Orkar inte mer! Hjälp mig!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotten

Orkar inte mer! Hjälp mig!

Inlägg av Lotten »

Hejsan! Jag är ny här och har problem med att min son vaknar på nätterna.
Har efter ett tags funderande kommit fram till att jag ska prova SHN-kuren.
Har lite sporadisk provat buffa, men jag blir jätte trött i armen efter mindre än fem minuter så jag har funderat på vagning istället, men då ställer sej Elias upp i krypställning, kikar över kanten och man är rädd att han ska trilla ur vagnen!
Min partner är inte beredd att hjälpa mej, han bara skrattar åt mej och säger att jag är larvig som vill testa det här :( Han jobbar ju dessutom på dagarna....!
Jag är fast besluten att klara det här utan min partners hjälp!! Imorgon ska jag börja med fasta rutiner bannemej!!
Jag har läst lite i barnaboken + här men det är ju så mycket att läsa överallt och man vet inte var man ska börja!
Orkar man genomföra den här kuren utan hjälp? Min partner kommer inte hjälpa mej på helgerna heller, eventuellt kan jag få barnvakt någon dag så jag får sova under tiden kuren pågår....
Otroligt tacksam för svar!!!
Lotten- mamma till Elias f?dd 26.05-2004
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Lotten och välkommen hit :D

Självklart kommer du att orka. Och vet du varför :?: Du kommer nu att ge den bästa gåvan du kan ge till ditt barn - att sova lugnt och tryggt och få kraft till den stormande utvecklingen som han går igenom. Och dessutom för hela familjen. Och du kommer att orka därför att vad är annars alternativet :?: Att ha det som ni har det :?:

Flera av oss har också gjort det ensamma - av olika anledningar. Min make var bortrest hela tiden och vi hade ingen hjälp då vi var nyinflyttade. Men vet du :?: Inte en enda gång så var jag tveksam för äntligen kändes det som att jag var på rätt väg och styrde klart mot ett mål. Vi hade haft en lång tuff period med mycket sjukdom som hade ställt till det. Dessutom syntes omedelebart resultat på mitt trötta och sjuka barn. :D

Egentligen är det inte konstigt alls. Barnen behöver hjälp att lära sig sova, precis som de behöver lära sig allt annat. De vaknar inte för att de behöver det - de vaknar för de vet inget annat.

Läs allt som står ovan "kurbarnens forum" här på sidan. Läs och läs igen så att du vet vad du gör och varför. När du sedan har frågor så finns vi alla här och jag kan lova dig att du kommer inte att känna dig ensam. Och sedan provar du inte - du genomför mot ditt tydliga mål - ett bättre liv för er alla (även maken :D ).

Varm kram :D
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Lotten!
Innan du börjar kuren, ta ett ordentligt snack med din sambo. Ni är två om barnet och bör även om möjligt vara två om det som rör barnet. Det går att klara själv (flera här inne har gjort det) men är man två blir det så ofantligt mkt lättare. Jag mötte också lite motstånd till en början och sa helt frankt att "OK vi struntar i det men då blir nätterna dina!" Behöver jag säga att vi "hoppade på tåget" :wink: .

Om du får med dig sambon eller beslutar dig för att klara det på egen hand. Börja INTE förrän du vet vad du gör. Vet du inte vad du gör kommer det bli struligt både för dig och barnet. Känner du dig förvirrad kan du ju bara gissa hur barnet kommer att känna sig...

Läs först AW:s inlägg "Om du vill shn-kura ditt barn..."
Därefter föreslår jag att du läser alla låsta inlägg under shn-avsnittet på forumet. Om och om igen. Skriv och fundera och sätt därefter ett väl genomtänkt schema. SEN kan du börja och när du gör det så finns vi alla här för dig. Om det dyker upp funderingar under tiden du läser så finns vi också här.

Lycka till! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
br

Inlägg av br »

Hej
Vad är det för fel på en del karlar som inte kan ta sitt ansvar :evil: Han jobbar på dagarna :shock: Åh, vad gör du? Latar dig och har det bra!

Jag tror att du har hittat rätt hit till Annas värld!! Men! Först måste du vara bombsäker på vad du ger dig in på!när du ska genomföra SHN kuren Det duger inte att provbuffa lite här o där! Läs allt du kan här på forumet! På startsidan på forumet har Anna skrivt en massa! det är bara att läsa igenom allt! Skjut gärna på kurstarten bara du vet vad du gör och varför
Läs igen! försök få din man att läsa och förstå att det är viktigt att sova, både för sonen och för dig! Har han ngt alternativ?

Det finns fler här som kurat ensamma och det har gått bra ! Dock är det ju viktigt för fortsättningen att han fattar vad som ska göras!!

Här på forumet komme du att få stöd, hjälp eller en spark i baken ( om det behövs :D )

Lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
camilla

Inlägg av camilla »

vill bara tillagga ovanstaende med att din pojk e for stor for vagning, det ar som du skriver, risk for att han vinglar ur. Buffning e det som galler, du laser allt om detta under SHN kuren, det finns oxa en video dar du kan se hur det gar till. Kurade mina tvillingar sjalv utan problem, visst fick jag inte sova sa mkt de 2 forsta natterna men det fick jag ju inte innan heller... Las pa och stall sedan fragor om det ar nat som e oklart
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Lotten

Inlägg av Lotten »

Tack för alla svar!! Ska läsa in mig ordentligt innan jag börjar!=) Så det är buffning som jäller alltså! jag har ju övat lite på det men blev ju väldigt trött i armen fort.. jag är väldigt svag kan jag tillägga! :( Kanske jag måste hitta rätt teknik?? Nåja jag återkommer säkert med fler frågor! :)
Lotten

Inlägg av Lotten »

Nu har jag läst här en stund, och jag känner mej jätteglad och sporrad att jag ska klara det här! Min son behöver verkligen få ordentliga rutiner, jag är skyldig honom det!:)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vill också hänga på alla som säger att du ska läsa. Läs gärna med papper och penna i handen. Har du möjlighet så skriv ut allt om kuren (det Anna har skrivit alltså).
Läs också det som står på hemsidan under sova hela natten.

Kan nämna att min man var skeptisk till regelbundna tider - man skulle bli så låst. Vi hade inget större bekymmer mad sömnen, så det var inte därför vi införde kurens verktyg. Han insåg redan efter ett par dagar att regelbundna tider är ju fantastiskt enkelt. Då vet man när man kan och inte kan göra saker. Innan hade man ju ingen aning.

Lycka till och återkom när du har fler frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Morsan

Inlägg av Morsan »

Det där som LO skriver om att skriva ut Annas texter är superbra! Markera det som är extra viktigt för dig just nu så att du lätt och snabbt hittar det mitt i natten!

Jag satte också upp en stor och tydlig lapp på utsidan av sovrumsdörren med RAMSAN så att jag inte kunde missa i nattens sömniga förvirring.

Kör hårt!!! /Kram Morsan
Leoparden ?r f?dd 3/9-2004
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"