Dagsschemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anja.A

Dagsschemat

Inlägg av Anja.A »

Hade tänkt köra igång med kuren snart. Men jag har fastnat på schemat. Min dotter är ca 9 1/2 månad och sover lite olika på dagarna. Har inte fått in nå riktiga rutiner än!? Ska jag skriva dom tider jag hade velat att hon sov på dagarna? Annars vet jag ju inte eftersom hon sover lite olika..Om jag inte kan få henne att somna på tiderna jag skriver ska man hålla henne vaken till nästa lur då? Sen undrar jag om man ska buffa å så på dagarna oxå? Hon kan vara så svårsövd ibland.
Tack på förhand!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anja.A och välkommen :D
Här har du en toppentråd med massor av olika scheman - titta på nån 9-10 månaders för inspiration!
Mia
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anja.A

Schemat

Inlägg av Anja.A »

Nu har jag knåpat ihop ett schema. :)
7.00 vakna
7.30 frukost
9-10 förm.lur
11.00 lunch
12.45-13.45 sova middag
14.00 mellis
17.00 middag
17.30 bad,skoj
18.00 kvällsmat. gröt
19.00 sova

Ser det bra ut eller bör jag ändra på något? Vet att det kommer bli klurigt med dagslurarna eftersom hon inte sover på regelbundna tider.. Men det är väl bara att kämpa. =)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej och välkommen :D :!:

Jag har lite tips till dig angående ditt schema:

:arrow: 1 timme är för de flesta barn inte ett naturligt sömnpass, dvs man kan vara svårväckt och lite tjurig om man väcks efter precis en timme. 20 min, 45 min, 1,5 timme eller 2 timmar är bättre att planera in. Du har ju två timmars sömn kvar att fördela på dagen, och det är bra att du lagt dom på två lurar. Men jag skulle göra en 1,5-timmeslur och en 45-minutare, alternativt 20 minutare beroende på hur trött hon är.

:arrow: Vakentid mellan 13.45 och 19 är lååångt. Inte omöjligt, men risken finns ju att hon blir övertrött framåt kvällen och då får svårare att komma till ro vid gonatt. För att lösa detta kan du ju antingen lägga sista luren lite senare, eller lägga in en 5-minutare vid behov. (En 5-minuters lur påverkar inte övriga schemat, och ges mitt i händelsernas centrum som det brukar heta. TYpiska 5-minutare hemma hos oss blir i vagnen eller i bilen. OBservera att det är viktigt att klocka 5 minuter, så att det blir lättare att väcka.) Jag skulle dock försöka lägga sista luren lite senare på dagen.

Här är ett exempel, J & Å´s schema som jag hittade i en tråd:
7.00 välling
8.30 frukost
10-11.30 sova
12/12.30 mat
15-15.45 sova
16.30 mat
18.40 välling
19 sova
HÄr är ett annat schema, som Kattklo skrivit (med 11,5 timmars natt, så du får räkna om till din 12-timmarsnatt):
0630 Godmorgon
0845 Liten lur 45 minuter
0930 Vaken
1245 Sova långlur 2 h
1445 Vaken till
1900 Då det är godnatt

Äter 0630-0730 (Bröstmjölk,mackor,frukt)
1130 Lunch
1530 Middag
1830 Gröt
1850 Amma
Vad tänker du om ovanstående?
/Jenny
Anja.A

Tack!

Inlägg av Anja.A »

Tack för dina förslag! =)

Är ju just det att hon sover så himla olika att alla scheman känns "fel" på nåt sätt.

Ändrade lite grann iaf:
7.00 vakna
7.30 frukost
9.15-10 förm.lur
11.30 lunch
13.14.30 sova middag
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad,skoj
18.30 gröt
19.00 sova

Blir det för länge mellan frukost å lunch kanske? Å tar jag den 11 känns det som att hon kanske blir hungrig innan 14.30 å vaknar tidigare?
Känns som jag inte har koll på nånting faktiskt då vi inte haft nå riktiga rutiner å fasta tider.. =( Har alltid plockat fram bröstet så fort hon börjat pipa.. har väl varit för bekväm.. Men nu orkar jag inte mera då hon vaknar flera ggr å det bara är min tutte som kan få henne att somna om. Har slutat amma helt på dagen iaf.
Kan/orkar man gå igenom denna kur ensam? Min sambo har inte visat nåt engagemang för 5 öre synd nog. Å så känns det som att hans tålamod inte skulle hålla. Så i morgon tänkte jag köra igång bara jag hinner få ihop schemat så det känns bra. Pappan å storasyster har jag skickat iväg till farmor så jag får vara ifred. =)
Kram kram
Anja.A

Inlägg av Anja.A »

Kan man ta lunchen 11 å kanske ge en frukt eller smörgås innan kl 13? Eller blir det för mkt mål om dan? Anledningen att jag ger gröt på kvällen är att hon äter kanske bara knappt hälften av vällingen sen ska hon hälla ur den. =) Ger jag gröt äter hon 1 port.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tack!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:
Anja.A skrev: Är ju just det att hon sover så himla olika att alla scheman känns "fel" på nåt sätt.
Det är ju just det att "hon sover så himla olika" som du vill ändra på, eller hur :?: När man kurar ser man inte bakåt mot några "brukar" eller "vägrar" eller överhuvudtaget bakåt alls, utan man inför ett helt nytt liv :wink: :lol:

Då gör man ett schema utan att darra på handen och så håller man fast vid det.

Läs och lär av de råd du fått och framför allt, läs på om kuren, mer och mer och igen och igen, tills ögonen blöder :wink: :lol:

Det gäller att veta exakt vad man gör, och varför. Innan :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anja.A

Inlägg av Anja.A »

Jag läser å läser å läser... :)
Anja.A

Inlägg av Anja.A »

En liten fundering som jag har.

Har alltid fått höra att man helst inte ska låta barnet sova efter senast ca 15.30. För då är dom uppe länge på kvällen. Vet flera vänner som inte låter sina barn sova efter den tiden.

Men när jag kollar runt på scheman här så verkar det som att nästan alla har en sen lur. Runt 16 tiden. Jag tror att skulle jag låta elin sova så sent skulle det inte bli tal om nattning kl 19 inte. Det är hon för pigg för då.

Elin var sjuk för några veckor sedan.. Och då under 5 hela dar sov å åt hon på nästan exakt samma tider. (alldeles efter hon blev frisk)
6.45 vakna, frukost
8.45 sova
10.30 vakna
ca 11 lunch
ca 12.45 sova
ca 14-14.30 vakna
15.00 mat
mellan 15-18 mellis av nå slag
runt 18 vällingflaska
somnade ca 18.45

Dessa tider hade hon utan att jag väckte henne eller nåt på dagslurarna. Innan dessa 5 dar var det typ kaos, likaså efter dessa 5 dar. Vet inte vad hon hade för ryck. =)
Är inte riktigt säker på mattiderna på e.m, hade inte riktigt antecknat det såg jag..

Men hon vaknar ju som sagt ett par ggr varje natt ...

Längtar så efter att få lite ordning å reda på livet. =)
Gäst

Re: Tack!

Inlägg av Gäst »

Anja.A skrev: Ändrade lite grann iaf:
7.00 vakna
7.30 frukost
9.15-10 förm.lur
11.30 lunch
13.14.30 sova middag
14.30 mellis
17.30 middag
18.00 bad,skoj
18.30 gröt
19.00 sova
Jättebra schemaförslag! 3-4 timmar är lagom långt att ha mellan måltiderna, vilket du har.

Ja, många har lite senare em-lur än du. Men du känner ditt barn bäst, och vet du att hon är pigg på eftermiddag/kväll, så verkar det klokt att inte lägga em-lur för sent! Bra tänkt av dig där.

Ordning och reda på livet har ni snart (åtminstone sömn- och matbiten :wink: ), men det kommer inte av sig själv :!: Barnet kräver sin ledning, och schemat är ett sätt att visa att man har koll på läget som förälder. Men det är DU som inför det!

Återkom med fler frågor efterhand! Kör du igång ikväll redan? Läs igenom lathunden några extra gånger innan då, så att du vet hur du ska agera i olika situationer. Och var övertygad om att schemat är precis det rätta för ditt barn, för det är det :!:

Vi finns här för uppbackning!
/J
Anja.A

Inlägg av Anja.A »

Ja jag tänkte att jag skulle göra det. Tror jag fått kläm på det. Ska väl egentligen inte börja om jag bara tror. Men jag Måste. Ska kolla på filmen lite mer å läsa hela dan så jag tror det ska gå bra.
Har gjort en liten "checklista", "kom-ihåg-lista" jag ska ha å tjuvkika på.=)

Har ändrat schemat. Igen. Men nu är det som jag tänkte från början. Och som jag tror skulle funka bäst. Fick henne att gå efter dessa tider igår och idag utan problem. Är väl det med nattningen än då. På kvällen måste jag vänta tills hon blir trött innan jag lägger henne för annars ligger hon å skriker å skriker i all evighet. (eftersom jag tror att hon bara vill somna till tutten kvällstid om jag lägger henne innan hon verkar trött) Dagtid somnar hon utan bröstet. Så igår somnade hon nog 20.30 tror jag..

Här är schemat iaf.
7.00 vakna
7.30 frukost
8.45-9.30 sova
11.00 lunch (idag blev det 10.45 eftersom hon var hungrig)
12.30-14 sova
14.00 mellis
17.00 middag
17.30 Bad
18.00 välling el. gröt
19.00 sova

Som jag hade på andra schemat så var det 9.15 första luren men hon kan nog inte vara vaken så länge då jag flera dagar lagt henne runt 8.30. Så jag kompromissa å tog 8.45.=)

Tänk vad jag tycker denna sida är bra. =) Att man inte visste att den fanns förrän nu!! Hade ju velat ha den för flera månader sen. =)
Nej nu ska jag gå å öva på mina olika rams volymer. :lol:
Ha de allihopa!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:
Anja.A

Inlägg av Anja.A »

Blir det för "mkt" att flytta Elin till eget rum ikväll när jag påbörjar kuren? Eller ska jag göra det senare? Hon har sovit inne hos oss hela tiden. Vilket inte alltid varit så bra då hon är lättväckt.
Hoppas nån hinner svara innan ikväll. :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Flytta henne till eget rum, du :!: Ska man göra ändringar, så tycker jag det är enklast att göra alltihop på en gång :!:
Lycka till!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Anja.A

Inlägg av Anja.A »

Usch, nu känner jag mej lite besviken. Blev ingen start av kuren ikväll. Blev "osams" med sambon på eftermiddagen att jag nästan "bröt ihop". Kände att det inte var nån ide eftersom jag var på så dåligt humör vilket Elin garanterat hade känt av. Men men, Jag får samla nya krafter.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"