Hej Myra!
Det är flera små damer (och kanske en och annan herre) kring i trakterna runt 18 mån som fnurrar sig lite här och var på forumet just nu

. Det stavas med största sannolikhet FÖRTROTS. Och om det kan man läsa mycket här på forumet.
Jag rekommenderar följande tråd:
http://www.annawahlgren.com//forum/viewtopic.phpt=11416
Och sök sen gärna vidare om du vill läsa mer

.
Vad sen gäller hur du ska hantera morgontendenserna så ska nog i första hand all form av underhållning bort. Och ramsande är också en typ av underhållning - om det blir för mycket. Budskapet är att på natten HÄNDER INGENTING! ALLA sover som grisar. Och även om kl 6 inte är mitt i natten så kan det, som någon här uttryckt det, hjälpa att tänka att hon är 2 - och då hade man ju knappast tvekat i attityden, om man säger

.
Jag vet inte riktigt vad du menar med detta :-k
Jag brukar ramsa men det tar verkligen inte men eftersom det inte blir någon kontinuitet i ramsandet.
Vet inte vad du menar med att det inte TAR. Bara just då, eller har ni inte satt ramsan annars heller??? I vart fall så gäller att alla uppvak efter 6 (och 05.50 kan nog klassas in där också) behandlas bäst utan en massa ramsande. Här ska ingen dialog igång. För det är fortfarande natt. Därför pangramsar man och låter barnet vara ifred.
Handlingsplan:
Vid första pip: Pangramsa. Sen ingenting, följt av ingenting! Tystnar det i 5 min eller så kan man anta att den lilla slumrat en stund och vid nytt pip, samma sak. Hurtig och glad och PUNKTSÄTTANDE. Men inte påminnelser eller annat, utan lämna till tösen att själv reda ut situationen. Hon VET vad som gäller. Och som sagt: På natten händer ingenting.
Blir det rejält ilsket efter ett tag och man känner att man måste rusa in - ge DÅ men inte förr en PÅMINNELSERAMSA. Kan gärna vara rejält bestämd och nästan lite småarg, som för att poängtera att det faktiskt ÄR natt! Basta!
Väckarklocka har du säkert sett hjälpt många som haft trassel i arla morgonstund. Kanske kan det vara något för er. Effektivare signal om när morgonen startar får man nog annars leta efter

.
Vad gäller vännen din, så kan man förstås ramsa, men ska ramsan ha effekt måste den också jobbas in. Är man intresserad av det och läser på så man vet vad man har ramsan till och vill använda den som verktyg (tillsammans med andra verktyg i verktygslådan) kan man naturligtvis göra det. Länkar en tråd för inspiration:
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... hp?t=11181
Kram Ewa