Behöver råd om krånglande dagslurar för 4-månaders.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hegro

Behöver råd om krånglande dagslurar för 4-månaders.

Inlägg av Hegro »

Det är aldrig, eller åtminstone mycket sällan, något problem att lägga Lina för att sova. Ibland får jag vagna helt kort, men i övrigt ligger hon och knorrar och pustar några minuter och sen somnar hon. På kvällen somnar hon och sover sen mellan 8 och 9 timmar, mat och sen sover hon lugnt vidare. Krånglet är på dagarna. Utan undantag så vaknar hon efter 30-45 minuter och det är ren lögn att få henne att somna om utan att gunga vagnen. Så fort jag ens tar i vagnen så tystnar hon för att sätta igång och gallskrika så fort den stannar igen. Kan man verkligen fastna i vagnandet bara under vissa delar av dygnet???
Förmiddags-och eftermiddagslurarna ska vara 45 minuter så där gör det ju egentligen ingenting, men mitt på dagen är det tänkt att hon ska sova 1,5 timme och det gör hon ju nästan aldrig. Fast hon är hur trött som helst. Brukar bli att jag sitter med foten på vagnshjulet och gungar litegrann. :oops: Efter 10-15 minuter har hon oftast somnat om så hårt att hon sover vidare själv sen utan problem. Men att komma förbi den där gränsen utan att gunga vagnen vet jag inte ur jag ska göra.

Så förslag och goda råd om hur vi tar oss förbi det här mottages tacksamt.
Vi har ganska nyss börjat styra upp med schematider, som följer hennes egen rytm. Närmsta målet just nu, förutom att få ordning på dagslurarna då, är att få bort nattmålet. Håller på att laddar för det och inväntar att det stämmer med min mans schema så att vi kan hjälpas åt så mycket som möjligt.
Gissar att det blir till nästa helg.

Så här ser schemat ut just nu, tyck gärna till om det också om något ser bakvänt ut:
19.30.7.30 natt ( nu äter hon någongång mellan 3.30 och 4.30. Möjligen får morgon bli vid 7 när vi tar bort nattmålet???)
7.30-9 vaken. Byter på henne och sen har vi just introducerat ensamleken. Funkar jättebra ca 30-40 minuter. Mat verkar hon inte så intresserad av direkt utan det blir efteråt.
9-9.45 sova
9.45-12.15 vaken, inom det här målet ryms mat (amning), någon form av aktivitet ( dvs. läsa, sjunga, utevistelse, öppna förskolan, prata med mamma..), social delaktighet och mat igen (har börjat med lite gröt)
12.15-13.45 sova
13.45-16.15 vaken och lite samma som på fm, förrutom gröten och ÖF. Ju varmare det blir, desto mer tid ute blir det.
16.15-17 sova
17-19.30 vaken, här blir det mycket hushållsarbete och att ligga själv på filten och leka medan familjen äter middag. Sen är det kvällsrutiner-bada eller lite massage. Ganska lugnt och slappt sista timmen.Brukar bli lite sånger och magkillarlekar också. Sen ersättning inför natten ( är tänkt att gröten ska bli där istället när vi är säkra på att magen klarar den. Ersättningen eller snarare flaskan gör att hon krånglar med amningen. Det går för sakta för lilla fröken minsann :roll:
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hegro, en 4 månaders skall ha 15,5 timmar sömn/dygn och jag får bara ihop 15... Om du sen tänker ta bort en 30 min från morgonen också blir det ju ytterligare 30 min för lite. Kanske vill du tänka över detta en aning innan du spikar ditt schema. :wink:

Tor hade 12-45-2-45 när han var 4 mån. Som sen blev ca... 12-45-2-20 eller 12-30-2-30.

Bara en tanke och reflektion. :-k

Ang. vagningstips är jag den sämsta som kan råda på då jag bara hamnar i vagningsträsket. Jag gick över till buffning vid 2,5 mån istället :roll: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Hm, hade för mig att det skulle vara 15 timmar vid 4 månader. Bra att du såg det och påpekade det för mig. Men angående om vi tar bort 30 min på morgonen så hade jag tänkt öka till 2 timmar på dagen. Men nu ska det ju vara 2 timmar i vilket fall som helst så då får det bli 12 timmars natt.

Det löjliga med vagningen är ju att hon inte behöver den för att somna, utan för att fortsätta sova efter 30-45 min. På dagen, inte på natten.
Mina älsklingar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fråga: Gör du INGENTING när hon ska sova på dagen? Jag vagnande så ytterst lite, och ändå så krävdes hjälp vid skarven. Det var först när jag slutade vagna över huvudtaget i dagsovningen som han glömde att ropa på hjälp vid skarvarna... :roll:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jag lägger ner henne, stoppar om, vagnar 3-4 tag, ganska mjukt, som en markering (fick det rådet av någon här på forumet), säger "nu ska Lina sova, sov så gott!" Och går ut. Eller snarare så att jag går ut samtidigt som jag säger ramsan.
Mina älsklingar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, jag måste erkänna att jag har precis samma problem... :oops:
Alltså jag var ju duktig och backade och började använda ramsan istället, och fick till omsomnade med bara ramsa (även om det kunde ta uppemot 20min) men så vart han sjuk, och då gick jag in och vagnade i skarven alltså inte bara nån minit utan 10min så han somnade ordentligt och sen sov han resterande 2 h...hmm det här gillade ju jag, jag tycker att det ibland känns enklare plus att han somnar ju om på engång=mer samanhängande sömn. Nu har jag inte backat ännu, börjar kanske bli dax...men jag tycker ju att det funkar ganska bra ändå...
Vid läggningen kör jag bara ut han på altan, vagnar INGENTING ger 3 skak och ramsar mig därifrån. Det går hur bra som hellst!

Så jag har tyvärr inga råd att ge, men jag är underfär i samma sitts som du så nu får alla gärna slänga in bra svar här...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag kommer inte på någonting handfast just nu, men jag har insett att ju äldre Karla blir desto mer ger jag henne förutsättningen att sova, men jag kan inte ge henne sömnen! Den måste hon ge sig själv!
Det var en stor polett som trillade ner för mig för ett tag sedan.

När hon var yttepyttig då kunde jag "lura" sömnen på henne hur som helst. Flytta henne från vagn till säng sovandes, från bilstol till säng, nu vaknar hon men somnar om igen om jag bara backar och ger henne tilltro.
Hon vaknar i sina skarvar ibland och somnar bäst om jag bara vågar tro på att hon klarar av det! Ibland somnar hon ju inte om. Men då var hon väl bara inte tillräckligt trött den dan.

Så tänker jag. Och det är så skööönt.
:D
duggan

Inlägg av duggan »

Idag tog jag tag i mig själv och backade så att hugo kan göra framsteg och tog till ramsan, och mötte i uppvaket...jag ramsade engång och han grymtade lite och somnade om..jaha, var det det här jag har grämt mig över?!
Nu är jag ju lite stolt över mig själv, MEN jag tror att det har hjälpt att jag vagnat i skarven för han har fått in att ha ska sova vidare verkar det som utan att fråga...så jag kan inte säga att jag ångrar att jag hjälp till lite extra!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Hegro

Inlägg av Hegro »

Ska försöka få till att Lina somnar om utan vagnandet nu idag. Efter förmiddagsluren fick jag väcka henne och det är det inte ofta jag hinner. Det svåra är ju att hon inte tar ramsan ännu. Jag säger den när hon ska sova och somnar gör hon ju som sagt utan knussel. Men sen tror jag knappast att den hjälper särskilt mycket när det är strul på gång. Ännu... Har försökt att köra ramsan när det krånglat, men sen har jag avstått från det eftersom jag känt själv att jag inte haft den rätta attityden. Ska det ramsas, så ska det inte backas det minsta lilla. Då måste jag fullfölja det till 100 % och riktigt dit har jag inte kommit ännu. Men nu börjar det nog bli dags. Så när hon vaknar nu om en stund så ska det nte vagnas mer än nödvändigt.
Kan ge mig sjutton på att ungen inte ens kommer att vakna :roll: :wink: Så brukar det vara varenda gång jag skrivit här och fått hjälp att samla ihop den attityden jag behöver. Då plötsligt funkar det alldeles av sig själv utan att jag behöver göra något.
Mina älsklingar
Hegro

Inlägg av Hegro »

Jaha, ja! Vad ska man säga om det där?
Hon vaknade som vanligt efter ungefär 40 minuter. Avvaktade lite för att se om hon skulle somna om. Gick sen in och vagnade kort och hon tystnade direkt men jag hann som vanligt bra börja på ramsan så satte hon igång att illvråla. Gick ut i köket och fortsatte fixa där tills jag tycker att nu är hon inte bara sur och arg, nu är hon faktiskt ledsen. går in och vagnar henne tyst igen men samma sak när vagnen stannar och hon hör ramsan.
Funderar på om jag ska prova att buffa istället. Tekniken kan jag sen sonen var liten, så för min del är det ju bara att byta. När jag tycker att jag backat tillräckligt länge går jag in och buffar istället. Hon tystnar ganska tvärt och jag fortsätter buffa tills hennes andhämtning lugnat ner sig lite. Säger ramsan och inte ett pip från Lina förrän efter 15-20 sekunder. Men hon skriker inte med någon större övertygelse. Bara lite så där för sakens skull känns det som. Tystnar snart och jag säger bekräftelseramsan. Lite smågnöl, muttrande typ :roll: , och sen blir hon tyst. Var tyst 10 min började gnälla lite igen men verkade inte som att hon tyckte det var så meningsfullt så hon somnade om igen och just nu sover hon iaf fortfarande. Lite tidigt att ta ut något ännu, men var det inte värre än så här??? :shock:
Mina älsklingar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

kattklo skrev:jag har insett att ju äldre Karla blir desto mer ger jag henne förutsättningen att sova, men jag kan inte ge henne sömnen! Den måste hon ge sig själv!
Det var en stor polett som trillade ner för mig
=D>

Så sant. Så viktigt.

Tack :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"