Snart 5 manader..Har just borjat me kuren..HJALP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MayaT

Snart 5 manader..Har just borjat me kuren..HJALP!

Inlägg av MayaT »

Halloj! Alex e snart 5 manader och igar borjade vi med kuren..Bort med nappen och eget rum och morkt i rummet..Till en borjan sov han fran 21-24..Sedan buffning o ramsa..Somnar om till 0230 sen samma sak..Fran Kl 03 borjade han vakna nastan varja halvtimme, men somnar om med buffning o ramsa, anda tills klockan var 0800 da han fick mat..E det sa forsta kvallen? blir det battre o battre for varje kvall? Ska jag fortsatta buffa idag, eller bara ramsa? Han vagrar ju halla ner huvudet om jag inte har mitt lillfinger "pa"..Och vad menar man med sa mycket mat som gar ner under dagen? Hur mycket mat? En sak till ar att han vagrar sova 1,5 tim pa dagarna..Hur gor man da? Ska man forsoka fa honom att somna om da eller lata honom vakna?
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Välkommen hit Maya T! :D

Jag ska försöka besvara dina frågor.

:arrow: Ja, första kvällen och första natten brukar ju vara svårast/värst. Barnet ställer flest frågor då. Ju längre fram i kuren ni kommer desto bättre blir det, och ganska snart trillar poletten ner så att säga, om man bara sköter det hela rätt :wink: .

:arrow: Du borde ha läst på bättre så att du VET vad som gäller nu, ikväll och inatt. Läs läs läs :idea: :!:
Ännu ikväll kan du buffa, men ramsan ska ta över allt mer. Efter i natt är det buffning ENDAST vid totalkris. Jobba med ramsan istället!

:arrow: Angående maten så märker du nog på honom när han är mätt. Du ska ge fyra stora mål mat per dag samt en nattslurk för läggningen. Under de fyra måltiderna ge du alltså mat tills han inte vill ha mer.

:arrow: Angående sovpassen på dagen - hur ser ert schema ut :?: Om han vaknar för tidigt bör du försöka få honom att somna om och inte ta upp honom före tiden är ute så att säga. På så sätt lär han sig ganska snart hur länge han bör sova.

Läs på lite mer så fixar du detta! :thumbsup:
Lycka till - fråga om du undrar nåt!

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Snart 5 manader..Har just borjat me kuren..HJALP!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Antonias mamma :wink: :thumbsup:
MayaT skrev: En sak till ar att han vagrar sova 1,5 tim pa dagarna..
:D Välkommen är du :lol:

Om du nu verkligen har bestämt dig för att kura, vet du - eller borde veta - att man inte ser bakåt, eller ens åt sidorna, utan FRAMÅT, när man en gång bestämt sig, med det klara, pålästa, säkra målet för ögonen. Enbart.

Det finns alltså inget "vägrar" :!:

Små barn gör som vi lär dem.

Börja med de låsta introduktionerna här, tycker jag. Om du inte har själva boken \:D/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MayaT

TACK!

Inlägg av MayaT »

Tack sa mycket Antonias mamma! Du har sa ratt sa! Har last pa lite mer och fattar battre och mer! :oops: Och Anna visst ska jag endast se framat! :P Jag hor av mig om hur det gar! :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :wink:

Och tänk inte "hur det går" utan HUR BRA JAG GÖR :lol: :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Hej Maya T

Jag vill bara uppmuntra dig med kuren. Vår dotter är också nästan fem månader nu och blev kurad för en månad sedan. Jag vill bara säga att livet är så otroligt mycket skönare nu :D :D :D Visst var det dagar under uppföljningsveckan som jag tänkte att åhhh det här funkar ju inte, men se bara framåt. Det kommer att bli jätte bra och er lilla dotter kommer att få sova långa sköna nätter! Och ni själva för den delen!

Under dagen om hon vaknar för tidigt under ett sovpass, så ramsar jag bara och låter henne vara. Jag trodde verkligen inte innan kuren att det skulle fungera, men till min förvåning fungerar det och hon somnar om på ramsan efter en liten stunds protest! Det gäller bara att vara konsekvent. Ska hon sova så ska du se till att hon har möjligeter att göra det och inte ta upp henne för tidigt.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"