M
Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
Förresten måste berätta :-$ idag när vi var på avslutning på 4 H-gården så var det ett helt gäng med mammor (säkert från sjalbarnpunktse) som hade prommenerat och tog en fika i gräset, kunde inte undgå ljudvolymen på dessa barn, inte var dom nöjda ivf
M
M
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam: ja gröten känns viktigast här också. Idag fick han två matskedar + en matsked katrinplommonpuré..mums mums. I helgen tänkte jag försöka ge honom en hel smakportion ( 6 matskedar ungefär) och så får han amma på det istället. Som det är nu så är han ju ganska mätt redan från start...Jag kör några teskedar mat till lunchmålet, känner ingen stress med det, han får vänja sig vid lite olika smaker så kör vi större mål om ca en månad tror jag.
Tro det eller ej- matlat som jag är, så gjorde Vega och jag massor av pureér förra helgen och frös in i istärningskuber- palsternacka, morot samt blomkål...plättlätt
godnatt
Linda
Tro det eller ej- matlat som jag är, så gjorde Vega och jag massor av pureér förra helgen och frös in i istärningskuber- palsternacka, morot samt blomkål...plättlätt
godnatt
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Vi köpte Bumbostol till Vega, ett jättelyckat köp, använde den jättemycket till henne. Har faktiskt precis plockat fram den till Malte nu och han verkar tycka att den är ok. Annars är ju sittern mkt poppis här hemma. (Den däremot var nästan oanvänd eftersom Vega aldrig gillade den speciellt mkt.)
godnatt igen
Linda
godnatt igen
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lua
Ja du Lua, vi har också tjorv på sista luren
Och får Frida INTE sova, då somnar hon som en dö gris vid flaskan, och är omöjlig att väcka... Får nog fundera på att skjuta på de lur 1 och 2, så vi får ordning på det här... eller vad tror ni
Och får Frida INTE sova, då somnar hon som en dö gris vid flaskan, och är omöjlig att väcka... Får nog fundera på att skjuta på de lur 1 och 2, så vi får ordning på det här... eller vad tror ni
Godmorgon
Lua och Mia: oj två lurar redan, låter väldigt tidigt
Malte verkar vara samma trötter som sin storasyster, i alla fall på kvällarna. Han strular också lite på sista luren ( sover 30 min istället för 45) och OJ vad det är svårt att hålla vaken sista halvtimmen.....Jag vet att vi ändrade till två lurar när Vega var 8 månader, men det skiljer ju såklart...
I helgen ska vi flytta Malte till eget rum. Första steget mot att flytta in till syrran. Vi har ett sovrum som är tomt än så länge ( ska bli lekrum så småningom) och som ligger vägg i vägg med vårt sovrum. SKÖNT att slippa störa varandra på nätterna. Jag vaknar verkligen av minsta lilla, trots att jag har öronproppar. Det är för att jag VET att han sover typ en meter från vår säng. Ofta vaknar jag fast han sover djupt
Linda
Lua och Mia: oj två lurar redan, låter väldigt tidigt
I helgen ska vi flytta Malte till eget rum. Första steget mot att flytta in till syrran. Vi har ett sovrum som är tomt än så länge ( ska bli lekrum så småningom) och som ligger vägg i vägg med vårt sovrum. SKÖNT att slippa störa varandra på nätterna. Jag vaknar verkligen av minsta lilla, trots att jag har öronproppar. Det är för att jag VET att han sover typ en meter från vår säng. Ofta vaknar jag fast han sover djupt
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej på er alla vänner
Ursäktar min något sporadiska närvaro men jag läser allt i alla fall. Ligger steget efter på det mesta just nu och har övergått att ursäkta allt med att jag både ammar och är blond... 8) Skriver lite snabbt (och rörigt och felstavat) mellan städning och snickare överallt.
BUMBO - en fantastisk uppfinning. Vet inte vad jag skulle gjort utan den beträffande social delaktighet och matlagning med Astrid.
2 lurar - säger som Linda - låter väldigt tidigt men fungerar vakenpassen så går det ju ändå. Lilla intensiva A sov tre lurar till närmare året. Enda sättet att få henne att orka (men så har hon extremt mycket myror i brallan också - just nu när jag skriver så hänger hon mycket förkyld upp och ner i repstegen bredvid)
Linda - eget rum...en milstolpe.
Det är väldans vilka samarbetsvilliga bebisar ni har. Tur att vi då kan stå för lite strul. 8) Charlie är en ljuvlig och lättskött bebis - förutom på nätterna mellan 1-3 i regel. I natt somnade han om vi en vakning direkt kl.1 men somnade inte om efter mat 03.30...förän ca 05.00. Är inte arg direkt men sover inte bara.
Men vet inte vad jag mer kan prova.
Attityd - kan inte vara mer än 17 bebisars attityd för så känns det
Mat - trycker in han så mycket det går och han vägrar ersättning
Vakentid dagtid 8-9 timmar
Social delaktighet och social tillvaro - förmodligen förmycket av allt...
Ja, ja...det är bara att sträva på. Nu ska jag till jobbet idag (hur dum får man bli att lova sådant
men jag är glad att barngymnastiken är slut nu i alla fall - stor uppvisning i måndags). Stora flickan har åkt på långhelf med kompis och mamman är alldeles gråtfärdig. Jag har rest Afrika runt utan henne men detta är första gången hon åker ifrån mig...hua det går så fort. Ta vara på tiden.
Ursäktar min något sporadiska närvaro men jag läser allt i alla fall. Ligger steget efter på det mesta just nu och har övergått att ursäkta allt med att jag både ammar och är blond... 8) Skriver lite snabbt (och rörigt och felstavat) mellan städning och snickare överallt.
BUMBO - en fantastisk uppfinning. Vet inte vad jag skulle gjort utan den beträffande social delaktighet och matlagning med Astrid.
2 lurar - säger som Linda - låter väldigt tidigt men fungerar vakenpassen så går det ju ändå. Lilla intensiva A sov tre lurar till närmare året. Enda sättet att få henne att orka (men så har hon extremt mycket myror i brallan också - just nu när jag skriver så hänger hon mycket förkyld upp och ner i repstegen bredvid)
Linda - eget rum...en milstolpe.
Det är väldans vilka samarbetsvilliga bebisar ni har. Tur att vi då kan stå för lite strul. 8) Charlie är en ljuvlig och lättskött bebis - förutom på nätterna mellan 1-3 i regel. I natt somnade han om vi en vakning direkt kl.1 men somnade inte om efter mat 03.30...förän ca 05.00. Är inte arg direkt men sover inte bara.
Men vet inte vad jag mer kan prova.
Ja, ja...det är bara att sträva på. Nu ska jag till jobbet idag (hur dum får man bli att lova sådant
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
susanne
vi hade också flera uppvak per natt tills för en vecka sedan men nu sover theo som en ängel fram till kl 5 då han behöver lite hjälp (mindre och mindre) att somna om. kanske har det med åldern att göra. sedan kan jag varmt rekommendera eget rum. vi stör varandra mycket mindre och nätterna har blivit mycket lugnare sedan theo helt resolut flyttades från vagn till spjälis i eget rum. theo har i alla fall inte klagat.
vi hade också flera uppvak per natt tills för en vecka sedan men nu sover theo som en ängel fram till kl 5 då han behöver lite hjälp (mindre och mindre) att somna om. kanske har det med åldern att göra. sedan kan jag varmt rekommendera eget rum. vi stör varandra mycket mindre och nätterna har blivit mycket lugnare sedan theo helt resolut flyttades från vagn till spjälis i eget rum. theo har i alla fall inte klagat.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Tycker också att två lurar låter tidigt, storasyster sov nog sina tre lurar fram tills att hon var ca 7mån. Misstänker att Herr Trötter ocskå kommer att behöva tre lurar läänge.
Skönt King Mary att nätterna sitter, Härligt jobbat!
Susanne: Ja, har han fått besked (Vilket han har) är det väl bara att stänga öronen och själv sova vidare. Det kommer att ge med sig!
LindaVega: Låter härligt att syskonen snart får dela rum! Väntar själv till den dagen då båda baren sover 12h i samma rum
Här har vi inget extra rum att ta i bruk, så David får nog sova med oss tills han är redo för storasysters rum!
En sak som jag oroat mej för lite är om barnen väcker varandra ifall ena strular nångång, Men nu har vi nog det bevisat att båda kan ju somna om så ifall dom vaknar till av varandra så är det ingen fara. David låg och gnölade mellan 6 och 7 imorse och Emma vaknade nog till men hon somna om fort som bara den! Det känns skönt. Ibland har hon behövt få en ramsa för att förstå att det inte är morgon trots att lillabror verkar tro det;)
Tyckte lite synd om David idag! Storasyster har hittills trotsat hela dagen, hon har verkligen ifrågasatt ALLT. Det tråkiga är att hon också i handlig frågar om man får slå lillabro!! Så det har blivit att om och om igen visa att kudden slår man men David klappar och pussar man osv.. Har nog hunnit avväpna de flesta smällar men en rejel en fick han
Jag var inte tillräckligt snabb där!
Hur går det för dej Päivi med det, läste någonstans att ni ibland har samma problem??
Ha en skön fredag!
Skönt King Mary att nätterna sitter, Härligt jobbat!
Susanne: Ja, har han fått besked (Vilket han har) är det väl bara att stänga öronen och själv sova vidare. Det kommer att ge med sig!
LindaVega: Låter härligt att syskonen snart får dela rum! Väntar själv till den dagen då båda baren sover 12h i samma rum
En sak som jag oroat mej för lite är om barnen väcker varandra ifall ena strular nångång, Men nu har vi nog det bevisat att båda kan ju somna om så ifall dom vaknar till av varandra så är det ingen fara. David låg och gnölade mellan 6 och 7 imorse och Emma vaknade nog till men hon somna om fort som bara den! Det känns skönt. Ibland har hon behövt få en ramsa för att förstå att det inte är morgon trots att lillabror verkar tro det;)
Tyckte lite synd om David idag! Storasyster har hittills trotsat hela dagen, hon har verkligen ifrågasatt ALLT. Det tråkiga är att hon också i handlig frågar om man får slå lillabro!! Så det har blivit att om och om igen visa att kudden slår man men David klappar och pussar man osv.. Har nog hunnit avväpna de flesta smällar men en rejel en fick han
Hur går det för dej Päivi med det, läste någonstans att ni ibland har samma problem??
Ha en skön fredag!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
-
Lua
Nej, jag tänkte inte gå över till två lurar riktigt än men jag kommer att göra det så fort det bara går. Isak fyller ju faktiskt 5 månader nästa vecka
Var tar tiden vägen
Skickar styrkekramar till dig emb! Och till David...
Susanne*: Ja, vad finns kvar? Mörkt i rummet? Frisk luft? Tid för sig själv, då kanske? Rapportera vidare!
Kram alla från Lua.
Skickar styrkekramar till dig emb! Och till David...
Susanne*: Ja, vad finns kvar? Mörkt i rummet? Frisk luft? Tid för sig själv, då kanske? Rapportera vidare!
Kram alla från Lua.
Ja, idag bidde det bara två lurar, och det har faktiskt gått jättebra! Hon fick sig en femminutare vid sex, och den gjorde susen, och hennes middagslur blev tre timmar, vilket jag trivs väldigt bra med
Och Lua, jag håller med dig - VART tar tiden vägen, just nu känns det som om den går alldeles för fort... Frida blir ett HALVT år
Synd bara att sommaren verkar ha stuckit och gömt sig väldans långt borta
Och Lua, jag håller med dig - VART tar tiden vägen, just nu känns det som om den går alldeles för fort... Frida blir ett HALVT år
Synd bara att sommaren verkar ha stuckit och gömt sig väldans långt borta
Susanne*: det låter som att du har det lite väl stressigt, hoppas att du får en lugn och skön helg. Charlie verkar vara en envis liten typ.
Finns inte så mycket att göra verkar det som- låta honom böka på för sig själv..typ.
Hoppas att det rättar till sig snart
Mia: Ja sommaren
hmm idag har det regnat i Östersund. Vega och jag var ute en stund och plaskade i pölarna, suck...men förhoppningsvis vänder det snart...
emb: Förtrots och lillasyskon kan ju bli lite svettigt kan jag tänka mig.
Som tur är så är ju den perioden ganska kort, 7-8 veckor förtrotsades det här ungefär..men sedan kommer det en jättehärlig period. Vega är verkligen solskenet själv just nu..
Nu är det dags för sängen
Kram Linda
Mia: Ja sommaren
emb: Förtrots och lillasyskon kan ju bli lite svettigt kan jag tänka mig.
Nu är det dags för sängen
Kram Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lua
Lua: Jag hade nog gett en pangramsa för att markera. Fast å andra sidan går jag inte upp och skakar i vagnen om Malte vaknar för tidigt och är glad/snackar.
Då ingriper jag först vid gnöl/skrik...( vi har inte infört ramsa vid uppvak än men ska vilken dag som helst
)
Kan ju vara bra att ge EN för att upplysa att det inte är morgon och sedan inget mer....
Linda
Kan ju vara bra att ge EN för att upplysa att det inte är morgon och sedan inget mer....
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923