Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj: har Liw fortfarande 2.5 lur mitt på dagen :?: Malte har de två senaste dagarna sovit 2.5 ( dvs jag har inte väckt efter 2 h) och han klarar av kvällen MYCKET bättre. Funderar på att köra 45-2.5-45 + 12 h natt. Lite mkt sömn MEN han sover ALDRIG mer än 30 min på sista luren. Kanske kan göra om till 45-2.5-20 + 12 om ett tag :roll:

Idag fick Malte morotspuré för andra dagen. Inte riktigt lika gott som palsternacka. Han åt 2 matskedar i alla fall. Efter det åt han en halv :shock: burk katrinplommon...jag undrar hur det ska gå med magen :?

Inatt hade han en massa konstiga uppvak. Han skrek inte upp sig men gnällde och bökade mellan 0.30-01.30 samt en omgång vid 04.00.Hoppas att det går över snart..

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hej alla bb-vänner :heart:
Ja du,Sussanne..vad mer ska man säga :? :-k i mina ögon gör du ju allt riktigt.Han kan inte vara vaken mer än han är på dagen heller tycker man.Jag tror du helt enkelt ska dra öronern åt dig på natten och lära honom fixa sitt långa uppvak själv.Är han mätt,inte har ont någonstans mm så finns det inget mer du kan göra.Han kommer nog aldeles säkert fixa det snart när han inser att det inte är så roligt att vara vaken på natten när inget händer iallafall :wink:

Linda:Liw sover fortfarande 2.5timmar på dagen och det är kanon.Man hinner oerhört mycket.och hon är ordentligt utsövd.När det blir nerdragningar sen lutar det nog åt att jag först minskar ner em som du oxå funderar på.
.Alltså:45,2.5,20+11.5.
Det är nog ingen risk att Malte blir hård i magen iallafall efter den portionen med katrinplommon :) 8)
Vad skönt för er att det fungerar med gröten och pureerna.Liws favorit är potatis/majs pure med en klick smör och lite olja.
Jag gör storkok på pureer.Kokar potatis i en stor kastrull.Sen har jag småkastruller med morötter,palsternacka,majs osv.Blandar med potatisen och kör i mixern med smör och olja och fryser in i gamla barnmatsburkar.Kanon :!: Det tar inte alls speciellt lång tid och man får många och olika smaker som det bara är att ta upp och tina och sedan värma i micron.
Ha det bra alla :heart:
Just nu håller tomas med altanen för femteelva helgen i rad. :roll: Det ska bli super när den blir klar :!: Det ska komma en karl och mäta ut för inglasning i em.Ska försöka få tomas att hjälpa mig lägga ut korten på våran familj ikväll om han inte håller på för sent.

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Nu behöver vi pepping och tips. Kvällsläggningen har havererat totalt och det blir bara värre och värre. Allt annat blir bara bättre och bättre. Lurarna på dagarna sitter, nätterna fungerar bra förutom uppvak i vargtimmen som oftast är lätta att åtgärda men att somna på kvällen funkar inte :evil: .
Theo kan mycket väl somna lätt men vaknar inom 45 min och skriker :!: . Vi har försökt att dra ner på buffningen (vill ju inte gå ner oss i det stora träsket :wink: ) och börjat införa ramsa istället. Bekräftelseramsa har vi gjort länge men vi förstår inte hur vi skall göra för att få själva ramsan att fungera???? Theo tar den liksom inte utan blir bara argare och gråter mer och mer och slutligen blir det buffning i alla fall som avslutas med ramsa men det är, om vi skall vara ärliga, buffningen som gör det. Vad gör vi för fel??? Backa kommer ni antagligen att svara. Men hur länge skall man stå där utanför dörren och avvakta medan ens lille älskling gråter sig till sömns??? Ropa ramsa in genom dörren som han inte reagerar på känns ju inte så konstruktivt. Samtidigt vill vi ju inte att han skall kunna skrika till sig buffningen. Hur göra????
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :heart:

Passa dig Ulrika så det inte blir felmätt på altanen... 8)

King Mary - det lille skräpet är ju bara drygt 3 månader. Om jag förstått rätt så kan man inte riktigt förvänta sig att ramsan ska "ta" så tidigt. Däremot ska man ju börja med det så den "sitter" sedan. Man ska absolut passa sig för alla dessa träsk :wink: men inte heller forcera.

Duktiga ni är med hemkok. Här får det bli burk om ett tag... Men barn nr 1 så gjorde jag en massa. Hon ratade ändå mitt hemlagade till förmån för burkar. Idag är hon dock snart elva och äter allt från ostron till mögelostar.

Lua - hade också pangramsat men sedan gjort som du gör.

Lugn och härlig helg men lilla Monsieur envisas med sitt nattstrul. I natt tänker jag dock inte räkna för det var värre än någonsin. Mycket orolig och måste ha varit "nåt". Idag dock strålande glad och längre vakenpass än någonsin. Förklara den ni... :shock:

Han sällar sig nu till de stora killarna och matstrular lite. Har ju ätit som en "dröm" men nu är det inget kul längre. För mig känns det som favorit i repris då jag haft två likadana innan.

Strålande väder i Skåne idag. Pick-nick på lekplats och nu har jag inte ens röjt huset. Skööönt.

Kram till er alla
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Inatt sov Malte för första gången i eget rum, gick jättebra :D Han har nog lite mkt sömn på schemat i dagsläget för imorse vaknade han 5.45 och låg och kvittrade i omgångar fram till morgon 6.45....Vet inte riktigt hur jag ska skära i sömnen för att det ska bli bra....Få helt enkelt kämpa lite mer för att hålla honom vaken på kvällskvisten tror jag.

Susanne*:hur orkar du med dagarna om Charlie envisas med att vara vaken en längre stund varje natt :?:

KING MARY: Vi ska införa ramsa på allvar NU när Malte är fyra månader. Tror att Susanne* har en poäng i att man inte ska ha allt för bråttom med allt. Theo är ju bara tre månader. Kör på buffning och avsluta med ramsa så kanske det förenklar läggningarna. Men för den sakens skull får du ju inte hamna i buffträsket heller. Hmm inte så mycket råd känner jag...

ulrikaj: nej hård i magen är han inte just nu :wink:

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Susanne och Linda
OK. Jag backar :wink: Är bara rädd att gå ner oss i träsket men jag coolar ner mig lite och väntar med ramsan 8) . Gärna för mig kan jag säga eftersom jag inte riktigt förstår hur det skall gå till. Har läst på och läst på men skulle gärna sett det i verkligheten. Tycker inte att DVDn ger så mycket vad gäller just ramsan.

Annars har vi haft några underbara dagar här i södra Skåne. Vi har överlämningsvecka här hemma nästa vecka (nu blir det mannens tur att ta huvudansvaret för Theo) och vi är därför hemma båda två. Hoppas vädret håller i sig.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej igen
trots att vi skippat ramsan och bara buffar får vi kämpa lääääänge för att theo skall somna om i första skarven på nattpasset (20-45 min efter att han somnat). vet inte hur länge vi har hållit på i kväll men tror att det är ca 30 min. mannen min står fortfarande och kämpar. så här har det inte varit tidigare och det blir bara värre och värre för varje kväll som går. skarven i vargtimmen tar max 5-10 min (oftast 1 min). är det någon annan som har (haft) problem med kvällstrassel, eller någon annan som kan ha någon idé om vad vi gör/inte gör som är galet.
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Hejsan!

Jag vill bara anmäla mig till den här tråden... såg den först nu, har inte varit inne på kackelforumet på länge.
Vår tös föddes veckan före jul, dvs. 17.12.06. Hon blev kurad vid 3 måm 3 veckor. Nu går det bra här, men jag har fortfarande kvar nattmålet vid fyra. Funderar på att ta bort det i natt.... men jag kanske ballar ur ännu. Tror inte att lillla tösen klarar 12 timmar.........
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej HannaMaria och välkommen hit! :)

Vi har bara kvar nattmålet kl 22 men ska ta bort det vilken dag som helst. Tänkte börja med välling samma dag (Rufus blir 4 månader i övermorgon) istället för ersättnings-nattslurk så att attityden är på topp den natten! :lol: :lol:

Du får berätta hur det går om ni gör slag i saken! (Det är klart ATT det går, frågan är bara hur snabbt poletten trillar ner, eller hur!)

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
fjällström
Kontakt:

förkylt

Inlägg av fjällström »

Hej på er!
Här hade vi det så bra ett tag... Vi kämpade på med 2-2 med varierande resultat, men vi var på god väg. Så får lillan en dunderförkylning :cry: Hon kan varken äta eller sova i ordning eftersom hon är så snorig/tät. Nätterna går som vanligt strålande. I natt sov hon över maten :wink: Åt inget mellan 20-06. Men dagarna har havererat totalt :? Dessutom döptes hon igår (skrek genom hela cermonin), hungrig och övertrött och ville inte alls vara med.
Trodde för en kort stund att hon blivit bättre idag, men nu hostar hon istället för att vara snorig...
" Ett steg fram och två bak" är våran melodi. Men som en gubbe här i byn brukar säga: "varför ska det gå bra när det kan gå dåligt?"
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Lua

Inlägg av Lua »

Välkommen HannaMaria :!: :heart:
fjällström skrev:Men som en gubbe här i byn brukar säga: "varför ska det gå bra när det kan gå dåligt?"
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Låter härligt norrbottniskt kärvt tycker jag!

Jo, det är ju så, livet med barn! Upp och ner och fram och tillbaka. Och just när man tyckte att man hade koll så händer något nytt. Fördelen med Standardmodellen är ju att man har nåt att hålla sig till. Annars skulle man ju stå helt handfallen.

KINGMARY: har ni provat att göra INGENTING? Varken ramsa eller buffa? Kanske lite vardagsljud bara, så att lillprinsen hör att ni vaktar? Jag tycker inte att ni ska SKIPPA ramsan helt utan säga den varje gång ni lägger honom. Skippa den som ensamt verktyg, dock!
KINGMARY skrev:Gärna för mig kan jag säga eftersom jag inte riktigt förstår hur det skall gå till. Har läst på och läst på men skulle gärna sett det i verkligheten. Tycker inte att DVDn ger så mycket vad gäller just ramsan.
Här ligger nog lite av förklaringen! Det man känner sig osäker på fungerar sällan (aldrig). Hos oss säger jag: Godnatt, godnatt och sov så gott *4, på väg bort från rummet. Min darlig säger: Sov gott, sov gott, sov gott.... så många gånger han tycker att det passar.... utan något särskilt tonfall alls! Det är alltså attityden av självklarhet som gör skillnaden! Inte främst vad man säger eller i vilket tonfall eller hur många gånger. När man känner sig lugn, stabil och trygg brukar det mesta gå. Ofta får jag kämpa lite, tänka till: "Han har ätit, bajsat, skrattat, varit ute, hängt tvätt och i övrigt fått sina behov tillfredsställda. Han behöver bara komma till ro. Behöver han verkligen min hjälp för det?" Ofta kommer jag fram till att han förmodligen klarar sig bäst själv... :wink:

Kram Lua. :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :)
Sussanne:Karlen som skulle komma och kolla på altanen dök aldrig upp :evil: Jag blir så sur på folk som inte håller vad dom lovar.Han kan inte vara speciellt rädd om sina kunder.
Jag har din erfarenhet av altaner i bakhuvudet så jag ska inte göra om samma misstag :) :wink: utan vara närvarande och studera ritningarna in i minsta detalj :) innan vi beställer.

KingMary:Min första tanke var om Theo inte är tillräckligt trött på kvällen :?: Om det kan vara därför han vaknar igen på kvällen.Hur länge är det sista vakenpasset :?:

Fjällström:Vad tråkigt med förkylning på lilla Elin.Har du provat koksaltlösning och näsfrida :?: Det är bra annars mot snuviga näsor.

Vad roligt HannaMaria :!: Du är hjärtligt välkommen in i klubben :)

Liw har ögoninflammation som hon fått av bror sin.Baddar med kallt avslaget kaffe som jag fick tips av här på forumet förrut och jag tycker det hjälper.Ögat såg mycket bättre ut nu ikväll än på förmiddagen.

Jag och sambon satt vid datorn igårkväll och skulle försöka lägga in blilder på oss.Måste man verkligen ha hemsida för att det ska gå :?: Eller kan man göra på annat sätt :?:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Ulrika: kanske du kan skaffa dig ett krypin på familjeliv.se? Det är jättebra och enkelt just till sånt, trevligt umgänge!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Såg att Lua och jag skrev samtidigt nästan.
Attityden är absolut det bästa verktyget :!: Har man minsta darr på rösten så överför man det på barnet direkt.Och sen att ha för mycket trafik fram och tillbaka är inte heller bra.Det kanske bara blivit en "ond" vana för Theo att vakna efter ett tag :?:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack Lua för svar :)
Hur gör man då?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"