Jättesvårt sova över 30-40min dagtid

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej!

Jag har en 5-månader gammal flicka som blev kurad för 7v sen. Nätterna "köpte" hon direkt, men dagarna bråkar ännu. Hon sover numera 12h natt i eget rum och klarar oftast (eventuella) uppvak själv. Dagtid borde hon sova 45min + 1,5h + 45min men vaknar ofta efter 30-40min och har jättejobbigt att somna om. (Detta var problemet innan kuren också.) På långpasset så blir hon helt förtvivlad och bara SKRIKER och SKRIKER om hon inte klarat att somna om efter ett tag. Då biter ingen ramsa eller vagning. Hon tystnar om jag vagnar, men börjar genast jag går med ramsan. Hon kan SKRIKA 45min alltså och jag har inget "hjälpmedel". Här har jag faktiskt svårt att se skillnaden till 5-minutersmetoden. Skulle hon somna efter att ha skrikit i 45min vill jag säga att det är av utmattning. Det är inte överkoncentration, är jag säker på och vagningen har jag varit väldigt sparsam med eftersom den inte "biter" men jag vet ej vad det är. Kan tilläggas att hon gråter genast jag lägger henne i vagnen ute och så gråter ropar hon 5-10min innan hon somnar. På natten inget sånt vid läggning. Snälla ge goda råd, för det är inte roligt att höra detta skrik efter 7v.

Tack på förhand!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! :D

Är hon ledsen ALLA tre gånger per dag du lägger henne i vagnen eller endast på långluren? Kan du bifoga hela schemat? Det skulle kanske vara lättare att svara då.

P.S Sätt gärna in en signatur i din profil med barnets födelsedatum så är det lättare för oss andra att svara!

På återhörande,

Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej!
Hennes schema
7.15 morgon + mjölk
9.15 sova 45min
10.30 potatis,kött+mjölk
12.15 sova 1,5h
13.45 mjölk
16.00 sova 45min
16.45 frukt, mjölk
18.45 väling
19.15 natt

Jag har provat något annat schema också eftersom det strulat så mycket men detta har jag haft i många veckor nu och jag anser att detta borde passa henne. Ja, hon gråter då jag lägger henne på alla 3 lurar. Här är det inte lika tuff skrik (hon lyssnar på ramsan) som då hon vaknar och inte kan somna om. Måste säga att förra veckan sov hon faktiskt långpasset några dagar och denna vecka må-ons men nu är hon igen tillbaka på "det vanliga".
Mamma till dotter född 2.11.06 och son född 10.04.05
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jag tycker också att schemat ser bra ut. Jag kan inte säga vad som är fel :-k , men hoppas någon annan har råd att ge, för inte ska hon ju behöva ligga och gråta vid varje dagsläggning :( .

Själv hade vi också enorma problem med dagslurarna när dottern sov i vagn. Problemen kvarstod trots kuren. Hon somnade nog utan större problem, men vaknade ALLTID i 45-skarven och ibland också i 20-skarven. Det belv fullständigt ohållbart och till slut ställde jag bort vagnen och lade henne i spjälsängen istället. Då sov hon sitt 1½ h pass utan uppvak för första gången på många månader :shock: , och jag grät av lycka :!: . Sedan vi flyttade in dagslurarna har de funkat nästan helt klanderfritt :idea: .

Hoppas ni hittar en lösning och att du får fler goda råd!

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag som många vet ger inga råd om vagning, gillar inte att hamna i vagnträsket. Så vi kör buffning i säng.

Men, jag vet mycket om "skrattet till go nattet" och detta få man INTE slarava med. Skall göras i flera min innan VARJE sovning. INGA undantag och inga slarviga halvmesyrer. Tyvärr.... :lol:

Jag kan bara säga, kör med massor av skratt till go natt i flera dagar så skall du se att hon kommer att lägga sig mycket gladare och tacksammare. :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej och tack för svaren!

Jag skall prova med skrattet innan läggning dagtid, för det har jag nog slarvat med. Sen hoppas jag ni kan ge hjälp angående då hon vaknar efter 30min och inte kan somna om utan bara SKRIKER och SKRIKER länge (blir ju lång tid på 1,5h sömn) och inget hjälper. Vad ska jag göra? Det är det allra jobbigaste. Jag har väl "vant" mig vid 5-10min skriket då hon läggs... fastän det inte borde vara så. Tror jag ska prova att lägga henne inne nån dag och se om det är nån skillnad som du skrev, fastän jag helst skulle se henne ute i friska luften.
Solstråle

Inlägg av Solstråle »

Hej,
Jag är inte någon SHN-expert, men vill dela med mig av min erfarenhet. Min dotter sov heller aldrig längre än 30 min på dagarna förrän hon var närmare 7-8 månader, vad jag än gjorde och det gjorde mig tokstressad. Med lite perspektiv så kan jag se att Maja inte verkade ta skada av sina korta tuppisar och med åldern kom längden av sig själv. Hon sover för övrigt alltid längre i sig säng än i vagnen.

/Solstråle (Mamma till Maja 11 månader)
tvåbarnsmor

jättesvårt sova över 30-40min dagtid

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej och tack för svaret!

Jag måste säga att det var jätteskönt att höra det där, för jag har ju min egen teori om mognaden också. Jag kan inte förstå nåt annat än att hon lär sig då hon är mogen. Jag tycker verkligen jag gjort allt jag kunnat men nej..Hennes storebror var likadan (fast han blev aldrig kurad) och han började sova över 30min i vagnen vid 7-månader också.
Tog du upp henne efter 30min då eller hur gjorde du? Iså fall tog nätterna "skada" av det? Det är det jag är rädd för.
Solstråle

Inlägg av Solstråle »

Hej igen,
Maja var inte kurad i den åldern utan sov rätt ok på nätterna ändå. Jag vill minnas att jag försökte få till en omsomning på dagarna, men när det inte lyckades så tog jag helt enkelt upp henne, men som sagt på den tiden så hade jag ju inget gott SHN-resultat jag riskerade att förstöra...

/Solstråle
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej

Jag har skäråt mig med skrattet före läggning dagtid och det har gått lite bättre, så vi kör vidare. Vet ej om det är tack vare skrattet eller bara att hon varit tröttare vid läggning. Tyvärr är det lika svårt sova... Det var lite bättre 2dgr så jag tänkte att jag väntar med att sova inne, men idag var det jättesvårt igen. Hon vaknade efter 29min och så försökte hon nog somna men hon kunde vara tyst i 1-3min och så smågråt och gnöl igen, ibland ramsa osv. Höll på så i 30min och då blev hon jättefrustrerad själv då hon inte hade klarat att somna om så då blev det SKRIK, SKRIK..

Hoppas nån har flera tips för vet ej hur länge jag annars "orkar" med dessa dagskrångel.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej tvåbarnsmor!

Så här ska ni inte behöva ha det, nu ska vi hjälpas åt så ni hamnar på banan igen!

Jag föreslår en dagskur för att få ordning på insomnadet och tidiga uppvak. Det jag tycker du ska göra innan du drar igång är:
:arrow: Bestäm var hon ska sova sina dagslurar(detta ska du vara konsekvent med tills lurarna sitter glasklart)
:arrow: Öva upp ramsan- den ska sägas med REJÄLT magstöd och överrösta dotterns frågor och ges i det tonläge som krävs
:arrow: Rannsaka era dagar- hur ser det ut med social delaktighet, utevistelse och skratt o bus innan läggning?
:arrow: Kan du få hjälp med storebror under två-tre dagar så du kan lägga full fokus på lillasyster?

Återkom med dina tankar kring detta.
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Här känner jag att jag kan hoppa in och kanske tillochmed hjälpa dig för hör och häpna jag har precis haft samma problem!Exakt! Vi kurade i början på januari och det är typ för 3 veckor sen vi kom på rätt köl ang dagslurar! Så jag vet hur du har det!!
Dåså först har jag några frågor som jag vill ha svar på:
*Ligger hon på mage eller rygg i vagnen, om rygg har du täckt för sufletten?
*Hur gör ni skrattet till gonattet inför dagslur?
*Hur gör du när du "söver henne" här vill jag veta exakt, alltså vagnar du ett tag, två tag,en minut.. ramsa..osv.Hur reagerar hon?

Svara på dessa så ska jag försöka hjälpa dig efter mina egna erfarenheter!

(Och tack Elle för att hjälp med Hugos sömn :wink: )
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej!

Tusen tack att ni "hörde" mig. Hoppas vi fixar detta nu. jag ska försöka besvara era frågor.
Hon ska sova ute.
Hon är ute åtminstone 1x30min i vaket tillstånd/dag. Jo, hon är social delaktig. ser på storebror, jag plockar, kokar, tvätten...
Brukar busa med henne då jag klär på henne före utesovandet. Sen tar jag ut vagnen har henne i famnen och kopplar gråtlarm färdigt osv. Sen ser vi på varandra och skrattar lite och flyger i luften. Sen ner i vagnen (på mage). Jag bäddar om henne och lägger henne tillrätta. Ramsar därifrån och går in (eller går efter storebror som är påklädd och så går vi ut och leker på bakgården (gråtlarmet med)Vagnar inte, bara vid kris på uppvaken , men det har ingen effekt. Hon tystnar för att börja genast jag går med ramsan.

Jag ska försöka säga ramsan ännu högre.
Hoppas jag hade svar på allt nu och hoppas ni har mera tips på vägen. Känns skönt att någon annan haft samma problem och fått dem utredda. Kanske vi fixar det snart här då också.
tvåbarnsmor

Inlägg av tvåbarnsmor »

Hej igen!

Kom på att du säkert ville veta hur jag gör då hon vaknar. Jag låter henne vara först så hon har chans att somna om, sen då jag hör det inte går (har henne inte att hinna skrika upp sig riktigt) går ja ut med ramsa x4 och går därifrån men lämnar ute. Hon kan lugna sig då, men börjar genast. Jag går igen med ramsa x4 osv. Håller på så tills jag tycker hon skrikit så pass länge att hon behöver "vila". Då vagnar jag c. 30sek skulle jag gissa (kanske 30tag). Vrålet tystnat genast men hon kan smågnöla ett tag. Då jag slutar och går med ramsan tar hon i som bara den med sitt skrik. Jag ramsar x4 sen i flera omgångar innan jag igen anser henne behöva få "vila" och vagnar... Hoppas det blev klart.
Kan säga att ett tag provade jag med pangramsa och hon köpte nyhetens behag 2ggr men sen samma visa som nu och innan pangramsan...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.
Jag tycker det låter som oss det där. Hur tycker du att dagsramsan tar? inte så bra eller lugnar sig av den eller blir hon snarare upprörd av den? Är hon ledsen eller förbannad när hon vaknar?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"