Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Fjällström :)
Våran Liw var precis likadan när hon var mindre.Det gick inte att hålla henne vaken 2timmar utan 1.5 timme var max.Vore jag dig skulle jag nog följa hennes egen rytm så länge hon är så liten iallafallJag tror inte heller att Liw orkade vara vaken 2timmar i den åldern.Jag räknade antal vakentimmar i början så jag hadde någolunda koll på hur mycket hon sov,så det inte blev fel på natten.Liw kunde oxå med lätthet sova 3timmar ibland uppåt 4tillochmed.Ställ Elin så ljust du kan när hon sover.Gärna så nära ett fönster du kan komma.Solljuset gör så att vi blir piggare även våra små knoddar.En övertrött bebis är inget kul då man själv vet hur jobbigt det är när det kryper i hela kroppen och ändå är man så trött.Så småningom kommer du säkert att märka när hon är som mest trött respektive pigg och kan lägga eventuellt schema efter det och styra upp eran vardag lite mer.

Lycka till!!
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: först när Malte närmade sig tre månader hade vi stabila 2-timmars vakentid på det flesta passen. Han tröttnade också efter 1.5 och kunde med lite trix hållas vaken i ytterligare 15 min. Håller med ulrikaj, lägg henne efter 1.5 om hon visar sig trött då men se till att vakentiden är minst 8 timnmar/dag så att hon sover bra på natten också.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
fjällström
Kontakt:

vagna

Inlägg av fjällström »

Tack för era svar :!: Men ska jag ändå fortsätta vagna för att sovpassen ska bli 2h, eller ska hon få styra även det? Har nu vagnat i 1.5h för att hon ska komma till ro.. Men inte somnar hon :? Hur ska jag tänka på dagarna. Om jag lägger henne i vagnen kl10 ska hon ju då sova till 12. Men om hon då inte somnat förrän kl 11, ska jag då ta upp henne kl. 12 eller ska jag vagna vidare tills klockan blir ett?
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Fjällström :)
Är det lika svårt att få henne att somna varje pass så du får stå och vagna länge?Eller är det bara vissa pass?
Vore jag du skulle jag nog försöka få ungefärliga standarmodellen iallafall,så varje mål börjar var fjärde timme.En timme är nog lite kort att sova när man är så pass liten. då tror jag kanske det blir lätt en ond cirkel av det hela att hon inte orkar vara vaken nästa pass och hon sover kortare och sen orkar hon vara vaken kortare.Försök tänk standarmodellen.Du ger mat,byte,umgänge och sen när du ser att hon inte orkar mer ge mat,mat och mera mat.Om det så bara blir en timme vakentid någongång och försök sedan få henne att sova tills nästa pass om man säger.Då kanske förhoppningsvis hon är lite piggare och orkar vara vaken 1.5timmar osv.Med Liw fick jag ibland lägga efter en timme.Hon orkade i princip bara äta ibland och sen sov hon.Nästa pass orkade hon vara vaken längre.Jag kom ihåg att hon var speciellt trött innan lunch och det passet var jätte jobbigt då hon hela tiden ville sova.Kvällarna har hon oxå varit trött på.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
fjällström
Kontakt:

att komma till ro

Inlägg av fjällström »

Om jag går ut på promenad (utan att först så stilla och vagna när vi har bråttom nånstans :oops: ) somnar hon på fem minuter. Men när hon ska fixa själva insomnandet på egen hand så tar det sin tid :? Jag vagnar och slutar när jag ser att hon är nära att somna. Hon ligger då stilla en stund men börjar snart böka/gråta om jag inte gör nåt. Då drar jag några dra till och så håller det på.
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

fjällström: jag tror att du måste backa. Hon är inte nyfödd längre och MÅSTE lära sig somna in på egen hand. Låter som att du har hamnat rejält i vagningsträsket. Det är inte farligt att ligga och gnöla, eller att skrika lite argt en stund heller för den delen. Om du är säker på att hon är mätt skulle jag lämna henne ifred vid insomningen och bara vagna kort-kort om hon skriker upp sig väldeliga.

Jag brukar lägga Malte i vagnen, ramsa samt skaka kort i handtaget i sidled när han ska sova på dagen. Idag tog det säkert 5 minuter innan han kom till ro på första luren. Lite gnöl/bök/skrik men sedan blev det tyst.

Backa lite varje gång så ska du se att hon även somnar in fint på egen hand på dagslurarna.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Fjällström:Ja,jag tror som Linda att du verkar behöva backa lita grann.För meningen är ju att hon ska lära sig det själv.Det är det enda vi inte kan göra åt dom utan det måste dom lära sig själva.Du ger försutsättningarna,hon är mätt,bytt på,inte ont någonstans så måste du backa för att hon ska lära sig att somna.Det gör inget att hon ligger och bökar och gnäller.Det är när dom skriker upp sig som man ska ingripa och gör det mycket fort och bestämt som du har miljontals saker du ska hinna med.Så fort hon tystnar-gå därifrån och låt henne sköta resten.Det kommer säkert att ta ett tag för henne att verkligen fatta vad det är fråganom eftersom hon nu är van att vagnen hela tiden är i rullning,men ge inte upp för det som väntar är så mycket bättre.

Mia:Imorse gjorde jag iordning gröt ala mia och Liw slukade hela portionen.Gröten var verkligen mycket populärare än den köpta så nu blir det äkta havregrynsgröt resten på mornarna.Jag hadde i en ordentlig klick med smör,plommonpure och liten gnutta mjölk.Supergott tyckte tjejen :!:
Kram ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan,
vill bara avrapportera hur det går här hemma. jag måste också tacka för alla goda råd från er och efter att ha läst det ni skivit har jag backat. kan kanske vara skönt för dig fjällström att höra att det går, även när man vant sitt barn vid vagningen. jag låter dock fortfarande aldrig theo bli riktigt ledsen eller arg och några av er skulle säker tycka att jag kan backa mer men alla blir vi ju saliga på vårt eget vis :wink: .
I natt vaknade theo redan vid 3.30. och grät. jag vagnade några tag så att han tystnade, men inte mer. Han grät igen, jag vagnade, han tysnade, jag slutade vagna, osv, osv. Efter 10 min somnade han själv. :o Hörde att han vaknde vid 4-tiden men jag behövde aldrig ingripa, han somnade om själv :shock: . kl 4.30 var det dags igen. jag vagnade som vid 3.30 och han sov efter 10 min. kl 5 vaknar han till igen och jag får dra vagnen i 2 min sedan somnar han och sov tills vi väckte honom i morse. Inga halvtimmes pass vid vagnen i natt alltså. :)
fm-luren satt som en smäck :D . han fick somna själv. och efter fem min av lite gråt, svar med vagning från min sida + ramsa somnade han själv. jag lade mig på soffan för en egen liten lur och hörde honom någon gång men utan att jag behövde hjälpa honom sov han över alla skarvar och jag fick väcka honom efter 1,5 timmar. :lol:
har kört samma insomningsprocedur nu på lunchpasset så får vi se om trenden fortsätter. Min man fick dock en jobbig natt igår :( . då han inte ingrep direkt blev theo jätteilsk och det tog ett bra tag att lugna ner honom men kanske börjar poletten att trilla ner för både theo och oss :idea: .
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hejsan,
vill bara avrapportera hur det går här hemma. jag måste också tacka för alla goda råd från er och efter att ha läst det ni skivit har jag backat. kan kanske vara skönt för dig fjällström att höra att det går, även när man vant sitt barn vid vagningen. jag låter dock fortfarande aldrig theo bli riktigt ledsen eller arg och några av er skulle säker tycka att jag kan backa mer men alla blir vi ju saliga på vårt eget vis :wink: .
I natt vaknade theo redan vid 3.30. och grät. jag vagnade några tag så att han tystnade, men inte mer. Han grät igen, jag vagnade, han tysnade, jag slutade vagna, osv, osv. Efter 10 min somnade han själv. :o Hörde att han vaknde vid 4-tiden men jag behövde aldrig ingripa, han somnade om själv :shock: . kl 4.30 var det dags igen. jag vagnade som vid 3.30 och han sov efter 10 min. kl 5 vaknar han till igen och jag får dra vagnen i 2 min sedan somnar han och sov tills vi väckte honom i morse. Inga halvtimmes pass vid vagnen i natt alltså. :)
fm-luren satt som en smäck :D . han fick somna själv. och efter fem min av lite gråt, svar med vagning från min sida + ramsa somnade han själv. jag lade mig på soffan för en egen liten lur och hörde honom någon gång men utan att jag behövde hjälpa honom sov han över alla skarvar och jag fick väcka honom efter 1,5 timmar. :lol:
har kört samma insomningsprocedur nu på lunchpasset så får vi se om trenden fortsätter. Min man fick dock en jobbig natt igår :( . då han inte ingrep direkt blev theo jätteilsk och det tog ett bra tag att lugna ner honom men kanske börjar poletten att trilla ner för både theo och oss :idea: .
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad bra det går för er, KING MARY, jag tycker ni har kommit hur långt som helst :!:

Och lilla Liw gillar havregrynsgröt :D - vad bra :!:

Inatt sov Frida sin första natt i spjälisen - jag har då väntat larvigt länge :? Ett dagpass har hon haft ganska länge i srjälsängen, men inte nätterna, förrän nu då! Det gick hur bra som helst, inte ett pip på hela natten :!: Men lite sorgligt känns det... ingen vagnbebbe längre, och ingen fler blir det heller :( Är rädd för att jag kommer att ha Frida som en liten bebis onödigt länge, stackarn :wink: Vill liksom suga på karamellen!

Här vräker snön/regnet ner,käre sambon fyller 39 :shock: år idag så nu ska vi glufsa tårta! Tror baske mig Frida ska få smaka lite också :D

Kram på er!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad bra det går för er, KING MARY, jag tycker ni har kommit hur långt som helst :!:

Och lilla Liw gillar havregrynsgröt :D - vad bra :!:

Inatt sov Frida sin första natt i spjälisen - jag har då väntat larvigt länge :? Ett dagpass har hon haft ganska länge i srjälsängen, men inte nätterna, förrän nu då! Det gick hur bra som helst, inte ett pip på hela natten :!: Men lite sorgligt känns det... ingen vagnbebbe längre, och ingen fler blir det heller :( Är rädd för att jag kommer att ha Frida som en liten bebis onödigt länge, stackarn :wink: Vill liksom suga på karamellen!

Här vräker snön/regnet ner, käre sambon fyller 39 :shock: år idag så nu ska vi glufsa tårta! Tror baske mig Frida ska få smaka lite också :D

Kram på er!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

äsch då, varför blir det dubbelt :evil:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary: =D> :-({|=
Vad duktiga ni är!!! :!: Fortsätt nu som ni gör så ska du se att det vänder för er och Theo.Du kan väll fortsätta rapportera hur det går.

Mia:Hur stor portion gröt äter Frida?
Här i Dalom är det aldeles grått och kallt :!: bara 2plusgrader.Det regnar så det är inget roligt väder att vara ute i precis.
Åh....nu blev jag oxå sugen på tårta.Får vänta tills på tisdag då MIN sambo fyller år.Han blir 37år.Ett riktigt lammkött jag fått tag på :) :wink: (fyra månader yngre än mig :) )
Jag håller med om att det svider lite i mammahjärtat mär våra små växer så fort.Känns som nyss jag gick med magen i vädret och längtade efter min lilla Liw jag hadde i magen.
Kram ulrika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ulrikaj :D

Hahaha :lol: ja, du harr minsann fått tag i en riktig ungdom, du :wink:
Själv fyller jag 7 i maj - hur nu DET har gått till :shock: :shock: :shock:

Jag gör gröt på ½dl gryn och 1 dl vatten!

Jo du, tiden rusar verkligen... I påskas, när vi hade halva släkten här på middag, så mindes jag FÖRRA påsken, då berättade jag nämligen att vi skulle ha en bebis till :!: Och den här påsken låg hon som en go, rund säl på golvet :!: Helt underbart, visst är det, å lite vemodigt också...

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev:Själv fyller jag 7 i maj - hur nu DET har gått till :shock: :shock: :shock:
SUCK - naturligtvis är det 37 jag fyller - annars vore jag ett medicinskt under :lol: Jag förstår inte vad jag slinter på tangenterna :?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"