Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Alice sprattlar och torrsimmar på golvet mycket nu men lyckas inte ta sig framåt. Hon försöker komma framåt men glider istället bakåt.
Skulle gärna ta emot tips för hur man lär dem ta sig framåt för det är väl den korsvisa ålningen framåt som är så viktig för hjärnan?
Ibland håller jag mot hennes fotsulor lite så hon kan sparka ifrån och på så sätt komma framåt. Är det ett bra sätt? Dock gillar hon det inte så mycket utan blir frustrerad ganska snabbt. Kanske ansträngande
Tor låg läääänge och bara sprattlade, sen gick det lite bakåt. Att åka framåt såg ut som om det nästan gjorde ont i början. Se till att kläderna är ÅK vänliga, typ plysch på överkroppen.
Jag märkte också att med benen bara så får han lite mera grepp med fötter och ben på bara parketten och ibland så hade jag en spegel typ 2 meter framför och låg bakom eller satt bakom och busade i spegeln, då ville han dit och se sig själv om inte annat, men även mamma blev lite roligare.
Innan det så ville han bara snurra på mage.
Den största grejen har nog varit att jag inte använder strumpor alls (förutom i skor ute) längre. Inga mattor på golvet... Sen är han på mage överallt! Jag gör hushållssysslor på golvet. Typ skalar potatis, stoppar i kastrullen. Är Tor liiite ifrån så måste han ju fram för att vara med. Morötter med andra ord!
Tryck gärna också på fötterna växelvis. Inte tyckte jag att Tor verkade fatta, men helt plötsigt så satt det där. Nu ålar han som en galning på golvet, framåt och växelvis. Men det har han bara gjort i ungefär 1 vecka. Så kämpa på, morötter, morötter.
Tor 2006 BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.
Det är två till fem dagars leveranstid på boken så den bör komma nu i veckan. Väntar med spänning för jag vill starta NU . Delar gärna med mig hur det går
Tycker redan jag sett framsteg hos Alice de senast dagarna. Huvudet följer med bättre nu och vi tar tag i hennes små händer vid varje skötning
Är dock så otroligt orolig efter läkarbesöket att något är fel. Känner att jag önskar att vi inte gått dit samtidigt som jag ju är tacksam att det observerades så jag kan ta till åtgärder på en gång. Känner att den sociala delaktigheten har kommit i kläm då jag helt fokuserat på att stimulera henne hela tiden. Hon är nog förvånad att mamma plötsligt "leker" med henne hela tiden och hon har faktiskt blivit grinigare. Vet inte om det beror på avsaknaden av social delaktighet och total fokus på henne eller om det är någon fas hon är inne i? Kanske blir hon trött av alla färdigheter hon lär sig Ska verkligen styra upp detta för jag vet ju att det finns gott om tid både för övning på golvet och för social delaktighet. Den sociala delaktigheten kan man ju även som du tipsar om förlägga på golvet den med. Tänker göra upp ett nytt schema där jag avsätter tid för båda. Just nu har allt dock kännts så omtumlande och jag tror Alice kännt av min oro även om jag försöker dölja den. Något hon tycker är otroligt roligt är ialla fall då jag lägger mig på golvet bredvid henne och visar hur man gör när man ålar. Hon skrattar så hon kiknar Kanske blir jag också smartare på kuppen
Teo låg länge o sprattla på mage oxå. Jag satte ner tårna på han så han fick fäste så han kom fram lite i bland, men fötterna var länge uppe i luften innan han kom på att sätta ner dom. Han gör inga korsvisa rörelser än men det går framåt med fart numera så det kommer väll snart, jag gör som Tors Mamma aldrig strumpor på o inga mattor . Tänkte på kravelbanan (tror jag det heter), har du läst om det, kanske vore något, kolla på sök om du hittar.
Tänkte på att hon är lite grinigare, tänder på gång kanske? Sen tror jag att dom blir väldigt trötta när dom ligger på magen o sprattlar. Jag hade oxå spegel som var på hjul framför han, en boll hade jag med, den älskar han nu att försöka ta tag i, sen roliga saker som typ fjärrkontrollen som man gärna ville nå, så han fick sträcka sig fram./ indra.
Jag griper genast tag i två uttryck här: ...blivit grinigare... och ...blir frustrerad ganska snabbt... De uttrycken finner jag i förbindelse med ålning/magläge.
När barn ska åla på golvet, så är det en JÄTTEJOBB för dom. Ni som inte försökt själva; ner på golvet och åla några meter, fem eller sex. Jobbigt, vad?
Det är TUNGT att åla, och det behövs mycket andning. Ett sätt att få i gång andningan för de små bebisarna, så det kommet mycket syre till hjärnan och till musklerna, är att gråta. Gråting sätter effektivt i gång den respirationen som behövs för att man ska få ålat sig lite bortöver golvet.
Ju mer man tar i med gråt och skrik, ju mer luft till lungerna. Ju mer luft till lungerna, ju mer kan man få rört på sig. Ni vet ju själva hur mycket andning det ska till för att gå upp två trapper, eller hur?
Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.
Så era frustrerta, griniga bebisar, de fixar och grejar helt enkelt med sin respiration!
Bebisen behöver också sin "frustration" för att komma nån vart!
Bebisen säger "Nu jävlar ska jag komma i väg", och tar i för kung och fosterland. Då ska han ha beröm och heja-rop, han ska inte tas upp från golvet. Han ska få lite hjälp med att skyva i från, stöd gärna hans fotsulor med dina egna händer, men låt honom skyva i från själv. Låt honom låtas medan han gör det. Har ni hört spjutkastare? Har ni hört röten? (Heter det så? När de skriker i det spjutet går i väg??)
Så mistolka inte grinighet och frustration. Era bebisar reagerer helt som de ska, det är tolkningen som inte hänger med. (Och vem kan klandra er för det? När lärde man på BVC om barnets ökade behov av respiration vid fysisk anstrengning?)
Annars har du fått jättegoda råd i denna tråden, jag blir helt varm när jag ser hur hjälpsamma folk är, och hur mycket korrekt de säger! Jag stämmer i med krypvänliga kläder, krypbrädan, social delaktighet på golvet, jag är helnöjd med att jag inte behöver säga det, det är redan sagt!
Men vad händer när bebisen "pumpar igång" respirationen med gråt eller skrik? Jo, mamma tror att han är frustrerad, ledsen eller grinig, och "räddar honom" från golvet. Och hindar ålningen. Utan att hon vet det, så hindrar hon utveckling.
Det har jag ju inte alls fattat, utan vid lite protest har jag genast ryckt in och tagit upp henne Nästa gång ska jag låte henne fortsätta att kämpa istället och hurra på för kung och fosterland.
Skrämmande att inte BVC har utbildning om sådant här, som kommer påverka ett barns hela liv
Det har jag ju inte alls fattat, utan vid lite protest har jag genast ryckt in och tagit upp henne.
Men hur skulle du fattat? Du har ju inte lärt det någonstans, och jag tror inte jag har skrivit något om detta i forumet tidigare. Detta var något du omöjligen kunnat listat ut själv. Ingen kan det. IAHP har undervisat mig i detta, annars hade jag inte heller vetat.
Nästa gång Alice gråter på golvet, så måste du noga tolka av gråten. Frustration behöver hon, men du hör direkt om hon är ledsen Är det fallet, så får du avleda henne snabbt med något annat tills det kommer några sekunder utan gråt. I dessa sekunder ska du ta upp henne, och krama och berömma henne för att hon varit duktig på golvet. På detta sätt vill hon inte få känslan av att räddas från golvet, men att man avslutar golvpasset för denna gången.
BVC gör nog så gott de kan. De har inte vetskapen om hjärnutveckling på den nivån som du kommer att ägna dig inom kort. Det trista är att vetskapen finns, om hur hjärnan utvecklas vid hjälp av stimuli, den finns från otalliga djurförsök, från djurförsök finns också vetskapen om hur viktig det är för utvecklingen med riktig mat (besök vilken bondgård du vill, och kolla om det är slumpen som avgör vilken mat djuren får!), men på nåt sett så kommer inte den vetskapen till de som har med små barn att göra. BVC, som lär ut till föräldrarna, skulle man tro var de första och viktigaste till att få ta del av sådan vetskap...
Kram, Hege
Om ni badar varje kväll som vi gör, då börjar vi med att Tor ligger på rygg i badkaret på gummimatta och vattenhöjden är kanske 1-2 decimeter med öronen i blöt och tvättar dem.
Sen kan vi vända till mage och då ligger han där och sparkar som attan.
Sen får han sitta och leka med vattner när det hälls i mer, gärna långt upp under armarna. Då kan han öva med att ligga på mage där jag har en arm under bröstet och han sparkar och försöker få tag på leksaker.
Idag kan han stå på alla fyra i badet helt själv och blåsa bubblor. Värsta träningen eftersom han på så sätt inte väger så mycket i vattnet men ändå känner sig triggad att fortsätta.
Det mesta av allt vi gör i badet är sådant som vi också lärt oss på babysim. Går ni på babysim? Där är de sig bra att hålla huvudet över vattnet, sparka osv...
Tor 2006 BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.
Vi har inte gått på babysim men det hade säkert varit jätte bra!
Ska ta till mig dina tips angående badet! Hittils har hon bara badat i badbaljan men det börjar bli dags för badkar då vi ju blir sjöblöta av allt plaskande
Har sett framsteg idag och det känns helt underbart Tror det kommer rätta till sig bara hon får mer stimulans.
Hon kämpar på med att komma framåt och vi kom riktigt långt när jag hjälpe till att hålla emot hennes små fotsulor. Nu vet jag ju dessutom att frustationen bara är bra. Återigen tack Hege för att du förklarar så bra och ger denna ovärderliga information =D>
Här är mycket konkreta tips från Hege om hur man kan uppmuntra till att ålningen blir KORSVIS. Jag ställde frågan på en annan tråd, men "instruktionen" passar nog bäst här:
Hege skrev:
Jag tycker du ska fortsätta att stöjda hans fötter, en i taget. Låt honom själv skyva i från, och då vill det bli naturligt att motsatt arm kommer fram och hjälper honom att komma framöver. Efter att han har kommit fram, byter du stödet till nästa fot, men låt det gå några sekunder, så han får chansen att prova skyva från själv med den andra foten. Ser du att han behöver hjälp, erbjuder du stödet. Men bara stödet. Du får inte putta honom framöver. Du kan sätta hans tår i golvet (böja försiktigt) så han fattar hur tårna kan användes för att skyva i från. Visa och vägleda, och berömma, berömma, berömma! Locka är inte fel heller, låt pappa (eller någon annan)sitta främför och ropa på Joar, gärna med någon spännande pryl i handen...
Leksaker som rör sig (tog som kör själv) eller lyser och blinker är också god motivation för små ålare.
.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
Hej igen Hege och ni andra. Här kommer en liten lägesrapport. Jag har hittills inte känt ett spår oro för något som rör Joars utveckling, men måste erkänna att det där med att han inte ålar korsvis börjar stressa mig. Han har ju ålat i gott och väl en månad och kan forcera höga trösklar som en bandvagn. Allt genom att dra sig fram på armarna. Det känns som den tekniken helt enkelt satt sig. Han är ruggigt stark i armar och rygg från all tid på mage och dessutom smal, så det går ju finfint. De senaste dagarna när jag försökt stödja fötterna spänner han benen och pilar i väg med spikraka ben . Ibland får jag till ett eller två "frånskjut", men det är allt.
Vi gjorde kanske fel när vi i början av hans ålning mer uppmuntrade till kvantitet och trodde tekniken skulle komma av sig självt Kan ju vara bra för någon annan att tänka på i så fall.
Ska försöka tänka kreativt :-k Mer trösklar kanske? För även om tekniken är mest bandvagn så använder han benen lite när han ska över och kan även skjuta i från när han väl kommit över.
Och så kan jag tyvärr bidra med ännu en berättelse från bvc som bekräftar okunnigheten om ålningens och krypningens betydelse. Var på åttamånaderskoll på bvc i går och berättade vad jag funderar på - men svaret blev "en del kryper och ålar aldrig, det gör ingenting". Jag gillar annars vår bvc-sköterska, men att säga så när jag säger att jag läst på om ålningens och krypningens betydelse känns så himla lättvindigt när hon INTE har det. Annars är hon ju så väldigt noga med att inte uttala sig om sådant som ligger utanför hennes område eller kompetens eller vad de öht FÅR säga på bvc. Men det HÄR tvekar hon inte att påstå som en självklarhet.
Mamma till lille J född sep -06 och lilla T född jan -10
När du har honom på golvet har du då långärmad body och bara ben? Jag märkte att när armarna hade heltäckt och benen var bara så kom Tor på mycket snabbare att han skulle använda benen och då var det korsvisa inte långt efter.
Även Guben gjorde så att han några gånger höll Tor i händerna som om de skulle gå och detta resulterade i att han också lärde sig att stampa växelvis med fötterna och jag tror detta också uppmuntrade.
Och visst, jag har legat på govet och ålat lite själv också. Ren parkett och glidvänliga kläder, gärna velour eller slät body utan tryck.
Vi är ute ca. 2-3 timmar varje dag, resten av tiden är på mage (i lite kläder, se ovan) och jag gör många hushållssysslor på golvet i köket och flyttar runt saker och så, då måste Tor ta sig runt och även använda händerna till annat, så benen behövs för att sparka på med.
Ps. senaste 3 dagarna har han ålat så mycket att han har börjat få valkar på knäna och fötterna Ds.