Jättesvårt sova över 30-40min dagtid

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag fick lite fnurra på vår 2 timmars sovning i ungefär 1 vecka. Och nu har jag följt Päivis råd i 2 dagar och därmed fått tillbaka mina 2 timmar mitt på dagen.

Så om du har en ramsa som du vet TAR, använd den så här kanske?

- Jag har lagt om maten lite samt ger honom en mjuk sövande ramsa vid 1,5 timme så han vet att det är inte ens en ide att försöka vakna förrän mamma väcker. :wink:
Päivi skrev:Hoppar in här en sväng... :roll:

TorpSara, min Hugo hade en liten fnurrperiod första julen; då var han sju månader. Helt plötsligt vaknade han med ett galltjut från långa middagssömnen, och hej-å-hå. Jag åtgärdade det hela så här:

1) Jag återinförde "nock-out"-slurken. För att vara helt säker på att han var absolut proppmätt inför luren gav jag honom en liten skvätt välling :!: innan han skulle sova. Det finns ju exempelvis majsvälling som är mild och bra, kan det vara en tanke..?

2) Jag lade honom en kvart senare än vanligt - ville att han skulle vara trött på allvar.

3) Jag parkerade mig i en stol utanför med en bok när han hade sovit i 40 minuter, cirka. Vid första minsta oroliga öh ramsade jag lite mjukt, så att han fick ramsan "i sömnen". Då vaknade han aldrig på riktigt... :roll:

Detta höll jag mig till i en vecka, sedan var lugnet åter.

Jag ser ju att du har provat det mesta, ett sista litet tips till bara:

som absolut sista kris-kris-verktyg har jag använt klassisk lugn musik. En upplysningsramsa, sedan inget. Vid riktiga sorgligheter på med CD;n. Saken är den, att de börjar lyssna alldeles oavsett om de avser eller ej... och det lugna tempot tar ner pulsen, man börjar andas lugnare och djupare helt automatiskt... :wink: och snart sover man. Fast man inte alls skulle. Nej. :shock:
Musik är bra för att tagga ner sig själv också, har jag märkt... :oops:

Lycka till!
Tack Päivi :!: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tvåbarnsmor

jättesvårt sova över 30-40min dagtid

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej!

Har gått som på nålar och väntat på ditt svar.. :)
Hon är inte konsekvent med hur hon reagerar, eller så beror det på när jag har ingripit första gången. Ofta är det så att ramsan har sin funktion i början, hon lugnar sig och kan vara tyst nån minut så jag tror hon somnat och så gråter hon igen, jag ramsar, lugn och tyst, gråt... Då hon inte får tag i sömnen till slut så spricker det för henne (jag tror hon blir så ledsen och arg själv då hon inte klarar det så då blir det SKRIK och GRÅT och då biter inget mera. Ibland kan det vara så från början upplever jag det, t ex idag hade jag inget att komma med. Kan hända jag väntade lite längre idag, men å andra sidan vet jag att hon kan somna om nån gång själv så vill inte vara för snabb heller.
Det kan variera från dag till dag fast jag tycker jag gör likadant. Ett tag trodde jag hon hittat det då hon klarade de två första passen några dagar isträck, men sen tillbaka till utgångsläget. just nu är det pass 1 hon fixar (bäst).

Väntar på mera..
Mamma till dotter född 2.11.06 och son född 10.04.05
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej igen!

Hur är hon när jag tar in henne? Varierar också, ofta ledsen. Idag tänkte jag inte få henne lugn, hon bara grät och grät. Fuskade faktiskt idag och tog in för tidigt (händer inte ofta, men har hänt fast inte på en tid nu för har varit bestämd att det måste gå men...)
Ibland är hon nog arg och frustrerad för hon skulle vilja sova, känner jag.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Det låter som att din lilla tjej precis som min kille inte har fått in att man ska sova längre än ca 30 min. Jag VEEET precis hur det är!!!

Nr ett, låt kortlurarna vara och plocka upp när hon vaknar för det som behöver ta i tus med är den långa luren. Jag har en 30minuters kille, alltså han har istället för 20min skarven har han 30min, så jag la 2 timmar långlur och 2 st 30minare.
Nu när långluren funkar så funkar kortluren också(jag har gått ner på 2 lurar) och jag får väcka han båda lurarna. Helt underbart!!!

Nr två: Hjälp till så lite som möjligt vid insomning och även om hon ligger på mage kan det vara bra att täcka suffletten för din skull. det är lättare med attityden och man inte ser sina lilla gounde kämpa emot för då börjar :heart: lyssna istället för öronen! Iallafall för min del.

Ju mer hjälp dom får vid insomnadet dessto mer hjälp krävs för att få ett omsomnande.

Jag tycker att hon behöver en mini-dagskur, se lathunden och gör enligt den alla moment fast med dagslur istället för natten alltså...

Jag gjorde inte en mini-dagslur och jag ska berätta hur jag gjorde (jag tror inte att en diplomerad SHN-kuren skulle ge dessa råd) men jag delar med mig så vet du vad som funkade för oss!

Eftersom detta inte bara är ett strul utan barnet ej har fått in i sin hjärna hur länge luren ska vara så måste, så måste barnen först och främst få in att luren ska bli länge.
Så här gjorde vi. Jag är noga med skrattet till gonattet medans jag klär (ser till att ytterdörr står öppen och babylyssnar är på plats och påslaget så det bara är att rulla ut vagnen direkt man lagt ner, busat lite i vagnen och täkt sufletten. Jag sätter in bromsen och vagnar INGENTING! utan skakar 3 skak i sidled och ramsar. Eftersom dom i regel är så trötta när det är sovdags så somnar dom ganska fort (nu för tiden hör jag att han andas tyngre redan på andra ramsversen) men första dagen vart det lite protester, eventuellt en bekräftelse ramsa kan behövas.

Sedan vid uppvak så for jag snabbt fram till vagnen och vagnade till han somnat om och slutade inte efter 2-3 min och avslutade med en ramsa. UTAN jag fortsatta vagna tills djupsömn som infinner sig efetr 10min(första dagen tog det lååång tid att vagna tills sömnen infann sig (jag vet vagningsträsk) och gick därifrån då, detta upprepades så många gånger som det var nödvändigt, ibörjan kunde han vakna var 20:e minut alltså vagna 10min och vara ifrån 10 min för att sedan tillbaka 10 min..Redan efter andra eller tredje dagen somnade han om inprencip direkt jag började vagna vid uppvak, och då blev även uppvaken färre 1-2ggr på 2h lur. Och efter ca 2 veckor hade han ju fått in att han ska sova vidare fast var ju van vid en del hjälp från mig, men då började jag backa och bara bemöta med ramsan vid uppvak, INGEN VAGNING ALLS! Första dagen med bara ramsa tog det 45min att få till en omsomnande med bara ramsa och man ska vara lite snål med den. Och andra dagen tog det 20 min att få till ett omsomnade, tredje dagen tog det 3 min..och nu sover han antingen hela 2h luren eller vakanar 1-2 ggr men sövs om med hjälp av ramsa. MEN komihåg det är ingen ide att ramsa en arg unge utan avvakta då till hon börjar lugna ner sig och är mottaglig för ramsan. ibörjan körde jag oftast ramsanx6. Och ramsan ska komma djupt från magtrakterna så tryck på ordentlig, alla tonlägen och styrkor. kunna överösta henne när det behövs!
Nu blir det ju nästan att jag råder dig att gå ner i vagningsträsket för att sedan ta dig ur, och du får göra som du vill men denna omväg fungerade för oss och har man hållt på i 7 veckor så kanske man tar en omväg för att hitta rätt väg. :wink:
Jag villebara berätta att ibland så får faktiskt vägarna vara lite krokiga för att komma dit man vill :roll:

Skäll inte på mig nu alla dipl.SHN kurare, men detta har verkligen HJÄLP oss!!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

Inlägg av duggan »

och just det jag glömmde skriva att var noga med tiderna hellst ska allt stämma på minuten. Och det är jätte viktigt att det är du som väcker vid lurens slut så lilla damen får in att det är nån som bevakar hennes intressen och att hon lugnt kan sova vidare till dom ömma väcker henne. Även om hon vakanr 5 min före utsatt tid så försök få till en omsomande då, och väck efetr 5 min! :lol:
wiggo

Inlägg av wiggo »

Vi har samma problem, sonen vaknar efter 40min och ögonen är stora som bara den och han somnar inte om! Har era barn också upp ögonen?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

wiggo skrev:Vi har samma problem, sonen vaknar efter 40min och ögonen är stora som bara den och han somnar inte om! Har era barn också upp ögonen?
Jadå. Klarvaken och utsövd är INTE samma sak. [-X Häng för så att ni inte ser varandra!

Bravo Duggan! Vilken åtgärdsplan! =D> Vi har gjort liknande. Förvisso lagt om lurarna eftersom han är trött på morgonen, men framförallt huggit tag i vagnen DIREKT han vaknar, och innan han vaknar helt. Det har fungerat utmärkt. Denna rådtråd borde städas och klistras! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Torpsara: vad roligt att du tyckte den var bra, jag väntade mig lite skäll för den men där ser man :lol:
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej!

Jag har inte svarat på ett tag, men jag blev liksom lite ledsen då jag inte tyckte mig kunna ta din metod till hjälp duggan. Det är inte alls nåt fel på din metod, den motsvarar promenad som ibland föreslås åt föräldrar med barn som har så här svårt att sova. Tyvärr har jag provat på promenad så att hon skulle lära sig sova över dessa 30-40min, men det resulterade bara i att hon började lyfta huvudet tidigare och tidigare. Hon somnade nog om, men då jag skulle avbryta detta då det inte gav önskad effekt blev det ett elände. Hon hade vant sig vid rörelsen så då jag stationerade henne och skulle ha henne att sova SKREK och SKREK hon länge några pass. Då kan man vänja sig mitt i allt...
Jag tyckte mig behöva prova nåt i varje fall eftersom det krånglat så här länge så nu har jag henne inomhus (som föreslogs) på långpasset (1,5h) men ingen hit ännu. Hon är nöjd då jag lägger henne men vaknar fortfarande efter dessa magiska minutrar. Ibland har hon lyckats somna om, annars har hon ropat och gråtit.

Jag vet inte om ögonen är fast eller öppna för har inte sett henne i vagnen, och jag har inte varit så nära och pysslat om henne och kontrollerat. Jag tror de har varit fast för huvudet är nere och då hon har upp ögonen brukar huvudet vara uppe och hon kollar läget.

Jag jobbar på och hoppas på mera fina tips och att det en dag ska sitta här också, man blir lite snurrig...men nu har jag faktiskt varit mest arg på henne då hon inte förstår att sova. Vad är det hon behöver?
duggan

Inlägg av duggan »

jag tycker inte att "min metod" kan jämföra med promenad vilket jag för övrigt kämpade med första månaden efter kuren och det gick inte alls för oss. Det är inte bara meningen att hon ska sova över uppvaken utan hon ska få in att luren faktiskt är längre och hon behöver inte bekymmra sig utan att hon kan lite på att någon tillgodoser hennes behov och lugt kan sova vidare tills någon väcker henne.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Om du lägger henne inne, lägger du henne just eller mörkt?

Om du lägger henne i sovrummet, prova att ha det "nattmörkt" om hon ligger i dagsljus täck över sängen med ett lakan, så hon inte får en massa synintryck när hon vaknar till. Jag brukar också lägga filten lite upp över öronen när jag lägger Tor och kan dubbelkolla detta när han har sovit i 10 min.

Här nedan skriver jag in min åtgärdslista som jag har. För mig är verktygen många och buffning det sista.

Har du funderat på smygramsan? När jag läser på ditt schema står "mjölk" vad är det? Ammar du eller ger du ersättning här? Kanske dags att ge gröt till frukost och kvällen...

Åtgärdslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Försök nu att hitta attityden så skall du se att vi kommer att lösa detta. Men man "testar" inte lite utan man bestämmer sig för en taktik och sen kör man på den, UTAN att tveka minsta lilla.

Har du läst denna tråden om förhållningssättet?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... gss%E4ttet

Pepping, pepping :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej!

Vill bara klargöra att precis som du säger så testar jag inget, utan jag kör verkligen. Måste säga att attityden finns! Jag är så ärlig mot mig själv att jag vet när jag sviktat, har nog skett kan jag säga på 2mån, men nu är det inte fråga om minsta antydan till svikting heller. Jag liksom tänker hon SKA SOVA och låter henne vara för det mesta, aldrig buffat.
Sen är hon inte alls konsekvent i sitt beteende, fastän allt runtikring är lika. Igår till min förvåning skrek hon 25min vid läggningen inomhus!!? Hon har inte sagt ett pip vid läggningen inne (från måndag) och att skrika 25min har hon inte gjort sen första veckan typ. Ibland har jg också hunnit tro att hon hittat det för att sen märka att hon är tillbaka...

Jo, jag har det ljust i rummet på dagen, vill skilja på natt och dag.
En fråga till duggan. Hur fungerade nätterna före/under tiden då du vagnade honom till sömns dagtid? Blev det sämre eller likadant som före?

Här har jag en säker sovare nattetid och är lite fundersam om det kan inverka på natten? Jag ska ju i varje fall inte prova nu för jag kör innesovandet nu och ska vara trägen en tid så resultatet hinner komma.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tänker även på "skrattet till go nattet", hur gör du med det? Kör du skratt och go natt vid varje lur?

Sen när man skall gå upp är det party som gäller, även om de gråter eller skriker så tar man med dem och försöker skratta.

Så länge du är konsekvent kommer hon också att bli det. Det tar bara olika lång tid för somliga att få poletten att trilla ner.

AW säger att: "Rom byggdes inte på en dag, men se så fint och stadigt det står än idag."

Ha målet i sikte, du kommer att komma dit! :wink:
Tor 2006

tvåbarnsmor

jättesvårt sova över 30-40min dagtid

Inlägg av tvåbarnsmor »

hej!

Jag har varit arg som ett bi och dammsugit, duschat medan tösen envisats med att SKRIKA och SKRIKA i 33min innan hon började sova inne idag. Så här var hon dag 1 (över 2mån sen) då skrek hon hela första passet på 1,5h.

Vi hade jätteskoj nästan 15min före läggdags . Hon var helt med på noterna och skrattade ända tills jag la henne. Inget fel där inte.
Jag gissar att hon gillade nyhetens behag 2dgr och sa inte ett pip, nu vet hon att det är bestående och protesterar, men att hon inte kan förstå att SOVA. Nu har vi alltså svängt på steken och skriker före läggdags och lite efter 30min för då börjar det ju bli dags att komma upp.

Hon gör en vansinnig!
duggan

Inlägg av duggan »

Det funkade inte med att sova inomhus för oss heller...eller jag har ju tänkt att det ska göra det nu när han vant sig att sova längre... Jag veeet det är otroligt otroligt jobbigt..men kan du inte göra en mini-dagskur på henne då? I sängen, med buff osv..Läs igenom lathunden för natt-kuren och gör likadant fast vid dagslurar :D
Heja heja så här ska man inte ha det, nu ser vi till att vända på steken..visst!!?? :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"