Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi ändrade till 45-12-45 + 12 timmar natt i helgen. Vet att man inte ska vara för snabb att utvärdera men nu orkar inte Malte vara vaken två timmar efter första luren längre :shock: Han kroknar efter 1.5 och sedan är det tröttgråt och gnäll resterande tid. Idag orkade jag inte höra på gnället och lade honom med marginalkvart, han somnade på stört och fick väckas efter 2.15 timmars sömn...

Är detta en övergångsperiod tror ni eller bör vi ändra tillbaka till 1.5-2.45 samt 11,5 timmar natt :?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej
jo, natten var i princp som de tidigare :( . det positiva i klagolåten är att vi nu vet att han klarar kl 22-06 :? . under dagen idag har jag dock backat en del. har dragit vagnen några gånger men han har fått komma till ro själv trots lite gråt. han gråter liksom i sömnen, inte argt utan ledset. vi har ju ingen ramsa än heller. kanske borde vi införa en :?:

kul att höra om era andras matförsök. funderar själv över när man kan börja prova. frågar man bvc får man väl bara beskedet att han skall ammas tll 6 mån. nu funkar inte det här eftersom jag snart går upp i arbetstid. när jag börjar jobba 4 dagar i veckan funkar det inte att sitta i serverrummet och pumpa 2-3 ggr per arbetsdag som jag gör nu. samtidigt har man ju hört att det är bra att introducera annan mat "i skydd av amningen" så vi skulle gärna vilja testa om theo är intresserad. när har ni andra börjat? vad har ni börjat med?
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

LindaVega skrev:Vi ändrade till 45-12-45 + 12 timmar natt i helgen. Vet att man inte ska vara för snabb att utvärdera men nu orkar inte Malte vara vaken två timmar efter första luren längre :shock: Han kroknar efter 1.5 och sedan är det tröttgråt och gnäll resterande tid. Idag orkade jag inte höra på gnället och lade honom med marginalkvart, han somnade på stört och fick väckas efter 2.15 timmars sömn...

Är detta en övergångsperiod tror ni eller bör vi ändra tillbaka till 1.5-2.45 samt 11,5 timmar natt :?:
Rufus har inte orkat 2 timmar på morgonen på nästan två veckor (ungefär sen vi slutade med 4-målet). De tre senaste dagarna har vi till och med fått använda marginalkvart på vårt schema (som innebär att han ska vara vaken 1h45min) så han har bara klarat 1,5h. Idag gick äntligen 1h45min riktigt bra! Vi var kanske bättre på att se till att det hände saker också. Det verkar som om det ligger nära till hands att bli uttråkad numera... :D Som svar på din fråga så vet jag väl mer om några dagar (om detta var ett engångstillfälle eller inte) men eventuellt är det så att det tar ganska lång tid att ställa om schema för de små liven.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

KingMary:Vi började med smakisar+gröt ganska tidigt.Veckan innan hon skulle bli 3månader.Började då först med banan,bara två skedar och sedan utökade eftersom sakta.Nu äter hon 1/3banan.Det var lika med gröten att bara en sked elelr två första gången och sedan hela tiden utökade.
Nu när hon blir 4månader den 1maj så ska hon få välling.Först blandar vi ut den med ersättningen och sedan ökar hela tiden så vi ser magen klarar det.

Linda:Jag tror nog kanske att du får kämpa med erat nya schema en vekcka iallafall innan du ser resultat.Om han är van sen innan att sova 1,5 timmmar mot nu 45 minuter tar nog ett tag att ställa om sig.Det blir nog bra tror jag bara det får sätta sig lite.

Kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

ulrikaj skrev:Det var lika med gröten att bara en sked elelr två första gången och sedan hela tiden utökade.
Hej ulrikaj! Hur gör ni gröten till er lilla knas? Ska man tänka på något särskilt om/när man börjar ge gröt till en tremånaders? Tacksam för alla tips!

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej nemita:Jag har köpt färdigt grötpulver från 4månader tror jag det är.Den är osockrad.Bara värma vatten och blanda med pulver. :)
Sen när hon blir lite äldre ska jag börja med gröt som jag mixar själv men ioch med hon är så liten än vågar jag inte utan tar den som är från 4månader.Första veckan föstod hon inte alls vad det var frågan om utan såg förvånad ut och spottade ut det mesta,men allt eftersom har hon kommit på hur man gör och att det faktiskt är jättegott med något annat än ersättningen.
kram
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tjejer :D
Om gröt:
Jag ger Frida havregrynsgröt! Jag smular havregrynen först, med fingrarna, sen kokar jag som vanligt och rör mycket, så den blir slät och fin. Och så har jag i margarin och blandar i katrinplommonpuré och liiite mjölk! Funkar jättebra, och magen mår prima :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Mia:Tror du jag kan börja ge Liw sådan gröt som du gör?Eller ska jag vänta lite?
ulrika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

ulrikaj, jag har gett alla mina havregrynsgröt från 3-3,5 månad, och det har gått jättebra, så det tycker jag du kan göra :D Om inte annat, så är det bra mycket billigare :wink: Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad är anledningen till att gröt rek från 4 mån ålder :?: Klarar magen annan mat så tidigt som vid tre mån :?: Tänkte själv vänta till Malte nästan är 4 mån, mest beroende på magen. Han blir väldigt trög i magen så fort han får ersättning nämligen..

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Linda - när mina storbarn var små, så var rekommendationerna att börja ge smakisar/gröt fr. 3 månader, och eftersom det funkade bra med dem, så har jag fortsatt så!
Inte med fyran, henne helammade jag tills hon var sex månader, och började ge smakisar efter det, men det var jättesvårt att få till det med henne, för att inte tala om att vänja henne vid flaskan, och då bestämde jag mig för att göra på "det gamla vanliga" viset med femman :wink:
VARFÖR de ändrat det till fyra månader vet jag inte, jag tror på att göra det som känns bra för en själv :D
Kram Mia
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Mia:Då blir det havregrynsgröt med katrinplommonpure til Liw imorgon. :wink:
Tack!
Kram ulrika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
Du berättar väl hur det går:?: :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

miar70 skrev:Linda - när mina storbarn var små, så var rekommendationerna att börja ge smakisar/gröt fr. 3 månader, och eftersom det funkade bra med dem, så har jag fortsatt så!
Där ser man. Vad det kan ändras :shock:

Linda
fjällström
Kontakt:

svårt komma till ro

Inlägg av fjällström »

Hej :)
Lilla Elin (8v) har så otroligt svårt att komma till ro när det ska sovas. Har försökt hålla 2-2, men hon orkar max 1.5h och är redan efter det övertrött och har jättevårt att komma til ro. Jag får vagna (i omgångar) upp emot 45 minuter innan hon lyckas somna :? Hon ligger lugnt så länge jag vagnar men börjar böka/gråta en minut sen vagnen stannat. Sen sover hon rätt så oroligt efter det. Jag får vagna i omgångar under hela passet. Om hon däremot får styra helt själv, dvs. jag försöker inte hålla henne vaken utan lägger när hon är trött så somnar hon snabbt och kan sova (utan hjälp) i tre timmar :!: :?:
Hur ska jag göra med mitt lilla skräp :?: Ska jag fortsätta styra upp med 2-2 och hoppas att det blir bra till slut, eller ska jag gå lite mer på henne och hennes egen rytm?
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"