Krånglande morgonar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ulrikahep

Krånglande morgonar

Inlägg av ulrikahep »

Hej!

Vi kurade Gustav i början av året. Vi hade länge problem med kvällsläggningen men det funker super nu. Om han vaknar på natten så somnade han om själv men sedan kom han i i 8-9 mån ångesten och hade svårare att somna om helt själv. Läste då i BB att man skulle ramsa direkt han vaknade, vilket har funkat jättebra. Så långet funkar det som sagt var jättebra.

Men det är morgonen som vi inte får till riktigt. Om Gustav vaknar på natten tar ramsan direkt, men vaknar han efter kl 6 så funkar inte ramsan. Jag känner mig villrådig om hur jag ska ingripa, för jag lästa i BB att man ska inte ställa krav på barnet vid denna ålder (Gustav är 9½ månad nu och har varit i 8-9 mån ångesten sedan han blev 9 mån). Så min fråga är: Hur ska jag ingripa när han vaknar för tidigt på morgonen (morgon för Gustav ska vara 7.00)?

Jag har försökt med följande:
- Ramsa så fort han vaknar x4 och sedan inte ramsat mera. Men då skriker han bara upp sig mera och mer. Slutar med att jag plockar upp honom :shock: .
- Ramsa så fort han vaknar x4 , samt några gånger till, samma resultat som ovan.
- Avvaktar när han vaknar utan att ramsa. Han blir arg efter ett litet tag. Ramsar x4, samma resultat som ovan

Man ska ju inte plocka upp honom när han skriker, men hur lång tid ska gå från det att han tystnar tills jag plockar upp honom?

Hoppas någon kan komma med lite tips på vägen. Känner mig förvirrad nu hur jag ska ingripa pga 9mån ångesten. Iofs så verkar han inte vara så påverkad av det utan har mest bara blivit lite mammig.

Som info så är detta Gustavs schema
7.00 Morgon, frukost (Gröt + lite smörgås)
9.30 Mellanmål
10.00-11.30 Sova
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål
15.00-16.00 Sova
17.30 Middag
19.00 Nattslurk
19.30 Sova natt

Mvh
Ulrika med Gustav 060630 och Axel 071218
Solstråle

Inlägg av Solstråle »

Hej Ulrikahep,
Vi arbetar med samma problem. Vår lösning för 11 månaders tjej blev att dra ner på dagsömnen, i vårt fall från 2 till 1 lur och ca 30 min mindre dagssömn. Det gav 30 minuters mer sömn på morgonen.

/Solstråle
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Solstråle :wink: :D

Ja, schemat visar 15 tim sömn / dygn och det är lite väl mycket nu.

Ge en pangramsa (stark, men glad, kemiskt fri från frågetecken eller pauser mellan "verserna") så fort han vaknar på morgonkulan, och gör sedan andra ljud i huset som inte har med honom att göra.

Musik - lagom hög Mozart eller Strauss - är aldrig fel. Ofta väldigt rätt :!:

Inget mer ramsande, inget mer störande. Han kan själv och det kommer. Trafkerar du (med fler ramsor eller andra ingripanden alls) meddelar du i handling att dagen har börjat. Och den är ju så nära. Sp du MÅSTE helt enkelt hålla tyst efter att ha serverat uppöysningsramsan med ett tonfall som säger att det fortfarande är natt, även om det inte verkar så. Här ska sovas :!:

Se till att ha riktigt beckmörkt i rummet där han sover. Inte lätt nu, jag vet, men jätteviktigt :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hmmm.... Jag får ihop 14 timmar? Hur blir det nu då?

Samma så klart. MOZART gillar vi =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Hej och tack för svaren!

Vi försöker ha så mörkt som möjligt. Probelmet har en del med ljuset att göra för ju tidigare det blir ljust desto tidigare vaknar Gustav.

Att minska ner till en dagslur redan tror jag inte skulle fungera. Det får jag vänta et tag med. Detta med Mozart har jag alldrig provat. Är det viktigt att göra ljud när han har vknat. Hos oss har det alltid varit tyst om det inte är dags för pappa att gå upp.

Och så undrar jag hur länge han måste vara tyst innan jag går in till honom på morgonen.

Mvh
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Ett enkelt sätt att mörklägga ännu lite bättre är att ta ett mörkt påslakan (ju mörkare desto bättre), och öppna fönstret och liksom klämma fast påslakanet i fönstret när man stänger. Förstår du? Då ligger ju påslakanet intill fönstret och det blir inga förargliga glipor som släpper in ljus. Har man riktigt mörkläggningstyg blir det ju ännu bättre, och har man bara ett mörkt lakan/mörk duk, så kan ju det duga också.

Schemat tycker jag ser fint ut, 14 timmars sömn är lagom för en nästan 10-månaders. Ni har skött övriga uppvak med den äran, och har ett lysande verktyg i ramsan.

Oavsett om de tidiga morgnarna beror på 8-månadersångest eller inte, så är det sjysstaste sättet att bemöta det konsekvent. Du säger att ni ramsat x 4 och sedan avvaktat. Och att han då skriker upp sig. Och så går du in och tar upp (efter hur lång tid?). Vad du gör då är att du desarmerar ramsan. Den förlorar sin trygga innebörd. När du ger ramsan, så är det detsamma som ett löfte att du håller stenkoll på vargen här utanför. Att då gå in, är att bryta löftet.

Om du verkligen vill gå in, så är det en ny ramsa som gäller. Det är en bra tumregel, särskilt på morgonen när minsta lilla uppståndelse blir underhållning.

:arrow: Hur är skriket? Är han "bara" förbannad?

:arrow: Hur är din ramsa? Öva gärna på en rejält hög ramsa (med magstöd, det är jättesvårt att få till tycker jag, men lägg en hand på magen och ta i därifrån). Du ska inte skrika, utan låta lugn och trygg med stadig röst. När vi hade svårt att få till ramsan, fick jag lyssna på Nancys ramsa. Då först fattade jag hur den verkligen skulle låta. Högre och bestämdare än man tror!

Skriver inte mer nu. Återkom gärna med dina funderingar kring detta!!
MVH Jenny
ulrikahep

Inlägg av ulrikahep »

Hej igen!

Tipset om totalmörker var super. Jag tyckte att det var ganska mörkt tidigare i Gustavs rum, men det räckte tydligen inte.

Nu är det kolsvart i sonens rum och han sover superbra. Om han vaknar tidigare räcker det med att ramsa en gång så somnar han om.

Tack för tipset än en gång!

Kram
Ulrika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Toppen :lol: Du hittade knepet. Pris och beröm :-({|=

Du hjälper honom också i detta genom att han helt enkelt slipper se någonting alls, om och när han vaknar till - dvs slipper ta in några som helst intryck, ställa sig själv några som helst frågor. Han får det lugnande svaret redan av mörkret.

Var sparsam med ramsan som nu, i fortsättningen också :wink: Dvs släpp inte in några orosvargar, om och när någonting "nytt" händer. Dem har han nog av själv, om man säger, under åttamånadersångesten.

:D Och TorsMamma - det är jag som inte kan räkna :oops: Du hade så rätt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"