Hej!
Vi jobbar på att bli av med tidiga morgon(natt)målet (04.30-05.00) och nå tio timmar natt här hemma. Det har gått riktigt fint de två första nätterna.
Första natten vagnade jag första gången 03.35 (lite förbryllande att han vaknade SÅ pass tidigt

) och sedan ungefär en gång per timme (2-4 min) till dess att det var MORGON

med marginalkvart åt rätt håll (dvs 07.45)
Andra natten vagnade jag första gången 04.30, vilket kändes som ett framsteg. Fortfarande en gång per timme med snabbt resultat (2-4 min). Mest bestämd fick jag vara vid 06.35 då han verkligen frågade men sedan somnade om sött så att jag fick väcka honom 07.45.
Tredje natten (i natt) så vaknade han 03.20

men jag vill tro att det var något i magen då för han pruttade. Så jag ser det som en tillfällighet :-$ . Fel, eller?
Nästa gång han vaknade var 05.30 så jag väljer att se det som om han faktiskt har gjort ett framsteg med en timme per natt..
Dock fick jag lov att utnyttja marginalkvarten åt andra hållet i morse (07.15) då det kändes som om det fanns risk att han skulle skrika upp sig (hade vagnat 06.35 och sedan 07.10 - han var pigg men låg lugnt däremellan)

Ett par nätter till så är vi kanske framme till 07.30, eller vad tror ni

Jag vill bara ha bekräftelse på att det här ser bra ut så att jag inte gör något fel.
Så här ser vårt schema ut som vi har arbetat fram efter att ha "studerat" honom i ett par veckor:
7.30 Morgon!
7.45-8.15 Ensamlek i babysittern på frukostbordet
8.15 Amning-Morgontoalett-Umgänge
9.00-9.45 Sova
10.00-12.00 Umgänge -Träna på mage-Ensamlek
12.00 Amning
12.45-16.00 Sova UTE i vagnen
16.30 Amning
16.45-18.15 På mage på bord och arbetsbänk under middagsbestyr
18.15-19.00 Sova
19.00 "Mellanmål"; Fruktpuré och bröstmjölk
20.30 Bad och BUS!
21.00 Kvällsmål
21.30 SOVA NATT
Stunderna på mage då han är nöjd och glad blir längre och längre

Idag har han varit jättetrött på förmiddagen (och missnöjd vilket han ALDRIG brukar vara annat än vid övningarna på mage). Jag har förstått att det kan vara vanligt att de blir tröttare när de börjar sova hela natten (vilket han ju inte gör ännu

) men trodde att det inte hade så stor betydelse eftersom han inte varit en sådan som vaknat varje timme.

Han har ju ätit vid fem och sovit problemfritt både före och efter det. :-k
Idag fick jag lov att lägga in 45 min extra sömn

på förmiddagen då han var jättetrött redan en timme efter förmiddagsluren. Tog en stund innan jag fattade att det var därför han var missnöjd

I vanliga fall brukar det räcka att utnyttja marginalkvarten. Ändå sov han hela sin långa middagslur.

En fas av utveckling, eller resultat av "lilla kuren"?

Apropå middagsluren. Är det dumt att den är så lång som 3 tim och 15 min och är det helt fel sömnrytm? Han sover oftast 3 tim och 15 min men ibland bara 3 tim och ibland 3,5 så därför la vi den här tiden. Det verkar passa hans sömnrytm i alla fall...

Vi planerar att lägga honom i spjälsäng om 2-3 veckor. Han är inte van buffning. Kommer han att få slag (trots att vi har övat på oss själva här hemma

)? Bör man öva medan han ligger kvar i vagnen så att det inte blir flera stora ändringar samtidigt?

Jag försöker låta honom vara socialt delaktig i den mån han kan just nu. Han har precis så smått börjat gripa efter saker. Han är med på diskbänken (på mage

) när jag lagar mat och han är med och tar hand om reklamen

när jag öppnar posten. Tittar på något fint örngott när jag hänger tvätt, ligger på skrivbordet vid datorn o.s.v.
För övrigt så får jag nog erkänna att han får rätt mycket uppmärksamhet i form av samtal och gos.
K-a-n det bli för mycket av det i den här åldern? Jag började tänka på det här idag när han var missnöjd (innan jag fattade att han var trött

). Jag vill ju inte "klistra mig" på honom... I AW Online som jag nyss börjat läsa så förstår jag det som att man inte kan "skämma bort" så pass små barn. Det känns som en "mitt-emellan-tid" nu när han inte riktigt kan roa sig själv. Eller rättare sagt vill mer än han kan.

I AW Online talas det om någon spädbarnsgröt. Vad är det? Kan man börja ge den tidigare än de 5 mån som rekommenderas i Barnaboken? Jag har INTE tänkt köpa gröt sedan utan göra själv. Är den här spädbarnsgröten något man kan köpa i butiken. (Vi har precis börjat med fruktpuré).
Kram!