Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

miar70 skrev:
lilltjejen skrev: Vet ni, våra barn blir ju nästan som BB-kompisar, ni vet dom vars mammor var på BB samtidigt. Fast här är dom Barnabokskompisar.
JA, det är ju kul, speciellt som det inte "finns" nåt BB här längre - man får ligga på patienthotellet och där lär man inte känna nån precis :?
Kanske, nångång, kan vi ses :D
Några av oss har ju träffats, men inte med våra barn! Synd att Sverige är så sablans avlångt...
Jag hade magsjuka natten innan förlossningen drog igång (rekommenderas inte...) så vi var helt isolerade på Förlossningen och fick aldrig flytta över till BB efteråt. Så jag träffade aldrig någon annan som fick barn samtidigt som vi. Fördelen var att vi fick ett eget rum på Förlossningen som min sambo också kunde sova i. På BB här är det 4-bäddars rum till alla som inte haft komplikationer... :evil:

Så jag tycker verkligen det är roligt att få prata med er! För mig passar det mycket bra att det är över nätet också för jag är en riktig informationsknarkare som gärna spenderar många timmar framför datorn. :roll:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla BB kompisar :D
Tyckte det lät hemskt trevligt och vad jag också saknat. Har heller aldrig lyckats hamna i ordentliga föräldragrupper i och med flytt etc.

Här händer det grejor när man inte hinner läsa. har haft besök från Göteborg med två mammor med bebisar. Sedan mina tre uppepå det. Himla roligt. :D

För övrigt så kan jag säga som den gamla Triss reklamen
PLÖTSLIGT HÄNDER DET :shock:

I förrgår natt vaknade Charlie vid 02.30 och jag skakade en gång. Sedan vaknade han nästa gång 04.05 och jag fick fundera hur länge som helst om det verkligen var första gången han fick mat på natten. :shock: Kom fram till att det var det. Sov vidare till 06.30.

I natt vaknade han vid 03.00 och fick då mat.

Wow - fast det tar ofta lite tid och bök innan omsomning efter mat. Värre vid 4 än vid 3 tror jag.

=D> King Mary

Fjällström - man lär sig hela tiden. Något jag funderade på var ert nattmål. Vad jag förstod så slopar ni det vid 3-4 och ger istället det vid 22 tiden :?: Efter erfarenhet så rekommenderar ju Anna att göra tvärt om just för att vargtimmen ofta ställer till strul och då blir det dubbelt upp liksom. Funkar ju för dig Linda men generellt är det kanske svårare :?:

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Susanne*: Vad härligt, det är ni verkligen värda, om man säger så :D :D Skönt för dig att äntligen få sova lite själv på natten 8)

nemita: usch vad jobbigt med magsjuka när man ska föda :shock: :x I Östersund får man eget rum om det finns plats. När jag låg inne var det fullt så jag fick dela med en person, men det var faktiskt roligt tyckte jag. Det blev lite sällskap mellan tuttandet och vilandet. :wink:

Trivs annars också mkt bra framför datorn, då kan jag skrota runt här hemma med mina små troll och samtidigt få utbyte av andra trevliga människor över nätet.

nilam: aahh Ullared. :D Är ju uppvuxen med att åka MINST två ggr/år till GeKås och tokhandla. Men nu var det länge sedan ( bor ju lite långt ifrån om man säger) Det var alltid så spännande att se om det hade hunnit bli någon kö trots att man kom tidigt på morgonen. Skulle nog dra mig en aning att ha med mig barnen ( men det är ju jag det.... :wink: )

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla :D
LindaVega skrev:
Trivs annars också mkt bra framför datorn, då kan jag skrota runt här hemma med mina små troll och samtidigt få utbyte av andra trevliga människor över nätet.
Jodu, det gör jag med :roll: Har bärbara datorn i köket, och den står (nästan) jämt på... Himla bekvämt :wink:

I dag är det bara jag och mina två minsta (Alice och Frida) hemma - resten av familjen har åkt tåg till Åre för att bada och bowla! Det är så lugnt och skönt, snart ska vi ge oss ut i blåsten en sväng, plocka in lite ägg, mata hönsen och kaninen och rasta vovven :!:

Må så gott i vårvärmen(?)
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Mia: Jag antar att de har åkt till Holiday Club :?: Vi har blivit bjudna dit av svärisarna över kr.himmelsfärd ( farfar fyllde 60 i februari) Jag har inte varit där, men har hört att de har ett superroligt bad ( stoort) Är som vanligt lite nervös för hur det ska gå med båda barnen/sova i samma rum/alla tider mm mm, men har insett att det är BRA för mig med lite utmaningar ibland- även om det är jobbigt när det väl ska ske....

Det är ju skönt att man har två SS i alla fall. Vi kommer ha som mål att ha plockat bort det sista nattmålet åtminstone en vecka före Åreresan...Bör inte vara ngt problem så duktigt som lill-Malte sover idag.... :heart:

ulrikaj: Malte är fortfarande ganska trött efter första 45-minluren, men det går åt rätt håll. Vi brukar vara ute sista timmen av hans vakenpass då, och det klart att det kan bli lite pömsigt när man är ute i friska luften precis före sovdags...

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jo, Linda, det är holiday club! Vi var där förra året med, det är Paulas skola som ordnar, så det är en hel massa barn+familjer som åker, och det ÄR verkligen superfint där :!:
Du (NI!) kommer att få det superbra när ni är där :wink:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:nemita: usch vad jobbigt med magsjuka när man ska föda :shock: :x I Östersund får man eget rum om det finns plats. När jag låg inne var det fullt så jag fick dela med en person, men det var faktiskt roligt tyckte jag. Det blev lite sällskap mellan tuttandet och vilandet. :wink:
Det tråkiga är väl att det inte finns någon möjlighet för pappan att stanna på såna salar. Han har ju också blivit förälder!!! Dessutom är mamman ofta trött och behöver vila. Det skulle säkert spara både tid och pengar för BB-avdelningarna att erbjuda pappan plats också. Jag var ju extra mör efter magsjuka+förlossning (som dock "bara" tog 12 timmar som tur var) så jag hade inte klarat mig utan min sambo. Men han fick ju stanna. :)

Att dela rum med en person om pappan måste åka hem hade varit trevligt förstås. De som bott i 4-salar säger att problemet är att bebisarna väcker varandra hela natten, för att inte tala om att de väcker de andra mammorna... :(
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon

nemita: Ja nackdelen är ju såklart att man stör varandra en del om det är fler i salen/rummet? I Ösd får pappan stanna i mån av plats, men det gjorde mig inte så mkt att inte min sambo kunde sova kvar, jag var så trött efter förlossningen att jag bara ville sova. Han kom och hälsade på kvällen efter när Vega hade lagt sig och farmor satt barnvakt.

Trots att inte Malte har ätit sedan 21.30 tar det en stund att få upp aptiten på morgonen. Eftersom han är lite trasslig med maten gör det lätt att nästa mål hamnar lite ur fas. Vet inte riktigt hur jag ska tänka. Det känns så duttigt.. Hur är det med morgonaptiten för era små bebbar. Vet ju att flera av er väntar minst en halvtimme innan det serveras mat. Är det mkt gnäll fram till maten då :?:

Linda
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

ulrikaj skrev:Nu till mina smakisfrågor:Min fantasi börjar ta slut,jag efterlyser lite tips vad man kan ge.
Har hunnit gå igenom dessa:potatis,morot,palsternacka(mums),blomkål(bläää)
päron,banan,katrinplommon(mums)blåbär(bläääää)
Vi testade mango idag (tips till dig ulrikaj!!) men ärligt talat tyckte jag den var så himla stark i smaken. Jag skulle själv inte vilja äta sån puré utan någonting till. Jag blandade i lite bröstmjölk, men ändå. Vad har ni andra för erfarenheter av puréerna? Finns det någon ni inte rekomenderar?
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan
theo har aldrig tidigare strulat med maten men har börjat att äta för lite under första målet. idag åt han såpass lite att han vaknade och var störthungrig under fm-luren. Inte bra. de andra målen äter han dryga 200 ml men efter bara 120 ml till frukost idag ville han inte ha mer. någon påfyllning efter 45 min var inte intressant :shock: . vi ger honom mat kl 22. kan det vara detta som strular? då äter han ca 160 ml.
LindaVega: Jag har aldrig testat att få theo att vänta på maten. skulle tro att han skulle bli hemskt arg.

ang bb
jag hamnade på 4-pers-sal. Inte kul. Åkte hem efter 1 natt. kunde inte sova alls pga alla skrikande barn. tycker också att det är dåligt att inte pappan får vara kvar :x . han har ju också blivit förälder. jag hade egentligen velat föda i ystad där pappan i princip får stanna om det inte är helt fullbelagt men det gick inte pga igångsättning.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

KING MARY skrev:tycker också att det är dåligt att inte pappan får vara kvar :x . han har ju också blivit förälder.
Ja, jag skulle ju själv inte uppskatta att behöva åka ifrån bäbisen samma kväll som han/hon fötts... :(

KING MARY och LindaVega: Rufus vill äta direkt när han vaknat, men det är svårt att veta om det är för att han är lite grinig (är ännu inget solsken på morgonen kan jag berätta...) eller om han är akuthungrig. Han äter dock med god aptit. Jag ger ju bröstet vid 22 och numera tycker jag han blir nöjd mycket tidigare (jag avbryter den matningen så fort han börjar slumra/vila mer än han suger). Jag tror att det snart är dags att skippa den maten helt och gå på 11,5 timmarsnätter, men Rufus är ju lite äldre än Theo.

Angående mat direkt på morgonen: När vi skaffade hund så ville hon förstås (som valp) alltid gå ut och kissa direkt vi vaknade på morgonen. När hon var några månader så började jag att testa att dra ut på det mer och mer efter att vi steg upp, kanske vänta en kvart innan vi gick ut. Så småningom började vi äta frukost först, innan hon fick sitt. Nu har vi en hund som kan sova med oss (fast det var ju pre-Rufus förstås) till kl 11 på helgerna och som inte börjar sträcka på sig förrän vi borstar tänderna (det har blivit signalen att det är dags!). På samma sätt tror jag att det kan vara med småttingarna. I början är det mat, mat, mat direkt man vaknar som gäller. Sen får man tänja lite på det och sen lite mer och lite mer. Inte för att det absolut måste väntas, men det är nog bra om det inte är AKUT med mat direkt man vaknar. Så KING MARY, du kanske ska testa att dra ut lite på det? Om han blir lite upprörd så gör det kanske inte heller jättemycket. Hans dödsångest börjar väl vara mildrad vid det här laget, så kanske han behöver få vakna ordentligt och komma på att han är hungrig innan han matas? Eller så är det dags med helnatt!? Härliga tanke! :)
Lua

Inlägg av Lua »

Isak väntar gärna en kvart på maten på morgonen. Och då är det ju 12 timmar sedan nattslurk och 14 timmar sedan sista riktiga målet. Han är riktigt superglad på morgonen, oftast vaken när sången Dr Snuggels (vår "väckarklocka") går igång. När jag säger Gomåååååron, lite busigt så där, blir han så glad att han tjuter till. Alldeles underbart! Storasyster har inte riktigt samma solskenshumör på morgonen....

Kram Lua. :heart:
fjällström
Kontakt:

vad är det för för fel

Inlägg av fjällström »

Nu måste ni hjälpa mig :!:
Jag vet inte vad det är för fel på mig eller om det är ungarna det är fel på, men nåt är galet :? När Sara var nyfödd läste jag en massa olika böcker om spädisar. I samtliga böcker stod det att ett litet barn sover mella 2-4 timmar, varpå de vaknar, äter och sover ytterligare några timmar.. Så gjorde ju då inte min lilla Sara... Hon åt (max 5min.) sov max 30 minuter var vaken max en timma och så rullade det på i månader. Tänkte att nu med lilla Elin ska det inte få vara så. Har ju sannerligen kämpat för att få till 2-2, men det går inte :evil: Hon har precis samma mönster som Sara. Är det jag som gör nåt galet med mina ungar, eller är det ungarna som är "galna"? Jag har inte lyckats få till ett enda sovpass längre än 45 min de senaste tre dagarna :?
Tidigare kunde jag lyckas om jag "motade olle i grind" dvs, vagna när jag såg att Elin höll på att vakna. Men efter råd härifrån så ska man ju bara vagna om barnet skriker. Kan tillägga att hon inte vaknar av hunger. Men som vi nu har det så äter hon en gång/h :roll: Nätterna har dock alltid fungerat bra. Vad ska jag göra? En liten tanke bara: om jag motar olle i grind några dagar så kanske hon ändrar rytm? Jag minns att jag gick långa prommisar med Sara under några veckor för att komma över 45-minuters skarven. Är det dumt att göra så. Eller ska jag envisas med att bara vagna när hon skriker (vilket då blir var annan minut upp till 1,5h :shock: )
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

fjällström:
theo har också haft en dålig sömndag idag. har inte lyckats vagna om honom på fm och em-luren utan han har sovit 30-45-min istället för 1,5 h. han tog dock igen en del genom en låång lunchlur. vet inte varför det varit så struligt idag. men tänker som så att det går bättre i morgon.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Nemita
Kontakt:

Re: vad är det för för fel

Inlägg av Nemita »

fjällström skrev:Tidigare kunde jag lyckas om jag "motade olle i grind" dvs, vagna när jag såg att Elin höll på att vakna. Men efter råd härifrån så ska man ju bara vagna om barnet skriker. Kan tillägga att hon inte vaknar av hunger. Men som vi nu har det så äter hon en gång/h :roll: Nätterna har dock alltid fungerat bra. Vad ska jag göra? En liten tanke bara: om jag motar olle i grind några dagar så kanske hon ändrar rytm? Jag minns att jag gick långa prommisar med Sara under några veckor för att komma över 45-minuters skarven. Är det dumt att göra så. Eller ska jag envisas med att bara vagna när hon skriker (vilket då blir var annan minut upp till 1,5h :shock: )
Jadu, jag vet inte riktigt vad som är bäst, men jag kan berätta hur det blev för oss. Jag hade ungefär som du har nu för några veckor sen. Då var dessutom jag inte riktigt påläst, min sambo hade inte läst något alls det gjorde att jag mådde direkt dåligt av att han inte kom till ro. Så jag bestämde mig för att lösa det genom att låta honom somna själv i vagnen (så långt var det inga problem) och sen när 45-minutersskarven närmade sig (eller infunnit sig) ta en promenad och låta honom sova vidare på det sättet. Sen bytte vi till magläge (larmet kom med posten) och vi började buffa istället för vagna. Och plötsligt så började han sova över skarvarna. :shock: :lol:

Jag tyckte att detta var en bra lösning för mig och jag tror kanske att det hjälpte honom att vänja sig med att sova längre pass än 45.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"