Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack! :oops: Jag ska genast länka till fotoalbum, även om det är ruskigt daterat...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Apropå om fasta tider: Vi har bara sagt att det är SÅ skönt att slippa gissa... Och de flesta jag känner som har fler än två barn håller med oss och tycker att det är jättebra... :roll: Mat&sovklocka kallar vi det för...

Men om jag måste argumentera, vilket händer sällan har jag mitt standardsvar som lyder så här:

De allra flesta människor (undantaget möjligen 15-20 åringar)
över två år har fasta rutiner för mat och sömn. Man äter inte för att man är svulten, utan för att det är lunchdags, man lägger sig ungefär samma tid varje kväll och kliver upp samma tid på morgonen, med enstaka undantag. Inte för att man nödvändigtvis är sömning i den sekunden, utan för att man vet att man behöver det för att klara det liv man lever.
Att ha tydliga rutiner för mat och sömn så menar, utan undantag, alla som forskar på människokroppen är det optimala.

Jag förstår INTE varför det sättet att leva inte ska vara för de minsta barnen också?

Jag har ALDRIG fått ett enda motargument. Inte ens BVC-sköterskan som var skeptisk hittade ett bra svar... 8)
fjällström
Kontakt:

Aha!

Inlägg av fjällström »

TorpSara!
Oh, vilket bra argument! Det ska jag framföra till mor-och farföräldrar som tycker att det är fånigt att inte lägga barnet kl 10 på fm om hon är trött redan då... Och det är klart att hon måste få fika tre bullar och två kakor om hon vill det, fast det ska ätas lunch inom en timma...

Jag har glädjande nyheter :D
Igår införde vi SM på fullaste allvar efter en tids sjukdom. Det gick väl si så där.. De två första sovningarna gick rätt bra, dvs hon somnade om efter en stunds vagnande från och till. Tredje sovningen gick inte alls bra. Hungrig unge :oops: , men mamman vagnade från och till och plockade upp en tyst liten unge inom marginalkvarten. På morgonen har vi ätit som tusan! Nu har lillan för första gången (i sitt lilla långa liv) sovit över skarven av sig själv :!: :D Så underbart det känns för mamman :wink:

Elin har från dag 1 sovit bra på nätterna. Har aldrig behövt vagna en enda gång nattetid. Och nu sover hon, utan ett knyst 21-06 :) Tänkte ett tag att jag skulle sluta bry mig om att hon bara sov 45 minuter dagtid och istället vara tacksam över de undebara nätterna. Men jag ser ju på Elin att hon mår så mycket bättre när man fått till ett låångt sovpass.

Är så glad för att jag hittat hit, träffat er alla och därmed kan hjälpa mina flickor att äta, sova och leva som folk :heart:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nu behöver jag hjälp igen :oops:
När jag gick tillbaka för att kolla mina bilder så såg jag att "orginalsidan" är med.Dvs om man vill flytta/ändra/ta bort bilden.Även texten på sidan längst ner hur man tar hem bilder mm var med.Det är ju inte så bra då man kommer in i våran data.Har jag glömt att trycka någonstans eller måste man vara Plusmedlem för att det ska skyddas.När jag gick in på Luas bilder såg jag att det bara var bilderna och undertexterna där som det ska vara.
(Det är från Familjelivs bildgalleri jag har bilderna)
Kram ulrika

Du är så välkommen så TorpSara :heart:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Kul TorpSara :D

Härligt fjällström :D

Ulrika - det är bara från din dator det är så för du har "kom ihåg mig" på inloggningen. När vi använder länken så blir det inte så.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Välkommen Torpsara :heart: :!:

Hur sover Frida, Mia? Jag är superless på 20-minutaren... :oops:

Heja, Fjällström =D> :!:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ok susanne :idea:
Sätter in länken igen då :lol:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

....och underbart Fjällström :!: :)
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Här har det hänt en del. Har ju börjat jobba 80% nu och det blir inte mycket tid över att hänga här men jag läser ikapp då jag kan. Kul att du också har hittat hit TorpSara. Vi är många med småttingar som är födda kring årsskiftet. Theo har börjat sova bra på nätterna igen. Tror det var indroduktionen av gröt som gjorde magen lite orolig. I natt fes han så att jag vaknade men han sov lugnt vidare :o .

Det som inte funkar och som har varit struligt länge nu är läggningen på kvällen. Efter råd här införde jag kvällsslurken igen och han somnar in väldigt gott men vaknar efter 30-45 min och sedan är det igång :evil: . Vi buffar, han somnar (ibland snabbt men ofta tar det lång tid), han vaknar igen (ibland efter bara 10 min), vi buffar igen och så håller det på i minst en timme. Å andra sidan sover han bättre under själva natten och på dagtid. Känns som om vi gör något fel på kvällen. Han blir helt otröstlig ibland på kvällarna och vi har fått ta upp honom några kvällar för att lugna ner honom. Har ni några tips? Att avvakta resulterar bara i ännu mer ledsen Theo och ibland hjälper det inte ens att buffa. Han sover 12, 45, 2, 45 och är uppe ca 2,5 h innan läggdags på kvällen.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

KING MARY: Hur länge har ni haft det så? Vi hade ju en låångdragen öroninflammation, som upptäcktes först efter "upp till 14 dagar" som doktorn sa... Det visade sig i oberipliga humöratacker och knackig nattsömn, ffa konstiga uppvak efter nattning. Dagtid som han gott...
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary:det jag tänker på när jag läser det du skriver att ni tagit upp honom flera gånger pga att han skrikit så mycket.Jag tror det blivit en dålig "ovana" hos er lille kille att vakna efter ett tag,skrika tills man blir uppburen och sen sova igen.Ju mer ni tar upp honom ju längre sätter han ribban hela tiden om han vet att skriker jag tillräckligt länge kommer mamma eller pappa att ta upp mig tillslut :?:
Kan det vara att han är för trött för att sova :?:/alt.pigg .Ofta tycker jag mig märka att det går bättre att lägga en lite piggare Liw än en jättetrött Liw.Då kan hon ligga och filosifera lite för sig själv och smaka på snuttefilten och gosekaninen hon har i sängen.
ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Oj nu var det aktivitet på tråden igen :wink: Har systerbesök från Skåne, så jag har bara hunnit sitta korta stunder de senaste dagarna.

Välkommen både HannaMaria och TorpSara :D

Susanne*: min dröm är också att starta eget ( inom personalområdet) och kunna arbeta hemifrån. Jag är också en arbetsglad typ, som är hur ambitiös som helst när något är roligt. :D Stackars Charlie :cry: hoppas att det blir bättre snart

ulrikaj. ÄNTLIGEN :D Du ser faktiskt ut ungefär som jag hade föreställt mig. Jättefina barn har du också. :heart:

KING MARY: Tror precis som Ulrika att det har blivit en dum ovana att plocka upp. Satsa på glad avslutning på dagen, saklig läggning och lite selektiv hörsel, så kommer det nog ordna sig. Jag är också jättekänslig för gråt. Lite skrik och bök är helt ok, men så fort det blir mer har jag jättesvårt för att vara saklig och verkligen LYSSNA på hur det låter. Nu har ni världens chans att sätta ramsan ordentligt.

Idag har vi vägt och mätt Malte igen
6530 g samt 63.5 cm lång

Måste fixa gröt
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Ulrikaj och Torpsara
Tack för snabb respons. Skönt att ha er därute i cyberrymden :D Totalt har vi tagit upp honom 4 gånger sedan han började sova i spjälis för ett bra tag sedan nu. Men två av dessa gånger var igår och i förrgår och jag tror att de två tidigare var i förra veckan. Frågan är vad man gör när det inte går att lugna i sängen. Jag har ganska bra uthållighet med buffningen tycker jag själv men när den liksom inte lugnar alls utan han bara skriker upp sig står man där och undrar vad fasen man skall göra. Jag tycker inte att han verkar sjuk men det är ju svårt att få ett vettigt svar på frågan "har du ont någonstans" :wink: . Hur kunde du vara så säker på att det var något som var galet TorpSara?
Funderar på att låta honom somna in i vagnen i kväll för att se om vagningen biter bättre. Den är lite trång men vi kan ju lägga över honom i sängen då vi ger honom mat kl 22. Han sover ju 2 timmar i vagnen på lunchen så han kanske klarar 3,5 på förkvällen.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

KING MARY skrev:Hur kunde du vara så säker på att det var något som var galet TorpSara?
Hmm, för att han ALDRIG har vaknat efter en timme efter att ha somnat in för natten... Och att han somnade med alvedon... Och för att han var så oändligt ledsen på moronen efter. Men facit kom först dagen efter när han klappade ihop helt med hög feber. Då kom vi på att han sovit risigt länge, men somnat om själv varje gång. Man känner det rätt bra tyckte jag.
Lua

Inlägg av Lua »

Isak har varit på 5-månaderskoll, fått spruta och det. Han skrek till och var sedan idel solsken. Han blir nog basketspelare när han blir stor, han är 72,5 cm lång! Det är på absolut översta kurvan. Väger 8850 g.

Nu ska vi se House!

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"