Kvicka kvalstret Emil i ofrivilligt vägrätt läge

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, nu orkar jag nog inte höra mera elände. Stackars, stackars EMIL :cry: :cry: :cry:

Jag ber en stilla bön för honom [-o< [-o< [-o<
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, men jag säger då som TorsMamma - finge det då inte räcka för det lilla pojkelivet :shock:.
Vi lovar ägna kvällens skratt-till-godnattet-dans åt att be de högre makterna om att göra sötnosen frisk i raskaste raska takt [-o< :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Hujedamej, stackars Emil, inte ska han väl behöva gå igenom mer?? Men snart vänder det ska du se, som i ett trollslag kommer Emil vara ute och leka igen och ni kan lägga de här jobbiga veckorna bakom er....
3 fina...2005, 2007, 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mer böner krävs är jag rädd. Natten har varit något bättre än förra även om febern har pendlat mellan 40,2 och 39,4 grader. Emil har sovit, yrat, gråtit, snyftat, ropat på Pappa och sovit en stund till. Fönstren har varit vidöppna, svala handdukar på lillens kropp och bara sova i blöjan. Visst klarar vi av det men fy vad det är synd om honom.
Han vill ju bara lägga sig på mage och bli frisk :!: men det är ju lite svårt just nu.

Nu sover han någon improviserad fm-lur. Sömn är ju läkande så han får sova när han vill och så fort han är vaken är det dryck som gäller. Han ska inte behöva bli uttorkad och hamna på sjukhus med dropp igen.

I morse hade han bara 39,6 i temp så förhoppningsvis är han på bättringsvägen. Jag håller tummarna.

Nu ska jag smyga ut på baksidan och rasta av lilla hunden som inte ens har fått frukost än. Lite sur är hon men med tanke på att hon fick gå ut och kissa klockan tre i natt så går det ingen direkt nöd på henne. Katten ligger kvar inne i badrummet och sover gott uppe på varmvattenberedaren. Hon tittar slött ut genom fönstret, registrerar att det regnar och somnar sedan om igen. Verkar inte som om hon tänker ge sig ut på några längre turer idag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blomman

Inlägg av blomman »

:heart: stackars, stackars Emil! :cry:
Skickar en krya-på-dig kram!
:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack Blomman, vi ser fram emot när Emil är kry igen så du och de dina kan komma hit och hälsa på. Jag har förstått att Pappan sålt mig till dig mot en kurs i brödbakning :!: Nu håller Pappan på att kolla in andra områden han kan sälja in mig på :shock: . Kanske någon hundägare som är motorsågskunnig som vill byta tjänster :?: Tja du anar inte vad du startat :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Förmiddagen förflöt i någon slags feberdimma. Emil slumrade mest hela tiden och ville att jag skulle finnas vid hans sida. Så fort jag reste mig eller bara tänkte på att resa mig bröt han ihop fullständigt. Jag behövde inte göra något bara sitta still så att han såg men så fort han öppnade sina små ögon.
Därför la jag mig på soffan och tittade på en massa meningslösa tv-program. Visste inte ens om att det fanns så många av den sorten.

Eftermiddagen har varit mycket bättre. Febern har legat mellan 38,9 och 39,4 så den är på väg neråt sakta men säkert. Mormor har varit här och lekt med Emil som orkade hålla igång en stund. Sen kom en av syrrans söner och lämnade Ajax (en av våra hundar) så Emil fick en stund tillsammans med honom också.

Har fått i sonen en banan, lite yoghurt och lite ravioli med ost och tomatsås. Idag har han iaf ätit lite grann även om det viktigaste är att han dricker ordentligt och det gör han så gott han kan. Äppeljuice går ner och välling likaså. Uttorkad ska han slippa bli.

Funderar lite på om han kan ha urinvägsinfektion. Han kissar väl efter omständigheterna normalt men han dra och sliter i blöjan och verkar riktigt irriterad på lilla snoppen. Den är inte röd utan det är mer Emil som är irriterad och inte snoppen om man så säger. Ska ta ett urinprov i morgon och sen får jag väl åka till vårdcentralen och kolla det eller så kollar jag det på jobbet när jag hämtar vår tredje hund som är på vift och ska hem igen.

Snart kommer Pappan hem. Tåget från Stockholm var försenat men nu kan han nog komma i vilken sekund som helst :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:cry: :cry: :cry:
Nääää....vad fruktansvärt jobbigt han/du har det! :shock: Vad skönt att pappan kommer hem nu, så du får vila lite också!
I såna lägen då man MÅSTE, har man konstigt nog mer krafter än man tror! Men man brukar falla ihop i en hög, när avlastningen kommer. Tillåt dig det nu!

Jag visade korten ni hade för tjejerna igen idag, för Ida var SÅÅÅÅ bekymrad för "den lille stackaren" Hon sa "Näää... :cry: får jag se på den lille stackaren igen"

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Men stackars lilla Emil.
Kan det inte få vara nog med olyckor för honom nu?

Hoppas han piggnar till både i feber och ben så han kan få springa runt och "bara vara" som vanligt igen!

Kram
Sophie
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Om man bortser från att vällingen bara var nere i magen och vände så verkar den här dagen bli en bra dag. Pappan har sovit med Emil i natt så jag har fått sova själv i sovrummet. Skönt :!: Visserligen vaknar jag så fort Emil hojtar men jag kan ju lugnt ligga kvar eftersom Pappan servar sonen.

Jag minns när jag var gravid med Emil och Pappan jobbade tre dagar i veckan uppe i Stockholm. Heltid jobbade jag in i det sista, foglossningen var fruktansvärd och jag kunde bara gå korta sträcker. Trots detta så var det tre hundar som ville ha rastning och omsorg. När jag kom hem på kvällarna vara jag så trött så jag bara ville lägga mig på hallgolvet och bryta ihop. Men hundarna ville ha mat och rastas och skulle jag bryta ihop blev ju allting försenat :!: Alltså fick jag hoppa över ihopbrytandet. Hundarna fick mat och sen gick jag utanför trädgåden och släppte dem lösa och väntade tills de kom tillbaka igen. Sen fixade jag mat till mig, diskade och fixade hemma. Kissade hundarna en sista gång och stupade sen i säng vid halvelvatiden på kvällen. När Pappan var hemma hasade jag mig hem från jobbet la mig i soffan och somnade bums. Blev väckt, åt mat, somnade igen, blev väckt, borstade tänderna och gick och la mig i sängen. Inte så trevligt sällskap kanske men visst är det så att man orkar det man måste.

Tillbaka till dagens verkligen. Visst hade Emil feber även nu på morgonen men det var hanterbart. Sen skulle då jag ta detta berömda urinprov. Det är ju plättlätt :!: :) Man tar bara av sonen blöjan så att han ligger på den sen är man beredd med en plastmugg. Låter bra va :?: Samtidigt så låter man sonen dricka äppeljucie och så väntar man och väntar och väntar och väntar. Medans man väntar hinner han bajsa två gånger, jag hinner äta frukost och sen kissar han i smyg den lilla ungen :!: :x Hela sängen badar i kiss innan jag ens hinner reagera :roll: snacka om att somna på sin post.
Så något urinprov blev det inte men jag ger inte upp utan prova lite senare under förmiddagen.

Har precis lindat om Emils ben. Han blir helt förtvivlad när man tar bort lindorna och lugn så fort de är på plats igen. Han verklighet är ju att man ligger med lindade ben rakt upp i vädret. Allt annat är okänt och läskigt.

Barn som legat i sträck brukar bli helt förtvivlade när man plockar ner dem igen och det kommer Emil också bli. Den dagen den sorgen.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tänker på er hela lilla familjen - vet alltför väl hur det är att ha ett sjukt barn som är bundet till sängen :(
Jag håller alla mina tummar och tår för att lilleman snart är ute och springer - precis som små Emilar SKA få göra :!:
Kram på er :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Susan, vännen :heart:

Inne som hastigast och tittar till er...hu som ni har det! :cry:
Vi har sjukstuga på vardagsrumsgolvet då kräksjukan bosatt sig hos Fjällfolket - värst drabbad är Lillprinsen :cry:
Dock kan meddelas att små sjuka uteälskare verkligen njuter rödingfilmen - det har bevisats om och om igen de senaste dygnen. Så Familjen Fjällfolk har enhälligt beslutat att så fort vår Lillprins är piggare ska vårt ex. av filmen på sjukstugeturné till din Emil :heart: :)

Helikoptern i filmen lurade ur vår febriga lillkille ett liiitet smajl, och det är Emil också värd!

Storkramen till er alla, från oss alla (med antivirusprogrammet igång! :wink: )
/Fjällmor
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hualigen Fjällmor, kräksjukan är inte att leka med. Hoppas på snar bättring. Emil är mycket piggare nu men är så arg över att han inte fått se fiskfilmen än. Han som ska åka dit och tälta och åka pulka på sommaren måste ju få se hur det ser ut :!:

Önskar er all bättring och tänker på er, ofta, ofta.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Natten till igår tog Pappan hand om medan jag själv låg och sov mycket gott i sovrummet. Tidigt, tidigt på morgonkvisten hörde jag förtvivlad gråt från vardagsrummet, Emil lät som om han verkligen var i klistret, djupt dessutom. Min första reflex var att kasta mig ur sängen för att komma till undsättning. Jag besinnade mig och tänkte att Pappan kan ta hand om krisen utan min inblandning så jag la mig ner igen. Förtvivlan fortsatte dock så jag smög upp för att kolla läget, utan att störa.

Där står Pappan och försöker reda ut sträck-snörena som Emil lyckats snurra tre varv genom att lägga sig på mage och vända sig åt fel håll. :roll: Vi fick ta bort tyngderna och reda ut trasslet för att sonen skulle komma på rätt köl igen. Väl på rygg var han otröstlig och vred sig tills han kom på mage igen. Bekvämt :?: Nej inte ett dugg för halva magen hänger ju i luften och benen med så han var ganska ledsen.

Då tog jag beslutet att koppla ner ungen, han ville ju bara få sova på mage och då kan kan inte benen hänga i vädret. Nu hör det ju till saken att han inte har ont alls i sitt ben, att frakturen redan börjat läka vilket syntes på röntgen som vi gjorde i måndags och att läkaren sagt att man egentligen skulle kunna koppla ner ungen om han bara hade vett att vara rädd om sig och inte snubbla igen. Små barn måste dock hållas kopplade så länge som möjligt när de har en lårbensfraktur för de har ju inte förmågan att vara rädda om sig, det är ju oftast hundra procent full fart framåt som gäller. :) Emil blev dock otroligt lycklig över att vi tog ner honom från sträcket, han la sig på mage och sov och sov och sov och sov :sleep: :sleep:

När klockan var kvart över nio på morgonen väckte vi den djupt sovande sonen. Gissa om han har mycket sömn att ta igen och då menar jag god sömn :!: Sen satte vi upp benen i sträcken igen så han skulle hålla sig något sånär stilla under dagen. Eller stilla och stilla, öh, han kan i allafall inte stödja på benen. :)

Igår hade han inte feber på hela dagen :!: Var pigg och glad och åt som en häst. He`s back :!: :!: kan man lugnt säga.
På morgonen var jag iväg för att handla födelsedagspresent till Pappan - en motorsåg skulle han få. Men oj vad jag vet lite om motorsågar. Fick konsultera goda vänner och sen åka till Lantmännen och pruta på en bra, nästan oanvänd, motorsåg av det märket jag ville ha. Förhandlingen gick upp och ner men jag fick som jag ville till slut, försäljaren var svettig av att värja sig mot mina argument för att få ner priset. Stolt kunde jag gå ifrån affären med en så gott som ny motorsåg i näven. :)
Väl hemma hade moster Mia och hennes kille kommit på besök. Emil var jätteglad, fick en ny bok att läsa vilket uppskattades. Vi åt lite försenad frukost och hade trevligt ända tills det var dags för Emil att sova middag.

På eftermiddagen for Pappan för att handla. Då slog Emil och jag in motorsågen och så gömde vi den i Emils säng. Sen skrev vi en massa ledstrådar som stoppades i kuvert för att läggas ut på hemliga platser i trädgården. :-$

Idag, söndag, väckte vi Pappan med skönsång. Visserligen fyller han inte år förrän i morgon men då ska vi åka till sjukhuset tidigt, tidigt så då hinner vi inte med en massa födelsedagsmys. När Pappan vaknat och Emil var tillbaka i sitt sträck gick jag ut med hundarna och kollade så att alla ledtrådarna låg där de skulle. Sen skickade vi ut Pappan som hade fullt sjå att följa våra anvisningar. Han lyckades dock och hittade till slut sin födelsedagspresent i Emils säng. Glad blev han även om han inte får använda sågen förräns skyddsbyxor är inköpta och han gått en fyra dagars kurs i hur man använder sin motorsåg. Hård :?: Jag :?: Inte då :!: Är bara rädd om den man jag älskar allra mest och Emil vill ju inte gärna ha en enbent Pappa om det går att undvika :wink:

Snart ska Pappan få ge sig ut på en springtur med två av hundarna för sen ska jag åka och jobba ett par timmar. När jag är hemma igen blir det tårtkalas med nära och kära. Mums. Emil längtar efter tårta :!:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åh, så underbar läsning :D :-({|= \:D/!
Och kan tro att han längtat efter sin goda magsömn :sleep:!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"