Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej alla :heart:

JAG EFTERLYSER LUA eller någon som vet hur man länkar? :oops: (från familjelivs bildgalleri till min signatur)

Mia:hur är det med er därhemma :?: Hoppas ni kryat på er.
Sommaren har försvunnit spårlöst.Både idag och igår har det åskat.Helt utan förvarning kom det ett par ordentliga knallar igår.Idag har det bara varit muller.Och jag som är jätte,jätte jätteåskrädd.Vi bor omringade i berg så det ekar och dånar som bara den när det drar igång.Inge kul alls :!:

emb:Såhär ser Liws schema ut och det är kanon tycker vi
6-7.45-vaken
7.45-8.30sova ,45minuter
8.30-10.30vaken
10.30-13.00sova,2.5timmar
13.00-15.00vaken
15-15.45sova,45minuter
15.45-18.20,18.30vaken
Jag börjar ge välling runt klockan 18.10 så det är lite olika när hon somnar.
15.5timmars sömn/dygn.Hennes mattider är dessa:6,9,13,16 och välling 18.10
Kan det vara något då vi oxå har middagssömn 2.5timmar.

Susanne:Jag tycker oxå att det blir så rörigt när tomas är hemma :wink: Får inget gjort alls :!: :o
Vad skönt att nätterna går åt rätt håll iallafall.

Linda:Jag tror du gör rätt i att skära ner på katrinplommonpuren.Blir han hård i magen kan du kanske införa det på fm?
Liw ratar den helt från att ha ÄLSKAT katrinplommon. :o Hon totalvägrar öppna munnen,men har jag på en klick persika pure eller Paradisdessert öppnar hon glattmunnen.Kan hon redan blivit sån finsmakare :?: :lol: :wink:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej alla :heart:

JAG EFTERLYSER LUA eller någon som vet hur man länkar? :oops: (från familjelivs bildgalleri till min signatur)

Mia:hur är det med er därhemma :?: Hoppas ni kryat på er.
Sommaren har försvunnit spårlöst.Både idag och igår har det åskat.Helt utan förvarning kom det ett par ordentliga knallar igår.Idag har det bara varit muller.Och jag som är jätte,jätte jätteåskrädd.Vi bor omringade i berg så det ekar och dånar som bara den när det drar igång.Inge kul alls :!:

emb:Såhär ser Liws schema ut och det är kanon tycker vi
6-7.45-vaken
7.45-8.30sova ,45minuter
8.30-10.30vaken
10.30-13.00sova,2.5timmar
13.00-15.00vaken
15-15.45sova,45minuter
15.45-18.20,18.30vaken
Jag börjar ge välling runt klockan 18.10 så det är lite olika när hon somnar.
15.5timmars sömn/dygn.Hennes mattider är dessa:6,9,13,16 och välling 18.10
Kan det vara något då vi oxå har middagssömn 2.5timmar.

Susanne:Jag tycker oxå att det blir så rörigt när tomas är hemma :wink: Får inget gjort alls :!: :o
Vad skönt att nätterna går åt rätt håll iallafall.

Linda:Jag tror du gör rätt i att skära ner på katrinplommonpuren.Blir han hård i magen kan du kanske införa det på fm?
Liw ratar den helt från att ha ÄLSKAT katrinplommon. :o Hon totalvägrar öppna munnen,men har jag på en klick persika pure eller Paradisdessert öppnar hon glattmunnen.Kan hon redan blivit sån finsmakare :?: :lol: :wink:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj: gå in på din profil ( längst upp på sidan) och skriv in länken under rubriken hemsida, som du hittar i listan

Snart kommer min sambo hem efter att ha varit i Sthlm i två dagar- SKÖNT, men jag är lite stolt över att ha klarat av både morgon och läggning av båda bustrollen på egen hand, idag var farmor nämligen tvungen att åka hem före läggdags. Vega fick dock vara på favvolekparken i två timmar på eftermiddagen :shock: :D Så länge orkar jag aldrig vara där :oops:

Idag fick Malte lite banan till gröten istället, mums mums. Jag hoppas att han sover lugnt inatt, orkar inte med nattstök många fler nätter nu. Tycker samtidigt så synd om honom om han har magknip :( Om det fortsätter får vi kanske backa några dagar och se. Synd i så fall för han ÄLSKAR verkligen gröten.

Trots att min sambo kommer hem runt 16.00 på em så förstår jag lite vad ni menar. Helgerna är alltid lite röriga här hemma tycker jag. Jag kör på som vanligt och "glömmer" att Jens också vill umgås med barnen, och det på sitt sätt. Känns som att jag berättar hur vi ska lägga upp dagen för honom och springer hit och dit när det blir på ett annat sätt. Han blir nog också lite osäker och frågar gärna om hur jag brukar göra. Snurrigt. Vega är i alla fall jätteglad när han är hemma. Från att ha varit väldigt mammig har hon helt plötsligt blivit så pappakär.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Min darling är också borta lite då och då. Nu är även han i den kungliga huvudstaden, från igår till i morgon och nog är det lite körigt! Men betänk alternativet... utan AW menar jag! Båda två sover ju som stockar klockan 8, utan särskilda åthävor. Då har jag ju typ 2 timmar på mig att ta middagsdisken (som blev stående) och prata lite här. I augusti ska jag ju till Gastsjön så då blir det ombytta roller!

Idag har Isak stjutsat Allis i gåstolen! Hon stod bakpå och han kämpade som en galning och tog dem faktiskt framåt. 8) Hon tittade fram då och då och sa: BU! och han skrattade så han kiknade. Helt ljuvligt!

Kram Lua. :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack Linda för svar angående länkningen :heart:
Nu är det bara att försöka minska ner korten i storlek då det gick bara att ha max 2mb.Men det vågar jag mig inte på själv utan tar hjälp av sambon i helgen.
Jag vet precis vad du menar angående helgerna :) :wink: Det är samma här.Tomas frågar mig om allt :!: När,var hur barnen ska sova mm.Men det är på samma gång skönt att han litar på mig vad gäller barnen för det är som han säger att det är jag som normalt är hemma med dom mest så det är jag som vet hur det ska vara angående rutiner mm. :wink:
Jag tycker du varit jätteduktig som varit hemma själv med era barn.Det är inte det lttaste när ni är två annars.Samtidigt stärker det en som person att det går faktiskt och oftast mycket bättre än vad man tror.Jag kom ihåg själv när tomas varit hemma sina två veckor och rivstartade med att vara bort hela veckan.Jag var jättenervös och undrade hur det skulle gå.Men det gjorde det och mycket bättre än väntat.Läggningarna har varit lite jobbiga här fast nu går det jättebra när jag lägger henne lite före Jacob.
Hoppas nu natten blir bättre för er med lite banan i magen.Det ska väll vara ganska skonsamt +att det är lite stoppande oxå.
Kram ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan
ang effektiviteten när man är hemma båda två så går den helt klart ner. jag hade planerat att hinna så mycket denna vecka då både jag och F är hemma men allt tar mycket längre tid :o . ens dagsrutiner ruckas och jag vet aldrig när jag har huvudansvaret för theo eller inte. det är faktiskt nästan enklare att vara hemma själv och det tror jag att f också tycker.

ja, ja, i morgon är jag och theo ensamma hemma och på fredag är jag på jobbet hela dagen och därefter kommer jag bara att vara hemma på onsdagar. känns lite konstigt att börja jobba 4 dagar i veckan. snart är det ju f som är expert på theo och jag som får gå bredvid liksom. underligt.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vi har Rufus schema uppklistrat på väggen så vi inte behöver ha det i huvudet. Sen har ju vi turen att min sambo är student som haft många långa studieveckor hemma den här våren, så han har funnits till hands massor och är därför rätt så insatt i rutinerna (även om jag är den som har tid att tänka ut dem och grunna på modifieringar).
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon :D

Malte har sovit som en dröm inatt- bara lite lite knorr runt 01-tiden, STOOR skillnad mot föregående nätter. Fortsätter med pärton el katrinplommon till lunch och banan till gröten.

Men så upprepar sig en favorit...vända sig till rygg i vagnen. Suck...imorse vände jag på honom, men ska nog backa så får han lära sig vända sig själv, alt somna om på rygg. Vi sprang en hel del ut och in till storasyster då det begav sig, men bäst är nog att låta honom vara..hur gör ni?

ulrikaj: nu är jag JÄTTENYFIKEN på bilderna :wink:

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej allihop!

Hoppas att allt är bra med er och att stillsamheten i den här tråden betyder att ni är ute och leker med era barn i stället för att häcka vid datorn som vissa slöa individer gör... :oops: :roll: :lol:

Jag har funderat på det här med introduktion av gluten och tänkte få bolla det med er lite grand. Jag är på väg att trappa ner med amningen nu, av två skäl.

För det första blir Rufus så arg och frustrerad när inte mjölken kommer tillräckligt fort, så amningen blir så ofta jobbig för oss båda. Jag har jobbat massor med att få upp produktionen men det verkar som om jag måste jobba med den konstant för att den ska hålla en jämn hög nivå, minsta svacka (tex att jag dricker dåligt en dag) så minskar mängden dagen efter.

För det andra så får jag (som jag tror jag har nämnt tidigare) en sorts ångestattacker när jag ammar. Inget riktigt allvarligt, men påfrestande i längden. Nu är jag kräkless på det och vill bara få se min unge mätt och nöjd utan underliga obehagskänslor.

Samtidigt känns det tråkigt att sluta. Det är så coolt hela grejen, att min kropp kan föda hans (även efter förlossningen). :shock:

Nåja. (Gud, vad jag babblar...) Gluten var det. Jo....tänka, tänka. Jag vill gärna introducera gluten nu under den tid som återstår av amningen, det känns ju bra. Vi har därför (sen snart två veckor) gett Rufus Hipps milda havregröt på kvällen. Numera äter han en portion gjord på en deciliter vatten. Havre innehåller ju ganska lite gluten och det är ju en bra början. Nu hittade jag i en tråd här att man helst (om man ammar) ska introducera gluten försiktigt under 2 månader.

Vad innebär "försiktigt" i detta fall?

Vi har köpt både glutenfri välling och vetevälling och jag är lite i valet och kvalet hur vi ska göra nu när vi ska börja med dem. Hur gör ni andra? Jag vet att någon av er körde igång direkt och någon annan bytte sakta ut ersättningen mot välling. Jag funderar på att ta mest glutenfri från början och så sakta ta mer och mer vetevälling i.

Äsch. Egentligen är jag nog bara lite nedstämd över att jag ska sluta amma. Lättad och nedstämd på samma gång. :( Akademiker som jag är så vill jag gärna tänka ut smarta lösningar och planera det hela, då känns det liksom mindre sorgligt. Mer som om jag har kontroll... Suck. :roll:

Nåja. Ni kan väl skriva något kul (eller nåt om gluten...) så jag får något roligt att läsa och kan tänka på annat... :lol: :lol: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Nemita: visst är det konstigt, trots att jag längtar till jag kan sluta amma, så känns det så vemodigt på något sätt när Malte sitter och äter gröt tex Dubbla känslor, helt klart. I vilket fall som helst har jag inget bra svar till dig angående gluten, hoppas någon annan kan svara. Är däremot nyfiken hur du tänker gå tillväga när du trappar ned amningen. Kommer du ge ersättning eller bara byta ut amningen mot mat :?: Är själv lite fundersam på när man kan byta ut lunchen :?: Just nu ammar han en kort stund, och sedan äter han mellan 50-100g mat. Hur länge bör man amma i samband med ett mål :?: Gröten är redan mer eller mindre helt utbytt. Han äter också en portion på 1 dl vatten + frukt.

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Precis så, dubbla känslor. :( Det är underligt hur starkt behovet av att fysiskt få ge honom det han behöver är, fast jag egentligen inte tycker att det är "finare" på något sätt att amma än att ge annan mat. Har ju vänner som inte har ammat alls, och inte tycker jag att de är sämre än någon annan. Men själv ska jag vara "the provider"... :roll:

Det känns som om amningen trappar ner sig själv just nu... Jag tycker att mängden bröstmjölk minskar ganska fort, så jag har gått tillbaka till att börja varje mål med amning. Utom kvällsgröten faktiskt. Men han ammar en del ändå efteråt! Nu räcker det inte med bara mjölk efter middagsluren heller, (suck) så jag ger tillägg när han ätit sig hyfsat mätt. Och det känns ju jättebra på ett sätt, han blir mättare än mättast... :) Men samtidigt så blir det ju mindre imorgon. Funderar på om jag ska pumpa för att hålla liv i det, men egentligen så vill jag ju inte dra ut på det...

Hur som helst, för att svara på din fråga, jag räknar nog med att gå över åtminstone delvis till ersättning under den här perioden. Jag känner mig inte tillräckligt säker på hur han ska äta för att få i sig allt han behöver så det är ett bra alternativ tycker jag. Men han äter ju massor av allt hittills (utom äcklig broccoli - visste ni att det är så äckligt att man måste gråta!!!) så maten får väl komma in mer och mer eftersom.

Nä, nu ska jag ge nattslurk och sen är det sängdags för mig också.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja hemskt vad tyst det var i den här tråden :shock: :wink:

Nemita: Ja om du har bestämt dig för att sluta är det kanske bäst att göra processen kort. Även om du känner att mjölken sinar, så tar det ju ändå ett tag innan den försvinner helt. Det går ju jobba upp produktion efter man har slutat helt också (om man nu skulle vilja det) Jag känner mig mest less på att ha en krånglande bebis vid bröstet i stort sett varje gång det är dags att amma. Att han behöver fullständigt lugn och ro, gör ju saken lite jobbig stundtals också. Jag kan inte amma bland andra människor om inte de är knäpptysta ( typ) Han reagerar på hastiga rörelser/skarpa ljud ( och även icke skarpa ljud ibland) Jag tänkte ändå försöka amma morgon/kväll/em-mål ett tag till. Han beter sig ungefär likadant med flaska så att byta ut mot ersättning känns inte så motiverat för oss.

Igår var jag på middag hos en kompis som har en dotter som är jämngammal med Malte. Hon har också kört SM och man kan inte komma ifrån hur smidigt det är med barn som är vana med rutiner från början. Jag kom dit strax efter Malte hade lagt sig. Hon gav sin dotter gröt, ammade en stund och sedan var det natti-natti. De andra gästerna var ganska imponerade. Dels att jag kunde komma på middag trots två småbarn hemma samt att min kompis bara lade sin dotter och sedan kom ut från sovrummet 30 sek senare så att vi kunde äta 8) :D

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej BB-vänner :heart:
Ja,kolugnt vad var det var....
Själv har sambon varit hemma på fm för att sen ut och spela golftävling(jag är golfänka oxå :lol: :lol: 8) )och då vet vi som vi pratat om tidigare att det blir inte mycket gjort då.... :wink: :wink:

Linda:Ja visst är det skönt att ha sov och mattider.
-Nu ringer mat och sovklockan för Liw som vi brukar säga :wink:
Tyvärr känner inte jag någon mer än oss som har det så.Jo,dom jag fick Aw bb-boken av när jag väntade Jacob fast deras barn är 10år och uppåt nu.
Dom som vi umgås med tycker tvärtom nästan att det är synd om våra barn :twisted: verkar det när vi har det som vi har det.Dom fattar inte att Jacob inte är vaken sent typ på helgerna och att det är nära på misshandel att väcka på morgornarna :twisted: :twisted:
Det är därför så skönt med detta forum att alla ni finns som man kan "prata" barnuppfostran med.Det är ingen mening att jag frågar mina kompisar om nåt som rör barnen då jag inte "uppfostrar" dom på deras vis.

Altanfarbrorn som aldrig dök upp pratade tomas med idag och han hadde glömt bort oss förra helgen :evil: .Han ska komma imorgon.Få se om han glömmer då oxå eller.....Just nu står allt stilla då vi väntar på att han ska komma.

Våran "dataassistent" är bortrest i helgen som skulle hjälpa till med förminskning av fotobilderna så det verkar inte bli nåt i helgen igen.Blir så trött när det inte händer något :!:

Jag tänkte innan på det att när våra små nu snart blir 5 och 6månader blir det hur många mål då :?: Blir det typ ex välling,frukost,lunch,middag+välling alltså 2lagade mål mat:?: och när ska man börja införa kött och fisk?

Må så gott med era små och ha en trevlig helg alla :heart:
Kram från ulrika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Tyst och lugnt var ordet :D

Sänder bara en önskarn om trevlig helg från ett hem med matstrulande och mjölkstockning...

Kram sålänge
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrika: Jag har inte heller så många vänner som kör AW, men jag hjälpte henne med lite tips om SM när dottern var nyfödd och de tyckte det lät bra + att hon tidigare har varit så nyfiken på hur vi har lyckats så bra med Vegas sömn.

Hoppas altanfarbrorn kommer ihåg er imorgon :shock: :D

Susanne*: mjölkstockning är INTE roligt. :x Hade det några gånger med Vega första månaden hemma, fick t om antibiotika en gång. :shock: Hoppas verkligen att det blir bättre och att du får ordning på matstrulet.

Trevlig helg

Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"