Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

oj vilken aktivitet det är på tråden :D

Är för fösta gången ensam med båda barnen i två dygn. En baggis för flera av er, men för mig känns det stort. Lite fusk dock, för farmor kommer hit efter jobbet och hjälper till lite.

Jag blir imponerad över nattslurkarna hos era bebbar. :shock: Malte är ju inte riktigt lika glupsk, och sedan vi införde gröt är det med nöd och näppe jag få i honom lite tutte innan sängdags. Vi har en egen variant som säkert alla trogna SHN-are skulle förkasta direkt. :wink: Jag lägger ned Malte i vagnen och låter honom böka på, till slut när han är sömntung tar jag upp och ammar en stund. Sedan lägger jag tillbaka med ramsan. Detta är det ENDA sättet att öht få i honom något på kvällskvisten..Jag vill ju gärna gå över på välling så småningom, några bra tips :?:

Han har börjat med att böka runt en stund på natten, inatt vart han vaken och grymtade mellan 00-00.45 ungefär. Inget som kräver åtgärd, lite skak i vagnen, men ändå tillräckligt mycket för att man ligger vaken och lyssnar. Hör honom VÄL trots att han nu sover i rummet bredvid. Jag har en teori om att det är magknip :roll: Tänker på dig Susanne* och hoppas verkligen att det är en snabbt övergående hobby..

Nu ska jag fixa lunch åt Vega ooch mig, sedan ska Malte sova sitt långpass

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

väcka eller inte

Inlägg av fjällström »

Har en liten fundering (nu igen :) ) Natten till igår vaknade aldrig Elin förrän kl 6 på morgonen. Det blev ju lite tokigt eftersom jag då bara matade och lade tillbaka i vagnen igen. Sen åt hon ju inte alls mycket till "frukost".. Natten till idag hade jag ställt väckarklockan på 5. Tog då upp, matade och lade tillbaka. Är det dumt att göra så? Ska jag kanske istället låta henne sova över maten och göra morgon kl 6? Vi har inget schema ännu, men min tanke är att vi sen ska ha morgon kl 7. Nu är vi bara sjuka, dåliga på att äta och vara vakna :? När orken och hälsan kommer tillbaka ska vi göra schema :wink:

Lindavega skrev:
Är för fösta gången ensam med båda barnen i två dygn. En baggis för flera av er, men för mig känns det stort. Lite fusk dock, för farmor kommer hit efter jobbet och hjälper till lite.
Visst är det underbart med en farmor! Jag vet inte vad jag skulle göra utan henne.. Min livskamrat brukar sticka iväg hemifrån lite då och då. Han pluggar och reser lite med jobbet. Då är farmor guld värd :heart:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla :!: :heart:
Linda:
Kan det vara så att det blir för tätt mellan dom två målen på kvällen :?: Gröt är ju mättande och får du i honom mycket kanske inte han är hungrig sen när han ska sova?
Här går det två timmar innan vällingen för Liw och innan dess har hon badat och busat.Jag ger henne pure då på kvällen och det kanske inte är lika mättande :?: Eller jag vet inte ,det kanske det är :?: En halv burk brukar gå ner iallafall.
(nu svamlar jag bara :) :? )

Det här med att vara ensam med barnen tar ett tag innan man hittat rutiner och hur man ska lägga upp saker och ting,så jag förstår mycket väl att det känns rörigt när ni i vanliga fall är två som hjälps åt.Tur att du har svärmor där som hjälper dig :wink:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Fjällström:Jag skulle inte väcka Elin utan känner du att hon får mat så hon klarar sig under dagen så skulle jag låta henne sova.Liw gjorde precis så när hon började sova hel natt.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej
det har ju varit mycket strul med theo de senaste dagarna och jag har liksom inte orkat engagera mig i era olika frågeställningar :oops: . man får liksom skygglappar och ser bara sina egna problem. sorry.
följer dock med stort intresse era matdiskussioner. theo har ju alltid varit en matglad kille (får försöka se det positiva, han matstrular aldrig vilket är skönt) :) och vi funderar nu över när det är dags att introducera annan mat. jag minns inte om jag ställt frågan tidigare men vad är skillnaden mellan tillägg (typ Hipp 2, ersättningen heter hipp 1) och välling? kan mycket väl tänka mig att bröstmjölk och ersättning börjar bli i klenaste laget för theo. han måste ju odla sina bilringar så att han kan ställa upp i VM i sumobrottning :D
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej allihop!

Ny duv-rapport. Skatan återvände och gjorde processen kort med lilla duvungen. :( Vi har passat på och tagit bort allt bråte :roll: från balkongen som var själva förutsättningen för ett duv-bo, så att duvorna inte frestas att göra om experimentet. De behöver nog flytta till ett säkrare ställe för nästa kull. Det känns skönt att det är över, trots allt.

KING MARY: jag har inte koll på det du frågar om mer än att jag kan rekommendera tråden jag länkade till på förra sidan (tror jag, idag var det i alla fall) av den här tråden.

Idag var vi till BVC för fyramånaderskontroll och Rufus väger nu 7 :!: kilo, ett kilo mer än för en månad sedan. Jag berättade också att jag håller på att trappa ner amningen och hon var klok nog att inte protestera, bara att påpeka fördelarna med att introducera gluten under amningen om man har möjlighet, men det har vi ju redan tänkt göra. Skönt med en lugn BVC-sköterska.

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: låter ju jätteskönt att hon sover så bra på natten. Nu är hon ju så gammal att du abslolut kan införa schema. Hoppas att ni får lite ordning på allt så fort hon är frisk.

ulrikaj: tror också det handlar om att han är lite för mätt. :? Vi har också två timmar mellan gröt och nattslurk. Först ammar jag en kort stund vid 16.15- gröt direkt på det. Bad och middagsstök och bus sedan nattslurk runt 18.30. Jag lägger oftast ned honom i vagnen vid 18.15 så får han böka på, sedan tar jag upp 18.30, ammar och sedan sova runt 18.45. Jag brukar se till att han är hyfsat vaken när jag lägger ned honom efter amningen.

Ja svärmor är guld värd helt klart :heart: i eftermiddag ska hon ta med Vega ut till den stora lekparken som ligger en bit bort, på Frösö camping. Vega älskar den lekparken, men nu blir det inte så där jätteofta hon får gå dit eftersom vi mest är i trädgården och stökar när vi är ute. Jag är lite för bekväm för att baxa mig dit med syskonvagnen, blir säkert lättare när Malte kan sitta upp, framåt sommaren. Då kan han ju gunga i bebisgungan också :wink:

nemita: usch vilken sorglig duvhistoria :cry: Låter som Malte och Rufus följer varandra väl. Malte vägde 6 kg på 3-månkontrollen, vi ska väga nästa vecka så får vi se hur han ligger till nu. Jag har också pratat om mina amningsbkymmer med BVC, hon rådde mig att börja med smakisar tidigt om jag vill fasa ut amningen. Hur snabbt tänker du trappa ned :?:

Linda
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Ja, visst är svärmor värd sin vikt i guld. Tyvärr bor min långt borta men då Theo var ganska ny här på jorden kom hon ner och avlöste två trötta föräldrar en natt. I påskas tog hon och svärfar dessutom Theo varannan natt då vi var och hälsade på i Uppland. Helt underbart att kunna sova ostört. På den tiden nattmatade vi Theo vid både kl 22 och kl 4 och han var inte alltid helt stabil däremellan heller. Förstår inte hur man orkar de första veckorna om man är ensamstående och är djupt imponerad av min svägerska som faktiskt fixade det.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godkväll alla BB-vänner :D

Ikväll fick Malte enbart gröt till sista målet, han tvärvägrade bröstet, trots att jag erbjöd FÖRE. Kändes lite konstigt, men det är ju det här vi strävar mot så jag vet inte varför det känns lite konstigt :? Kanske för att han helt plötsligt känns så stor :cry: :D

Linda
emb

Inlägg av emb »

HannaMaria ;) VÄLKOMMEN!

KingMary: det skulle säkert vara bra att jobba lite på attityden. Det är så viktig! Någonstans finns ju en klistrad tråd om "attityden - förhållningssättet som avgör" el nåt liknande.

LindaVega: Jag skulle inte alls vilja vara ensam så länge med båda barnen. Samtidigt som det är bra att inse att det går! Men farmor är guld värd! Jag har lyx nu eftersom min man kommer att vara ledig hela sommaren.

Miar70: Hoppas barnen snabbt blir friska. Och sommaren - ja den får vi nog vänta på lite ännu!

fjällström: Jag har nattmålet åt david 3.30 eftersom han inte alls var hungrig på morgonen (kl.7) ifall jag gav mat kl. 4. Du kan ju bra göra morgon nu vid 6 och småningom förlänga morgonen.

För min egen del skulle det vara bra med lite råd! David äter så dåligt ibland. (och har vaknat till varje natt ganska många nätter i sträck.) Han äter bäst då han just sovit och då jag matar honom halvt i sömnen. Ifall han är vaken en stund äter han uruselt så 18-måltiden är alltid strulig samt nattslurken. Det borde också gå minst 4h mellan måltiden för att han överhuvudtaget skall vara hungrig. Nu börjar det också vara dags att dra ner lite på sömnen men jag får int till ett vettigt schema där maten är strax efter att han sovit och att han är tillräckligt hungrig då han skall äta. Han är också dålig att vänta på maten, så att mata strax innan ett sovpass är också att glömma.
Alltså nu ser schemat ut såhär
vaken 7-8.30 (mat 7)
sova 8.30-10.30
vaken 10.30-12.30 (mat 10.30)
sova 12.30-15
vaken 15-17 (mat 15)
sova 17-17.45
vaken 17.45-20
natt 20-7 (mat 19.45 och 3.30)

Jag skulle vilja ha kvar 2.5h sömn mitt på dagen men förmiddagsluren kan förkortas. Nattmålet skall slopas och så småning om skall han få pure på förmiddagen och senare blir det gröt till kvällen. På morgonen orkar han inte vara vaken mera än 1,5h! Så om någon har lite tips är jag mer än tacksam.
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

emb
får David inte lite väl mycket sömn? det är kanske därför han vaknar på natten? här kör vi 45-2-45 och 12 timmar natt. Ibland blir 45-minutspassen bara en halvtimme så theo sover ca 15-15,5 timmar och våra små är ju ganska jämngamla. Jag förstår dilemmat med 4 timmar mellan målen vilket ju blir svårt med kortare sömnpass om inte vakenpassen förlängs. Jag har märkt att theo orkar längre pass om han får vara ifred lite längre stunder under vakenpassen. typ ligga och titta och roa sig själv med sina händer. om jag "sysselsätter" honom och pockar på hans uppmärksamhet för mycket blir han fortare trött. kanske orkar David mer om han får ta det lite lugnt första vakenpasset?

måste bara säga att nattningen har funkat bättre i kväll. iofs har theo haft flera uppvak men inga stora protester utan han har snabbt somnat om. nu får vi hoppas att natten fungerar som den brukar.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :D :heart:
Linda - det är jättejobbigt första gången man är själv men som Ulrika skriver så hittar man rutiner. Jag är så organiserad när jag är själv men om maken är hemma är allt mer rörigt. :wink:

Lille Charlie som hela tiden har ätit som en dröm, bröst 1 x 2 samt påfyllning, mattrasslar nu som sjutton. Han kan tänka sig att äta när han är nyvaken men sedan skriker han som en gris om jag lägger honom vid bröstet. Kan ta tag och sedan spottar och fräser. Upp igen och då nöjd. Problemet är att han ändå verkar hungrig och ju förstås både somnar och sover sämre på dagtid. Nu är jag inte så förvånad för de andra två har hållit på liknande denna period. Men jag kommer ju inte ihåg hur jag gjorde :?:

Krya på er Mia och håll tummarna för att det kommer lite värme. Här nere har varit skönt ett tag men nu kallt och hällregn.

Men nätterna har varit bättre ett par dagar i alla fall... 8)

Kram på er
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej.
nu har vi varit på första föräldragruppmötet på bvc och jag har äntligen fått svar på min fråga ang skillnaden mellan ersättning, tillägg och välling. tillägget är i princip samma sak som ersättning men lite kraftigare och innehåller inte gluten såsom välling gör. så nu har jag varit och införskaffat Hipp 2 så får vi se om det påverkar uppvaken vid 5-tiden.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

emb: inte lätt att skära ned på sömn och samtidigt servera mat precis vid uppvak :roll: vi har haft precis samma dilemma och mål 2 får han numer faktiskt vänta på maten 30 minuter. Det går ganska bra, men det är mer trassel än de gånger han äter direkt. Jag fyller ju på med puré efter en stund och då får han ju i sig lite mer än bara BM. Så småningom försvinner ju amningen där, så då är problemet löst. 8) Kanske du kan göra på liknande sätt, dvs införa smakisar och bröst på ett mål när han varit vaken en stund....

Susanne*: Malte började bete sig precis sådär när han var drygt två månader. Jag har en tråd om detta, amning 2 mån fortsätta eller ej, på späda barn..Vi löste det så att jag enbart matade när han var "nyvaken" Jag tog hela matningen i ett svep också, bröst 1 och 2 samt bröst 1 igen och sedan rap. Att fylla på var ( och är) hopplöst.

Inatt var Malte vaken mellan 23.00-01.30 och bökade/knorrade/skrek lite. :x Tror att det beror på magen och maten. Ska backa lite med katrinplommonen och bara köra gröt naturell. Han vaknade igen på morgonkvisten och skrek som en tokig :shock: massor av bajs i blöjan....
Känner mig lite trött idag eftersom jag hade supersvårt att somna om efter vakenpasset. Inatt är min sambo hemma igen, då sätter jag in öronpropparna :wink:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej alla :heart:

JAG EFTERLYSER LUA eller någon som vet hur man länkar? :oops: (från familjelivs bildgalleri till min signatur)

Mia:hur är det med er därhemma :?: Hoppas ni kryat på er.
Sommaren har försvunnit spårlöst.Både idag och igår har det åskat.Helt utan förvarning kom det ett par ordentliga knallar igår.Idag har det bara varit muller.Och jag som är jätte,jätte jätteåskrädd.Vi bor omringade i berg så det ekar och dånar som bara den när det drar igång.Inge kul alls :!:

emb:Såhär ser Liws schema ut och det är kanon tycker vi
6-7.45-vaken
7.45-8.30sova ,45minuter
8.30-10.30vaken
10.30-13.00sova,2.5timmar
13.00-15.00vaken
15-15.45sova,45minuter
15.45-18.20,18.30vaken
Jag börjar ge välling runt klockan 18.10 så det är lite olika när hon somnar.
15.5timmars sömn/dygn.Hennes mattider är dessa:6,9,13,16 och välling 18.10
Kan det vara något då vi oxå har middagssömn 2.5timmar.

Susanne:Jag tycker oxå att det blir så rörigt när tomas är hemma :wink: Får inget gjort alls :!: :o
Vad skönt att nätterna går åt rätt håll iallafall.

Linda:Jag tror du gör rätt i att skära ner på katrinplommonpuren.Blir han hård i magen kan du kanske införa det på fm?
Liw ratar den helt från att ha ÄLSKAT katrinplommon. :o Hon totalvägrar öppna munnen,men har jag på en klick persika pure eller Paradisdessert öppnar hon glattmunnen.Kan hon redan blivit sån finsmakare :?: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"