Är vi på rätt väg? (11 dagar efter kur-start)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mixus

Inlägg av Mixus »

Tack för svar!
Vilket fantastiskt forum detta är. Kanppt hinner man fråga färdigt innan man fått svar. Jag är mållös...
Verkar som att jag bör försöka med att korta ner sovnigen under dagarna. Inser nu att jag inte riktigt hinner med i hennes utveckling och glömmer att hon redan hunnit bli sju månader. Vart tar tiden vägen?!
Sprattelknatten f. 050409
Hoppetossan f. 060902, kurad vid 5 mån.
Mixus

Inlägg av Mixus »

Hurra :D
I går sov tossan 1,5 timme på förmiddagen och skulle sova 45 på eftermiddagen men väcktes dock efter ca 30 minuter av sin bror då vi promenerade med syskonvagnen och han fick ett litet utbrott. Hon var i och för sig lika glad ändå och ville inte somna om trots att vi hade långt kvar att gå. Innan kvällen kom var hon trött men tapper och jag lade henne 18.15 istället för 18.30. Hon somnade utan så mycket som ett pip och vaknade 06.13. Vi gav henne en ramsa som gjorde att hon somnade om och sedan ringde väckarklockan 06.30 och vi kunde plocka upp en liten solstråle!! Era råd gav verkligen resultat och därför vill jag tacka så mycket. Hoppas på en lika bra natt inatt :sleep:
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig läsning, ytterligare ett bevis att ATTITYDEN är A och O. TACK för att du delar med dig!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mixus

Inlägg av Mixus »

Hej igen!
Hurrandet fastnade tyvärr i halsen. Lilla tossan sov bra endast första natten eftre ändringen av dagslurarna. Sedan dess har hon fortsatt att vakna ca 1,5 timme till 45 minuter innan hon egentligen ska vakna. Hon är inte arg eller ledsen när hon vaknar utan ligger mest och låter. Ofta bajsar hon dock. Efterhand som tiden går blir hon mer och mer irriterad för att slutligen bli ledsen. Vi har prövat att servera en pangtramsa, men det har inte haft någon effekt alls. Eftersom jag läst i Annas bok att det är viktigt att de somnar om, även om det bara rör sig om några minuter, för att man ska kunna "kura bort" för tidigt uppvaknande så har jag när det återstår 15-30 minuter av natten även provat att buffa henne lite. Hon blir då lugn men somnar inte om och snart är hon ledsen igen. När jag sedan gör morgon på utsatt tid får jag oftast ett tårfyllt leende men sedan hinner hon bli VÄLDIGT trött innan det är dags att sova igen kl 09. Eftersom hon nu sover bara 45 minuter på em hinner hon också bli rejält trött även på kvällen så jag tror definitivt att sömnen på dagen är nere i ett minimum. Har ni några andra förslag på hur vi får till 12 timmars natt? Hela nätterna klarar hon ju hur fint som helst att somna om utan inblandning från oss...

Något som är väldigt positivt är att vår självklara attityd verkar ha smittat av sig på storebror som aldrig blivit kurad och haft ganska oroliga nätter, så nu sover han hur bra som helst oftast hela natten :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra där :wink: med Attityden :lol:

Stirra dig inte blind på omsomnandet - man kan inte göra mer än försöka (enligt "Tips på vägen" om tidiga morgnar; i SHN-boken "Tips och inspiration").

Men även där gäller att en gång är ingen gång, två gånger är en dålig vana - fortsätter man gå in och buffa, ropar barnet en snart till sig i stället för i från sig och därmed har dagen börjat. Ju :roll:

Så gör andra ljud i huset - musik är aldrig fel (utan sång och prat), skramla i köket, duscha vatten, etc etc. Ge en upplysningsramsa direkt hon vaknar och sedan ingenting mer. Överlåt med förtroende resten åt henne själv. Budskapet är: PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING - för henne, vill säga :wink:

På kvällen kan du lägga en hel halvtimme tidigare. Det är enda gången på dygnet man kan tänja marginalkvarten så mycket utan att det gör ett dugg; barnet märker det inte och schemat påverkas inte (annat än positivt, i så fall) :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"