Vi spikar ett schema när du vet att du har en HEL vecka på dig att få det och sitta.
SM och matvrak
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
caroline_blom
Tack Anna!
Jag fick låna din bok av en kompis. Det låter så lätt men för mig funkar de inge vidare.
Vi har haft problem med magknip men efter att jag slutade med mjölkprodukter har det blivit bra. Hon vill gärna amma hela tiden. Ligga där och äta lite hela tiden skulle passa henne. Men jag tror även hon skulle behöva lite mer rutiner. Det märks att hon vill vara med mer och mer. Hon blir lätt övertrött eftersom hon inte sover tillräckligt på dagarna. Jag tycker rapar kan ställa till det för oss. Hon somnar och försöker jag få henne att rapa lyckas jag inte och sedan vaknar hon efter en stud och rapar. Oftast har hon sovit en halvtimme och vaknar och skriker. Hon skriker bara mer och mer och när man tar upp henne är det en rap. Sedan efter lite mat kan hon somna igen men då har dagens schema spårat ur. HJÄLP!!
Vissa dagar blir det helt fel. Kan de somna även om de inte är helt mätta? Jag har svårt att höra henne skrika så jag tar nog upp henne för tidigt.
Om de inte somnar utan börjar skrika skall man låta de ligga och bara försöka lungna dem?
Vad gör jag för fel?
Hon vaknade kl 8. Åt och sedan blöjbyte och lek. 8:50 ser trött ut. Massa mat. Rap och mer mat. Ingen rap men somnar på axeln. Lägger henne. Hon somnar inte utan börjar skrika. Jag gungar henne tills hon nästan somnar. Sover liten stund och sedan skrik. Försöker lungna, ger upp och lyfter upp och då kommer rapen. Lägger ner och skrik. Ger upp och mer mat och rap. Somnar, skrik efter en stund och ny rap. Nu har snart hela sovtiden gått så då får jag panik och tar bärselen. Efter en sovstund börjar vi om. Nu är hon och jag trötta. Pust!
Massa mat och rap. Mer mat och sedan behövs ny blöja. Mer mat och sedan somnar hon på axeln igen. Nu är klockan 11:30 så det blev ingen fm-lur.
Skall starta på allvar på tisdag men försöker även i helge. Alla tips är välkommna.
Jag fick låna din bok av en kompis. Det låter så lätt men för mig funkar de inge vidare.
Vi har haft problem med magknip men efter att jag slutade med mjölkprodukter har det blivit bra. Hon vill gärna amma hela tiden. Ligga där och äta lite hela tiden skulle passa henne. Men jag tror även hon skulle behöva lite mer rutiner. Det märks att hon vill vara med mer och mer. Hon blir lätt övertrött eftersom hon inte sover tillräckligt på dagarna. Jag tycker rapar kan ställa till det för oss. Hon somnar och försöker jag få henne att rapa lyckas jag inte och sedan vaknar hon efter en stud och rapar. Oftast har hon sovit en halvtimme och vaknar och skriker. Hon skriker bara mer och mer och när man tar upp henne är det en rap. Sedan efter lite mat kan hon somna igen men då har dagens schema spårat ur. HJÄLP!!
Vissa dagar blir det helt fel. Kan de somna även om de inte är helt mätta? Jag har svårt att höra henne skrika så jag tar nog upp henne för tidigt.
Vad gör jag för fel?
Hon vaknade kl 8. Åt och sedan blöjbyte och lek. 8:50 ser trött ut. Massa mat. Rap och mer mat. Ingen rap men somnar på axeln. Lägger henne. Hon somnar inte utan börjar skrika. Jag gungar henne tills hon nästan somnar. Sover liten stund och sedan skrik. Försöker lungna, ger upp och lyfter upp och då kommer rapen. Lägger ner och skrik. Ger upp och mer mat och rap. Somnar, skrik efter en stund och ny rap. Nu har snart hela sovtiden gått så då får jag panik och tar bärselen. Efter en sovstund börjar vi om. Nu är hon och jag trötta. Pust!
Skall starta på allvar på tisdag men försöker även i helge. Alla tips är välkommna.
Johanna född 2007-02-09
-
caroline_blom
Jag tror att jag är för blödig och tycker synd om henne och tar upp henne när hon skriker. När jag tog upp henne igår kom min kille och sa 1-0 till Johanna.
Lite frågor:
1. När jag lägger henne tar det kanske 10min innan hon somnar. Jag får buffa henne flera gånger för att hon skall lungna sig. Rätt?
2. 10min sedare vaknar hon. Bara lite buff och hon somnar om. 45min senare vaknar hon och skriker. Somnar efter 20min med skrik, buff, skrik osv. Hur länge kan man hålla på?
3. När hon somnar rycker hon titt och vaknar och skriker och vi får börja om. Varför?
Lite frågor:
1. När jag lägger henne tar det kanske 10min innan hon somnar. Jag får buffa henne flera gånger för att hon skall lungna sig. Rätt?
2. 10min sedare vaknar hon. Bara lite buff och hon somnar om. 45min senare vaknar hon och skriker. Somnar efter 20min med skrik, buff, skrik osv. Hur länge kan man hålla på?
3. När hon somnar rycker hon titt och vaknar och skriker och vi får börja om. Varför?
Johanna född 2007-02-09
-
annawahlgren
Jag säger inte det här för att få dig att må dåligt utan tvärtom för att du ska sansa dig och inse att ett litet barn är betjänt av enkelhet och säkerhet, en faktisk och saklig säkerhet. Har man den inte måste man ge sken av att man har den.
Barnafadern har en lite ful attityd där, tycker jag - "1-0 till Johanna" tyder på att han inbillar sig att lilla barnet bedriver någon sorts maktkamp och motarbetar dig. Det är det sista hon gör. Hon har samma huvudintresse här i världen som han: att överleva. Helst också leva, dvs njuta av livet vilket är omöjligt så länge man oroar sig för livhanken - överlevnaden, den faktiska.
Jag har skrivit Barnaboken och utformat Standardmodellen som en bruksanvisning till enklast tänkbara, effektivast tänkbara och säkrast tänkbara spädbarns- och barnavård. "Gör så här så slipper du bekymmer!" är budskapet, ungefär. Men då krävs också att man verkligen GÖR "så här", och det kan ta sina modiga tre-fyra dygn att införa Standardmodellen, som inte inför sig själv (även om det också händer ibland). Dags alltså att styra upp det hela, att göra klockan till din bästa vän, att se på den lika ofta som du ser på barnet, om du förstår vad jag menar
Och hos dig själv, som strax hamnar i en god cirkel i stället för en ond, när du ser att det du faktiskt upprepat och målmedvetet gör, bär så tacksam frukt på väldigt kort tid.
LYCKA TILL, läs på och läs på igen och GENOMFÖR
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
caroline_blom
Tack Anna du har gjort mitt liv mycket lättare.
Jag bestämde mig i går att nu måste vi försöka ändra på den onda cirkeln. Helt otroligt vad lätt det är. Hon äter mycket bättre och rapar därför lättare. Vi använder magläge om inte rapen vill komma upp. Jag tror vi har fattat hur vi skall få vardagen att funka. Jag känner mig redan säkrare. Jag vet att hon somnar efter lite vagnande. Jag tyckte tidigare synd om henne när hon skrek och tog upp henne. Men efter lite läsning på er hemsida fattade jag att det var mer synd om henne när hon inte fick sov .Detta är dag två och allt känns redan bättre.
Nu skall vi försöka få till ett schema. Skall låta det gå några dagar så återkommer jag med mitt förslag så får ni tycka till.
Jag bestämde mig i går att nu måste vi försöka ändra på den onda cirkeln. Helt otroligt vad lätt det är. Hon äter mycket bättre och rapar därför lättare. Vi använder magläge om inte rapen vill komma upp. Jag tror vi har fattat hur vi skall få vardagen att funka. Jag känner mig redan säkrare. Jag vet att hon somnar efter lite vagnande. Jag tyckte tidigare synd om henne när hon skrek och tog upp henne. Men efter lite läsning på er hemsida fattade jag att det var mer synd om henne när hon inte fick sov .Detta är dag två och allt känns redan bättre.
Nu skall vi försöka få till ett schema. Skall låta det gå några dagar så återkommer jag med mitt förslag så får ni tycka till.
Johanna född 2007-02-09
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Vi finns här.
Bra jobbat! Håll attityden och läs här på forum. =D>
Jag vet att jag skrivit massor om Tors scheman i många trådar allt från 2 mån till 6 mån. Försök använda "SÖK" ovan.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
caroline_blom
Nu fattar jag vad fel jag har gjort
. Tur att ni finns. =D>
I går var vi på banken och gjorde en del andra saker som jag var tvungen till. Eftersom jag viste att hon var mätt så kunde ja få henne att somna på banken i vagnen och efter det gick jag till bilen och ammade innan nästa möte. Det gick jättebra.
När vi kom hem badades hon åt och somnade i sin säng kl. 22:00 till kl. 5:15.
. Sedan fick hon mat och somnade om.
Skall man väcka dem om de inte vaknar ?
I går var vi på banken och gjorde en del andra saker som jag var tvungen till. Eftersom jag viste att hon var mätt så kunde ja få henne att somna på banken i vagnen och efter det gick jag till bilen och ammade innan nästa möte. Det gick jättebra.
När vi kom hem badades hon åt och somnade i sin säng kl. 22:00 till kl. 5:15.
Skall man väcka dem om de inte vaknar ?
Johanna född 2007-02-09
-
caroline_blom
Liten fråga. Vill veta om jag är på väg åt rätt håll.
Efter att hon har varit vaken 1,5 timme på somnar hon ganska lätt efter lite buffande. Hon vaknar efter 1 timme. Känns som det tar lång tid att lungna henne och när hon nästan somnat om blir hon lessen igen. Det krävs 1/2 timme för att henne att somna om och då skall hon snart upp igen. Om jag tar upp henne äter hon bra igen. Vilket skall jag göra?
Efter att hon har varit vaken 1,5 timme på somnar hon ganska lätt efter lite buffande. Hon vaknar efter 1 timme. Känns som det tar lång tid att lungna henne och när hon nästan somnat om blir hon lessen igen. Det krävs 1/2 timme för att henne att somna om och då skall hon snart upp igen. Om jag tar upp henne äter hon bra igen. Vilket skall jag göra?
Johanna född 2007-02-09
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Har du passerat ökningsperioden? Om nej, skulle jag ta upp och mata.
Om ja, försöka att då hålla vaken och mata mera på dina 2 timmar och sedan jobba mera på sovandet.
Har du någon rytm på henne än? De är inte ovanligt att de sover i lite olika passa nu vid 2 mån. Så viss fingertopps känsla får man ju ha också
Om ja, försöka att då hålla vaken och mata mera på dina 2 timmar och sedan jobba mera på sovandet.
Har du någon rytm på henne än? De är inte ovanligt att de sover i lite olika passa nu vid 2 mån. Så viss fingertopps känsla får man ju ha också
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
annawahlgren
caroline_blom skrev:Helt otroligt vad lätt det är. Hon äter mycket bättre och rapar därför lättare. Vi använder magläge om inte rapen vill komma upp. Jag tror vi har fattat hur vi skall få vardagen att funka. Jag känner mig redan säkrare. Jag vet att hon somnar efter lite vagnande. Jag tyckte tidigare synd om henne när hon skrek och tog upp henne. Men efter lite läsning på er hemsida fattade jag att det var mer synd om henne när hon inte fick sova. Detta är dag två och allt känns redan bättre.
Läs nu ditt eget inlägg här några hundra gånger till.
Och läs mitt tidigare ett par tre hundra till
Hugg tillbaks attityden. Snubbla inte på första bästa lilla mothugg. Det tar sina modiga tre-fyra dygn att införa Standardmodellen men du ser ju - såg ju
Tvåmånadersgränsen är så tacksam. Tvåmånadersbabyn formligen sörplar i sig rutiner och ordning och reda, om hon/han bara får chansen
Så ge henne chansen. Envetet och metodiskt. Vingla inte. Tar det lite tid för henne att somna så låt det göra det. Du vet hur du kan hjäpa henne. Håll tiderna, sträva efter 2-2 och gör anteckningar under tiden. Utforma utifrån dem åtminstone ett utkast till schema. Stöt och blöt det här.
TorsMamma ska inte skrämma upp dig med ökningsperioder just NU
Jag skulle sätta klockan på fyra för nattmål, för att på så vis ta ledningen och stuva in åtminstone rutinen 22 - 4 = 8 tim sömn, och mat kl 4 utan att barnet behöver ta ansvaret för den saken. Låter du henne sova tills hon vaknar på morgonkulan försvårar du för henne att tillägna sig den lugna förvissning som heter: "Någon bevakar mina intressen här i världen. Jag behöver inte göra det själv. Vilket jag ju inte kan heller, så så är det med den saken. Skönt att jag slipper försöka
Pris och beröm
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren
-
caroline_blom
Jag har fortfarande problem att få henne att sova första dagpasset. Vi är uppe 8-10och sedan somnar hon efter några buff i sin säng. Hon sover en timme och sedan börjar det. Hon skriket, jag buffar, hon tystnar och somnar nästan och sedan börjar vi om. Så håller vi på i en timme så hon somnar aldrig om.
Kan jag hoppas på att detta ändrar sig?? Peppa mig. Vill börja med schemat i helgen när jag har hjälp. Jag måste vara säker på att jag gör rätt om jag skall kunna övertala killen.
tänkte så här
22-4 sova (inga problem)
4:20-8 sova(inga problem)
8-10 uppe(vi arbetar på detta)
10-12 sova(inge bra)
12-14 uppe(vi arbetar på detta)
14-16 sova(inge bra)
16-18 uppe(vi arbetar på detta)
18-20 sova (svårväckt)
20-22 vaken
Hjälp!!! [-o<
tänkte så här
22-4 sova (inga problem)
4:20-8 sova(inga problem)
8-10 uppe(vi arbetar på detta)
10-12 sova(inge bra)
12-14 uppe(vi arbetar på detta)
14-16 sova(inge bra)
16-18 uppe(vi arbetar på detta)
18-20 sova (svårväckt)
20-22 vaken
Hjälp!!! [-o<
Johanna född 2007-02-09
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Tors första schema såg ut något som så här... Kvällstrött kan tilläggas.
07 vaken
8.30 sova 1,5
09 vaken
11.00 Sova 2
13.00 vaken
15.00 sova 45
16.45 vaken
19.00 natt
natt mat 20min serveras 01 och 04 eller 22 och 04, du väljer
Jag fann att det var väldans svårt att hålla honom sovandes över 45 min på första och sista sovningen men att ha tidig natt var lättare. Kanske något att överväga.
Man kan lägga in 5 min utan att det påverkar schemat på kvällen eller en 20 min men då förlängs oftast kvällen och då med mer än 20 min.
Du justerar ju tiderna så det passar er, men att ha 1,5 timme till första luren är ganska vanligt. Kanske vill ni ha 45-2-1,5 istället? Sitt ordentligt med penna och papper och tänk.
07 vaken
8.30 sova 1,5
09 vaken
11.00 Sova 2
13.00 vaken
15.00 sova 45
16.45 vaken
19.00 natt
natt mat 20min serveras 01 och 04 eller 22 och 04, du väljer
Jag fann att det var väldans svårt att hålla honom sovandes över 45 min på första och sista sovningen men att ha tidig natt var lättare. Kanske något att överväga.
Man kan lägga in 5 min utan att det påverkar schemat på kvällen eller en 20 min men då förlängs oftast kvällen och då med mer än 20 min.
Du justerar ju tiderna så det passar er, men att ha 1,5 timme till första luren är ganska vanligt. Kanske vill ni ha 45-2-1,5 istället? Sitt ordentligt med penna och papper och tänk.
Tor 2006