Menskopp!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hege skrev:Hmmm...rett vinkel...

Min livmorshals är baköverböjd. Skulle det bjuda på problem, tror ni?
Nä, det spelar ingen roll. Menskoppen sitter längre ner. Jag menade vinkeln på slidan. Jag gjorde fel först och satte in den för lite bakåtlutad. :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Massor av hjälp behöves!!! FELSÖKNING PÅ HÖG NIVÅ!

Inlägg av TorsMamma »

HJÄLP!!!

Jag köpte en "moon cup" modell stor, (har inte födit vaginalt men är över 35) för någon månad sen. FÖrsöker nu använda denna för första gången, MEN.....

Den läcker (inte hål i den då) :cry:

Felsökning behövs och massor, och åter massor av tips!

:?: Hur långt upp vill jag ha den?

:?: Vill jag stoppa in den på nogot särskilt håll? Typ bakifrån, framifrån eller sidan :lol:

:?: Skall jag skruva på den för att den skall veckla ut sig eller finns andra bra tips?

:?: Bildas vakum?

:?: Lutning? Hur vet jag detta?

:?: Hur ofta tömmer ni? Jag trodde var 12:e timme skulle räcka. Men den läcker ändå?

:?: Ni som badar, måste ni tömma den direkt då ni kommit upp? Kommer det in vatten emellan för er?

:?: Om den är för stor? Kan den läcka då? (typ att den kanske inte kan veckla ut sig helt? Eller den lutar då?

:?: Sover ni med er? Läcker den då? Min läckte så jag fick tömma den 2 gånger i natt och då var den inte full :?

HJÄÄÄÄÄÄÄLLLPPPPP :!: :!: :x :x :cry: :cry: :oops: :oops:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanneethel

Re: Massor av hjälp behöves!!! FELSÖKNING PÅ HÖG NIVÅ!

Inlägg av susanneethel »

Hej Tors mamma :)

Min läcker inte, vare sig jag badar eller sover. Bara om jag vinklat fel. Det ska bli vaccum, så att man måste nypa ihop den lite för att få loss den. Jag brukar snurra den för att veckla ut den. Eller gör några knip.
Lutning ska vara samma som slidan, känn efter. Den ska sitta långt ner. Om du kniper och drar i den samtidigt så känner du var det tar stopp. Den sticker nästan ut då. "Pipen" tog jag bort.

Den verkar inte vecklat ut sig så den blir helt rund. Då blir det ju inget vaccum om det glipar, och det läcker. Låter som det när det läcker in vatten. Den kanske är för stor, men jag vågar inte säga.

:lol: Den här frågan förstår jag inte:
:?: Vill jag stoppa in den på nogot särskilt håll? Typ bakifrån, framifrån eller sidan :lol:

Nerifrån? :oops:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

susanneethel skrev: :lol: Den här frågan förstår jag inte:

Nerifrån? :oops:
:lol: :lol: :lol:

(och jag som är utbildad tekniker borde ju kunnat svaret på denna fråga :roll: )

Ärligt talat, så måste jag vara lite ](*,) :-$

----------

Det har liksom inte spelat någon roll om jag tycker jag försökt att "luta" den som slidan (neråt :lol: (alla rätt, eller 8-[ )).
Men när jag skall ta ut den så sitter den på samma sätt varje gång. Pinnen klippte jag också av helt, tyckte den skavde. Och visst är koppen långt ner.... Men där pinnen var är alltid lite bakåt åt höger typ och detta läge kan jag inte justera, om man säger.

Är den för stor då? Hur kan jag ta reda på om den vecklat ut sig helt eller ej? Får ju liksom inte in en hel hand för och kolla :oops: :? :lol: :lol: :lol:

Ärligt talat, Hjälp mig MER!!!!! :? Den skall ju vara såååå toppen, och det vill jag ju också! =D> Och jag som skall åka och babysimma i morgon :oops: 8-[ :-s :?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

[quote="TorsMamma"]

Är den för stor då? Hur kan jag ta reda på om den vecklat ut sig helt eller ej? Får ju liksom inte in en hel hand för och kolla :oops: :? :lol: :lol: :lol: [quote]

Jag vet inte riktigt. :-k Man känner ju om "botten" är rund iallafall. Men ovankanten kan ju säkert glipa litegrann ändå.

:-k
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

NEJ!!! Det funkar inte :twisted: :evil: :x

Alltså tänker man på det, kan den ju inte vara FÖR stor, jag menar.... HUR liten skall man då vara? :shock: :? :shock: :D :D :D

Snälla, snälla. Skriv steg för steg in på m.m. hur ni gör när ni sätter i den här saken [-o< [-o< [-o<

Idag har jag tagit ur och satt i den ca. 6 ggr och 2 av dessa verkar inte ha läckt. Vad var knepet?? :-k ](*,)
Tor 2006

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ok, nu blir vi intima ;)
Jag brukar spola i kallt vatten innan den ska in. Sedan viker jag ihop den enligt anvisningar.
Jag för in så långt jag kan och försöker sedan slappna av. Därefter vrider jag den med fingrarna runt (ganska långt in) för att få den rätt utvecklad. Ibland funkar det direkt och ibland får jag "fippla" lite. När den är det så drar jag lite försiktigt för att känna att den sitter fast som den ska. Man märker då att den liksom suger sig fast = vacuum. Kontrollerar också att piggen (som jag också klippt bort, men man känner ju var den var) är i mitten av öppningen ungefär.
Sedan tvättar jag av mig ganska ordenligt, för att det kan finnas blod kvar utanför koppen.

Jag använder alltid trosskydd, för så pass mycket läcker det för mig. Man det räcker med ett eller två trosskydd per dag. Och om jag badar så har jag tvättat mig ordentligt innan jag går ner i vattnet. Det har gått bra!

Hoppas det funkar snart, annars tycker jag att du ska kontakta de som säljer.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj, tack snälla LO. Skall genast testa detta. :heart:

Om jag får fortsätta vara så fräck.... Hur ofta behöver du tömma/dag? Börjar nog fundera på om jag kanske har rätt riklig mens och därmed kanske skall tömma oftare än jag först trodde också... :-k

Fler som törs vara intima??? :?: :-$ :-#
Tor 2006

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag har väldigt varierande - eller inte så varierande... Men det börjar med väldit lite i ett par dagar, sedan forsar det i en eller två dagar och sedan avtar det under några dagar.
Mittenperioden kör jag kopp och binda på natten, så jag inte behöver gå upp. Det klarar jag mig med. På dagen tömmer jag två eller tre gånger per dag oavsett. Ibland en extra gång för att känna mig säker.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

By god, I think she's got it! :D

:heart: :heart: :heart: Tack snälla, snälla Susanneethel och /LO för att ni vågade ta er an mig och mitt problem, samt prata om det så öppet som ni gjort!! :heart: :heart: :heart:

Jepp, dra lite i den så man verkligen VET/Känner att det är vaccum tror jag var nyckeln. Samt att jag tror jag måste tömma lite oftare de 3 första dagarna. :wink:
Tor 2006

susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:thumbsup: Vad bra!
När jag hade kopparspiral fick jag tömma någon extra gång i början av mensen, förutom morgon och kväll. Det blev fullt. :o
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Bra bra !! :D

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"