Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
ulrikaj och lua: ja, att gå på 11-12-timmarsnatt är nog det lättaste för både Rufus och oss. Har ni något förslag på när? Många verkar ju bli säkra på att deras knoddar klarar det genom att barnet själv sover det spontant. Det händer ju inte nu när jag ammar vid 22.30 istället för vid 4 (då hade man ju kunnat kolla hur länge han sover av sig självt). (Fattar ni hur jag menar?) Vi får grunna lite på när vi ska sätta planen i verket bara. Rufus hade pylorusstenos (förträngd nedre magmun) som han opererades för (framgångsrikt och utan komplikationer) när han var en månad. Efter det har inte amningen varit lika enkel som innan (då det sprutade mjölk ut ur öronen på både Rufus och mig, på gott och ont...). Jag ska jobba lite på att få upp produktionen först så han blir riktigt knökmätt några dagar innan jag tar bort 22.30-matningen. Mest för min egen attityd men det underlättar säkert för hans sömn också.
Tack för peppningen angående nappen också, ulrikaj, jag kan ju inte säga att det låter frestande med ytterligare fem månader av napp-i-stoppning... Nä, det blir nog en omställning till hel och nappfri natt inom en snar framtid.
Förresten, jag ser att flera av er (alla?) ramsar. Hur tycker ni att det går? Särskilt ni som har knoddar som är precis tre månader.
Tack för peppningen angående nappen också, ulrikaj, jag kan ju inte säga att det låter frestande med ytterligare fem månader av napp-i-stoppning... Nä, det blir nog en omställning till hel och nappfri natt inom en snar framtid.
Förresten, jag ser att flera av er (alla?) ramsar. Hur tycker ni att det går? Särskilt ni som har knoddar som är precis tre månader.
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Det går verkligen upp och ner. Efter en dag med jättestrulig sömn sov Theo hela natten än en gång.
. Förmiddagsluren just nu funkar också smärtfritt
. Vi får se hur resten av dagen går.
Jag och min man har börjat diskutera ramsning. Vi måste snart ha ett alternativ till vagnen. Theo växer snart ur den.
Vägde honom idag (först jag på vågen själv sedan med Theo) och uppskattade att han vägde 8,4 kg. Lång börjar han också bli och vagnen blir snart för trång trots att den är ovanligt stor. Så ramsning verkar vara något som vi måste införa inom kort. Han är ju bara 11 veckor på lördag men föddes 15 dagar för sent så om man räknar med beräknad förslossningsdatum närmar han sig tremånadersstrecket med stormsteg.
Jag har läst på en del och grunnar just nu på "bra" ramsor. En sak som jag dock undrar över är vad som är skillnaden mellan ramsa och bekräftelseramsa? Skall bekräftelseramsan vara densamma som ramsan? Vad är det då som skiljer?
Hoppas på en bra dag idag. Skall gå och värma lite mjölk och plocka upp honom snart. Minns inte när det hände sist på dagtid.
Jag och min man har börjat diskutera ramsning. Vi måste snart ha ett alternativ till vagnen. Theo växer snart ur den.
Jag har läst på en del och grunnar just nu på "bra" ramsor. En sak som jag dock undrar över är vad som är skillnaden mellan ramsa och bekräftelseramsa? Skall bekräftelseramsan vara densamma som ramsan? Vad är det då som skiljer?
Hoppas på en bra dag idag. Skall gå och värma lite mjölk och plocka upp honom snart. Minns inte när det hände sist på dagtid.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Hej alla godingmammor
Bekräftelseramsan är vanliga ramsan, den använder du dig av de tre-fyra första dagarna! Du ramsar helt enkelt in barnet i sömnen, DU ska med ramsan ha sista ordet! Efter några dagar behöver man inte ramsa in i sömnen, utan då ramsar man "som vanligt"! Hoppas du förstod hur jag menade
Stor kille du har, förresten, tycker Frida är stor; på 4-månaders kollen vägde hon 8060 g och var 67 cm
Ha det gott alla
Ett tips är att du inte krånglar till det med nån konstig ramsa, det enkla är oftast det bästaKING MARY skrev:Jag har läst på en del och grunnar just nu på "bra" ramsor. En sak som jag dock undrar över är vad som är skillnaden mellan ramsa och bekräftelseramsa? Skall bekräftelseramsan vara densamma som ramsan? Vad är det då som skiljer?
Bekräftelseramsan är vanliga ramsan, den använder du dig av de tre-fyra första dagarna! Du ramsar helt enkelt in barnet i sömnen, DU ska med ramsan ha sista ordet! Efter några dagar behöver man inte ramsa in i sömnen, utan då ramsar man "som vanligt"! Hoppas du förstod hur jag menade
Stor kille du har, förresten, tycker Frida är stor; på 4-månaders kollen vägde hon 8060 g och var 67 cm
Ha det gott alla
KING MARY: visst är det härligt, efter en skitdag kommer nästan alltid en bra dag. Ju äldre de blir desto mer stabilt. Å andra sidan kommer frågorna med växande ålder också, gäller att hänga med i svängarna....
Bekräftelseramsa är samma ramsa som ramsan men lite mjukare, används i början av en kur för att få "sista ordet" och bekräfta att det är ok att sova. Barnet får med sig ramsan in i sömnen. Vi har "natti-natti sov så gott" för storasyster. Vi har infört ramsa lite smått på lillebror genom att säga den varje gång han ska sova. Vid uppvak vagnar jag fortfarande, men nu ger jag bara ett skak i handtaget på dagtid. Han verkar ha fattat galoppen eftersom han 9 av 10 ggr somnar om efter en stund på det.
Tänkte köra stenhårt på ramsa när vi ska ha hel 12-timmarsnatt, dvs skippa vagningen i ett svep. Förhoppningsvis
blir det en hel del frågor då men det är BRA då kan ramsan sätta sig. Vill verkligen ha ramsa som verktyg vid fnurror, har funkat superbra på storasyster.
Läs om ramsa mm i verktygslådan-där står allt man behöver veta....
Välkommen Nemita ska jag också säga såklart.
Ska bli spännande att höra hur det går för er. Vi har ju också "bakvänd" natt, dvs jag fyller på vid 21.30 och sedan sover Malte till morgon. Han äter inte så mkt 21.30 ( ammar en sida ca 5 minuter) så om en månad plockar jag bort det- vill att han ska börja med lite gröt inför natten först. Han är lite strulig med maten så jag vill stilla matvargarna före jag kär hela paketet...
Kram
Linda
Bekräftelseramsa är samma ramsa som ramsan men lite mjukare, används i början av en kur för att få "sista ordet" och bekräfta att det är ok att sova. Barnet får med sig ramsan in i sömnen. Vi har "natti-natti sov så gott" för storasyster. Vi har infört ramsa lite smått på lillebror genom att säga den varje gång han ska sova. Vid uppvak vagnar jag fortfarande, men nu ger jag bara ett skak i handtaget på dagtid. Han verkar ha fattat galoppen eftersom han 9 av 10 ggr somnar om efter en stund på det.
Läs om ramsa mm i verktygslådan-där står allt man behöver veta....
Välkommen Nemita ska jag också säga såklart.
Kram
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Mia
Glömde ju min egen fråga
Smakisar:Om några veckor tänkte jag börja så smått med grötsmakis. Ni som redan kommit igång-hur har det gått
Ger ni smakis före eller efter amning/flaska
Vad har ni börjat med och till vilka mål
Det är som sagt några veckor kvar innan jag tänker börja, men det är ändå roligt att höra om era erfarenheter så långt...
Linda
Glömde ju min egen fråga
Smakisar:Om några veckor tänkte jag börja så smått med grötsmakis. Ni som redan kommit igång-hur har det gått
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
-
Lua
Hej alla!
Rapport natt 5.
Vagning: 0
Ramsor: 1, klockan 07.32. Han gnydde till och jag ramsade mjuuuukt för att mota Olle i grind. Han somnade genast om och sov till väckning 08.00! Ljuvligt!
Total vakentid: 30 sekunder
Smakisar: Vi har börjat ge smakisar till lunch. Typ potatis, palsternacka och så. Jag ger första omgången ersättning först och sedan smakis. Sen resten av ersättningen. Isak är jätteintresserad och flinar nöjt under matningen.
KRAM i vårsolen från Lua.
Rapport natt 5.
Vagning: 0
Ramsor: 1, klockan 07.32. Han gnydde till och jag ramsade mjuuuukt för att mota Olle i grind. Han somnade genast om och sov till väckning 08.00! Ljuvligt!
Total vakentid: 30 sekunder
Smakisar: Vi har börjat ge smakisar till lunch. Typ potatis, palsternacka och så. Jag ger första omgången ersättning först och sedan smakis. Sen resten av ersättningen. Isak är jätteintresserad och flinar nöjt under matningen.
KRAM i vårsolen från Lua.
hej allihopa
smakisar:Vi började med banan,sedan potatis och majs,katrinplommon,päron
Katrinplommon får hon numera till gröten och det verkar hon tycka jättemycket om.Det får hon till frukost vid 09.
Dom andra smakisarna får hon efter ha sovit långvilan vid ett.Jag har gjort så att hon får det först och sedan ersättning.Det går bättre och bättre,men funderar nu efter att ha läst att Lua ger efter ersättning om jag ska prova göra dessamma för ibland blir hon lessen när jag ska ge henne och när hon får flaskan är hon jättehungrig.Hon har nog inte riktigt förstått att man kan bli mätt av mat.
Lua:Du har inte märkt att Isak är för mätt för att vara intresserad av smakisarna?Jag tänkte att om dom är alldeles proppmätta om det är svårt att öka ut matportionerna sedan?
Än en gång, vad duktiga ni är.Poletten verkar ha trillat ordentligt ner för lille Isak.Skönt för honom att få sova hela nätterna.
Sedan tänkte jag mat igen vid fyra och välling morgon 06 och kväll 18.
Nemata:Är eran kille hungrig på morgonen eller är det sådär?Liw åt ju sådär innan hon började sova hel natt och nu tar hon igen nattmålet på dagen då hon äter mycket mer än tidigare.
KingMary:det var inte en liten nätt bebis ni har hemma
Liw väger 6.2 och jag som tycker hon blivit stor.
Kram ulrika
smakisar:Vi började med banan,sedan potatis och majs,katrinplommon,päron
Katrinplommon får hon numera till gröten och det verkar hon tycka jättemycket om.Det får hon till frukost vid 09.
Dom andra smakisarna får hon efter ha sovit långvilan vid ett.Jag har gjort så att hon får det först och sedan ersättning.Det går bättre och bättre,men funderar nu efter att ha läst att Lua ger efter ersättning om jag ska prova göra dessamma för ibland blir hon lessen när jag ska ge henne och när hon får flaskan är hon jättehungrig.Hon har nog inte riktigt förstått att man kan bli mätt av mat.
Lua:Du har inte märkt att Isak är för mätt för att vara intresserad av smakisarna?Jag tänkte att om dom är alldeles proppmätta om det är svårt att öka ut matportionerna sedan?
Än en gång, vad duktiga ni är.Poletten verkar ha trillat ordentligt ner för lille Isak.Skönt för honom att få sova hela nätterna.
Sedan tänkte jag mat igen vid fyra och välling morgon 06 och kväll 18.
Nemata:Är eran kille hungrig på morgonen eller är det sådär?Liw åt ju sådär innan hon började sova hel natt och nu tar hon igen nattmålet på dagen då hon äter mycket mer än tidigare.
KingMary:det var inte en liten nätt bebis ni har hemma
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
Nej, vår kille är verkligen STOR. Han var normalviktig när han föddes. knappt 3600 g men numer undrar jag vad jag har i mjölken egentligen
. Trodde han skulle sluta växa till sig så dant men han bara verkar fortsätta. Hinner knappt använda kläderna innan han vuxit ur dem. Men det är betydligt bättre att han är för stor än för liten resonerar jag. Han "normaliserar" sig väl så småningom. Tur att jag aldrig har kånkat runt särskilt mycket på honom och lärt honom somna i famnen etc. Det hadde min stackars rygg inte fixat.
Ang nattmålen tycker jag att 22-målet inte är något problem. Vi går ändå och lägger oss då och att ta upp honom då och ge honom mat i sömnen är ju inte direkt någon påfrestning. Det vi håller på att få bort är 4-målet som känns klart jobbigare för oss vuxna. Bättre att han sover 22-06 utan mat än 20-04 tycker jag. Verkar som om vi är flera här som resonerar lika dant.
Ang nattmålen tycker jag att 22-målet inte är något problem. Vi går ändå och lägger oss då och att ta upp honom då och ge honom mat i sömnen är ju inte direkt någon påfrestning. Det vi håller på att få bort är 4-målet som känns klart jobbigare för oss vuxna. Bättre att han sover 22-06 utan mat än 20-04 tycker jag. Verkar som om vi är flera här som resonerar lika dant.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Hej Linda och alla andra!LindaVega skrev:Tänkte köra stenhårt på ramsa när vi ska ha hel 12-timmarsnatt, dvs skippa vagningen i ett svep. Förhoppningsvis![]()
blir det en hel del frågor då men det är BRA då kan ramsan sätta sig. Vill verkligen ha ramsa som verktyg vid fnurror, har funkat superbra på storasyster.
...
Välkommen Nemita ska jag också säga såklart.Ska bli spännande att höra hur det går för er. Vi har ju också "bakvänd" natt, dvs jag fyller på vid 21.30 och sedan sover Malte till morgon. Han äter inte så mkt 21.30 ( ammar en sida ca 5 minuter) så om en månad plockar jag bort det- vill att han ska börja med lite gröt inför natten först. Han är lite strulig med maten så jag vill stilla matvargarna före jag kär hela paketet...
Tack för välkomnandet! Precis så tänker vi göra med ramsningen, etablera den nu som bekräftelseramsa och sen använda den vid nästa nya schema. Vi kör på det schema vi har ett litet tag till (nu har vi ändrat nattmålet till 21.30 vi också, så får han (och vi) sova knappt nio timmar sammanhängande, i övrigt är det samma schema) och när vi ska övergå till hel natt så skippar vi nappen och börjar ramsa på riktigt. (I nuläget är det spjälsäng och därför buffning som gäller vid behov). Det har gått väldigt bra att buffa, tycker jag. Normal natt är det ofta ingen buffning alls men ett gäng (4-10) napp-i-stoppningar vid vargtimmen och ibland även vid läggning och omsomning efter nattmål.
Jag var förresten inne på din tråd om "mattrasslande Malte" eftersom Rufus är bitvis likadan. Det är bättre nu, jag har blivit bättre på att rapa honom och han äter lugnare, men han ser aldrig knökmätt ut längre vilket i sin tur ger mig matvargar (precis som du skriver). Ska som sagt försöka dra upp produktionen så han kan äta sig mätt i ett svep utan att behöva ligga och greja så länge. Jag ammar också B1 och B2 i ett svep som du fick tips om!
ulrikaj: Jo, jag tycker han är hungrig på morgonen, det går ner rätt mycket (och finns ju massor efter en lång natt). Nattmålet är inte jättestort heller och tar max 20 minuter. Men jag kan inte säga att han är panikartat hungrig direkt och han vaknar aldrig av sig själv mer än att han gnölar och bökar i vargtimmen. Har inte skrikit upp sig på flera dagar.
Jag tänkte förresten fråga er allihop om en grej i samband med det. En av anledningarna till att han inte skriker är att vi svarar lite väl snabbt på hans gnöl
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Ja, precis så tänkte vi. Nackdelen verkar ju vara att vargtimmen är strulig ändå så man kanske inte får sova hela natten i alla fall. Men 4 är en så okristlig tid att vara vaken på tycker jag.KING MARY skrev:Ang nattmålen tycker jag att 22-målet inte är något problem. Vi går ändå och lägger oss då och att ta upp honom då och ge honom mat i sömnen är ju inte direkt någon påfrestning. Det vi håller på att få bort är 4-målet som känns klart jobbigare för oss vuxna. Bättre att han sover 22-06 utan mat än 20-04 tycker jag. Verkar som om vi är flera här som resonerar lika dant.
Nemita:Liw ligger i säng bredvid våran.Lustigt att du just tog upp det nu för inatt ska hon få sova i sitt rum första gången.Min sambo,Liws pappa sover så det hörs om man säger
jag själv ligger med öronproppar
jag tror hon får det mycket bättre om hon inte sover inne hos oss.Vi har babywatcher så vi hör henne om hon skulle vakna.
Kram ulrika
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
-
Lua
Nemita: Det kan nog vara en god idé att ställa honom LITE längre bort. Kanske vid fotändan, bara? Ang. ramsa ut: Vid läggningen är det ju inget problem, va? Medan du vagnar/buffar (de första två nätterna, kanske) får du helt sonika smyga upp ur sängen, vagna och ramsa ut. Sen får du smyga in igen när han somnat om. Alternativt arrangerar ni det så att du sover utanför det rum han sover i. Sen när jag börjat använda bara ramsan har jag ramsat från sängen. Det är ju så det kommer att bli så småningom. Det har fungerat bra!
Kram Lua.
Kram Lua.
Hej
Om nattmål; jag är nog lite käringa mot strömmen här, men jag har alltid tagitbort 22-23-målet före vargtimmemålet, och det har funkat jättebra för mig! Och det där sista vargmålet har faktiskt oftast fallit bort av sig själv, runt 4 månader eller före
Så har jag gjort
Om smakisar; Frida har provat banan (mums!) aprikospuré (nja...) potatis (blä!!!) och sen har jag gett henne gröt i två dagar nu - och DET var poppis! Jag hade katrinplommonpuré på, eftersom hon är lite trög, och hon har ätit en halv portion båda dagarna
Jag ammar henne lite först (kanske fem minuter), så hon inte ska vara döhungrig
Hoppas det går bra att flytta Liw inatt, jag har fortfarande Frida i vårt sovrum - lite svårt att klippa navelsträngen, kanske
Kram Mia
Om nattmål; jag är nog lite käringa mot strömmen här, men jag har alltid tagitbort 22-23-målet före vargtimmemålet, och det har funkat jättebra för mig! Och det där sista vargmålet har faktiskt oftast fallit bort av sig själv, runt 4 månader eller före
Om smakisar; Frida har provat banan (mums!) aprikospuré (nja...) potatis (blä!!!) och sen har jag gett henne gröt i två dagar nu - och DET var poppis! Jag hade katrinplommonpuré på, eftersom hon är lite trög, och hon har ätit en halv portion båda dagarna
Hoppas det går bra att flytta Liw inatt, jag har fortfarande Frida i vårt sovrum - lite svårt att klippa navelsträngen, kanske
Kram Mia
-
Lua