Dagsschemat
Dagsschemat
Hade tänkt köra igång med kuren snart. Men jag har fastnat på schemat. Min dotter är ca 9 1/2 månad och sover lite olika på dagarna. Har inte fått in nå riktiga rutiner än!? Ska jag skriva dom tider jag hade velat att hon sov på dagarna? Annars vet jag ju inte eftersom hon sover lite olika..Om jag inte kan få henne att somna på tiderna jag skriver ska man hålla henne vaken till nästa lur då? Sen undrar jag om man ska buffa å så på dagarna oxå? Hon kan vara så svårsövd ibland.
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Hej Anja.A och välkommen
Här har du en toppentråd med massor av olika scheman - titta på nån 9-10 månaders för inspiration!
Mia
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Här har du en toppentråd med massor av olika scheman - titta på nån 9-10 månaders för inspiration!
Mia
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Schemat
Nu har jag knåpat ihop ett schema.
7.00 vakna
7.30 frukost
9-10 förm.lur
11.00 lunch
12.45-13.45 sova middag
14.00 mellis
17.00 middag
17.30 bad,skoj
18.00 kvällsmat. gröt
19.00 sova
Ser det bra ut eller bör jag ändra på något? Vet att det kommer bli klurigt med dagslurarna eftersom hon inte sover på regelbundna tider.. Men det är väl bara att kämpa. =)
7.00 vakna
7.30 frukost
9-10 förm.lur
11.00 lunch
12.45-13.45 sova middag
14.00 mellis
17.00 middag
17.30 bad,skoj
18.00 kvällsmat. gröt
19.00 sova
Ser det bra ut eller bör jag ändra på något? Vet att det kommer bli klurigt med dagslurarna eftersom hon inte sover på regelbundna tider.. Men det är väl bara att kämpa. =)
-
Gäst
Hejhej och välkommen
Jag har lite tips till dig angående ditt schema:
1 timme är för de flesta barn inte ett naturligt sömnpass, dvs man kan vara svårväckt och lite tjurig om man väcks efter precis en timme. 20 min, 45 min, 1,5 timme eller 2 timmar är bättre att planera in. Du har ju två timmars sömn kvar att fördela på dagen, och det är bra att du lagt dom på två lurar. Men jag skulle göra en 1,5-timmeslur och en 45-minutare, alternativt 20 minutare beroende på hur trött hon är.
Vakentid mellan 13.45 och 19 är lååångt. Inte omöjligt, men risken finns ju att hon blir övertrött framåt kvällen och då får svårare att komma till ro vid gonatt. För att lösa detta kan du ju antingen lägga sista luren lite senare, eller lägga in en 5-minutare vid behov. (En 5-minuters lur påverkar inte övriga schemat, och ges mitt i händelsernas centrum som det brukar heta. TYpiska 5-minutare hemma hos oss blir i vagnen eller i bilen. OBservera att det är viktigt att klocka 5 minuter, så att det blir lättare att väcka.) Jag skulle dock försöka lägga sista luren lite senare på dagen.
Här är ett exempel, J & Å´s schema som jag hittade i en tråd:
/Jenny
Jag har lite tips till dig angående ditt schema:
Här är ett exempel, J & Å´s schema som jag hittade i en tråd:
HÄr är ett annat schema, som Kattklo skrivit (med 11,5 timmars natt, så du får räkna om till din 12-timmarsnatt):7.00 välling
8.30 frukost
10-11.30 sova
12/12.30 mat
15-15.45 sova
16.30 mat
18.40 välling
19 sova
Vad tänker du om ovanstående?0630 Godmorgon
0845 Liten lur 45 minuter
0930 Vaken
1245 Sova långlur 2 h
1445 Vaken till
1900 Då det är godnatt
Äter 0630-0730 (Bröstmjölk,mackor,frukt)
1130 Lunch
1530 Middag
1830 Gröt
1850 Amma
/Jenny
Tack!
Tack för dina förslag! =)
Är ju just det att hon sover så himla olika att alla scheman känns "fel" på nåt sätt.
Ändrade lite grann iaf:
7.00 vakna
7.30 frukost
9.15-10 förm.lur
11.30 lunch
13.14.30 sova middag
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad,skoj
18.30 gröt
19.00 sova
Blir det för länge mellan frukost å lunch kanske? Å tar jag den 11 känns det som att hon kanske blir hungrig innan 14.30 å vaknar tidigare?
Känns som jag inte har koll på nånting faktiskt då vi inte haft nå riktiga rutiner å fasta tider.. =( Har alltid plockat fram bröstet så fort hon börjat pipa.. har väl varit för bekväm.. Men nu orkar jag inte mera då hon vaknar flera ggr å det bara är min tutte som kan få henne att somna om. Har slutat amma helt på dagen iaf.
Kan/orkar man gå igenom denna kur ensam? Min sambo har inte visat nåt engagemang för 5 öre synd nog. Å så känns det som att hans tålamod inte skulle hålla. Så i morgon tänkte jag köra igång bara jag hinner få ihop schemat så det känns bra. Pappan å storasyster har jag skickat iväg till farmor så jag får vara ifred. =)
Kram kram
Är ju just det att hon sover så himla olika att alla scheman känns "fel" på nåt sätt.
Ändrade lite grann iaf:
7.00 vakna
7.30 frukost
9.15-10 förm.lur
11.30 lunch
13.14.30 sova middag
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad,skoj
18.30 gröt
19.00 sova
Blir det för länge mellan frukost å lunch kanske? Å tar jag den 11 känns det som att hon kanske blir hungrig innan 14.30 å vaknar tidigare?
Känns som jag inte har koll på nånting faktiskt då vi inte haft nå riktiga rutiner å fasta tider.. =( Har alltid plockat fram bröstet så fort hon börjat pipa.. har väl varit för bekväm.. Men nu orkar jag inte mera då hon vaknar flera ggr å det bara är min tutte som kan få henne att somna om. Har slutat amma helt på dagen iaf.
Kan/orkar man gå igenom denna kur ensam? Min sambo har inte visat nåt engagemang för 5 öre synd nog. Å så känns det som att hans tålamod inte skulle hålla. Så i morgon tänkte jag köra igång bara jag hinner få ihop schemat så det känns bra. Pappan å storasyster har jag skickat iväg till farmor så jag får vara ifred. =)
Kram kram
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Tack!
Det är ju just det att "hon sover så himla olika" som du vill ändra på, eller hurAnja.A skrev: Är ju just det att hon sover så himla olika att alla scheman känns "fel" på nåt sätt.
Då gör man ett schema utan att darra på handen och så håller man fast vid det.
Läs och lär av de råd du fått och framför allt, läs på om kuren, mer och mer och igen och igen, tills ögonen blöder
Det gäller att veta exakt vad man gör, och varför. Innan
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
En liten fundering som jag har.
Har alltid fått höra att man helst inte ska låta barnet sova efter senast ca 15.30. För då är dom uppe länge på kvällen. Vet flera vänner som inte låter sina barn sova efter den tiden.
Men när jag kollar runt på scheman här så verkar det som att nästan alla har en sen lur. Runt 16 tiden. Jag tror att skulle jag låta elin sova så sent skulle det inte bli tal om nattning kl 19 inte. Det är hon för pigg för då.
Elin var sjuk för några veckor sedan.. Och då under 5 hela dar sov å åt hon på nästan exakt samma tider. (alldeles efter hon blev frisk)
6.45 vakna, frukost
8.45 sova
10.30 vakna
ca 11 lunch
ca 12.45 sova
ca 14-14.30 vakna
15.00 mat
mellan 15-18 mellis av nå slag
runt 18 vällingflaska
somnade ca 18.45
Dessa tider hade hon utan att jag väckte henne eller nåt på dagslurarna. Innan dessa 5 dar var det typ kaos, likaså efter dessa 5 dar. Vet inte vad hon hade för ryck. =)
Är inte riktigt säker på mattiderna på e.m, hade inte riktigt antecknat det såg jag..
Men hon vaknar ju som sagt ett par ggr varje natt ...
Längtar så efter att få lite ordning å reda på livet. =)
Har alltid fått höra att man helst inte ska låta barnet sova efter senast ca 15.30. För då är dom uppe länge på kvällen. Vet flera vänner som inte låter sina barn sova efter den tiden.
Men när jag kollar runt på scheman här så verkar det som att nästan alla har en sen lur. Runt 16 tiden. Jag tror att skulle jag låta elin sova så sent skulle det inte bli tal om nattning kl 19 inte. Det är hon för pigg för då.
Elin var sjuk för några veckor sedan.. Och då under 5 hela dar sov å åt hon på nästan exakt samma tider. (alldeles efter hon blev frisk)
6.45 vakna, frukost
8.45 sova
10.30 vakna
ca 11 lunch
ca 12.45 sova
ca 14-14.30 vakna
15.00 mat
mellan 15-18 mellis av nå slag
runt 18 vällingflaska
somnade ca 18.45
Dessa tider hade hon utan att jag väckte henne eller nåt på dagslurarna. Innan dessa 5 dar var det typ kaos, likaså efter dessa 5 dar. Vet inte vad hon hade för ryck. =)
Är inte riktigt säker på mattiderna på e.m, hade inte riktigt antecknat det såg jag..
Men hon vaknar ju som sagt ett par ggr varje natt ...
Längtar så efter att få lite ordning å reda på livet. =)
-
Gäst
Re: Tack!
Jättebra schemaförslag! 3-4 timmar är lagom långt att ha mellan måltiderna, vilket du har.Anja.A skrev: Ändrade lite grann iaf:
7.00 vakna
7.30 frukost
9.15-10 förm.lur
11.30 lunch
13.14.30 sova middag
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad,skoj
18.30 gröt
19.00 sova
Ja, många har lite senare em-lur än du. Men du känner ditt barn bäst, och vet du att hon är pigg på eftermiddag/kväll, så verkar det klokt att inte lägga em-lur för sent! Bra tänkt av dig där.
Ordning och reda på livet har ni snart (åtminstone sömn- och matbiten
Återkom med fler frågor efterhand! Kör du igång ikväll redan? Läs igenom lathunden några extra gånger innan då, så att du vet hur du ska agera i olika situationer. Och var övertygad om att schemat är precis det rätta för ditt barn, för det är det
Vi finns här för uppbackning!
/J
Ja jag tänkte att jag skulle göra det. Tror jag fått kläm på det. Ska väl egentligen inte börja om jag bara tror. Men jag Måste. Ska kolla på filmen lite mer å läsa hela dan så jag tror det ska gå bra.
Har gjort en liten "checklista", "kom-ihåg-lista" jag ska ha å tjuvkika på.=)
Har ändrat schemat. Igen. Men nu är det som jag tänkte från början. Och som jag tror skulle funka bäst. Fick henne att gå efter dessa tider igår och idag utan problem. Är väl det med nattningen än då. På kvällen måste jag vänta tills hon blir trött innan jag lägger henne för annars ligger hon å skriker å skriker i all evighet. (eftersom jag tror att hon bara vill somna till tutten kvällstid om jag lägger henne innan hon verkar trött) Dagtid somnar hon utan bröstet. Så igår somnade hon nog 20.30 tror jag..
Här är schemat iaf.
7.00 vakna
7.30 frukost
8.45-9.30 sova
11.00 lunch (idag blev det 10.45 eftersom hon var hungrig)
12.30-14 sova
14.00 mellis
17.00 middag
17.30 Bad
18.00 välling el. gröt
19.00 sova
Som jag hade på andra schemat så var det 9.15 första luren men hon kan nog inte vara vaken så länge då jag flera dagar lagt henne runt 8.30. Så jag kompromissa å tog 8.45.=)
Tänk vad jag tycker denna sida är bra. =) Att man inte visste att den fanns förrän nu!! Hade ju velat ha den för flera månader sen. =)
Nej nu ska jag gå å öva på mina olika rams volymer.
Ha de allihopa!!
Har gjort en liten "checklista", "kom-ihåg-lista" jag ska ha å tjuvkika på.=)
Har ändrat schemat. Igen. Men nu är det som jag tänkte från början. Och som jag tror skulle funka bäst. Fick henne att gå efter dessa tider igår och idag utan problem. Är väl det med nattningen än då. På kvällen måste jag vänta tills hon blir trött innan jag lägger henne för annars ligger hon å skriker å skriker i all evighet. (eftersom jag tror att hon bara vill somna till tutten kvällstid om jag lägger henne innan hon verkar trött) Dagtid somnar hon utan bröstet. Så igår somnade hon nog 20.30 tror jag..
Här är schemat iaf.
7.00 vakna
7.30 frukost
8.45-9.30 sova
11.00 lunch (idag blev det 10.45 eftersom hon var hungrig)
12.30-14 sova
14.00 mellis
17.00 middag
17.30 Bad
18.00 välling el. gröt
19.00 sova
Som jag hade på andra schemat så var det 9.15 första luren men hon kan nog inte vara vaken så länge då jag flera dagar lagt henne runt 8.30. Så jag kompromissa å tog 8.45.=)
Tänk vad jag tycker denna sida är bra. =) Att man inte visste att den fanns förrän nu!! Hade ju velat ha den för flera månader sen. =)
Nej nu ska jag gå å öva på mina olika rams volymer.
Ha de allihopa!!