Inledde kur 23 januari, dvs. för 4+ veckor sedan. Allt gick bra, återfall kom natten mellan dag 7 och 8 då han var vaken 03.40 till 05.00 men annars har både nattsömn och dagslurar funkat. MEN, de senaste 3-4 dagarna har han börjat vakna 06.15-06.30 istället för att bli väckt för morgon kl. 07. Han ligger tyst och "fingrar" på täcket/sängen och är inte ledsen. Ska jag låta honom vara eller försöka få honom att somna om?
Senaste veckan har han även vaknat på natten ibland. Ibland vid 1 och ibland vid 4. Låter "supervaken" men är relativt tyst och ligger och fingrar på sängen. Har väntat för att se om han somnar om men när jag tyckt det dröjt för länge (mer än 30 minuter ca) kollat så han inte rullat över på rygg och ramsat vilket har funkat efter ett par gånger. Gör jag rätt?
Ikväll fick jag "lägga" honom 3 gånger på raken då han krånglat sig längst upp i sängen och lagt sig på tvären så att huvudet kommit i en sned konstig vinkel och jag absolut kunde förstå varför han var ledsen och inte kunde somna. Till slut gick det (tyst nu åtminstone). Vadan detta beteende tro? Senaste veckan har han visserligen förflyttat sig uppåt i sängen i sömnen men inte till denna milda grad. Några tankar?
Inte är väl det här återfall?
Jag ramsar inte da de vaknar och jollrar, bara om de ar ledsna. Lat honom pilla en stund sa somnar han nog om alternativt blir ledsen och da far du ju ingripa forstas. Kan du inte tjuvkika om han vant sig? Utan att han ser dig?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hej!
Bra jobbat med kuren! Lugn och fin nu när en ny situation uppstår, ingen fara på taket. Strunta i varför - det är ointressant, bara handla - men helst så lite som möjligt. Vaken men tyst och nöjd är helt okej, det är hans eget val, sött att han ligger och pillar på sin säng
. Plugga in dina öronproppar och ge honom livsutrymme. Gråt eller skrik så ramsar du direkt, annars inte alls tycker jag. Så lite ingripande som möjligt är modellen. Kravlat upp i omöjlig ställning i sängen? Lägg tillrätta och dra en enda vers ramsa helt tyst som punkt, det funkar för oss. Lille E - nästan jämnårig med din - larvar upp i högra övre hörnet varje natt och sover där upptryckt i vinkeln, no problems. Han ropar på hjälp när han vill ha den, vill ha hjälp vända sig tex vissa kvällar. Även lille E vaknar på nätterna och snurrar runt lite i sängen men vi avvaktar alltid tills han börjar gnälla och då biter ramsan direkt.
Backa undan så går det här förbi på nolltid, förtroende för barnet!
Bra jobbat med kuren! Lugn och fin nu när en ny situation uppstår, ingen fara på taket. Strunta i varför - det är ointressant, bara handla - men helst så lite som möjligt. Vaken men tyst och nöjd är helt okej, det är hans eget val, sött att han ligger och pillar på sin säng
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
Gäst