Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...
Hej KingMary!
Jag tror att det är som du säger att han antagligen är inne i en ökningsperiod.Det är jobbigt när det strular sig,men försök vara konsekvent och visa inte för honom att du sviktar.Det känner dom små påengång.Utan försök ha attityd och tänk på att det kommer att vända för er och då får man så mycket tillbaka.
Liw snuttar oxå förfärligt på båda händerna så hon har blivit aldeles röd.Jag vill helst inte smörja med en massa konstiga krämer heller så nu testar jag olivolja få se om det blir bättre.Då gör det iallafall inget om hon får det i munnen.
Babypluss är ersättning fast från 4månader som det står på paketet.Fast Liw var då inte ens 3månader när vi började.Man kanske bara ska ta det lite lugnt i början så man är säker på att magen klarar det.Vi körde 50/50 några dagar för att gå över till det helt vissa mål.
Lycka till nu och fortsätt att rapportera!
Kram ulrika
Jag tror att det är som du säger att han antagligen är inne i en ökningsperiod.Det är jobbigt när det strular sig,men försök vara konsekvent och visa inte för honom att du sviktar.Det känner dom små påengång.Utan försök ha attityd och tänk på att det kommer att vända för er och då får man så mycket tillbaka.
Liw snuttar oxå förfärligt på båda händerna så hon har blivit aldeles röd.Jag vill helst inte smörja med en massa konstiga krämer heller så nu testar jag olivolja få se om det blir bättre.Då gör det iallafall inget om hon får det i munnen.
Babypluss är ersättning fast från 4månader som det står på paketet.Fast Liw var då inte ens 3månader när vi började.Man kanske bara ska ta det lite lugnt i början så man är säker på att magen klarar det.Vi körde 50/50 några dagar för att gå över till det helt vissa mål.
Lycka till nu och fortsätt att rapportera!
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02
och till goaste tjejen Liw 1/1-07
KING MARY: Theo är säkert övertrött på kvällen. Kan du inte lägga honom en halvtimme tidigare, så får han somna in i lugn och ro. Jag brukar lägga Malte innan han blir sådär toktrött, då går allt mycket bättre. Ibland kan jag t om lägga honom i vagnen en stund före läggdags, låter honom nästan somna in, tar upp, ger nattslurk och sedan tillbaka. Annars kan du kanske lägga in en powernap på sista vakenpasset, 5 min kanske räcker för att piggna på sig lite före läggdags.
Babyplus är lite kraftigare tillägg
Skarvarna är INTE roliga, jag VET. Nu har vi som tur är nästan inga kvar
Det är sällsynt att jag behöver vagna, men många många veckor fick jag vagna VARJE dag på fösta sovpasset.
Gäller att inte vagna för mycket helt enkelt...
Skulle nog avvakta med nätterna till efter påsk precis som du skriver, är alltid jobbigt att "kämpa" på bortaplan ( tycker jag) Om du fyller med mat och håller strukturen på dagen kanske han sover över tremålet igen.
Linda
Babyplus är lite kraftigare tillägg
Skarvarna är INTE roliga, jag VET. Nu har vi som tur är nästan inga kvar
Skulle nog avvakta med nätterna till efter påsk precis som du skriver, är alltid jobbigt att "kämpa" på bortaplan ( tycker jag) Om du fyller med mat och håller strukturen på dagen kanske han sover över tremålet igen.
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
KingMary.Är helt inne på det Linda skriver om att lägga en halvtimme innan på kvällen.Jag nämnde det innan till dig och nämner det igen för jag tror oxå att ni får bort mycket trassel tack vre det.
När jag är på mitt jobb och jobbar och jobbar natt så är jag övrtrött när jag kommer hem och sover jättedåligt hela dagen efternattskift vaknar,somnar,vakniar,somnar.Precis så tror jag att det är för eran kille.Är man för trött så är det jättesvårt att sova bra och lugnt,så jag röstar på att försöka lägga lite tidigare.
Sen ta det lugnt i helgen och ha en riktig trevlig påsk på er.
ulrika
När jag är på mitt jobb och jobbar och jobbar natt så är jag övrtrött när jag kommer hem och sover jättedåligt hela dagen efternattskift vaknar,somnar,vakniar,somnar.Precis så tror jag att det är för eran kille.Är man för trött så är det jättesvårt att sova bra och lugnt,så jag röstar på att försöka lägga lite tidigare.
Sen ta det lugnt i helgen och ha en riktig trevlig påsk på er.
ulrika
tack för alla råd
sista vakenpasset försöker vi hålla ut 2,5 timmar. skall jag försöka korta ner det till 2 timmar i stället eller förskjuta hela schemat? idag lutar det åt att förskjuta eftersom theo inte ville sova middag i sina två timmar utan var dödshungrig efter 1,5 trots att han satt i sig rejäla portioner på både 1a och andra frukosten.
Linda
skönt att höra att skarvarna kan försvinna. sådana tendenser har jag inte sett här men det kanske ger sig. theo skulle helst bara vilja sova 30-45 min alla sovpass
sista vakenpasset försöker vi hålla ut 2,5 timmar. skall jag försöka korta ner det till 2 timmar i stället eller förskjuta hela schemat? idag lutar det åt att förskjuta eftersom theo inte ville sova middag i sina två timmar utan var dödshungrig efter 1,5 trots att han satt i sig rejäla portioner på både 1a och andra frukosten.
Linda
skönt att höra att skarvarna kan försvinna. sådana tendenser har jag inte sett här men det kanske ger sig. theo skulle helst bara vilja sova 30-45 min alla sovpass
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
KingMary:Har ni testat med en 20minutare mitt i det sista passet, så han slipper bli övertrött?Så kan man ju oxå göra om man vill.Annars blir det ju natt tidigare eller om ni senarelägger det sista passet.Det är ju som man känner för.Hur många timmar sover han/dygn?.
Först hadde vi 20minuters åt Liw,men hon ville bara fortsätta sova så vi gjorde natt tidigare åt henne.Men det är många som har en 20minutare och som trivs med det.Ibland kan det räcka med bara 5-10minuter för att hämta ny kraft om ni jättegärna vill ha kvar dom tiderna ni har nu.Man får känna sig fram lite grann och sen beror det ju på bebis oxå att alla är olika.
Huvudsaken är iallafall att man undviker att bebisarna blir övertrötta så som en själv.
Kram
Först hadde vi 20minuters åt Liw,men hon ville bara fortsätta sova så vi gjorde natt tidigare åt henne.Men det är många som har en 20minutare och som trivs med det.Ibland kan det räcka med bara 5-10minuter för att hämta ny kraft om ni jättegärna vill ha kvar dom tiderna ni har nu.Man får känna sig fram lite grann och sen beror det ju på bebis oxå att alla är olika.
Huvudsaken är iallafall att man undviker att bebisarna blir övertrötta så som en själv.
Kram
Hej
Vårt schema ser ut så här
06.30-08.00 Vaken (vill gärna vakna lite tidigare om han inte fått mat under natten)
8-10 sova (svår 30-min-skarv)
10-12 Vaken
12-14 Sova . Vill helst bara sova 1,5 timmar
14-16 Vaken
16-17 Sova
17-19.30 Vaken
19.30-06.30 Sova natt
22.00 Mat i sömnen.
Vi har försökt med fem-minutare och det funkar väl sådär. Kanske skall vi lägga in en 20-min i sista passet. Måste jag då korta ner något annat pass. Theo skulle föredra att korta ner lunchsömnen men det tycker jag verkar dumt med tanke på kommande scheman.
Vårt schema ser ut så här
06.30-08.00 Vaken (vill gärna vakna lite tidigare om han inte fått mat under natten)
8-10 sova (svår 30-min-skarv)
10-12 Vaken
12-14 Sova . Vill helst bara sova 1,5 timmar
14-16 Vaken
16-17 Sova
17-19.30 Vaken
19.30-06.30 Sova natt
22.00 Mat i sömnen.
Vi har försökt med fem-minutare och det funkar väl sådär. Kanske skall vi lägga in en 20-min i sista passet. Måste jag då korta ner något annat pass. Theo skulle föredra att korta ner lunchsömnen men det tycker jag verkar dumt med tanke på kommande scheman.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
MaryKing:
Kan nåt av dessa vara nåt?
6.30-8vaken
8-9.30sova
9.30-11.30vaken
11.30-13.30sova
13.30-15.30vaken
15.30-17sova
17-19.30vaken
19.30-06.30natt
=16 timmar sömn
Tänkte att om han får sova lite längre på em så kanske han orkar vara vaken 2.5 timmar.Precis så här såg vårat schema ut innan.Nu sover hon 45 minuter fm,em+2.5timmar på dan och 11.5timmars natt.
eller:
6.30-8vaken
8-9.30sova
9.30-11.30vaken
11.30-13.30sova
13.30-15.30vaken
15.30-16.30sova
16.30-18vaken
18-18.20sova
18.20-19.30vaken
19.30-6.30 natt
=15 timar och 50 minuter sömn.
Kram ulrika
Kan nåt av dessa vara nåt?
6.30-8vaken
8-9.30sova
9.30-11.30vaken
11.30-13.30sova
13.30-15.30vaken
15.30-17sova
17-19.30vaken
19.30-06.30natt
=16 timmar sömn
Tänkte att om han får sova lite längre på em så kanske han orkar vara vaken 2.5 timmar.Precis så här såg vårat schema ut innan.Nu sover hon 45 minuter fm,em+2.5timmar på dan och 11.5timmars natt.
eller:
6.30-8vaken
8-9.30sova
9.30-11.30vaken
11.30-13.30sova
13.30-15.30vaken
15.30-16.30sova
16.30-18vaken
18-18.20sova
18.20-19.30vaken
19.30-6.30 natt
=15 timar och 50 minuter sömn.
Kram ulrika
....hej igen.Jag börjar känna mig liiiite jobbig
MaryKing.
Jag glömde skriva det oxå att det kanske går bättre att få honom att sova mitt på dagen 2timmar om du kortar ner fm passet till 1.5 timmar.Det var bara en tanke från mig.Och det är ju som du säger att det är bra för kommande scheman.
MaryKing.
Jag glömde skriva det oxå att det kanske går bättre att få honom att sova mitt på dagen 2timmar om du kortar ner fm passet till 1.5 timmar.Det var bara en tanke från mig.Och det är ju som du säger att det är bra för kommande scheman.
Hej i blåsten
En fråga som kanske är lite dum, men eftersom vi inte har vagnat på nätterna vill jag vara helt säker
Nu vill vi sätta hel natt från kl 21.30 (påfyllning i sömnen) -06.30 och vagna bort alla uppvak däremellan. Det borde inte ställa till med några bekymmer, men Maltes nattmål brukar ofta vara så stort, jag upplever att han är HUNGRIG mitt i natten. Kan jag vagna ändå
Kommer han somna om trots hunger
Stort nattmål är ju ytterligare en anledning till att jag vill ha bort det helt, vill hellre att han fördelar den maten på dagen. Märker att om nattmålet ligger runt 03.30-04.00 så äter han knappt något alls på morgonmålet. Den natten ( i veckan) som han vaknade jättetidigt och sedan sov nästan 6 timmar så åt han jättefint på morgonen.
Tänkte köra ikväll, så hoppas på snabb input från alla experter på tråden 8)
Glad Påsk
Linda
En fråga som kanske är lite dum, men eftersom vi inte har vagnat på nätterna vill jag vara helt säker
Nu vill vi sätta hel natt från kl 21.30 (påfyllning i sömnen) -06.30 och vagna bort alla uppvak däremellan. Det borde inte ställa till med några bekymmer, men Maltes nattmål brukar ofta vara så stort, jag upplever att han är HUNGRIG mitt i natten. Kan jag vagna ändå
Stort nattmål är ju ytterligare en anledning till att jag vill ha bort det helt, vill hellre att han fördelar den maten på dagen. Märker att om nattmålet ligger runt 03.30-04.00 så äter han knappt något alls på morgonmålet. Den natten ( i veckan) som han vaknade jättetidigt och sedan sov nästan 6 timmar så åt han jättefint på morgonen.
Tänkte köra ikväll, så hoppas på snabb input från alla experter på tråden 8)
Glad Påsk
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej och HU vad det stormar idag
Ingen utevistelse här inte...
Linda, jag funderar lite på lille Malte och natten... När lägger du honom för att sova? Du tar upp och fyller på 21.30, men jag tror nog jag hade skippat det målet istället om jag vore du :-k (det kanske står nånstans vilket schema du har, men jag är lite laaat
) Kanske det är en möjlighet?!?
Idag vände sig Frida förta gången, från rygg till mage
4½ månad, så lite senare än syskonen har hon varit - men det betyder nog att hon inte väntar smått efter sig
Usch, nu måste jag kolla igenom ljus-batteri-mat förrådet inför ev. strömavbrott, det blåser så det dånar här...
Trevlig påsk, allihop
Ingen utevistelse här inte...
Linda, jag funderar lite på lille Malte och natten... När lägger du honom för att sova? Du tar upp och fyller på 21.30, men jag tror nog jag hade skippat det målet istället om jag vore du :-k (det kanske står nånstans vilket schema du har, men jag är lite laaat
Idag vände sig Frida förta gången, från rygg till mage
Usch, nu måste jag kolla igenom ljus-batteri-mat förrådet inför ev. strömavbrott, det blåser så det dånar här...
Trevlig påsk, allihop
Mia: Tack för snabbt svar
Vi var bara ute i 20 min idag, sedan höll Vega på att blåsa omkull
Jag lägger Malte 19.00 (morgon 06.30) och då kan han sova 7-9 timmar på det. I dagsläget fyller jag bara på vid 21.30 om han har ätit skralt på sista passet ( händer med jämna mellanrum)
Varför tror du att det blir lättare om jag skippar 21.30
Är han inte ÄNNU hungrigare när han vaknar nästa gång
Hade tänkt att ha sammanhängande natt och slippa mata i vargtimman ( mest för min skull)
Linda
Jag lägger Malte 19.00 (morgon 06.30) och då kan han sova 7-9 timmar på det. I dagsläget fyller jag bara på vid 21.30 om han har ätit skralt på sista passet ( händer med jämna mellanrum)
Varför tror du att det blir lättare om jag skippar 21.30
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Jo, eftersom du matar honom i sömnen, tänkte jag, så behöver han nog inte den slurken... Och jag tror de flesta (?) tar bort tidiga nattmålet först, så har jag gjort i alla fall, och så plockar du bort vargmålet det sista du går, vid 4 månader... Men det är MITT förslag det - andra har säkert gjort på nåt annat sätt, och det har funkat lika bra! Hoppas du får fler kommentarer
Kram Mia
Kram Mia
Ja denna påsk är vi hemma och firar, då finns det ju utrymme för forumtid också....
Jag fyllde inte på kl 21.30 igår och han sov till 03.15 ( från 19.00) på det, dvs drygt 8 timmar- jag vagnade INTE, men kommer med största sannolikhet köra inatt. Är sååå trött på att han inte vill äta på morgonen. Idag dröjde det en timme innan han visade intresse, då hamnar nästa mål ur fas...vill nämligen mata direkt efter sovning eftersom han äter allra bäst då. Annars får man hålla på och trixa och truga...
Måste berätta: Igår lade jag en till synes jättetrött Malte 18.45. Ramsar lite mjukt och ruskar om vagnen lite grann. Går sedan och gör iordning välling till Vega. Hör hur han bökar lite i vagnen. När vällingen är klar och Vega sitter och tittar på Teletubbies går jag in till sovrummet för att se efter om han har somnat, det är helt tyst. Då ser jag till min förvåning att han ligger med huvudet högt och kikar upp ur vagnen, han rör huvudet fram och tillbaka, precis som han tittar på tavlorna på väggen. Jag säger inte ett ord, han ser inte att jag kommit in. I ca tre minuter står jag kvar, och han ligger och tittar sig omkring med stora ögon, sedan lägger han ned huvudet, bökar lite och somnar
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923
Hej alla kloka
Nu har vi kört igång och vagna bort nattmålet vid 03.00. Jag fyller på vid 22.00 och sedan är tanken att Malte ska sova till 06.30. Det innebär 8.5 timmes natt, och borde verkligen INTE vara några problem. Han har ju tidigare sovit mellan 7-9 timmar på natten. Dock utan att förlänga ytterligare på egen hand.
Kan väl säga att det går sådär
Första natten
Nattslurk 18.30
Sover ca 19.00
Påfyllning 22.00
Vaknar 00.10 och det tar en halvtimme att somna om. Jag vagnar sparsamt, men det blir skrik om man väntar för länge. Vagnar 15 sek, uppehåll ca 1 minut osv.
Vaknar 01.30. tar 20 minuter att somna om
Vaknar 02.50 tar säkert 40 minuter
Sover sedan mycket oroligt till morgon. Tar upp 6.15
Andra natten ser snarlik ut, dvs MÅNGA uppvak tidigt på natten
Förut kunde han sova från 19 till 02-03 utan ett endaste pip.....nu vaknar han på tider som aldrig varit aktuella förut
Vad kan jag göra annorlunda
känner mig lite lätt trött inför tredje natten
Försöker fylla med mat i överflöd på dagen.Tycker att han äter rätt bra, förutom på första målet kanske. Har infört flaska som nattslurk igen. Igår ammade han kl 16.30 med påfyllning ca 17.30 och sedan 80 ml ersättning kl 18.30. Han såg väldigt mätt och belåten ut när han somnade in för natten
Behöver lite input angående nätterna och vagningen....nätterna ska väl inte bli SÄMRE
Linda
Nu har vi kört igång och vagna bort nattmålet vid 03.00. Jag fyller på vid 22.00 och sedan är tanken att Malte ska sova till 06.30. Det innebär 8.5 timmes natt, och borde verkligen INTE vara några problem. Han har ju tidigare sovit mellan 7-9 timmar på natten. Dock utan att förlänga ytterligare på egen hand.
Kan väl säga att det går sådär
Första natten
Nattslurk 18.30
Sover ca 19.00
Påfyllning 22.00
Vaknar 00.10 och det tar en halvtimme att somna om. Jag vagnar sparsamt, men det blir skrik om man väntar för länge. Vagnar 15 sek, uppehåll ca 1 minut osv.
Vaknar 01.30. tar 20 minuter att somna om
Vaknar 02.50 tar säkert 40 minuter
Sover sedan mycket oroligt till morgon. Tar upp 6.15
Andra natten ser snarlik ut, dvs MÅNGA uppvak tidigt på natten
Förut kunde han sova från 19 till 02-03 utan ett endaste pip.....nu vaknar han på tider som aldrig varit aktuella förut
Vad kan jag göra annorlunda
Behöver lite input angående nätterna och vagningen....nätterna ska väl inte bli SÄMRE
Linda
Vega 050416
Malte 070109
Oskar 100923