D :wink:

Funkar det med entimmespass? De flesta barns sömncykler ligger på 45 minuter och 1,5 resp. 2 timmar. Däremellan är det ofta rätt trötta.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev:Oj, jag missade signaturen. :oops: Trodde det var ett kurbarn.
:D Kanske borde vi be om att få tråden flyttad till späda barn och små :-k :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara busmamman - bad jag dig inte på en annan tråd, din tråd nummer två, att INTE starta nya trådar kring samma barn och samma bekymmer / kur :?: Så att du inte försvårar för oss som vill hjälpa och råda att få bakgrund och sammanhang :?:

Nu har du TRE trådar igång på samma forum om samma lilla barn och samma buffande :shock: :!:

Jag tar mig friheten att avsluta denna. Här och nu.

:arrow: Fortsätt på den av de andra två som ger bäst helhetsbild, är du snäll :!: När du skriver nytt i den, en ny fråga (genom att klicka på "besvara"), åker den upp i listan och aktualiseras.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Ser nu via sök att det inte rör sig om "bara" tre trådar utan fem.

Vi kan inte arbeta så. Snälla, lyssna :!:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:(
mår så himla dåligt!
Vad jag än gör så känns det fel. Försöker allt för att min son skall må bra, men känner mig som världens sämsta mamma. Har en förlössningsdepression som jag tampas med.....och jag gör även fel här i detta forum...Känns som om jag inte klarar av att vara mamma över huvud taget. Men Anna Wahlgren, stäng ner hela mig om du vill. Har kanske inte här att göra.

En ledsen Busmamma
Lua

Inlägg av Lua »

Älskade busmamma :!:

Ta uppsträckningen från Anna, räta på ryggen, bestäm en tråd (den som ger oss "hjälpare" mest information) och skriv där!

Har du läst eller skrivit på Klagomuren om din förlossningsdepression? Jag vet nämligen att du inte är ensam.

Kram Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Busmamma! Anna är vår helt egen stränga, men oändligt kärleksfulla, extramor! Det är lätt att gå vilse här på forumet, eftersom det är så mycket familjärare än andra. En tråd per barn, tills de är Säkra sovare och man behöver andra råd! När de är under halvåret är det oftast de samma. Vi kör vidare på dena tråden och skiter i resten,
Hur ser schemat ut? Och hur går nattningarna?

...och så får vi denna flyttad till Späda barn och små.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"