Röda kinder

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
IRR

Röda kinder

Inlägg av IRR »

hej!
Vi är på andra dagen av SHN-kuren och det har funkad så där..
Han vaknade fortfarande många gånger på natten och grät!!
Men jag hoppas att det blir bättre
Nu andra dagen när han vaknar är han ganska svullen på den sida som han legat på nämligen tittat bort mot höger och är mycket röd också.
Det verkar som han legat o gnuggat kinden på madrassen att han nästan fått en skorpa och han är alldeles varm där.Det ger inte med sig utan han är svullen o röd hela dagen.
Är det fler som har upplevt detta? Och vad har ni i så fall gjort?
Kan tillägga att han ligger på en madrass med ett överdrag från ikea, ska jag ha nåt mer under hans huvud?
skulle bli tacksam för svar

Mamma till Robin 6månader
Irr
Elle

Inlägg av Elle »

Vik ett stort lakan tre gånger(draglakan) och lägg vid huvudänden och stoppa runt madrassen. Då blir det lite mjukare för ansiktet och ni kan lätt vika fram en torr sida om det behövs. Smöjs på lite salva på kinden så ska du se att det ger med sig snart.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Ja! Jag har också undrat över de där röda kinderna som hon fick direkt efter första natten på kuren! Jag trodde att det kanske berodde på att det blivit kallare nu, men det kanske var att hon gnodde runt så dant. Hon har ingen skorpa dock.

Jag smörjer in med Dermanords Sheasalva på kvällen (inte på dagen, om du ska gå ut, för då kan kinderna förfrysa). Den salvan är förresten en bra universalsalva! (kolla HÄR för att kolla var det finns återförsäljare)

Men vad du gör, smeta inte på nån "vanlig" salva, typ Natusan eller vad det nu heter. Bara beroendeframkallande och allmänt "farligt". :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Hittade det här gamla inlägget som innehåller samma fråga som den jag har. Efter första natten fick dottern nariga röda kinder. Har smörjt ett par gånger om dagen och innan läggdags, men det blir inte bättre. Har bäddat med extra lakan upptill, men har inte hjälpt (dessutom har hon ibland vänt sig under natten). Finns det extra mjuka lakan att få tag på? Eller kanske bädda med mjuk frotte? Hur har ni gjort med liknande problem?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Sofias mamma skrev: Har smörjt ett par gånger om dagen och innan läggdags, men det blir inte bättre.
Vad smörjer du med? Hoppas det inte är samma elände som jag smorde Karl med förr. Det finns en tråd om det här.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Gamla lakan är ju mjukast. Jag tror det är bäst. Tunnslitna. :)
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Det var länge sen jag skrev förra inlägget men problemet kvarstår :( . Jag har använt flera olika krämer i omgångar, ex miniderm, kortisonsalva och de senaste dagarna GalactoBase. Inget av dem verkar ha effekt tyvärr :cry: . Värst är det dock efter hon sovit. Hon drar sig runt i spjälsängen en del innan hon somnar och drar ansiktet fram o tillbaka innan hon somnar, så hon gnuggar sönder huden på kinder och haka.

Det här startade ju samma dag som jag började med kuren, så det borde inte vara någon allergi tycker jag. Om det nu inte är allergi mot tvättmedlet. Har nu provat flera tvättmedel utan parfym och nu senast grummes.. Ingen större effekt tyvärr..

Någon med samma problem och/eller tips? Känns hopplöst nu då kinderna o hakan oftast är väldigt röda. Tror nog det skulle ge med sig om hon inte gnuggade ansiktet så mycket, med det kan jag ju inte hindra :roll: . Hon suger inte på tummen och bryr sig inte om snuttefilten, så hon använder sig väl av detta sätt för att komma till ro.. :heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Så ser Sofia ut på kinderna o hakan också, om inte rödare....
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D IKEA:s kvalitet på barnlakan är tyvärr ganska hemsk. Lakan och påslakan kostar dyra pengar men är definitivt inte värda det. Anser jag och står jag för, utifrån beprövad erfarenhet :shock:

Ett vanligt, vältvättat och gärna manglat vuxenlakan kan man vika till ett draglakan som läggs vd huvudänden och stoppas om, ungefär 3 dm brett på längden.

När jag verkligen ska göra mig till tar jag en bordsduk, av gamla (manglade )linnemodellen, som är det mjukaste och slätaste som finns :wink: :lol:

Med tiden ligger också de små barnen mer stilla när de sover. Salvor tycker jag inte ska behövas, mer än i största allmänhet efter badet. Ett mjukt, slätt, lent underlag river inte upp några sår :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad roligt Anna! En STOR (gammal som gatan) manglad linneservett hjälpte oss och våra röda kinder. Den här mamman är nämligen en ylle-linne-sidentjej och tror att det är det bästa för huden.
(jag har nämligen fått en magsovare, helt på hans eget initiativ... )
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

ex miniderm, kortisonsalva och de senaste dagarna GalactoBase.
Inga bra salvor alls, är jag rädd. Där bara beroendeframkallande, så det är inte konstigt att problemet kvarstår. Det ska vara utan mineralolja, kolla länken som jag skrev om i mitt förra inlägg.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Oj jag trodde GalactoBase var en bra salva..läste om den i en annan tråd. Typiskt :cry: . Ska läsa på mer. På BVC får man bara råd om hydrokortisonsalva och miniderm...

Jag använder bara gamla lakan, men de verkar ju inte vara mjuka nog åt min lilla skrutt :wink: . Får leta rätt på någon gammal linneduk, eller köpa sidenlakan kanske :).
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj jag trodde GalactoBase var en bra salva..läste om den i en annan tråd.
:shock: Jag med :!: :shock: Den är sagd att den är UTAN mineraloljor.

Puffis kan du då säga till mig vad av dessa ingredienser är mineraloljor så jag kan hålla utkik efter detta i allt annat också :)

"Aqua, Oenothera Biennis, Ceteryl alcohol, Glycerin, Glyceryl stearate, Glycolipids, Methylparaben, Propylparaben, Ascorbyl palmitate."

Tackar på förhand!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ursäkta - men håll gärna lite styr på fakta innan skrämselvarningarna far ut :evil: !

Ja, miniderm, locobase, inotyol och det mesta av vad som rekommenderas av BVC innehåller mineralolja. Mineralolja = paraffin m.m. Mer om det finns att läsa i Susanneethels länkade tråd här ovan.

GalactoBase innehåller inte ett skvatt av detta :thumbsup: . Rekommendationen om den krämen kommer ursprungligen från mig - månne därför jag blir aningen upprörd när det sprids felaktig information sen :wink:. Jag kom i kontakt med den genom barnens allergiläkare efter att hon gått igenom hela sin arsenal som alla innehöll mineralolja. Detta finns också att läsa mer utförligt om i den länkade tråden ovan.

För torr hud och prickar i ansiktet är dock ett rejält mjukt urtvättat lakan det allra bästa, precis som AW skriver. Tilläggas kan att olika barn reagerar olika på olika tvättmedel. En del klarar Grumme, andra inte. Mina klarar bara Via Sensitive - oparfymerad. Absolut inget sköljmedel. Och en tvättmaskin som sköljer tvätten bra.

Lycka till!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack Ewa, det är ju just dig som jag har fått rekommendationerna ifrån och litar på 100% :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

Ewa skrev: GalactoBase innehåller inte ett skvatt av detta :thumbsup: . Rekommendationen om den krämen kommer ursprungligen från mig - månne därför jag blir aningen upprörd när det sprids felaktig information sen :wink:. Jag kom i kontakt med den genom barnens allergiläkare efter att hon gått igenom hela sin arsenal som alla innehöll mineralolja. Detta finns också att läsa mer utförligt om i den länkade tråden ovan.

Åh vad bra. Blev lite förvånad när jag läste att den inte var bra.

Inbillar mig att kinderna är något bättre idag, men det kanske mest är önsketänkande.

:shock: :D

Tack för klargörandet! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"