Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

:lol: :lol: :lol: Ja..7år och redan hunnit med 6barn hadde då varit världsrekord :lol: :lol:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Bra jobbat, KING MARY! :D Vad duktiga ni är, alla tre. Jag håller helt med om att man måste arbeta på ett sätt som man själv känner sig bekväm med, annars tror jag ändå inte att det fungerar.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Lua

Inlägg av Lua »

:lol: Härlig läsning och flera fniss! :wink:

Heja KING MARY :!: =D> Det låter toppenbra!

Isak har haft varannan-natts-syndrom de senaste 4 nätterna. Varannan natt sova utan ett knyst, varannan natt tjorva mellan 7 och 8. Inte hela timmen men kanske var 10-e minut. Naturligtvis har det med maten att göra! De nätter han sover klockrent har dagen varit fullmatad och de andra har varit struliga matdagar. Nu sparas inget krut för att proppa honom full! Han fullständigt älskar gröt och puré men jag vill ändå vara lite försiktig så han inte får magknip eller så. Och att dricka flaska är lite trist! Jag brukar sjunga HÖGT de sista 70 ml. Allis dansar nöjt! \:D/

Jag ska hjälpa en tjej som ska kura sin 1-åring genom att finnas som bollplank. Hon får ringa när hon vill och ikväll kör vi! Önska oss lycka till, va :?: Om jag stöter på problem kanske jag får pm:a dig, Mia :?: :!: [-o<

Kram Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad spännande, Lua - är helt säker på att du kommer att vara ett mycket stabilt och säkert bollplank :D Har du nån fundering får du såklart fråga, så kanske jag kan hjälpa! Jättelycka till :thumbsup:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Vi har haft lite problem de senaste dagarna. Rufus, som klarat sina uppvak (som knappt varit riktiga uppvak) på sina långlurar själv i ett par veckor, har nu två dagar i rad vaknat efter 45 minuter på 2timmarsluren. Igår tog det 45 minuter innan han somnade om. Idag tog det 45 sen sov han 5 och så tog det ytterligare 20. Han har också trasslat på 45minutersluren ett par dagar. Igår tog jag upp honom i ett (relativt) lugnt ögonblick efter att lurtiden var ute och i förrgår tog det 45 minuter för honom att somna.

Det jobbiga är att han har fått banansmakisar ett par dagar och dessutom att amningen har krånglat. Allt det har gett mig lite matvargar och jag har tvivlat på att det är rätt att inte ta upp honom. Helt enkelt för att när han sen tas upp så pruttar och rapar han. Det är helt enkelt det horisontella läget som gör att hans mage krånglar. Hur går det ihop med devisen att han ska tröstas där han ligger - om han inte är ledsen men rent fysiskt skulle behöva "vinklas"? :?

Det som är bra är att jag idag bestämt mig att vi på inga villkor kan lyfta upp honom. Det är så uppenbart att han som klarat sina uppvak själv har blivit mer upprörd när han vaknat för att vi har "räddat honom" ett par gånger ur sängen. Jag har aldrig lyssnat så intensivt på hans skrik som idag och han har klarat att lugna sig i situationer då jag varit helt säker på att han behövt hjälp! :shock: Nu förstår jag mer vad det menas med att backa! :!:

Jag utgår väl inte från att allt nu är ordnat, men det har varit både jobbigt och givande med ett bakslag. Fast innerst inne hoppas jag förstås att han ska sova gott och problemfritt ändå... :oops: :lol:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
fjällström
Kontakt:

att komma till ro

Inlägg av fjällström »

Nu inser jag ju att vi vagnar på tok för mycket :shock: Jag har alltid vagnat innan hon riktigt vaknat till bara för att förhindra att hon vaknar :? Det gör alltså inget om hon vaknar till helt och ligger vaken en stund :?: Och isåfall vagnar jag bara om/när hon skriker upp sig :?:

Ska köpa NAN idag och toppa lite med det. Hon är nu 7 veckor gammal och jag märker att brösten inte riktigt hinner med :roll: Köpte babysemp men det var tvärstopp.

TACK ALLA :heart: Vet inte vad jag skulle ta mig till utan er hjälp :roll:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Fjällström:Det gör absolut inget om hon ligger vaken och bökar och knölar.Att somna måste hon ju fixa själv :wink:
Du måste berätta hur det går för er i fortsättningen oxå.
Jag håller tummar och fötter nu att det kommer att ordna sig för er.Tänk bara på att backa in i det längsta.
ingen bebis ska ligga och vrålskrika utan då vagnar man snabbt och bestämt -inte annars och sluta genast när lilla Elin har slutat.Håll på så fram och tillbaka så ska du se att det kommer att lossna tillslut och hon somnar utan din hjälp. :) :wink:
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: en fråga bara, vad menar du med att det är tvärstopp med babysemp? Att hon inte vill ha eller att hon blir trög i magen. När vi ger Malte ersättning blir han tvärhård i magen, vi har bara kört med babysemp. Ska nog testa NAN och se om det blir ngn förbättring. Han dricker ju bara 50-100 ml/dag men magen borde ju ändå ha vant sig tycker man :roll:

Kingmary: :thumbsup:

Mia: ha ha ha- ja sju år kanske är i yngsta laget för en sexbarnsmor :wink:

ulrikaj: vad roligt att Liw tyckte om gröten....laddar själv för att börja snart..är som sagt lite orolig för hur Maltes mage ska reagera. Hur har Liw reagerat :?:

nemita: trasslet kommer nog snart rätta till sig om du bara kör på din inslagna linje att backa. :D Kan känna igen mig i dina matfunderingar. Så fort det trasslar lite mer än vanligt är jag ÖVERTYGAD om att Malte står på svältens rand :shock: Inte så troligt- :roll:

Jag andas lugnt ett tag, så brukar mitt förnuft hinna ikapp (lite.).. :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

LindaVega och fjällström: theo har fått ersättning och bröstmjölk sedan han föddes i princip. mina bröst har aldrig hängt med i hans tillväxttakt. Vi har gett honom Hipps ekologiska ersättning och han har aldrig varit hård i magen. Kanske något att testa. finns på hemköp.

fjällström: känner igen mig i att hugga vagnen innan han vaknat till och vagnat långt in i sömnen. men inte nu längre. och det går faktiskt. jag blir så stolt över honom när han lyckas somna om själv och protesterna minskar allt mer (när han inte är övertrött som nyss).
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Jag har aldrig märkt något på Liw att hon skulle vara hård i magen eller nåt.Hon är punktlig oxå.Varje morgon efter ersättningen gör hon ett stort lass :) :wink:
Efter när jag gjorde "riktig" gröt i morse har hon inte "gjort nåt",det var ju redan avklarat om man säger så vi får se imorgon hur det går.Jag har i en ganska stor klick med katrinplommonpure i gröten och det är verkligen poppis kan jag lova.
Kram
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hejhopp!

Jag här, minns ni mig? :lol:

Ja, Semper kan ge trög mage. I det avseendet är NAN bättre. Tror att det gäller även vällingen.

Har två barn med trög mage (har varit så även då jag helammat). Innan vi började med smakisar för en vecka sedan så var det bajs var tredje dag (på bebben). Nu är det nästan varje dag, men oj vad han får kämpa.

Ger alltid plommonpuré till efterrätt (tidigare även utspädd med kokt vatten som plommonsaft då jag ammade) och vatten att dricka till smakismålen. Sedan MME.

Vad roligt att läsa här, även om det blir allt för sällan, och upptäcka att fler har samma erfarenheter vid samma ålder. 2-timmarspasset mitt på dagen strular här också. Lillkillen vaknar efter 45 min. MEN, jag är restriktiv med vagningen. Har lärt mig att ju snabbare jag backar och avvaktar, desto snabbare fixar han det själv. Nu har han både igår och idag somnat om själv och sovit 45 min till. Men har mörklagt i rummet för att han varit för nyfiken på allt runt omkring.

Vi har inte infört 12-timmarsnatt än, men ska göra det efter nästa vecka.

Vad har ni för 4-mån schema? Eller har ni skrivit det redan? Bakläxa åt mig som borde läsa tidigare i tråden? :roll:

Vet ni, våra barn blir ju nästan som BB-kompisar, ni vet dom vars mammor var på BB samtidigt. Fast här är dom Barnabokskompisar.

:lol:

Vad duktiga ni är som skriver och läser så mycket här. Själv har jag just nu inte tid eller ork till det, mer än drop-in då och då. Men jag håller koll på er :wink:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
nilam

Inlägg av nilam »

Jag minns dig lilltjejen, vet tom hur du ser ut :shock: Ganska lustigt när man får ansikte till nicnamnen, blir något helt annat (vet även hur vackra Mia ser ut :wink: )

Ang skrarven som du skriver om och jag och många här också har haft problem med så har jag börjat att dricka mindre kaffe och har nu i 2 dagar inte märkt av skarvet på fm eller lunchen, inbillning :?: kanske :roll: värt att testa (om du nu öht dricker koffein)

Fjällström, min syrra har en SM som är lika gammal som Elin och när hon började mata inom timmen så orkade dottern vara vaken betydligt längre än 1,5 timme om du inte gör det så kan du prova, även bök och stöket fick hon bort med minifomdroppar, vet inte om ditt problem var ond mage eller om hon inte kunde komma till ro :oops:

Annars så har jag ännu inte spikat något schema (vågavägraspikaschemaklubben)vvssk men det flyter på i ungefärt samma tider

Kan också berätta att igår var jag i Ullared (stort billig affär utanför Varberg, har allt mellan himmel och jord) och gjorde slut på en större summa pengar :shock: Lillebror var med (storasystrarna var hemma) och det funkade super, åkte vid lunch sovningen, fortsatte att sova in i affären, väcktes för mat, orkade vara vaken i 2 timmar nästan, satt i bärselen framåtvänd och sprattlade som en liten sprattelgubbe :heart: sov sista 45 minutaren och hade sista vaken passet i slutet av affären, vi satte oss i bilen 19,30 och då somnade han så gott (natt 20) när vi kom hem så gav mannen honom nattslurken, pyjamas och godnatt.
Själv har jag varit koma HELA dagen, det tär på krafterna att shoppa :wink:

//Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
fjällström
Kontakt:

ersättning

Inlägg av fjällström »

LindaVega, vad jag menar med att det är tvärstopp med babysemp är att hon inte tar det. Nu tar hon inte ens flaskan :? Tidigare åt hon min mjölk ur flaska men efter att ha prövat med ersättning några gånger tar hon inte flaskan alls.. Tänker att NAN kanske är godare, men inte- har testat nu ikväll. Ska ge när hon (om hon någonsin mera) sovit en lång stund och är hungrig :)
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Nemita
Kontakt:

Re: att komma till ro

Inlägg av Nemita »

fjällström skrev:Nu inser jag ju att vi vagnar på tok för mycket :shock: Jag har alltid vagnat innan hon riktigt vaknat till bara för att förhindra att hon vaknar :? Det gör alltså inget om hon vaknar till helt och ligger vaken en stund :?: Och isåfall vagnar jag bara om/när hon skriker upp sig :?:
Rufus sover i spjälsäng men med vyssan-lull-fötter så den går att gunga. Att gunga honom förebyggande syfte för att han inte skulle vakna gjorde jag massor i början. Var lite orolig att jag inte skulle kunna lugna honom om han "skrek upp sig". Men nu vågar jag vänta längre och längre innan jag ingriper och fler och fler gånger så reder han ut det själv. Första gångerna det hände så hörde jag att han sökte nappen (särskilt sorts gnöl...) och när jag tog den och skulle stoppa in den så hittade han plötsligt tummen och somnade om. På så sätt lärde HAN mig att jag inte behövs så mycket som jag tror... :oops: :lol: Så jag avvaktar mer och mer. I natt gnölade han en lååång stund och sen pruttade han och somnade om. :lol: :lol: Om jag inte hade vaknat av gnölet hade jag vaknat av lukten, haha. :roll: Snart får han eget rum... :lol:
Lua

Inlägg av Lua »

:idea: Isaks jättebraiga schema:

08.00 God morgon! Mål 1. 220 ml NAN.
09.45-10.30 sova
11.00 Mål 2. Ca 200 ml NAN och smumsig purésmakis.
12.45-14.45 Sova ute.
15.00 Mål 3. NAN + grötsmakis.
16.45-17.30 Mål 4. 240 ml NAN.
19.45 Nattslurk, ca 120 ml.

Kram till alla! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"