Kura 3 mån 3 veckors baby
-
HannaMaria
Kura 3 mån 3 veckors baby
Hejsan!
Har en tråd på späda barn och små (standardmodellen 6 dagar "gammal") men tänkte att det är dags att flytta över hit eftersom det nu blir en kur i alla fall! Jag har den enorma förmånen att ha en dipl kurare som hjälp första natten! Dessutom ställer min syster också upp, så jag får ta vid först vid tredje natten. Så nu kunde jag för första ggn på nästan 4 månader få sova 8 timmar isträck (mellan 20 och 4) men jag har lite svrt att tro att jag kan sova lugnt...
Jag kommer garanterat att komma med lite rapporter framöver... Men jag väntar med glädje på sköna nätter då man kan säga godnatt kl. 20 och får umgås med sin man på kvällarna istället för att ligga och amma genom nätterna...
Har en tråd på späda barn och små (standardmodellen 6 dagar "gammal") men tänkte att det är dags att flytta över hit eftersom det nu blir en kur i alla fall! Jag har den enorma förmånen att ha en dipl kurare som hjälp första natten! Dessutom ställer min syster också upp, så jag får ta vid först vid tredje natten. Så nu kunde jag för första ggn på nästan 4 månader få sova 8 timmar isträck (mellan 20 och 4) men jag har lite svrt att tro att jag kan sova lugnt...
Jag kommer garanterat att komma med lite rapporter framöver... Men jag väntar med glädje på sköna nätter då man kan säga godnatt kl. 20 och får umgås med sin man på kvällarna istället för att ligga och amma genom nätterna...
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
HannaMaria
Här kommer härliga rapporter! Två kurnätter bakom oss och tösen tar ramsan! Helt underbart. Jag har en sån tur att ha en fantastisk dipl kurare till kompis och en underbar syster som haft de två första nätterna och i natt är det min tur!
Första natten var full av frågor och 13 uppvak, men hon fick svar och skrek aldrig up sig. Hon sov sällan mer än 45 min i sträck.
Andra natten gick kanon. Det var bara i början av kvällen som var lite besvärlig och då blev hon även buffad. Men efter kl. 21.10 räckte det med ramsan och hon hade bara korta uppvak på 2-4 min.
Kl. 3.46 vaknade hon, så då var jag snabbt inne och tog upp henne för amning eftersom det var inom marginalkvarten. Sen sov hon från 4-7.30 i ett sträck då jag fick väcka henne för morgonen.
Första natten var full av frågor och 13 uppvak, men hon fick svar och skrek aldrig up sig. Hon sov sällan mer än 45 min i sträck.
Andra natten gick kanon. Det var bara i början av kvällen som var lite besvärlig och då blev hon även buffad. Men efter kl. 21.10 räckte det med ramsan och hon hade bara korta uppvak på 2-4 min.
Kl. 3.46 vaknade hon, så då var jag snabbt inne och tog upp henne för amning eftersom det var inom marginalkvarten. Sen sov hon från 4-7.30 i ett sträck då jag fick väcka henne för morgonen.
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
-
kattklo
-
HannaMaria
tack för det! ja visst ska det bli spännande! jag är också ivrig och glad! måste bara säga att gårdagen gick jättebra. hon somnade själv 1a och 2a passet inom ett par minuter och sov rakt igenom så att jag fick väcka.
sista passet vaknade hon efter 35 min och grät lite, men då hämtade jag henne och hon låg med ögonen öppna. jag tror att det är hennes naturliga rytm, så jag försökte inte ramsa eller vagna.
första passet idag gick ockå helt klanderfritt och jag fick väcka där med. nu idag har hon ätit mycket längre stunder.
sista passet vaknade hon efter 35 min och grät lite, men då hämtade jag henne och hon låg med ögonen öppna. jag tror att det är hennes naturliga rytm, så jag försökte inte ramsa eller vagna.
första passet idag gick ockå helt klanderfritt och jag fick väcka där med. nu idag har hon ätit mycket längre stunder.
-
HannaMaria
Rapport efter tredje natten:
läggningen 9 min (gick en gång in och lade tillrätta plus buffning)
uppvak 30 min kl.2.10 (ramsan tog inte, så jag gick in två ggr och lade till rätta och kort buffning)
väckte kl. 4 för amning
godmorgon kl. 7.30
Helt otroligt alltså! bara ett uppvak jämfört med första nattens 13 uppvak!
Nu känns det bara som om jag inte har så mycket mjölk. jag har inte kunnat sova så mycket själv under de här tre dagarna. Men jag försöker dricka mycket och låta henne suga mycket under "mattimmen".
läggningen 9 min (gick en gång in och lade tillrätta plus buffning)
uppvak 30 min kl.2.10 (ramsan tog inte, så jag gick in två ggr och lade till rätta och kort buffning)
väckte kl. 4 för amning
godmorgon kl. 7.30
Helt otroligt alltså! bara ett uppvak jämfört med första nattens 13 uppvak!
Nu känns det bara som om jag inte har så mycket mjölk. jag har inte kunnat sova så mycket själv under de här tre dagarna. Men jag försöker dricka mycket och låta henne suga mycket under "mattimmen".
Nästa natt gäller ramsan och avvakta som verktyg. Hon måste få ramsan som tydligt svar på hennes frågor och inte olika verktyg, annars har inte ramsan en chans att "sätta sig". Så skratta gott, lägg tillrätta, kort solfjäder och ut med ramsan. Sedan sysselsätter du dig med annat så att du släpper fokus på henne och låter henne komma till ro själv. Vid uppvak under natten avvaktar du, om du känner att du måste gå in, ja, det är då du ska ramsa. Ramsa med REJÄLT magstöd och i det tonläge som krävs för att ge svar på dotterns frågor.
Vid uppvak i vargtimmen har jag alltid kört med en pangramsa och sedan inget mer. Men där finns det olika tillvägagångssätt. Om du vill veta mer så gå via search så får du fler förslag. Sedan är det bara att bestämma sig för en handlingsplan som man följer benhårt vid varje "vargtimmesuppvak".
Lycka till!
/Elle
Senast redigerad av Elle den fre 13 apr 2007, 17:28, redigerad totalt 1 gånger.
-
HannaMaria
Senaste natt hade vi ett litet bakslag. Läggningen räckte mycket längre, dvs 27 min. jag ramsade två ggr och gick in en gång och solfjädrade (enda ggn under natten)Tösen hade fyra uppvak mellan 1.30 och 3.30. Det första fixade hon helt själv och räckte bara ett par minuter. Det andra räckte 20 min och där ramsade jag två ggr. De övriga var kortare uppvak på 4 resp 6 min och jag ramsade en gång. Hon slutade inte gråta då jag ramsade, utan fortsatte gråta nästan mera efter ramsan. Ammade henne vid 4 och sen sov hon i ett sträck till 7.30, då sov hon väldigt djupt! Tycker inte att ramsan ríktigt fungerar... gör jag något fel?
Det verkar ju som om hon faktiskt kunde vara lite hungrig, eftersom alla uppvak var inom 2 h och innan nattmålet. hon äter inte så väldans mycket under dagen. Jag tror inte att hon kommer upp till 1 liter/dygn. Har försökt ge tillägg ur flaska vid sexans mål, men hon vill inte ta flaskan...
Det verkar ju som om hon faktiskt kunde vara lite hungrig, eftersom alla uppvak var inom 2 h och innan nattmålet. hon äter inte så väldans mycket under dagen. Jag tror inte att hon kommer upp till 1 liter/dygn. Har försökt ge tillägg ur flaska vid sexans mål, men hon vill inte ta flaskan...
-
annawahlgren
HannaMaria skrev:jag ramsade två ggr och gick in en gång och solfjädrade (enda ggn under natten)
Tycker inte att ramsan ríktigt fungerar... gör jag något fel?
Så pass på - odla Attityden och låt ALLTID ramsan få sista ordet, vad du än (inte) har för dig innan
Aptiten kommer allt starkare på dagen ju mindre hon äter på natten men det tar några dygn. Sök på ömma järngreppet, träna det och envisas med flaskan åtminstone som nattslurk, med mjölk du pumpat ur tidigare - brösten är trötta mot kvällen - eller med tillägg.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
HannaMaria
Tack för svar!
Nåja, inatt gick det riktigt fenomenalt!
Vid läggningen ramsade jag ut och sedan lät jag flickan klara av resten. Hon skrek nästan ihållande i 6 min med korta pauser emellan. Jag tänkte bara "avvakta, avvakta". Jag var redan på väg att ramsa en gång till, men då lugnade hon sig och sov 2 min senare, så läggningen räckte nu bara 8 min.
Hon vaknade kl. 1 och 1.30, men grät bara en liten stund (under en minut) och somnade sedan om utan hjälp från mig över huvudtaget.
Jag ammade kl. 4 och sen sov hon i ett sträck till 7.11 (morgon är ju halv åtta). Hon grät inte alls när hon vaknade utan jag hörde bara ett par stönanden. Men kl. 7.13 kunde jag inte vänta längre utan tog upp henne. Jag tänkte att vad gör jag nu om hon börjar gråta
hon kan ju inte somna om efter att ha sovit drygt 11 timmar... var rädd att hon skulle bli missnöjd att ligga där för sig själv vaken...så jag fuskade lite med marginalkvarten (med 2 min). Är detta dumt?
Idag åker vi hem med tåg. Har kurat hos morföräldrarna. Ifall hon vaknar upp under natten, ska jag då också vänta med att ramsa och avvakta, eller ska jag ramsa direkt efersom det är nytt ställe
Ps. dagslurerna har fugerat super bra. Hon har nu under fyra dygn somnat alla pass med bara lite gråt och sovit rakt egenom dem alla. Och jag har fått väcka henne de flesta ggr eller så har hon vaknat själv inom marg. kvarten.
Hon äter mycket bättre och det känns konstigt att hon nu äter tomt varje gång. Tidigare var det bara korta stunder vid bröstet som gällde. Det känns så skönt. Tösen har också varit så glad och nöjd under hela kuren. Det var nästan bara 1:a dagen som hon var så trött och behövde bli buren mycket!
Så tack igen Anna för en sån häftig kur som verkligen fungerar!!!
(nu måste jag bara själv börja sova igen.... har lite svårt med det
Nåja, inatt gick det riktigt fenomenalt!
Hon vaknade kl. 1 och 1.30, men grät bara en liten stund (under en minut) och somnade sedan om utan hjälp från mig över huvudtaget.
Jag ammade kl. 4 och sen sov hon i ett sträck till 7.11 (morgon är ju halv åtta). Hon grät inte alls när hon vaknade utan jag hörde bara ett par stönanden. Men kl. 7.13 kunde jag inte vänta längre utan tog upp henne. Jag tänkte att vad gör jag nu om hon börjar gråta
Idag åker vi hem med tåg. Har kurat hos morföräldrarna. Ifall hon vaknar upp under natten, ska jag då också vänta med att ramsa och avvakta, eller ska jag ramsa direkt efersom det är nytt ställe
Ps. dagslurerna har fugerat super bra. Hon har nu under fyra dygn somnat alla pass med bara lite gråt och sovit rakt egenom dem alla. Och jag har fått väcka henne de flesta ggr eller så har hon vaknat själv inom marg. kvarten.
Hon äter mycket bättre och det känns konstigt att hon nu äter tomt varje gång. Tidigare var det bara korta stunder vid bröstet som gällde. Det känns så skönt. Tösen har också varit så glad och nöjd under hela kuren. Det var nästan bara 1:a dagen som hon var så trött och behövde bli buren mycket!
Så tack igen Anna för en sån häftig kur som verkligen fungerar!!!
(nu måste jag bara själv börja sova igen.... har lite svårt med det
Hej HannaMaria!
Strålande jobbat inatt
Om hon vaknar för tidigt någon morgon kan du handla lite olika. Vi serverar alltid en pangramsa och sedan inget mer. Då har vi givit signalen att det inte är morgon ännu och Olle vet att inget händer förrän klockan ringer. Men gå via sök så får du fler alternativ. Välj det som passar er och ha det som handlingsplan vid ev uppvak.
Angående ny sovplats: Om du inte ifrågasätter den och oroar dig så kommer inte dottern heller att göra det. Du vet, den berömda ATTITYDEN av självklarhet
. Om någon fråga skulle komma så besvara den med en betryggande ramsa som säger "det är precis så här det ska vara nu".
Sov så gott nu hela familjen
/Elle
Strålande jobbat inatt
Om hon vaknar för tidigt någon morgon kan du handla lite olika. Vi serverar alltid en pangramsa och sedan inget mer. Då har vi givit signalen att det inte är morgon ännu och Olle vet att inget händer förrän klockan ringer. Men gå via sök så får du fler alternativ. Välj det som passar er och ha det som handlingsplan vid ev uppvak.
Angående ny sovplats: Om du inte ifrågasätter den och oroar dig så kommer inte dottern heller att göra det. Du vet, den berömda ATTITYDEN av självklarhet
Sov så gott nu hela familjen
/Elle
-
HannaMaria
Tack Elle!
Wow! Idag vid läggningen protesterade hon bara medan jag ramsade och sen var hon tyst!!! Jag kunde knappt tro mina öron.
Inget gråt även om det var ett helt nytt ställe. Jag har nog en så duktig liten tös som lär sig så snabbt!
Eller nytt är det ju inte, vi var ju bara borta en dryg vecka. Hon tyckte säkert det var skönt attt komma hem igen!
Wow! Idag vid läggningen protesterade hon bara medan jag ramsade och sen var hon tyst!!! Jag kunde knappt tro mina öron.
-
HannaMaria
Hej, jag måste bara få skriva av mig lite och hoppeligen få lite synpunkter.
Jag har tagit till mig AW s råd att inte springa in mera och vi har i princip bara ramsat vid läggningen. Imorse ramsade jag då hon vaknade 6.15 och då somnade hon genast om. Hon fortsätter att vakna upp varje natt ofta flere ggr någon gång mellan 1 och 3. Ibland somnar hon snabbare om och ibland tar det lite längre. jag har inte behövt ramsa ens, då hon inte skriker utan bara gråter. Jag tycker att hon mest låter ledsen över att hon inte får mat.... och då ligger jag där i sängen och funderar om hon är hungrig.... och kan själv inte sova...
jag ammar, men har nu också gett banan, potatis och välling. problemet är att hon inte vill äta annat än bröstmjölk, så jag får nästan tvinga i henne maten. och det är ändå så små mängder hittills som går ner, så det känns nog som om det är mest bröstmjölk som hon lever på. Då jag matar henne vid 4 har jag riktigt fulla bröst, men de övriga måltiderna så känns det som om det inte finns mjölk där färdigt utan det är bara det som rinner till då hon börjar suga som hon får i sig. och jag har svårt att tro att det skulle vara tillräckligt. hon borde ju få i sig en liter i dygnet, men det får hon knappast.
under de senaste 4 veckorna hade hon gått upp c. 350 gram och under de två senaste bara 55 gram.
jag vill ju inte att hon ska vakna för att hon är hungrig. men hur får jag henne att fatta att hon ska äta annat än bröstmjölk? om det fortsätter så här att hon vaknar upp så ger jag hellre ett till nattmål vid kl.1, men det skulle ju vara dumt för hon är ju faktistk 4 månader nu och borde minsann klara åtta timmar!
samtidigt vill jag fortsätta amma. jag skulle inte vilja börja med att erbjuda flaskan vid varje mål. nu gör jag så att jag börjar med flaskan endast vid sex målet, men de övriga börjar jag med att amma. men oboeroende vad jag gör så vill hon inte ta flaskan ändå. hon börjr bara gråta och låter så sårad...
dagarna går bra, men läggningarna har börjat ta lite längre. under själva kurveckan somnade hon inom två minuter, men nu tar det oftast upp till fem minuter.
Jag har tagit till mig AW s råd att inte springa in mera och vi har i princip bara ramsat vid läggningen. Imorse ramsade jag då hon vaknade 6.15 och då somnade hon genast om. Hon fortsätter att vakna upp varje natt ofta flere ggr någon gång mellan 1 och 3. Ibland somnar hon snabbare om och ibland tar det lite längre. jag har inte behövt ramsa ens, då hon inte skriker utan bara gråter. Jag tycker att hon mest låter ledsen över att hon inte får mat.... och då ligger jag där i sängen och funderar om hon är hungrig.... och kan själv inte sova...
jag ammar, men har nu också gett banan, potatis och välling. problemet är att hon inte vill äta annat än bröstmjölk, så jag får nästan tvinga i henne maten. och det är ändå så små mängder hittills som går ner, så det känns nog som om det är mest bröstmjölk som hon lever på. Då jag matar henne vid 4 har jag riktigt fulla bröst, men de övriga måltiderna så känns det som om det inte finns mjölk där färdigt utan det är bara det som rinner till då hon börjar suga som hon får i sig. och jag har svårt att tro att det skulle vara tillräckligt. hon borde ju få i sig en liter i dygnet, men det får hon knappast.
under de senaste 4 veckorna hade hon gått upp c. 350 gram och under de två senaste bara 55 gram.
jag vill ju inte att hon ska vakna för att hon är hungrig. men hur får jag henne att fatta att hon ska äta annat än bröstmjölk? om det fortsätter så här att hon vaknar upp så ger jag hellre ett till nattmål vid kl.1, men det skulle ju vara dumt för hon är ju faktistk 4 månader nu och borde minsann klara åtta timmar!
samtidigt vill jag fortsätta amma. jag skulle inte vilja börja med att erbjuda flaskan vid varje mål. nu gör jag så att jag börjar med flaskan endast vid sex målet, men de övriga börjar jag med att amma. men oboeroende vad jag gör så vill hon inte ta flaskan ändå. hon börjr bara gråta och låter så sårad...
dagarna går bra, men läggningarna har börjat ta lite längre. under själva kurveckan somnade hon inom två minuter, men nu tar det oftast upp till fem minuter.
-
annawahlgren
HannaMaria skrev:Jag tycker att hon mest låter ledsen över att hon inte får mat.... och då ligger jag där i sängen och funderar om hon är hungrig.... och kan själv inte sova...
Förhoppningsvis äter du ordentligt på dagarna så att du inte smyger i kylen på nätterna och gör nattmacka och glufsar i dig chips från skafferiet i nattens mörker 8)
Att du inte själv kan sova (ännu) beror på vanans makt och din tidsinställda larmklocka. Den behövs inte längre. På natten sover man, är budskapet. Det gäller dig också
Amma du
Läggningarna ska inte "börja ta lite längre". Läggningarna är det du / ni som bestämmer över, och gränsen för anständigheten där är två minuter. Om hon sedan vill vara vaken ett tag och ha saker för sig i lugn och ro (utan att bli så LEDSEN att ni tror att något är allvarligt fel) så ska hon få vara det utan er inblandning
Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred. Lär dig den
Det viktiga är inte att små barn sover varje minut de "ska". Det viktiga är att de har sina lugna, goda, enskilda förutsättningar
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
TorpSara
Nu du fröken, får du allt ta och skjuta matvargarna!HannaMaria skrev: jag ammar, men har nu också gett banan, potatis och välling. problemet är att hon inte vill äta annat än bröstmjölk, så jag får nästan tvinga i henne maten. och det är ändå så små mängder hittills som går ner, så det känns nog som om det är mest bröstmjölk som hon lever på. Då jag matar henne vid 4 har jag riktigt fulla bröst, men de övriga måltiderna så känns det som om det inte finns mjölk där färdigt utan det är bara det som rinner till då hon börjar suga som hon får i sig. och jag har svårt att tro att det skulle vara tillräckligt.
Att hon är vaken betyder inte att hon är hungrig. Glöm det. Hon är skapt som resten av barnen och kan gott stå sig minst åtta timmar, snarare 12 snart.
Så, fram med stora bössan och inse att hon inte behöver äta flera gånger mitt i natten!