Hej! Familjen har åkt på influensan! Det är bara det att lillen har haft hosta i 3 veckor o nu de senaste 3 dagarna har han varit jättetrött o gnällig o svårt att äta. gråter när han sväljer. Hostan låter jättejobbig o ibland spyr han. Idag var vi till en doktor som inte alls såg ut som en doktor. Ung snygg kille med träningsskor, när vi hade berättat problemet frågade han oss hur vi skulle göra. Han fick till slut en liten glutt i halsen och sa att det där såg "för taskigt ut" Han trodde att han hade halsfluss men han struntade i att göra odling, han tyckte att det skulle bli för svårt. Nu fick han kåvepenin, min lilla bäbis.. Jag är lite töntig sådär med att ge medicin, vill att det ska läka naturligt. Han sover skapligt på natten ändå, jag har tagit upp honom när han har fått riktiga hostatacker för att ge honom dricka men annars är det enligt schema nattetid. Dagarna är det bara kaos, han tuttar flera ggr, sover hit o dit äter mest lite gröt o välling.
Nån med erfarenhet? Kan en 7-mån få halsfluss bara sådär av förkylning? Oj nu vaknar han igen hörs sen
penicillin
penicillin
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Jag har egentligen ingen koll alls, men jag tycker definitivt att läkaren skulle göraen odlinginnan han skriver ut penicillin. Det har ju nämligen bara effekt på bakterier och inte på virus.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag tror att om det ar halsfluss sa ser man det utan odling, man far ju vita prickar pa mandlarna. Forr gjorde man aldrig nagra odlingar utan bedomde enligt hur det sag ut. Aven om man gor en odling sa kan den ge positivt svar pa strptokocker utan att det for den sakens skull behover vara de som ar orsaken, man kan alltsa ha streptokocker latent i halsen alltid utan att vara besvarad. Du gor ju som du vill med penicillinet, aven om det ar halsfluss sa brukar ju det laka ut av sig sjalv aven om det tar langre tid sa det hela beror val pa hur allmanpaverkad du tycker att han ar. Man kan ju kora alvedon 1 tim innan maltid sa att han inte har sa ont da han skall ata osv, behandla symptomen alltsa. Det ar klart att man kan bli smittad av halsfluss da man e 7 manader, man maste ju ha blivit smittad av nagon.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Re: penicillin
jag menar om det kan bli halsfluss av vanlig förkylning eller om man måste bli smittad av nån speciell bakterie. Isåfall kommer kanske storebror oxå få halsfluss nu.. Jag började med penicillinet igår iallafall, det är väl bäst om han får bli frisk så fort som möjligt nu. Nu får jag väl börja kura igen för i natt var jag upp 6 ggr mellan 01 o 06. Han som just hade lärt sig sova hela nätterna! ]
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Man maste bli smittad av streptokocker for att de skall bli halsfluss. Vet dock ej om dessa bakterier kan orsaka enbart forkylning... Oroninflamation kan man ju fa av vanlig forkylning da snoret tapper igen /gar in i horselgangarna men betraffande halsfluss e jag osaker.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Det är inte möjligt att avgöra om det är en halsfluss eller en virusinfektione genom att titta, läkaren hade behövt göra ett snabbtest eller en odling för att vara säker och jag tycker själv att det var oproffsigt av honom att hoppa över det.
(Jag blir så trött på slarviga kollegor, grrrr). Eftersom du nu påbörjat penicillinkuren bör du fullfölja den. Streptokocker ger halsfluss när de ger en klinisk sjukdom och då dominerar halssymtomen och det brukar inte vara särskilt mycket hosta/snor inblandat. Oftare då hög feber, halsont, dålig andedräkt och magont/kräkningar samt huvudvärk (men det kan ju inte en 7-måning förmedla).
En virusinfektion med snuva, hosta, halsont, röda smetiga ögon etc kan få en bakteriell infektions som pålagring, alltså en till infektion utöver virusinfektionen. Det vi oftast ser i de fallen är otit - öroninflammation, eller pneumoni - lunginflammation.
Om storebror får hög feber och halsont bör han kontrolleras och då är det väl lämpligt att man gör ett snabbtest innan man ger även honom penicillin i så fall, storebror kan ju också smittas av bebisens virus eftersom virusinfektioner är ännu mer smittsamma än bakterieinfektioner.
Hoppas ni kryar på er snabbt!
En virusinfektion med snuva, hosta, halsont, röda smetiga ögon etc kan få en bakteriell infektions som pålagring, alltså en till infektion utöver virusinfektionen. Det vi oftast ser i de fallen är otit - öroninflammation, eller pneumoni - lunginflammation.
Om storebror får hög feber och halsont bör han kontrolleras och då är det väl lämpligt att man gör ett snabbtest innan man ger även honom penicillin i så fall, storebror kan ju också smittas av bebisens virus eftersom virusinfektioner är ännu mer smittsamma än bakterieinfektioner.
Hoppas ni kryar på er snabbt!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Tur att vi har dig mammamy som ratar ut alla begrepp. Var sjalv ett halsflussoffer tills jag opererade bort mandlarna och mig har man ALDRIG gjort nagon odling pa sa jag trodde faktiskt att man kunde se med ogat om de rorde sig om virus eller bakterieinfektion dvs halsfluss.