Morgontrasslande tjej

Skriv svar
Myra

Morgontrasslande tjej

Inlägg av Myra »

Hej. Nu har vi lite morgontrassel...har varit så i någon månad nu. Oftast vaknar lilltösen kl 5.50 eller 6.10. Vissa morgnar är hon hyfsat nöjd och kan ligga o småprata o skratta för sig själv. Vissa morgnar sover hon till sju! MEN vissa morgnar (kanske 5 av 10) så är hon fly förbaskad! så det är alltså ingen katastrof men ändå en liten fnurra.

Jag brukar ramsa men det tar verkligen inte men eftersom det inte blir någon kontinuitet i ramsandet. En morgon testade jag att sätta på musik (dock inte Mozart utan Lugna Favoriter men knäpptyst blev det! Det var häftigt. Men ska man då köra med musik så fort hon börjar gasta och ska den stå på ända till kl sju?

Ibland har jag helt enkelt struntat i att ramsa och inte gjort någonting alls men då har hon ju varit rätt arg om man säger så... Någon gång har jag gått in för att lägga tillrätta men oj oj då blir hon om möjligt ännu mer arg.
Det jag undrar är om jag gör rätt eller fel? Antagligen ngt fel eftersom hon fortsätter att vakna kl sex men vad ska jag göra annorlunda?

Ger lite goda råd till en vän som oxå har morgontrassel med sin lilla tjej. Hon har aldrig tidigare kört ramsan och undrar om hon helt plötsligt bara kan börja ramsa eller ska man gå tillväga på ngt annat sätt? Hennes tjej är 1 år 2 mån.

(Sen måste jag bara få berätta om läggningen på kvällen. När vi säger att nu ska vi gå o sova går hon direkt till sängen o sträcker upp ena benet som för att klättra in :-) Lägger ned henne o säger godnatt o hon vinkar till mig. Det är så man inte tror det är sant! )

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Myra

Inlägg av Myra »

Ett litet tillägg.. hennes dagslur är 1,5 timme ca 12.30. /Myra
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Myra!
Det är flera små damer (och kanske en och annan herre) kring i trakterna runt 18 mån som fnurrar sig lite här och var på forumet just nu :lol:. Det stavas med största sannolikhet FÖRTROTS. Och om det kan man läsa mycket här på forumet.
Jag rekommenderar följande tråd:
http://www.annawahlgren.com//forum/viewtopic.phpt=11416

Och sök sen gärna vidare om du vill läsa mer :D.

Vad sen gäller hur du ska hantera morgontendenserna så ska nog i första hand all form av underhållning bort. Och ramsande är också en typ av underhållning - om det blir för mycket. Budskapet är att på natten HÄNDER INGENTING! ALLA sover som grisar. Och även om kl 6 inte är mitt i natten så kan det, som någon här uttryckt det, hjälpa att tänka att hon är 2 - och då hade man ju knappast tvekat i attityden, om man säger :roll: :wink:.

Jag vet inte riktigt vad du menar med detta :-k
Jag brukar ramsa men det tar verkligen inte men eftersom det inte blir någon kontinuitet i ramsandet.
Vet inte vad du menar med att det inte TAR. Bara just då, eller har ni inte satt ramsan annars heller??? I vart fall så gäller att alla uppvak efter 6 (och 05.50 kan nog klassas in där också) behandlas bäst utan en massa ramsande. Här ska ingen dialog igång. För det är fortfarande natt. Därför pangramsar man och låter barnet vara ifred.

Handlingsplan:
Vid första pip: Pangramsa. Sen ingenting, följt av ingenting! Tystnar det i 5 min eller så kan man anta att den lilla slumrat en stund och vid nytt pip, samma sak. Hurtig och glad och PUNKTSÄTTANDE. Men inte påminnelser eller annat, utan lämna till tösen att själv reda ut situationen. Hon VET vad som gäller. Och som sagt: På natten händer ingenting.

Blir det rejält ilsket efter ett tag och man känner att man måste rusa in - ge DÅ men inte förr en PÅMINNELSERAMSA. Kan gärna vara rejält bestämd och nästan lite småarg, som för att poängtera att det faktiskt ÄR natt! Basta!

Väckarklocka har du säkert sett hjälpt många som haft trassel i arla morgonstund. Kanske kan det vara något för er. Effektivare signal om när morgonen startar får man nog annars leta efter :lol:.

Vad gäller vännen din, så kan man förstås ramsa, men ska ramsan ha effekt måste den också jobbas in. Är man intresserad av det och läser på så man vet vad man har ramsan till och vill använda den som verktyg (tillsammans med andra verktyg i verktygslådan) kan man naturligtvis göra det. Länkar en tråd för inspiration:
http://www.annawahlgren.com//forum/view ... hp?t=11181

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Men jag undrar när jag läser ovan: :?: Hur många timmar sömn ska en 1 1/2-2 åring ha per dygn (natt + dagsovning)?

Jag upplever nämligen att Elin (mars-05) också vaknar tidigt (runt 6) om hon får sova för länge på eftermiddagen. Hon läggs ca 12 på dagen. Och Natten börjar 19. Sover hon kortare snutt på em. då somnar hon 19 och sover längre på morgonen därpå :)
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

13,5 timme/dygn rekommenderas hela andra levnadsåret!

Kram Lua. :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Lua tack för ditt svar! Hur många timmar ska ett barn på 2år och där över ha då? Min Elin var 2 år i mars.
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Yosa!

Tredje levnadsåret rekommenderas 13 timmar/dygn :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Myra

Inlägg av Myra »

Hej o tack för svar... skrev ett svar för någon dag sen med det bara "försvann" och då hade jag inte tid att skriva om... Men ... hon har sovit till sju utan ett pip i några morgnar men de två senaste har hon vaknat kl sex. Första morgonen ledsen till sju men andra morgonen somnade hon om efter 5 min gnäll. Jag ramsade ngn gång första morgonen men utan "effekt" men andra morgonen så somnade ju hon å andra sidan om av sig själv utan att jag gjorde ngt....

Ja jag tycker bara att det är så oregelbundet, två morgnar ok och sen kommer tre trassliga morgnar och så 1 bra och så 3 dåliga osv osv så håller vi på?! Men det är alltså bara mellan 6-7 det trasslar gudskelov!

/Myra
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Just det där med en väckarklocka har fungerat bra för oss.
Dottern kunde gnälla och knöla mellan 6-7 och vi införde då väckarklocka som ringer 07 varje morgon vardag som helg.
Det har gjort att dottern, om/när hon vaknar för tidigt, ligger och småpratar och filosoferar för sig själv. Hon vet att det är morgon först när klockan ringer och behöver inte "oroa" sig för det.
Tidigare gnällde hon och ropade för hon visste inte när det var morgon men nu vet hon att det inte är det än när hon vaknar för tidigt.

ATT hon vaknar kan jag inte göra något åt - mer än ge förutsättningarna.
Men nu behöver hon i alla fall inte oroa sig för NÄR det är morgon :D
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

ms Sophie skrev:ATT hon vaknar kan jag inte göra något åt - mer än ge förutsättningarna.
Menar ju att ge förutsättningarna för att hon ska kunna sova förstås! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"