Hur länge "får" de små skrika?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
IdaLinnea

Hur länge "får" de små skrika?

Inlägg av IdaLinnea »

Har en 4 månaders kille som inte vill sova mer än 45 min i sträck dagtid :( , har nu kurat honom i fyra dagar och undrar hur länge det eg är ok att ha honom att skrika...?? Jag ramsar inte (förstod att man inte ska göra det på dagen) utan vagnar helt kort och skakar i sidled samtidigt med ett schhh om han blir ledsen. Idag när han vaknade upp och jag inte riktigt visste om han var arg eller ledsen vagnade jag för säkerhetsskull -oj vad arg han blev då. Men, men...å andra sidan blir jag så osäker då jag ju inte vill att han ska skrika och skrika för sig själv och jag känner mig ju lite hjälplös då jag inte har nån ramsa. Men nu är det väl inte läge att börja med den eller?? Snäll, nån som kan peppa mig??! TACK! 8-[
Mamma till tjej maj -05, kille jan -07
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst ska du ramsa! Men ha gärna en annan dagramsa, utan ordet "natt" i. Kör in den, det kommer att funka bra!

Här hemma har jag en svårartad 45-minutersman, men med klassisk musik på HÖG volym så har vi löst det. Det hör inte sig själva så bra, och kan få ro att somna om. Det är väl värt ett test även hos er tycker jag.
IdaLinnea

Inlägg av IdaLinnea »

Ja, det kunde jag ju testa, det känns ju verkligen lite läskigt (nej, det gör det eg INTE, jobbar oxå med Attityden...) då han gastar i högan sky. Hm, hur länge har du kurat din kille? Tycker du dig se resultat eller vad menar du då du skriver att han är en svårartad 45 minuters man...? OCh tillbaka till frågan, hur länge låter du honom skrika utan att ingripa annat än med ramsa (som jag då inte har...) Har du napp?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Förlåt att jag inte sa välkommen hit!! :D Det är du ju så klart!

Nå, Edvard har sovit gott sen BB, med ett par undantag. När han blev en social bäbis runt månaden så behövde han hjälp att komma till ro, så så småningom införde vi Standardmodellen. Senare kom det till att han vaknade efter 45 minuter och ansåg sig vara pigg. Så då diskuterade vi, han och jag. Tills jag vann, VARJE gång. Men så fort det blir något trassel med sömnen så vaknar han efter 45 minuter. Tills helt nyss har han sovit alla sina lurar ute i vagn, men nu flyttade vi in honom, då vagnen är för trång.

Sen vi började spela musik så har han, undantagslöst, sovit vidare av sig själv. Innan så fick han vara arg, men inte ledsen. När det går över till gråt får han hjälp. Så han kan få vara arg ett tag, upp till tio minuter säkert. Innan dess så hjälper det faktiskt inte vad man än gör. Det är bara att vänta... :roll:
Vi har insett att mest förtvivlad är han låtit när han undrat om nya regler, tex att sova daglur inne. Då har vi bara konsekvent buffat/vagnat och gått med ramsan.

Ingen napp. Den gör ingen glad, varken barn eller förälder, på sikt.
IdaLinnea

Inlägg av IdaLinnea »

Tack! :D

Ja,jag grubblar ju lite på om jag borde köra hela konceptet: SM och sova hela natten...?! Hittills har vi ju det så bra, så bra förutom dagslurarna då. Därför har jag valt att bara kura där tillsvidare. Min lilla kille sover som en ängel nattetid (äter en gång), tack och lov! Men, kanske jag gjort dumt som bara kurar dag och som sagt utan ramsa? Han sover ute i vagnen tre ggr/dag så på det sättet är det ju lite svårt med musiken. Men skulle kanske vara värt att testa nu under dehär första kurdagarna? Eller, ska jag inte byta då han nu är van i vagnen?? Usch, vad jag är osäker. :(

Det där med napp tycker jag är lite klurigt. Vi har storasyster som ju älskar sin napp och det har aldrig varit några problem med den och jag vill verkligen inte att lillkillen börjar suga på tummen. Men, just nu verkar den nog störa honom måste jag medge.

Tack att du gav lite tider, känns som om jag får mer råg iryggen om jag vet att även andras bebisar tvingas kämpa med sin ilska. Men jag tycker det är svårt att riktigt veta när han är arg eller ledsen. Tips??? :?:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det får man ju göra som man känner. :-)

Varför inte dra vagnen över skarvarna bara? Du kan ju gå ut INNAN du vet att han kommer att vakna och dra.

Napp: För min del är det hellre tumme än napp. Nappen föder oftare konflikter och kan sitta i jämt, till skillnad från tummen, som ju är barnets egen att hantera så att säga.

Angående arg/förvirrad/ledsen... Det går inte att säga, man lär sig. Ledsen är LEDSEN, då SKÄR det i mammahjärtat. Arg, då kan jag själv bli :evil: ... Här är förvirrad det som är mest kris, förklarligt nog.
IdaLinnea

Inlägg av IdaLinnea »

Jaa...svårt det där! Det är precis som du säger, svårast då det är förvirrade frågor man får. Och att tolka vad som är vad. Men nog är det ju lite häftigt med den här kuren, numera är det bara att lägga ner honom så somnar han genast (med napp...) och så var det ju inte innan. Även om det inte var där de stora problemen satt. Och, sedan vi startade kuren så har han ett par ggr sovit över sina 45 minuters skarvar och det hade innan inte hänt på flera veckor! TACK ANNA!!! :D

Nappen, ja... vi har våra duster med unga fröken om när hon ska ha den. Tillsvidare är jag och pappa på vinnande sida men alla säger att det blir svårt vid två år. Vi kör helt kallt att napp har man när man sover, punkt och slut. Undantag då man är sjuk. Hittills har det funkat bra trots vilda protester allt emellanåt, men vi är benhårda. Annars har vi en liten zombie som vankar runt med napp och trasa och det får mig att se rött. Hon blir liksom helt däckad av napp och trasa, antagligen fungerar det numera för henne som ramsan gör för de som blivit ramsade. :lol:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag svarar här:

Hur ser erat schema ut? Och hur använder du verktygen? Nur skriker han, och när?
norna

Inlägg av norna »

hej hej,

jag måste ge mig in i nappfrågan, för jag har en annan åsikt. ang just napp kontra tumme. för är det inte helt tvärtom?! napp kan man lägga undan, men det är betydligt svårare att lägga undan barnets tumme! har erfarenhet av andras barn som sugit på tumme att det blir hopplöst - ända upp i skolåldern - för att man som förälder står maktlös mot en annan persons tumme, som just han/hon befogar själv över.

så om det står mellan napp och tumme är jag helt klart för napp. men på rätta tiderna, bara för att tillfredsställa sugbehov och absolut inte som tröst!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
duggan

Inlägg av duggan »

Då läggar jag mig i jag med! Barnet tar ju bara tummen när den själv har behov av det..och är det så att barnet har behov av det tummen ger även upp i skolåldern så må det ju vara..tycker jag iallafall :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
IdaLinnea

Inlägg av IdaLinnea »

Hej! TACk "torpsara" att du orkar bolla med mig för jag känner mig verkligen hjälplös just nu. Och skamsen... :oops: för att jag gav upp idag. Behöver jag säga att resten av dagsshemat ju for åt skogen...? Unge herrn vill varken äta eller sova och vet ju varken ut eller in då mamma plötsligt ändrar kurs och släpper in hela världens vargar i samlad tropp. Nå, slut med självömkan nu.

Jag tror att största problemet är att jag inte kör "hela kuren" utan bara plockat ut delar och eftersom det inte står så mycket om hur man kurar dagtid så har jag nog missat nån väsentlig punkt skulle jag tro. Och...är ju ny på detta forum och har uppenbarligen inte koll på var man ska lägga sin tråd. Detta är väl eg "fel" ställe för kur frågor? :?

Så jag berättar om hur vi gjort i andra tråden då. Hoppas du orkar följa mig! :roll:

Och till Norna: jo, det är just därför vi valt napp till storasyster. Och det är inte bara en gång jag varit oändligt tacksam över nappens uppgift men vi är som sagt väldigt restriktiva med den (se inlägg ovan). Men som sagt, kanske lillkillen får klara sig helt utan för nu stör nog nappen honom. :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hur länge "får" de små skrika?

Inlägg av annawahlgren »

IdaLinnea skrev: har nu kurat honom i fyra dagar och undrar hur länge det eg är ok att ha honom att skrika...?? Jag ramsar inte (förstod att man inte ska göra det på dagen) utan vagnar helt kort och skakar i sidled samtidigt med ett schhh om han blir ledsen.
:D Välkommen är du :lol:

Och tack alla för hjälp och goda råd :heart:

För mig får inga små barn skrika alls. Det gör de i alla fall, som bekant, men effektivt vagnande och naturligtvis effektiv ramsa ska kunna lugna ett spädbarn inom två minuter. Träna upp tekniken: vagning med tyngd i vagnen, ramsa med magstöd och rytm. Se Verktygslådan :!:

Jag vet inte var du har fått det ifrån att man inte ska ramsa dagtid - använder du vagnen som sängplats, stillastående, så är det klart du ska ramsa dig därifrån när du lagt honom. Att köra med "schhh om han blir ledsen" är inte speciellt lugnande och lär inte tränga igenom gråten det minsta. Jag vet att det är "modernt" för tillfället, men det är både mästrande och verkningslöst. Man kan möjligen hyscha hundar, men inte späda barn. Släpp det :!:

Släpp också nappen, precis som du tänkt Han glömmer den på en natt (om du gör det). Det finns INGENTING som försvarar nappanvändande som den / de vuxna hittar på och gör barnet beroende av - som en annan nappknarkare.

Napp kan och t o m bör användas i ett enda sammanhang, och det är under de allra första veckorna om och när barnet är utrustat med ett så starkt sugbehov (och det är alla, men en del har fått behovet i överdrift, om man säger :shock: ) att det inte tillfredsställs av diandet utan barnet fortsätter suga på allt som ges, trots att han eller hon är mätt. Man ser det på att lilla ungen bryter samman om det kommer (ännu mer) mjölk ur bröstet. Han eller hon vill / orkar / kan inte äta mer, men måste suga - suga för livet, på ungefär vad som helst, men suga. Utan att få mat. I det läget är nappen en suverän uppfinning. Men bara då.

Detta extrema sugbehov varar ALDRIG längre än till max fyra månaders ålder.

Efter fyra månader finns inte en unge på denna jord som behöver napp.

Nappen ställer till mer problem ju äldre barnet blir. Folk använder den också (och framför allt) för att tysta barnet, och de lär sig därmed aldrig lyssna av. Möjligen är det därför du inte vet när lilla älsklingen är arg, ledsen, försöker uttrycka något, vad :?: - som du inte kan tolka, därför att du bara tänker TYSTA. Proppa igen. Förstumma.

Med napp i truten kan man varken tala eller smaka på världen. Det är direkt patetiskt att se dessa tre-fyra-femåringar som försöker mumla fram någonting obegripligt medan nappen sitter som en propp i munnen på dem, eller, i bästa ( :?: ) fall, tar ut nappen medan de säger något för att sedan sätta tillbaks proppen igen.

Kom ihåg att nappen INTE är barnens påfund :!:

Jag vill också påpeka att man alls inte med nödvändighet måste bli tumsugare om man inte har napp. Och skulle man bli tumsugare likafullt, är det något man tar till vid behov och lust och synnerligen tillfälligt - inte för att de vuxna har bestämt det åt en.

Tummen förhindrar varken prat eller avsmakning av världen, och framför allt behövs tummen till så mycket annat, med tiden, än att sitta parkerad i munnen som en annan napp :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
IdaLinnea

Inlägg av IdaLinnea »

Hej!
Avslutar alltså denna tråd eftersom den nog är på fel ställe. :oops:

Har en annan under "kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år". Hoppas vi ses där. :)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"