3-åring och dagis? Låååångt.

Samtalsforum med barnen i fokus
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

3-åring och dagis? Låååångt.

Inlägg av sammyparents »

Hej vänner!
Har lite bryderier ang min snart 3-årige son och vill ventilera det med någon annan.
Vi valde att börja dagis vid 2 års ålder och med facit i hand skulle vi väntat men så är det nu. Han går nu 2 dagar i veckan 6 timmar åt gången. Vi tänkte ta hem honom helt i år men sedan ångrade jag mig och lät honom vara kvar. (Velpotta!)
Kort beskrivning av vår klimp: Intensiv, älskar att vara ute och fixa, älskar att hjälpa till med allt - har sina egna uppgifter, sover 11-12 timmars natt, oftast 1,5 timmes lur. Är sen med språket - nu förstår vi (mamma och pappa)det mesta av vad han säger men långt ifrån allt. Han VILL verkligen prata nu men klarar inte vissa konsonanter och inte hela meningar rätt men så kan det väl vara?
Fick lillasyster i april förra året och vi valde att utnyttja platsen på dagis ändå. Bannor av många här jag vet men så valde vi...

Igår hade vi samtal på dagis......och jag är en sån som tänker och tänker efter sådant.....det kommer liksom i efterhand och tyvärr aldrig vid själva samtalet.
Kontenta: De vill att han skall vara där mer, det har de velat hela tiden men jag har spjärnat emot. Han trivs bra med att vara hemma, vara ute mkt, hjälpa till hemma och ta hand om lillasyster. Jag har egentligen rent själviskt behållit platsen pga att vi inte har någon avlastning i närheten, alla släktingar bor 25 mil bort och jag har behövt det emellanåt. (Med facit i hand kanske inte men gjort är gjort)

De vill iaf att han skall vara mer där för att öva sin sociala kompetens och att kunna ingå i gruppen och leka med andra barn. Som det är nu så går han bara och "tar saker" från andra och de blir arga på honom = frustration från alla håll. Iochmed att han inte pratar så mkt så kommunicerar han inte med andra barn på det viset som jag märkt andra jämnåriga gör och leker. Dagis menar att han behöver öva på detta och de kan visa honom hur man gör mkt bättre än vad han får hemma med en mamma och en lillasyster.

MEN - jag känner att då är väl min son inte mogen för att ingå i större grupper om han inte kan kommunicera på det viset de vill. Då har han det bättre hemma med mig/oss som dels förstår honom bättre och kan "tolka" åt honom i besvärliga situationer. Det känns som att de vill göra honom vuxen redan från början med allt sitt (ursäkta om jag sårar ngn) pedagogiska dravel. Han passar inte in och det är en himla stress med att han måste göra det nu för det ska en 3-åring göra. Och han borde kunna det och det och det.......

Samtidigt önskar jag ju att han skall "funka" bättre med andra barn men det är väl inget man kan tvinga fram heller? Vad tror ni, vet ni med erfarenhet?

Just nu vill vi bara ha honom hemma och sköta vårt utan inblandning från andra känner jag. Han och vi blir inte hjälpta av detta, man börjar ju tvivla lite på sin förmåga oxå.....har jag gjort ngt fel? Blir samtidigt arg på att de får mig att känna så här.....jag känner ju mitt barn bäst!

Har sett att många här väntar till runt 3 år att ha barnomsorg - finns några som väntat än längre och vill dela med sig av detta? "Behöver" de vistas i grupp från 3 för att hänga med eller går det lika bra ännu senare? Tids nog skall de ju in i skolan - får man det svårare tro utan att ha varit på dagis innan? Funderingarna är många......Vore kul om någon annan kunde ge input angående detta.

Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Lyssna till dig själv, du vill ha honom hemma!
Min erfarenhet av barn som varit hemma istället för på dagis är att de är mkt mer socialt kompetenta! Om man jämför dem när de börjar skolan!
För hur i all världen ska de kunna lära sig hur sociala spelregler ser ut att andra barn som själva inte heller vet det?
"Flugornas herre" är väl en bok som säger rätt mkt om hur det blir.. om än ganska extremt draget!
Jag kan inte se att du skulle skada din son det minsta genom att låta honom vänta lite till!
Strunta i dagispersonalen!
Din son verkar ha en alldeles jättetrevlig tillvaro utan dagis!
(Gick Einstein på dagis...)
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, som Blomman skriver VET du ju redan vad du vill. Lyssna på det. Du känner ditt barn och vet vad han behöver.

Och sen blir jag så himla förbannad när jag läser sånt här:
Dagis menar att han behöver öva på detta [kommunikation] och de kan visa honom hur man gör mkt bättre än vad han får hemma med en mamma och en lillasyster.
Fråga dagis JUST VAD DET ÄR som de då lär honom. Att starkast vinner, eller? Det är inte 2-3-åringars uppgift här i livet att lära sig/läras hur man blir socialt kompetent i stora barngrupper sisådär 6-10 timmar om dagen :evil: KOMPETENT - punkt - blir man om man får utvecklas i den takt man mäktar med, i en miljö som erbjuder trygghet, där man känner sig behövd - faktiskt, praktiskt och konkret.

AW rekommenderar att man väntar till efter trotsen innan man beger sig ut på egen hand, dvs runt 4 sådär - och då handlar det heller inte om några långa dagar. Här finns många med lite större barn som gjort just så - och väntat. Vet att Anna har erfarenhet med sina tjejer. Min stora är snart 3 och här är det inte aktuellt med dagis - eller annan form av bortavaro från flocken - förrän till nästa höst, då han kommer att vara nästan 4,5. Och jag är SÅ glad över det beslutet när jag tittar på hans gamla kompisar som kommer hem med bit- och rivmärken och gud-vet-vilka-törnar som inte är lika synliga.

För övrigt rekommenderar jag vidare läsning under "Istället för dagis - kontaktlista". Där finns många trådar i samma ämne!

Kram Ewa[/img]
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Jag tycker du ska ha honom hemma.
Det kan inte tvingas fram det handlar om mognad och han är inte mogen än, vilket inte är konstigt eftersom det inte är förrän i 4 årsåldern man på egen hand klarar av att vänta på sin tur mm.
Han har det mkt bättre hemma med er och hans språk kan utvecklas mkt bara genom att ni får chans att kommunicera. Ut och promenera titta på allt han intresserar sig för prata, berätta mm.
Har ni öppen förskola kan ni ju gå dit någon gång i veckan.
Många här har väntat till 4år.
Min son fyller 3år i sommar. Han pratar visserligen jättebra men jag tycker ändå inte han är mogen än. Han har det bättre hemma. Vi kan ge honom så mkt mer än förskolan kan som har så många barn att ta hänsyn till.
Vi har en fantastisk ÖF här som sonen älskar.
Vi har nära vänner som har velat fram och tillbaka och de ångrar sig med facit i hand att deras dotter(som min son i ålder) gått på förskola trots föräldraledighet mest för att dottern varit sjuk var och varannan dag sedan hon började i augusti. Hon är verkligen en unge som skulle må bättre hemma.
Så nu är det dags att sluta vela och bestämma sig. Den här tiden kommer inte tillbaka. Du vet din barns behov bättre och kan hjälpa honom på ett helt annat sätt.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Många barn blir ett problem på förskolan eftersom de ska passa in i enmall och klara av en rad saker de egentligen inte är mogna för.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Hej

Min stora tjej 4,5 år har precis börjat på dagis 2 dagar a 6 timmar. I höstas när hon fyllde 4 år då började hon frågade efter kompisar, hösten var ändå inget problem för oss att vara hemma, vi gjorde vårt och besökte ÖF mm.

Nu har hon bara varit på dagis i 1,5 månader så det är lite tidigt att utvärdera, men det känns ok, lite svårt att sitta still och göra som fröknarna säger, men jag tror att det hade funnit om hon börjat på dagis vid 2 år ålder också, det är lite av hennes personlighet :heart: nu tänker jag att jag gör detta för hennes skull, inte för min.

Mellansystern har precis fått plats på samma avdelning till hösten och då är hon 3 år och vad jag ska göra då, är en helt annan tråd :oops: :shock: :-s

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Förresten, du vet att du får låna ut din plats till aug och behålla förskola, då kan ju du i lugn och ro fundera på hur du vill ha det, utan påverkan från förskollärarna.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Therese

Inlägg av Therese »

Hej! :D

Håller med övriga, jag är också FÖR att små barn ska vara hemma speciellt när det anländer ett syskon.
Visst får de på förskolan mer tid att "leda in honom i facket" om han går där fler dagar, o det blir ju då även smidigare för pedagogerna o kanske lugnare bland barnen :roll: , MEN du måste fundera på om du vill ha det så :?:

Vill du han ska sättas i ett fack, redan, eller vill du ge honom chansen att formas hemma först :?:
Jag tror att små barn behöver lugnet o tryggheten hemma först, sen ska de ut o utforska världen.

Vi har vid 2 tillfällen använd oss av dagmamma då vi båda behövt jobba, men det har varit korta perioder o handlat om 2-3 dgr/v. Det är inte samma sak som på dagis, mkt lugnare o få barn.
I höstas var vår stora tjej 4,5år o fick börja på förskola. Då hade hon varit hemma med mej o sina 2 yngre systrar i 4mån. Hon var sprickfärdig o formligen dansade ut ur huset (alltså hon hade gått från knopp till utslagen blomma :D ). Hon har alltid varit "social" o haft lätt för att få kontakt o leka med andra, o vi har rätt många i vår bekantskapskrets som hon kan leka med.
Hon går 3dgr a 4tim i veckan o trivs både där o hemma. Nu i efterhand kan jag tydligt se att hon kunde klarat sej hemma hela tiden ända tills hon blev 4-4,5år.

Däremot tycker jag att man som förälder ska röra sej i olika miljöer o på så sätt "träna" sitt barn socialt. Det kan handla om att handla i affären, fråga efter varor o betala etc, eller träffa andra föräldrar med barn i lika ålder (om det finns), gå till ÖF mm mm.

Vi har resonerat som så att vi vill lägga grunden så långt vi kan, det ska vara en stabil o trygg grund att stå på, o vi vill lära dom så mkt vi förmår (o bli lärda :lol: ). Det ska kännas tryggt att släppa iväg dom o veta att de kan en hel del om det vardagliga o sej själva.
Kort o gott VARDAGSPEDAGOGIK! Ett uttryck jag fann idag som jag gillade o kommer att använda mej av :wink: .

Er son verkar vara i knoppstadiet tycker jag, låt honom få vara ifred hemma o utvecklas till blomma. ( :oops: Oj vad poetiskt, men en bra liknelse tycker jag :wink: )

[/quote]Förresten, du vet att du får låna ut din plats till aug och behålla förskola, då kan ju du i lugn och ro fundera på hur du vill ha det, utan påverkan från förskollärarna.

Nilam, detta hade jag ingen aning om är det så? Kan man låna ut sin plats, hur då o hur länge? Nyfiken!

Mvh Therese
Therese

Inlägg av Therese »

OJ DÅ!!!

Jag är visst fortfarande ingen klippa på att quota :oops: :oops: :oops: .
Men man lär av sina misstag!

Det ska ju vara tvärtom, jag skulle ju quota Malin o inte mej själv :oops: .[/quote]
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

Här i förorten utanför Göteborg (tillhör Gbg komun) får man låna ut sin plats i max 1 år aug-aug eller någon annan månad-aug, jag tror att man blir garanterad samma förskola men kanske inte samma avdelning.

Detta är något som väldig få vet tyvärr, förskolepersonalen får heller inget säga, har en förälder frågor ang detta blir det hänvisade till stadsdelsförvaltningen.
Jättesynd för våran stadsdel har sämst siffror i alla kö-undersökningar plus att över 250 barn gick på dagis (1/1-07) och hade en förälder som var föräldrarledig med småsyskon :cry:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Therese

Inlägg av Therese »

Mycket intressant måste jag säga!!

Ska försöka luska reda på hur det är i vår kommun, tror inte det blir aktuellt för oss vår 1-åring o 3-åring är hemma än. Men ska i så fall sprida budskapet o rekomendera andra som "enbart" har barn på dagis för att ha en plats kvar i systemet :roll:.

Tack för informationen :!: :D
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Tack alla för input!
Jag funderar och funderar och håller med er, han är inte redo än för detta sammanhang. Har så klart aldrig riktigt varit det och jag vet egentligen inte mkt vad som händer där iochmed att han sällan berättar något om (kan eller vill inte/kombination) det.

Och det är inte det att jag misstror personalen eller verksamheten där utan just att när de säger att de jobbar mkt med detta med min son och vill att han skall passa in och att språket är en sådan stor barriär för honom som jag känner att NÄ - då är det inget för oss just nu.

Jag tror inte han vantrivs där heller och han får ju såklart "hitta på" mkt mer pyssel och lekar och grejer där än hemma med oss men han verkar ganska nöjd ändå. Han gillar att arbeta och är den som alltid vill hjälpa fröken när de skall fixa saker, helst ute.

Det här med språket är en ju en stor grej både för honom och oss. Ibland önskar man att man fick ta lite mer del av det som far runt i huvet på honom verbalt, just för att kunna förstå och kunna leda rätt när saker blir tokiga. Han har ofta en plan med saker och ting och kan ju inte alltid förmedla att han tänkte något helt annat sätt än vad vi trodde eller tyckte. Well, well - jag är ganska cool ändå av naturen och tror att det ordnar sig - ibland vill man för mycket för fort bara. Tid, tid, tid!

Min granne sa häromdagen när jag med glimten i ögat suckade lite över hans intensitet och energi till att dra igång projekt......
Tyckte att vi skulle plantera om blommorna vi satte dagen innan för de satt kanske inte riktigt bra i den där krukan de nu satt i ändå.... :D :) Jord överallt och blommor som lillasyrran fick tag i och i obevakat ögonblick smakade lite hårt på...... :)
-Det kommer att bli något stort av honom ska du se!

Och ja - det borde det bli. Han är en självständig liten stor krabat som inte är blyg för nästan något och som är nyfiken på allt och har projektplaner med mycket och inte asocial på något vis -förutom det här med språket då. Men det löser sig väl tids nog.....

Tack igen alla för svar och tankar. Det är så skönt att få andras perspektiv och klara tankar när man själv "syltar in sig" ibland.

Mvh mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tror INTE språket påverkas på något vis av att vara på dagis! Min Alice, 2 år och 3 mån pratar jättelite jämfört med storasyster när hon var i samma ålder - och de har båda varit hemma på samma villkor!
Tvärtom tror jag att det är positivt för talet att få vara hemma och öva, i lugn och ro :D

Kram på dig :wink:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Therese

Inlägg av Therese »

Hej igen!

Skönt att höra att du är så cool! :D

Det där med språket är biologiskt inbyggt tror jag, huvudsaken är att man pratar MED sina barn o på så sätt stimulerar språket.
Och jag tror nog att du pratar MER med honom hemma än vad de gör på fsk.

:D
sammyparents
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 18 feb 2005, 15:23

Inlägg av sammyparents »

Hello!
Tänkte bara rapportera.... :)
Vi har bestämt oss för att "låna ut" vår plats, som vi har förmånen att göra här strax utanför Göteborg, tom Augusti i år och sedan förmodligen vidare till augusti nästa år. Vi står i kö till dagmamma men det är nästan "omöjligt" att få enl köadministrationen på stadsdelsförvaltningen. Ger oss iaf tid till att kolla andra alternativ.

Jag berättade på förskolan i onsdags och allt gick bra - diplomatiska svar fast jag anar att hon/de inte samtycker men so what! 8)

Det känns verkligen så himla bra nu - fattar inte att jag hållit på med detta passande av tider och stressen som ändå alltid blir fast man har god tid på sig. Det lär man ju hinna med såsmåningom till skolan och sådant ändå......Puh!
:)
Och när man ser tillbaka på det hela så vann ingen speciellt mkt på att Storebror var på fsk när Lillasyster var ny och liten, jo ok - lite lugnare amningsstunder ibland men det uppväger inte det andra.

Mitt råd till andra med yngre barn som får syskon, liksom många andra här (storebror var nästan 2 när lillasyster kom) är att skippa fsk. Man har det så mkt skönare hemma allihopa! Och tjuvnyp som lillan emellanåt åkt på är direkt sammankopplade till vistelsen där - så har det varit för oss iaf.

Nu får vi se när vi är redo för att ge oss ut i den stora världen igen.....

Ha det gott i vårsolen -och tack för alla kloka råd och stöttningar. :heart:

Mvh Mamman
Föräldrar till Storebror 04, Lillasyster 06
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"