Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej alla!

Är tillbaks från Småland nu och ser att det hänt lite här på tråden. Bland annat att AW varit på besök. KUL :D

Duggan, vi har inte haft något strul när det gäller kvällsläggningen med Alice. Hon verkar helt enkelt så nöjd med att få sova när klockan blir sju eller strax innan tom. Kanske är hon kvällstrött som mor sin.

Att äta med sked ligger ju en bit bort för Alice som ju inte fattat att mat är gott ännu. Hon föredrar bröstmjölken helt klart och jag är glad för de skedar jag lyckas få i henne. Fortsätter dock enträget att erbjuda henne "riktig mat" vid två mål per dag och hoppas på att poletten ska trilla ner.

En liten redogörelse över Smålandsvistelsen:
Gick jätte bra i påsk med alla lurar och mina föräldrar var så imponerade över att hon bara läggs för att sova sina 12 timmar. De tycker hon är så "snäll" och jag börjar då prata varmt om AW. Ganska kul vid frukostbordet för jag sa någon klok kommentar om något och då sa min man genast. "Det där har hon inte kommit på själv utan det är från Anna Wahlgren" :lol:

Att man skulle sova i bilen fattade inte Alice alls. Sitta och sova, vilket vansinne, tyckte hon :evil: Vi fick helt enkelt lösa det hela genom att stanna när det var dags för hennes lurar och lägga henne på mage i vagnen och promenera. På ditresan i ett urtrist industriområde.....Hemresan tog nio timmar.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Sidda75: Ni verkar ha haft en jätte trevlig påsk. Vad söt Alice när hon inte ska sova i några bilstolar nej nej [-X

Linbodel: Jag visste väl att det skulle gå superbt! :wink:

annawahlgren: :heart: Hugo hälsar att du ser inte en dag äldre ut än 30!!! :lol: Han tror inte på att du fyller 65 :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har skaffat fler husdjur. Katterna har fått sällskap av tama vargar som bor på HELA övervåningen. En hel flock. De ska skjutas i natt, en efter en... :D :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag fyller 31, för övrigt. Pappa Per är 34.
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorpSara, sådana husdjur ska man inte skaffa [-X Bäst att ni laddar bössan nu med riktigt mycket ATTITYD, som skrämmer bort även de tamaste vargar :wink:

He, he, pappa är 33 (34 i augusti). Han tar glatt till sig BB GENOM mig. Dock har jag svårt för att få honom att läsa själv :roll:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

TorpSara skrev:Vi har skaffat fler husdjur. Katterna har fått sällskap av tama vargar som bor på HELA övervåningen. En hel flock. De ska skjutas i natt, en efter en... :D :oops:
:twisted: :evil: :x Med den JÄTTESTORA bössan i framtiden :x :evil: :twisted:

:lol: :heart: :lol: :heart: :lol: :heart: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Teo vaknade i förrgår kl.12 på natten o hosta (den har ej gett sig än), vakna till o börja gråta, min man gick in o gav solfjädern o ramsa efter en stund, han smågrät till o från. Då blev det värre, han blev mera ledsen :cry: ,efter 15min.ung,gick jag in o ramsa, blev ej bättre. Sommna sedan själv efter en stund. Känner att jag stör med ramsan, han vaknar till ännu mera, gillar mer solfjädern. Vad tror ni om att bara köra med solfjädern o ej ramsan? Han har ej vknat upp så förrut./ :D indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan

Inlägg av duggan »

TorpSara: Har du lyckats få ihjäl nån liten vargusling inatt?

Sidda75: Min karl (31 förövrigt) han läser inte heller BB, MEN han är intresserad av vad som står i den och lär gärna av filosofin men han är otroligt dålig på att läsa. Han läser saaakta...
Så vad ska vi då göra åt saken? :roll:

indra: Bad Teo om hjälp?, annars kan ni kanske ha stört han med er närvaro, pappans först så han sedan var mer ledsen. När sånnt händer här i huset (och det är mycket ovanligt) så antar jag att det är något speciellt eftersom han annars inte vaknar, och vet du då att solfjäderna lugnar bättre i detta skeda så kan du gå in med den tycker jag..men skulle han däremot börja vakna varje natt så behöver man bryta vanan som uppstått...
Vad säger ni antar tjejer?!

Alla: Igår fick vi till skrattet till go nattet igen.. Johoo både jag och den ömme fadern tog på oss clownkostymerna och drog på världens show och sen skrattade gossen gott och somnade utan ett pip! :thumbsup:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorpSara, hur har det gått med vargarna? Hoppas ni träffade varenda en med er laddade bössa!

Indra, håller med Duggan om att Teo kanske inte bad om ramsan och att solfjädern i de fallet var bättre på att lugna. Troligen är det ju något tillfälligt då han egentligen sover bra 8) Jag brukar göra ramsan när jag går ut då Alice är på gott humör och då går den in, hon lägger ned sitt lilla huvud så fint :) men om hon är ledsen kan jag ibland märka att hon blir ännu mer ledsen av ramsan. För att inte tala om när jag försökte ramsa henne under bilresan. Oj, oj, oj vad arg hon blev :x Hon tyckte mor blivit totalt galen som tyckte att hon skulle sova sittandes i obekvämt babyskydd!

Ja du Duggan, hur ska vi få våra män att läsa BB? :? När jag var gravid läste vi om varje vecka tillsammans. Högläsning på kvällen. Det var mysigt. Kanske kunde man göra samma med BB, läsa lite högläsning varje kväll?

Vad bra att skrattet till go`natten fungerade så bra :).
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

God morgon, (eller :roll: , själv är jag trött, även om resten av huset sover som grisar...)

Indra: Detta blir kanke lite tufft.... :(
Då blev det värre, han blev mera ledsen ,efter 15min.ung,gick jag in o ramsa, blev ej bättre.
Ledsen skall man ju inte vara det är det verktygen är till för, men reagera får man och bli arg, absolut. Detta är hans eget privilegum. Har han inte bett om hjälp så kan han få vara tycker jag. :wink:

Gick in och ramsa? :? Ramsor ges inte inne i rummet [-X Låter som lite väl mycket traffik här....
Ramsan ges utanför rummet med beskedet att jag finns och håller vakt, så du kan lugnt somna om... trygg och lugn.....
Vänta inte på hans bekräftelse för det är inte det du skall ha (att han tacksamt tar ramsan och somnar, eller....) Utan du GER besked och behöver INGEN bekräftelse, utan det är självklart (attityden) att du VET vad du gör.
:!: ELLER HUR??? :x

Punktlista:

:arrow: Mindre traffik
:arrow: Ge hjälp när HAN ber om den (solfjäder ok, följs av mjuk ramsa utanför dörren)
:arrow: Inte vänta på bekräftelse
:arrow: Inte prova/testa, GENOMFÖR
:arrow: På med attityden, även om man är sjuk behövs just attityden desto mer.

Läsa BB för män... Hmmm...

Jag har försökt att lägga upp det som så att jag läser forum, Doman böckerna och allt annat som tänkas kan, så fördelningen (hmmmm.... :roll: ) blir att Guben får läsa BB. Mitt problem är att han inte verkar "fatta" vad han läser.... :? Han kan inte säga vad han läst, inte heller omsätta det i praktiken, eller prata om/diskutera heller.

Så konsensus, jag måste själv läsa och införa, sen tala om (gärna med punktlista) hur man gör. Schemat sitter på kylen och uppdateras ofta, med varenda liten ändring.
Jag "curling-fru"?? :shock: :? :cry: :oops: You, bet!!! Jag curlar mannen för att slippa curla Tor, eller hur var det nu med att föregå med gott exempel :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Torsmamma: Gubben min sa senast i helgen att han tyckte att jag kunde göra i ordning en lista och hänga på kylen...men jag sa nej, tyckte att han visst kunde läsa sig till infon..men du har nog rätt. Det är nog bättre att vara curling-fru! :lol:
Och jag har sagt att han ska ha läst igenom hela BB tills han ska vara pappaledig, det är ju bara 5 mån kvar så i hans takt så är det bäst vi inför kvälls högläsning :roll:

Idag är Hugo 7 månader, huu vad ha har blivit stor!!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorsMamma! Jag curlar också en del, även om sambon är en boren BB-pappa, som den chef över unga män som han är.

Här har det mördats vargar på löpande band i natt. JÄVLAR vilken frågvis unge, men det kan ju jag förstå. Som vi stökade till det! :shock: :?
Uppvak 23, 24, och runt 01 sov han i 10-minutersintervaller och vaknade för nya frågor sex gånger. Jag ramsade ett fåtal varv på varje, men vaggade några sekunder (vyssanlull-tassar) vid sista frågningen då han var trött och ledsen. Men sen verkar han ha blivit nöjd med svaren, eftersom han bara vaknade 02.45 (skak i spjälsängen och en ramsa x6) och sen sov han till 06.30. (Vi har ju sällan trassel med vargtimmen) Vaknade glad och fick ligga och vänta till 7! (Det gjorde han inte igår... :cry: )
Inga stora bekymmer alltså, vilket jag ju inte heller väntat mig. Han kan ju det här med att sova, gossen. Det har han ju kunnat sen han var nyfödd! Det är bara så att VI glömmer det ibland. Förväntar oss att det ska trassla, eftersom "alla" ju har trassel... :roll: :(
Laddar för några frågor i natt också, men sen ska öronpropparna in och jag ska soooova en låång natt, och kanske till och med få sovmorgon? :D :lol:
duggan

Inlägg av duggan »

Nästa dilemma här i huset, nu när skrattet till gonattet har börjat funka igen och gossen sover långlur 2h utan hjälp så kommer nästa bekymmer...
Ensamleken, vi har ju varit ganska sena med att införa den men det kom väl för 2 veckor sen ... Men nu senaste dagarna har gosse man börjat gråta när jag gått iväg, men som lugnat sig efter en liten stund och så har jag hört att han börjat leka, men imorse så var han rent ledsen på riktigt när jag gick, väntade och tänkte att det går över och efter 2 min och fortfarande lika ledsen (ej arg) så gick jag då åter in och han tittade på mig med sina våta stora ögon...upp kom han och han tystnade..Vad beror detta på? Har ni varit med om liknande?

Förövrigt är han väldigt mammig just nu och om det är pappa som ser efter han medans jag lagar mat eller något så går det jätte bra, tills om jag råkar gå förbi eller han ser mig, då börjar han gråta och ska till mig.. Men så länge han inte ser mig går det precis lika bra med att ha pappa som svans..
Han börjar även gråta ibland om nån mindre känd vill ha han i famnen, då snör han ihop lilla munnen och är jag inte snabb då så utbrister han i en hjärtskärande gråt. Vad är detta tjejjer?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Duggan: Vad det är? Samma som hemma hos oss ungefär. Inte riktigt lika mycket men en hel del av... :roll:

Kanske skall se det som en försmak av 8 mån ångesten?

Det jag märkt när vår ensamlek inte funkade så var det några olika faktorer jag fick lägga ner energi på.

- mer mat (trot eller ej, men så var det...)
- renblöja, gråter och är missnöjd om han bajsar..(svårt att åtgärda men en anledning)
- Det största, byta saker kanske var 3 de dag.
- Också det största, DET ÄR ATTITYDEN! När jag presenterar sakerna är det SÅÅÅÅÅÅ spännande och VILKEN förmån. Pappa försöker att skoja lite men funkar inte lika bra = dålig ensamlek för lille herrn :roll: :cry:
- Börjar han gråta och jag vet att jag måste ta upp honom. Tar jag inte bara upp utan vi gör också som vanligt, STOR grej av att de FANTASTISKA leksakerna måste gå nu. Lika stor grej att ta bort dem som att ta fram dem.
- Se till att han blir lite glad och kul I sängen INNAN jag tar upp. Typ tröstas på plats. Vill ju inte ge intryck av att han behöver räddas från något. :wink:

//Trött, tröttare, tröttast.

:?: Hur får man en mamma som har förutsättningarna att sova minst 9-10 timmar/natt att sova över 6-7 timmar och inte ligga vaken. Typ justera om mamma radarn/filtret. Använder proppar som funkar ganska bra. Ligger och läser en aldeles för BRA bok också :roll:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

TorsMamma: så du har också en liten för-8månadersångestare..hihi :wink:

Jag ska prova byta leksaker, för idag har det en vecka sen..och kanske inte Hugo ville bli lämnad med alla dessa redan färdig undersökta grejjerna...Jag har vart på IcaMaxi igår och köpt lite ensam grejjor på köksavdelningen till herren som han ska få..mycket billigare än "leksaker" och mamma kan få dom sen :roll:

Jag tror absolut att han behöver mer mat, han ammade typ bara 4 min imorse så det kan visst vara det som spelar in...ska nog prova ge välling på morgonen för tänk om han käkar den i bara farten på morgonen...att jag inte provat det tidigare...jag ska prova imorgon! :lol:

Tackar för insperation till att motivera killen till ensam lek! Nu har jag lite mer kött på benen!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"