övergång till magläge vid 10 veckors ålder,,,,,

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

övergång till magläge vid 10 veckors ålder,,,,,

Inlägg av Gäst »

:-s undrar vad det finns för risker med att börja lägga min son Joel på mage nu när han tidigare had sovit på rygg. Finns det någon risk för att han kan somna med näsan ner i madrassen och kvävas? Kommer andningsreflexen att fortsätta arbeta även om inga andningstag genomförs? Jag har förståss andningslarm...men är det tillförlitligt? Han somnar bra på mage och sover djupare efter buffning. Behöver heller inte nappen längre. MEN jag är lite nojig och orolig....... :roll:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej busmamman och välkommen hit :D

Ingen kan någonsin ge 100-procentiga löften om något - men ännu finns inget dokumenterat fall där ett barn dött i psd med larm! För mig räcker den statistiken... Jag tycker absolut du kan känna dig helt lugn vad gäller magsovning med larm, och njut den goda sömnen du ger din son :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :D

:D Välkommen är du, busmamman :lol:

Också ett alldeles nyfött barn kan lyfta huvudet och vända det från sida till sida. Men också ett nyfött barn kan få för sig att borra ner huvudet i madrassen (och avslöjar ofta en mycket röd nacke) och ligga så både länge och väl, varvid man som öm förälder blir vansinnigt orolig och tror att lilla ungen inte kan andas.

Jag lovar: barnet tar sig luft :!: När det behövs. Om man säger.

Vad du bör göra är att bädda med ett såkallat draglakan, alltså inte med kudde av något slag.

Vi vill ha ett slätt underlag vid huvudänden som stoppas ner hårt om sidorna på madrassen. Det kan vara ett trevikt vuxenlakan eller en len mindre linnebordsduk (också trevikt) eller ett barnlakan (vikt en gång) eller ett vuxenörngott, om det är brett nog (dubbelvikt).

Förstår du :?: Lilla älsklingen ska kunna vända huvudet från sida till sida utan att lakanet / underlaget så att säga följer med och trasslar till sig.

Ett sådant draglakan är också praktiskt om och när lilla barnet saglar och dreglar och småkräks - man kan lätt vika fram en ny, ren sida.

Läs gärna månadens krönika om bl a tillförlitligheten hos larmet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"