Gråter så mycket...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ottilia

Gråter så mycket...

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Idag har vi haft en bra fjärde dag och natten som gick var den bästa hittills med endast ett uppvaknande. :D

Såhär långt känns kuren bra och vi har nu en uppföljningsvecka framför oss. Men... Det är en sak som oroar oss och det är att det är så mycket gråt vid läggning inför dagslurarna. Det tar ca 10-15 minuter för henne att somna, vilket är relativt kort tid. Tror vi i alla fall. So far so good. Men hon gråter och blir alltid ledsen och ramsan tycks hon bara bli arg över. Men vi ramsar på och försöker skapa en dialog. Det som oroar är att hon kanske somnar av ren utmattning efter gråten och inte pga av vårt ramsande. Vi förstår att hon måste få gråta och reagera, men så mycket varje gång? Kanske är det inte mycket gråt, men det känns så. Ibland gråter hon argt ibland ledset. Ska vi fortsätta med rätta attityden och se hur uppföljningsveckan går?

Känner SÅ igen oss i det Anna W. skriver om att dagens föräldrar inte är vana vid att lilla älsklingen gråter. Det är vi i ett nötskal, vi har alltid plockat upp henne och tröstat när hon gråtit. Nu gör vi ju inte det på samma sätt och det känns lite läskigt ibland. :cry:

Hoppas ni förstår vad vi menar och hoppas att någon känner igen sig och kan komma med uppmuntrande ord!

Hälsningar Ottilia och pappan.
Mamma till flicka född 040903.
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Ramsar ni kanske för mycket?
Ramsar ni även när hon gråter "argt"? I så fall sluta med det, backa.
Om hon blir argare och argare och det går över i "hysteriskt", gå in, under tystnad och lägg tillrätta och håll en solfjäder till hon lugnat ner sig, fortfarande under tystnad.
Därefter går ni ut och ger henne ramsan x4 (om det är lagom).
Ramsar gör ni som sagt när hon är ledsen och behöver svar på sina frågor.
Ni kommer väl också ihåg att det inte är tvunget att sova under t.ex 45-minutersluren. Har hon inte somnat alls så tar ni upp som om hon sovit, ni har alltså gett förutsättningarna för att sova.

Den här konsekvensen hjälper mig och Wille i alla fall.
Det var lite funderingar bara....
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Jo, vi ramsar även när hon är arg. Inte alltid, men det händer nog för ofta. Har inte tänkt på att det är fel. Idag ska jag backa om hon blir arg och bara ramsa när hon är ledsen. TACK för förtydligandet!
Hälsn. Ottilia
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag tycker att det är jättesvårt att höra skillnaden på argt skrik och uppgivet ledsamt skrik. Är jag ensam om detta :roll: ??

Så...man ska alltså inte ramsa om man upplever barnet som förbannad? Häromdagen upplevde jag plutten som "arg" då han vaknat mitt i luren och han var i så fall "arg" i ca 20 min. Skulle jag alltså då inte ha yppat mig överhuvudtaget menar du? Varit tyst? Gjort ljud i lägenheten kanske?

Kram
Kristin i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Det är ju tillåtet :wink: att vara arg.
Göra ljud i lägenheten kan funka, men försök att inte "missbruka" ramsandet.
Blir h*n arg, väldigt arg, kan man gå in (tyst) och lägga tillrätta ganska så bestämt och lugna med solfjäder.

Att ramsa jämt, oavsett varför, är som att ge samma svar på olika "frågor".
Det kan gå många gånger då man får lägga tillrätta innan poletten faller ner men försök att få barnet att koppla ramsan till "såja, det är lugnt, du kan sova nu", då h*n är ledsen.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Louise

Inlägg av Louise »

När vi kurade vår plupp hade vi 10-15 minuters skrik vid varje dagslur under nästan fyra veckor. Jag har förstått att så är det för många. Så var lugn. Det går över! Här kombinerades insomning vid dagslurar med musik, dammsugning och diskning, för att hindra mig från att överkoncentrera och pluppen fick lugnande besked av mitt stök.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tack alla kloka föräldrar! Skönt att höra att allt är i sin ordning. Då traskar vi vidare in i uppföljningsveckan!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"