ändra väckningstiden?
ändra väckningstiden?
vår lille son har nu varit kurad i ca 3 månader. De senaste 1 1/2 händer det kanske 2 gånger/veckan att han sover till ca 7 när väckningen ska ske, resten av dagarna vaknar han mellan 6-6.30. Vi ramsar, han ligger tyst i någon minut-skriker- vi ramsar -han ligger... osv. Ibland somnar han om men det är kanske 1 gång/veckan. Han somnar kl. 19.00 och dagslurarna är på 1 1/2 h, ibland till och med mindre men det har inte hjälp. Ska vi ändra väckningstiden eller har ni andra förslag.
Petra
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Hej.
Det får ni givetvis bestämma, men då ska ni också tidigarelägga kvällen.
Mitt förslag är att avvakta mer. Ge honom EN ramsa x 4 högt och tydligt, som talar om att det inte är morgon. Fundera på (och öva gärna) på vad du vill ha fram för budskap - det är helt avgörande. Låt honom sedan vara. Skulle han bli förtvivlad och ledsen så ge honom en ramsa till, för då är han mottaglig.
/LO
Det får ni givetvis bestämma, men då ska ni också tidigarelägga kvällen.
Mitt förslag är att avvakta mer. Ge honom EN ramsa x 4 högt och tydligt, som talar om att det inte är morgon. Fundera på (och öva gärna) på vad du vill ha fram för budskap - det är helt avgörande. Låt honom sedan vara. Skulle han bli förtvivlad och ledsen så ge honom en ramsa till, för då är han mottaglig.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
Hej
Nu går jag kanske mot strömmen... 8) men jag har insett att mina små tillhör de morgontidigas skala. Morgon för den minsta är defininitivt senast 06.30...men hade hon fått välja så hade det gärna varit 05.00.
Har dock aldrig tagit upp henne då utan kämpar på för att få det mot 06.30.
Storasyster var likadan men hade hellre börjat redan 04.00. Däremot är de väldigt kvällströtta och det dröjde till 3 år innan hon var med på en kvällsfest. Gick helt enkelt inte.
Maken är likadan - väldigt morgonpigg...gäller dock ej undertecknad.
Jag tror att man kan vänja barnen vid det mesta som passar en själv men när det gäller sovmorgon så har jag blivit tvungen att lyssna på dem.
Hur ni än gör så var noga med att den totala sömnen blir enligt åldern.
Lycka till

Nu går jag kanske mot strömmen... 8) men jag har insett att mina små tillhör de morgontidigas skala. Morgon för den minsta är defininitivt senast 06.30...men hade hon fått välja så hade det gärna varit 05.00.
Storasyster var likadan men hade hellre börjat redan 04.00. Däremot är de väldigt kvällströtta och det dröjde till 3 år innan hon var med på en kvällsfest. Gick helt enkelt inte.
Maken är likadan - väldigt morgonpigg...gäller dock ej undertecknad.
Jag tror att man kan vänja barnen vid det mesta som passar en själv men när det gäller sovmorgon så har jag blivit tvungen att lyssna på dem.
Hur ni än gör så var noga med att den totala sömnen blir enligt åldern.
Lycka till
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Men Mammut M menar att då måste vi lägga honom tidigare också, eller vad tycker ni? Vi kanske ska göra morgon 6.30 och vara glada de gånger han sover lite längre, typ 6.45, men borde vi som sagt lägga den extra tiden på dagslurarna eller vid insomningen.
Petra
Petra
Hej igen
Vi har här alltid haft natt mellan 19-06.30 (eller tidigare) och övrigt på dagen.
Såg er andra fråga och lägg em luren lite tidigare så det inte blir så nära kvällen.
Om sömnen uteblev och eftermiddagen blir lite gnällig så ta av alla kläderna så ska ni få se en piggelin. Lägg sådana dagar också 18.30 då de inte märker det utan snarare ger bättre sömn hela natten senare morgon.

Vi har här alltid haft natt mellan 19-06.30 (eller tidigare) och övrigt på dagen.
Såg er andra fråga och lägg em luren lite tidigare så det inte blir så nära kvällen.
Om sömnen uteblev och eftermiddagen blir lite gnällig så ta av alla kläderna så ska ni få se en piggelin. Lägg sådana dagar också 18.30 då de inte märker det utan snarare ger bättre sömn hela natten senare morgon.
-
Fru Majsan
Intressant diskussion det här, då vi har exakt samma problem. Sonen vaknar oftast 6.00-6.30 fast vi har morgon kl 7 (vilket även det är i tidigaste laget för mig, hua, men det är en kompromiss...) Någon enstaka gång får vi honom att somna om, annars får han gnälla och småskrika (vi ramsar också mer än en gång för det mesta) till kvart i sju så vi kan utnyttja marginalkvarten och ta upp honom.
Vi har också funderat, men inte på om vi ska lägga och ta upp honom tidigare, vilket med all säkerhet skulle gå, utan i stället hur man ska kunna få honom att sova längre på morgnarna. Själv ser jag fram emot sommartiden, då löser det sig förhoppningsvis automatiskt med en timmes förskjutning av hela schemat
Vi har också funderat, men inte på om vi ska lägga och ta upp honom tidigare, vilket med all säkerhet skulle gå, utan i stället hur man ska kunna få honom att sova längre på morgnarna. Själv ser jag fram emot sommartiden, då löser det sig förhoppningsvis automatiskt med en timmes förskjutning av hela schemat
Mamma till Axel, född i april 2004.
Startade SHN-kuren den 3 januari 2005.
-
Fru Majsan
Jag kom på att jag har en annan fundering i sammanhanget...de senaste veckorna har sonen bajsat tidigt på morgonen och i morse kände man det tom ut i hallen när vi gick för att ramsa utanför dörren vid sexsnåret. Bytte blöja på honom och givetvis piggnade han till och sov inte så mycket mer sen...hur skulle ni ha gjort? Låtit honom ligga i bajset en timme?
Kanske låtit honom sova längre än till sju OM han väl somnat om ordentligt?
Mamma till Axel, född i april 2004.
-
Lillamolntuss
Vi har exakt samm problem, lilla plutt vaknar för tidigt och bajsar. Vi får inte till ett omsomnande. Undrar just vad som händer om man tidigarelägger nattinatti... kanske börjar hon vakna ännu tidigare? Kanske sovit ut efter 11 timmar???
Flicka
maj -04 (kurad jan -05), Pojke
mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Tack för alla förslag. En undran till Susanne, det där med nackenfis, hur går det till? Tar man av allt när tröttheten kommer och när sätter man tillbaks kläderna eller går du då direkt till pyamas?
Elis brukar också bajsa när han vaknar, byte i spjälsängen medför direkt klarvaket tillstånd. Förut brukade vi låta honom ligga kvar i bajset någon timme, han brydde sig inte. Nu är det tyvärr löst sen flera veckor tillbaks och för att undvika olyckor måste vi åtgärda det hela - det blir uppstigning!
Petra
Elis brukar också bajsa när han vaknar, byte i spjälsängen medför direkt klarvaket tillstånd. Förut brukade vi låta honom ligga kvar i bajset någon timme, han brydde sig inte. Nu är det tyvärr löst sen flera veckor tillbaks och för att undvika olyckor måste vi åtgärda det hela - det blir uppstigning!
Petra
Hej Petra
Japp, av med alla kläderna och helst också blöjan. Är ett oslagbart knep för att få en glad piggelin.
Ibland går hon naken länge...fram till bad och natt och ibland om vi ska iväg för att ex. hämta storasyster så åker något klädesplagg på igen. Ofta hittar hon någon intressant att ta på sig själv under nakenperioden. Typ storasysters kläder, någon halsduk, skidglasögon, mammas tröja eller annat intressant som ligger och dräller (och det brukar ju bli en del efter en dag).

Japp, av med alla kläderna och helst också blöjan. Är ett oslagbart knep för att få en glad piggelin.
Ibland går hon naken länge...fram till bad och natt och ibland om vi ska iväg för att ex. hämta storasyster så åker något klädesplagg på igen. Ofta hittar hon någon intressant att ta på sig själv under nakenperioden. Typ storasysters kläder, någon halsduk, skidglasögon, mammas tröja eller annat intressant som ligger och dräller (och det brukar ju bli en del efter en dag).