Vi kurade Gustav i början av året. Vi hade länge problem med kvällsläggningen men det funker super nu. Om han vaknar på natten så somnade han om själv men sedan kom han i i 8-9 mån ångesten och hade svårare att somna om helt själv. Läste då i BB att man skulle ramsa direkt han vaknade, vilket har funkat jättebra. Så långet funkar det som sagt var jättebra.
Men det är morgonen som vi inte får till riktigt. Om Gustav vaknar på natten tar ramsan direkt, men vaknar han efter kl 6 så funkar inte ramsan. Jag känner mig villrådig om hur jag ska ingripa, för jag lästa i BB att man ska inte ställa krav på barnet vid denna ålder (Gustav är 9½ månad nu och har varit i 8-9 mån ångesten sedan han blev 9 mån). Så min fråga är: Hur ska jag ingripa när han vaknar för tidigt på morgonen (morgon för Gustav ska vara 7.00)?
Jag har försökt med följande:
- Ramsa så fort han vaknar x4 och sedan inte ramsat mera. Men då skriker han bara upp sig mera och mer. Slutar med att jag plockar upp honom
- Ramsa så fort han vaknar x4 , samt några gånger till, samma resultat som ovan.
- Avvaktar när han vaknar utan att ramsa. Han blir arg efter ett litet tag. Ramsar x4, samma resultat som ovan
Man ska ju inte plocka upp honom när han skriker, men hur lång tid ska gå från det att han tystnar tills jag plockar upp honom?
Hoppas någon kan komma med lite tips på vägen. Känner mig förvirrad nu hur jag ska ingripa pga 9mån ångesten. Iofs så verkar han inte vara så påverkad av det utan har mest bara blivit lite mammig.
Som info så är detta Gustavs schema
7.00 Morgon, frukost (Gröt + lite smörgås)
9.30 Mellanmål
10.00-11.30 Sova
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00-16.00 Sova
17.30 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Sova natt
Mvh