Hur gör ni "skrattet till gonattet"?
Hur gör ni "skrattet till gonattet"?
Hej alla!
Jag är lite nyfiken på hur ni får era små knoddar att skratta (till gonatta)? Har ni några bra tips???
Lisa
Jag är lite nyfiken på hur ni får era små knoddar att skratta (till gonatta)? Har ni några bra tips???
Lisa
Tvillingmamma till S & T födda 060528
-
Gäst
Hej!
Hos oss är det nästan bara pappa som duger när det ska busas
, men det som är riktigt skojigt är tex skägg på magen och hår rent allmänt, att äta på eller bli kittlad med.
Att bli "kastad" på sängen med tre stora "gung" eller "svingar" eller vad man nu ska kalla det är också oftast gångbart.
En annan grej som tydligen är jätteskoj är rapar
han kan i vissa fall skratta så han kiknar när man låtsasrapar (eller för all del rapar på riktigt...).
Lustiga miner fungerar också, men inte för att locka fram ett riktigt skratt. Kittla eller blåsa på magen har aldrig fungerat - han är stundtals väldigt svårtflörtad.
Kanske inte så bra tips men det här är vad som går hos oss.
Hos oss är det nästan bara pappa som duger när det ska busas
Att bli "kastad" på sängen med tre stora "gung" eller "svingar" eller vad man nu ska kalla det är också oftast gångbart.
En annan grej som tydligen är jätteskoj är rapar
Lustiga miner fungerar också, men inte för att locka fram ett riktigt skratt. Kittla eller blåsa på magen har aldrig fungerat - han är stundtals väldigt svårtflörtad.
Kanske inte så bra tips men det här är vad som går hos oss.
Vi brukar leka kurragömma om vi är båda som lägger. Dvs en vuxen gömmer sig och den andra och Vega letar. Stoooor lycka när man hittar den andre. Vi brukar nog hålla på 10 minuter i alla fall. Om man lägger ensam brukar vi kittlas lite i soffan/gömma Vega under filten.
När hon var yngre hissade vi upp i luften, kittlas osv.
Lillebror ( 3 månader) lägger vi än så länge bara ned i vagnen, men antar att vi ska börja busa lite med honom inför läggning snart också...
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej
När vi var hos Anna så lyfte hon upp barnet, la magen på toppen av sitt huvud, och gnuggade lite
(förstod någon
) Barnet tjöt av skratt, jag har även testat detta på andra barn och det har fungerat
//N
När vi var hos Anna så lyfte hon upp barnet, la magen på toppen av sitt huvud, och gnuggade lite
//N
Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
När ett litet barn hostar hostar jag också, fast värre, "torrt" och länge, spärrar upp ögonen och glor på min olyckskamrat, "bestört". Anses också vansinnigt roligt
Och så är varje litet barn kittligt NÅNSTANS. De allra flesta är det på käkbenet åtminstone, där man kan "blubbla" och fräsa och härja, och det brukar vara underbart oemotståndligt
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
joannasmamma
Här sitter lilla fröken på pappas eller mammas axlar och sen kutar vi båda runt i lgh som tokar och larvar oss, tjoar och viftar med armarna. Ser antagligen helt vansinnigt ut men hon skrattar så härligt
Eller smyger på varann och hoppar fram bakom dörrpostar. Pappas roliga miner med ljudeffekter funkar också.
/Katarina
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
Joanna född 14 april 06, kurad i oktober 06.
Samuel född 4 september 09, försöker oss på SM från början
-
Kantarella
Förrutom kittel och prutt/nafsa på magen så har vi en alldeler underbar lek innan dagluren. Ella ligger på skötbordet och har fått ny blöja samt AD-droppar. Då undersöker vi henne på diverse ställen med ett stetoskop som jag använde för att lyssna på Ella när hon låg i magen. Under armarna är roligast - helst ska det komma en massa konstiga ljud ur mamma och pappa när vi "undersöker". Sen vevar vi med benen åt olika håll, killar henne på näsan med sin egen stortå osv. Vansinnigt roligt.
På kvällen är det kurragömma som gäller. Å så letar vi efter nallen föstås. Vi letar i badrummet, bakom dörrar m.m. Av nån konstig anledning hittar vi den alltid i Ellas säng
Däremellan hoppas mamma runt och gör en massa konstiga danser med roliga miner. DET är nog mest uppskattat.
/Åsa
På kvällen är det kurragömma som gäller. Å så letar vi efter nallen föstås. Vi letar i badrummet, bakom dörrar m.m. Av nån konstig anledning hittar vi den alltid i Ellas säng
Däremellan hoppas mamma runt och gör en massa konstiga danser med roliga miner. DET är nog mest uppskattat.
/Åsa
Hej alla!!!
Tusen tack för alla tips! Detta är verkligen en underbar läsning!! Fyll på, fyll på gärna alla!!! Vi har ju "problemet" att ibland vara själva och försöka vara urroliga och roa två stycken samtidigt. Men det går oftast ganska bra. Pappa är hursomhelst alltid roligast!!
Vi brukar leka "jag kommer och tar dig"!! Väl framme kittlas det och pruttas det! Och bara det när vi börjar närma oss tjejerna är urkul (speciellt om pappa eller mamma nynnar på "Hajen" soundtracket samtidigt). Eller också sätter vi barnen på våra axlar och leker tornering (springa mot varann) samtidigt som vi härmar häst-ljud. Kasta upp ungar i luften eller tittut eller bara krypa omkring på golvet i snabb taktkan också funka....
Tusen tack för alla tips! Detta är verkligen en underbar läsning!! Fyll på, fyll på gärna alla!!! Vi har ju "problemet" att ibland vara själva och försöka vara urroliga och roa två stycken samtidigt. Men det går oftast ganska bra. Pappa är hursomhelst alltid roligast!!
Vi brukar leka "jag kommer och tar dig"!! Väl framme kittlas det och pruttas det! Och bara det när vi börjar närma oss tjejerna är urkul (speciellt om pappa eller mamma nynnar på "Hajen" soundtracket samtidigt). Eller också sätter vi barnen på våra axlar och leker tornering (springa mot varann) samtidigt som vi härmar häst-ljud. Kasta upp ungar i luften eller tittut eller bara krypa omkring på golvet i snabb taktkan också funka....
Tvillingmamma till S & T födda 060528
-
Antonias mamma
Vi kör antingen med "nu kommer jag och tar dig"-leken eller "åh va rädd jag blir"-leken. Den första kan ni säkert alla. Den andra går ut på att Antonia älskar att åstadkomma ljud eller annat som får oss skraja (typ
). När hon ropar till eller gör nåt annat låtsas jag bli skraj, sen hakar hon direkt på. Skriker för full hals eller nåt annat, mamma blir superrädd och så rullar det på...
I sängen dricker Antonia upp den sista vällingen och då brukar vi busa lite till medan jag håller i flaskan åt henne. Jag gömmer ansiktet bakom sänghimmelstyget och gör grimaser etc. Har det varit lite gnälligt innan så är detta en sista "livlina" som gör att inga protester förekommer när jag går trots att humöret var lite dåligt innan
.
Jag testade också Annas tips (se ovan) om att gnugga barnets mage på ens huvud. Kunde inte själv begripa hur detta skulle kunna vara kul
- men vilken succé det gjorde
Tack för det tipset
\:D/
/Anna
I sängen dricker Antonia upp den sista vällingen och då brukar vi busa lite till medan jag håller i flaskan åt henne. Jag gömmer ansiktet bakom sänghimmelstyget och gör grimaser etc. Har det varit lite gnälligt innan så är detta en sista "livlina" som gör att inga protester förekommer när jag går trots att humöret var lite dåligt innan
Jag testade också Annas tips (se ovan) om att gnugga barnets mage på ens huvud. Kunde inte själv begripa hur detta skulle kunna vara kul
/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
kattklo
Karla gillar när man gömmer ansiktet bakom händerna och tittar fram med olika miner efter olika lång tid. Det blir vansinnigt spännande att vänta på hur mamma kommer att se ut nästa gång och hur hon kommer låta och när hon ihuvudtaget kommer fram!
En annan grej är "Busbitaren" en lek som helt enkelt går ut på att vi smånafsar på varandra.
Jag blev så rörd att jag började gråta första gången hon "gav igen" på mig.
Hon var inte gammal då och det var så underbart med ett sånt utbyte.
Bli kramad jättehårt och typ ruskad på
är också vansinnigt roligt just nu.
En annan grej är "Busbitaren" en lek som helt enkelt går ut på att vi smånafsar på varandra.
Jag blev så rörd att jag började gråta första gången hon "gav igen" på mig.
Hon var inte gammal då och det var så underbart med ett sånt utbyte.
Bli kramad jättehårt och typ ruskad på
Vi brukar natta tillsammans. Då busar vi först i soffan efter nattslurk och rap. Oftast pruttar på magen eller massa pussar längs med ryggraden som kittlas!
Sen bär pappan honom in till sovrumet och hela vägen in busar vi. Jag gömmer mig bakom dörrar och titt-utar, en annan favorit är om jag hoppar jämfota hela vägen fram till Elliott och tjuter Big-Bing-Bing med pipig röst. Inne i sovrummet får han flyga genom luften 3ggr innan han landar i min famn, pappan säger gonatt o går ut och jag säger gonatt till lampan och säger sen Bing när ljuset släcks (alltid kul!) och pussar sen igen på ryggraden tills han tjuter av skratt hela vägen ner i sängen.
Sen bär pappan honom in till sovrumet och hela vägen in busar vi. Jag gömmer mig bakom dörrar och titt-utar, en annan favorit är om jag hoppar jämfota hela vägen fram till Elliott och tjuter Big-Bing-Bing med pipig röst. Inne i sovrummet får han flyga genom luften 3ggr innan han landar i min famn, pappan säger gonatt o går ut och jag säger gonatt till lampan och säger sen Bing när ljuset släcks (alltid kul!) och pussar sen igen på ryggraden tills han tjuter av skratt hela vägen ner i sängen.
Mamma till
Lille Elliott
född 3/7 2006. Kurad vid 6 månader.
Lille Liam
född 15/2 2008. Standardmodellad.
Lille Elliott
Lille Liam