Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
indra

Inlägg av indra »

Jag är florist, men mitt vikariat gick ut strax innan jag skulle gå hem på havandeskap. Så jag skall ge mig ut snart o kolla på nytt jobb, men vi skall vara hemma så länge det går ( i alla fall i 2 1/2 år), men gubben vill vara hemma med han när han är 1 år ett tag.
Tors Mamma så här ser Teos matschema ut:
8.00- 250ml.Välling (sempers havre mild)
11.00- Havregröt (smular sönder 1/2dl havregrynen lite innan)+ en klick plommonpure.
14.30- mat pure (gjort själv som jag fryst ner i muffinsfolieformar)+potatis el. pasta+ någon mosad frukt som efterätt.
18.00- 250ml. välling
19.30- 250 ml. välling igen (20.00 god natt)
Jag funderar o funderar :-k om vi skall ha ett barn till, just nu är jag inne i att ej skaffa fler . Skulle vilja vänta 2 år kanske, men då blir jag nästan 39 år 8-[ . Nää, jag lånar nog min mans dotters pojk i stället (är 1 år nu) :wink: . Teo är sjuk feber, hosta o förkyld men sover som en stock :sleep: .
Natti natti/indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack Duggan och Indra för svaren :heart:

Indra, inte är 39 för gammalt om man vill :wink: Jag kommer nog vara närmare 40 när/om Tor får ett syskon, för jag vill vänta ett tag också. 8)

Vi får gadda ihop oss gamlingar och köra ett gammelrace sen :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

TorsMamma skrev: Indra, inte är 39 för gammalt om man vill :wink: Jag kommer nog vara närmare 40 när/om Tor får ett syskon, för jag vill vänta ett tag också. 8)
Vi får gadda ihop oss gamlingar och köra ett gammelrace sen :lol:
/Vi får göra det :lol: ..Min bästa vänn som är 37 år som tänker börja nu kanske, hon har varit sambo i 15 år nu, o nu har alla gett upp att dom skall skaffa bebis, men nu låter det annat. Då känner jag i bland att det skulle vara kul med en till :roll: ./indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Anna&Viktor

Inlägg av Anna&Viktor »

Viktors matschema:
Mål 1: Ammar + halv portion gröt när jag äter frukost
Mål 2: puré (ris + grönsak + kött el fisk) vatten att dricka
Mål 3: fruktpuré + ammar
Mål 4: gröt
Kvällsslurk: 1 dl välling + ammar

Det blir mindre och mindre ammning här också. Funderar faktiskt på att ge upp ammningen och servera följande:
Mål 1: gröt
Mål 2: puré (ris + grönsak + kött el fisk) vatten att dricka
Mål 3: fruktpuré + smörgås
Mål 4: puré (ris + grönsak + kött el fisk) vatten att dricka
Kvällsslurk: välling

Problemet är att jag både vill och inte vill sluta amma. Jag ska åka bort fyra dagar från Viktor om mindre än en månad. Det funkar ju att pumpa om jag vill hålla uppe produktonen och han äter ur flaska om pappa ger. Ibland vill han amma och ibland inte. Dessutom har han två tänder i underkäken som gör att det inte är så roligt längre... Fast BM är ju ett bra virusskydd och han VILL ju ha ibland. Jag grubblar och vrider argumenten fram och tillbaka. Hur resonerar ni andra?
Viktor född 060924
Felix född 090617 (BF 090628)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag slutade som sagt var och amma för ca. 1 vecka sedan. Men jag pumpar fortfarande morgon och kväll lite grann av just skälet att han skall ha skydd och inte vill introducera industri mjölk och juice än.

Sen råkar ju jag ha hela frysen proppfull med BM på det, så det blir mycket BM framöver :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej alla,
Tar en paus fran alla korna i lagarn (hihi) och delar med mig av vart:

1) amning
jag slutade amma for en dryg manad sedan. Var i USA och pumpade frenetiskt dar, ammade en vecka till nar jag kom hem (mest for att bevisa for mig sjalv att jag inte slutade amma pga jobbet, tror jag) men sedan blev det for klent sa vi gick over till 'garanterad foda'...

2) mat nu
8.30 Mat 1: ersattning 180 ml
12.00 Mat 2: stor matpure burk for 4, 6 el 8 manaders barn (pappa labbar) plus 1/3 stor burk fruktpure
16.00 Mat 3: grot pa 1 dl finsmulade havregryn och vatten, fruktpure pa
19.45 mat 4: ersattning cirka 180 ml

3) dagis
Ni kanske diskvalificerar oss fran den har klubben nu, men vi ska borja pa dagis om tva veckor. Har i Belgien har man 3 manaders foraldraledigt (mamman alltsa...) och de flesta barn borjar vid 5 manaders alder. Det ar 14 barn pa 3-4 personal och vi blir den enda bejbin, sa han far ha sitt egna schema ar vi lovade. Fran 18 manaders alder gar de in i ett gemensamt schema. Vi ska borja med 2 dagar i veckan.

4) schema
Jag ar ocksa ingenjor, och kanske det ar darfor jag gillar SM. Jag gjorde det med min stora flicka och tyckte det var bra att veta nar, var och varfor och hur dagarna skulle se ut, helt enkelt, men vi gillar en basstruktur att arbeta fran. Darfor var detta viktigt apropa dagis, ovan.

5) annat
Hurra nu ar det snart pask! Var stora flicka kommer hit i en dryg vecka och jag ska vara lite ledig (har bara 13 dagar ledigt i ar...). Det blir harligt att ha mina tva omkring mig, mmm!
Hangde upp saker i ett paskris pa bordet igar, mycket spannande att titta pa... tips.

Tack alla for en sa bra trad! Kramar fran oss i Bryssel
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mat:06.30 BM
07.30 Frukost = gröt
09 BM inför fm-luren
12.00 Lunch = burk 6 månaders + fruktpuré till efterrätt
15.30-16.00 mellis = BM + frukt
18.00 kvällsmat = BM följt av gröt, funderar på att byta ut till "riktig" mat snart

Ammar morgon, fm, em och kväll. Hon brukar vara rätt hungrig dessa mål. Lunchamning har vi slutat med. Sonen delammade jag till 15 månader, i slutet endast morgon. Jag kör nog på så länge hon vill, gärna 12 månader iaf.

Vatten serveras till måltiderna, ibland päronjuice då jag hoppas det hjälper magen.

Nian: Man gör ju som man tycker det funkar och så fungerar det ju olika i olika länder. Klart du är med i klubben. :D Min väninna i USA fick lämna till dagmamma tidigit. Hade turen att ha en svägerska som kunde dagmamma men tyckte ändå det var jobbigt.

Ålder:
Vad "gamla" ni är! :) Här sitter man som 70:a och tror man tillhör seniorerna på egen hand. Roligt att alla inte är 20 år utan att det är lite blandning. Dvs. 20 är bra det med.

Ingen som använder tygisar?

Första fm-luren på länge idag utan skarv! Heja oss! Men får säkert gå ut och vagna när som helst nu. :(

Nåväl, molnigt idag men har blåsippor och vitsippor i blom i trädgården sedan en vecka tillbaka och tycker nog att allt är ganska bra ändå!
indra

Inlägg av indra »

[quote="Linbodel"]Ålder:
Vad "gamla" ni är! :) Här sitter man som 70:a och tror man tillhör seniorerna på egen hand./ :lol: :lol: :lol: Nix här finns det fler..
Ingen som använder tygisar?/ har ingen kunskap alls om det för lat :wink: .
Skall man börja med 2 lagade mål när dom är 8 månader? jag ser att en del av er har redan börjat. Min bvc tyckte jag skulle vänta, kanske beror på att Teo är ju väldigt rund, typ budda kropp :D .Kanske därför han ej kommer framåt i kravlingen , men bakåt går bra :roll: .
Teo vakna upp i natt o gallskrek, han hade hamnat under täcket, låg vid fotändan. Har höjt upp sängen för han är förkyld, men får nog sänka lite, eftersom han rör sig mera nu i sängen (gjorde solfjädern, o en mjuk ramsa o han sommna om igen :D )/indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
duggan

Inlägg av duggan »

Linbodel skrev:Ingen som använder tygisar?

Nej, jag är nog lite för lat för det, plus att matvarubutikerna här har nån form att blöjkrig så man betalar 95:- för ett ekonomipaket libero eller pampers eller 79:- för ett ekonomipaket ICA´s up&go. Det var till och med dyrare med blöjor för 5 år sen med föra tjolahoppan :roll: Så man överlever ekonomiskt också.
Linbodel skrev:Nåväl, molnigt idag men har blåsippor och vitsippor i blom i trädgården sedan en vecka tillbaka och tycker nog att allt är ganska bra ändå!

Men vilket lyx! Jag som var så glad över att min altan hade tinat fram..hmm det dröjer länge till några vitsippor här....om ens grönt gräs :wink:

Nian Du är absolut inte diskvalificerad härifrån, pyttsan heller!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Var på 6 månaderskontrollen och känner mig nu nästan lite nedstämd :( Hon väger nu 6460, och kurvan börjar planas ut lite. "BVC-tanten" tyckte att hon skulle äta mer riktig mat än vad hon gör,....

Sedan var det dags för själva läkarkontrollen och det är där jag blir lite orolig då Alice ska tillbaks om två veckor för hon inte tittade på en gul kloss som läkaren kastade. Läkaren frågade om hon inte flyttar saker mellan händerna och det gör hon inte direkt. Alice är ju visserligen inte så framåt och har inte brytt sig inte om saker så jätte mycket. Tittar nog mer på sakerna än att känna på dem. Hon kan ligga länge och bara "prata" med en leksak. Jag har tagit det med ro och tänkt att det kommer väl. Hon ligger och jollrar väldigt mycket och leker med händerna och så börjar hon tycka bättre om att ligga på mage. Gillar för övrigt att betrakta mig när jag "jobbar" Gör vändningsförsök men har ännu inte lyckats från rygg till mage om jag inte är där och hjälper till. Känner helt plötsligt en liten oro att något är fel med utvecklingen :( .

Alice har dock varit på strålande humör hela eftermddagen och kvällen intet ont anandes om mammas farhågor. Säkert överreagerar jag men det känns skönt att skriva av sig lite.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Sidda75 : Det är säkert inget fel på Alice men du får tänka så att det är ju bra att dom är nogranna och kollar upp det iallafall. Det kan hinna hända mycket på 2 veckor! Och ibland är det ju bara så att en del faktiskt är sena i utvecklingen utan att det är något som hellst fel!

Du skriver att du har farhågor, vilka är dina värsta farhågor? (detta kan vara skönt att få sätta ord för)

Min dotter föddes dock 5 veckor för tidigt och har också alltid varit efter, och vad jag har oroat mig emellanåt, och du är hon en fullt frisk 5 åring som absolut inte har några motoriska hinder.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Åh, Sidda75. Finns inget jag ogillar så mycket som BVC som vill stöpa alla i samma form :cry:

När vi var på 6 mån kontroll gjordes inga sådana tester, ingen frågade heller :?

Spontant tänker jag:
- Kom till mig så skall vi laga mat :lol: :lol: :lol:
- En annan tanke och sak är.... Tor vänder sig fortfarande från mage till rygg men väldigt ogärna från rygg till mage. Detta försöker vi befrämja genom att jag lägger ner honom på rygg på golvet och drar runt honom till mage, jag VET att han kan vända sig om han bara vill, men han vill inte. Så då spelar det ingen roll 8)
- Det kan vara väldigt svårt att flytta saker mellan händerna om man spenderar den största tiden på mage :-s så i det fallet så befräjar du utvecklingen av hjärnan framför utvecklingen av att flytta saker mellan händerna :wink:
Tänk alla ryggliggare som ligger på rygg, nattetid som dagtid, visst de kan flytta saker mellan händerna, tidigt. De kan sitta, tidigt. Och de kan gå så där tidigt.
Men kan de åla? Krypa? Inte alla.....

Låt oss säga att vi målar FAN :twisted: på väggen (viktigt att reda ut alla tänk om tankar tycker jag). Hon är senare i motoriken? Hur skulle du göra då? Åka till läkare? Göra stora läskiga utredningar? Och när dessa är gjorda? Vad göra då?
Äh, då är det ju fortfarande magläget som gäller, lära sig åla innan man kryper och framför allt få utvecklas i sin takt eller? Kanske också helst UTAN en bror duktig som skall stå där och säga vad som är rätt och fel så din självkänsla sjunker?
Hon väger för lite? Hur skulle du i så fall vilja lösa det? Går det att skynda på? Jag har en son som INTE går att motarbeta eller på annat sätt försöka tvinga på allt från mat till sysslor han inte vill. MEN, jag kan sammarbeta och framför allt motivera med en skyjäklar ATTITYD, och med den kommer man långt vill jag lova :wink:

Jag säger som AW, om något är RIKTIGT fel på ditt barn, då känner du det och då kommer du inte heller att GE dig förrän du har hittat vad som är fel. Om du inte känner så ända in i själen utan bara villrådig och naggad i kanten.... STÅ PÅ DIG, ANNARS GÖR NÅGON ANNAN DET :!:

Så vad är viktigt i livet??? Att du gör ditt bästa och inte BVCs bästa :wink:

(kanske låter detta tufft och det är inte meningen, men jag har väldigt lätt för att själv känna mig naggad i kanten, och blir rent av skitförbannad när någon anna blir utsatt för det.
Hoppas kunna ge Tor så mycket självkänsla att han inte skall känna så som vuxen)
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

Ååh vad du är bra, TorsMamma! =D> =D> =D>

Och alla på denna tråd, hu vad vi är bra och vilka underbara ungar vi har!
Nian

Inlägg av Nian »

Hej Sidda75 och alla andra.

Jag tycker du har fatt precis de basta rad som 'huset hava' har ovan, och haller bara med om att dessa kontroller verkar vara lite olika mellan olika stallen, men likval utgor de sig att bygga pa nagon sorts statistiskt underlag.
Be lakaren/bvc om den bakomliggande statistiken for detta 'test' nasta gang, sa far du se om det ar nagot som finns eller nagot som nagon haller pa att titta pa.

Varan lille trilling sitter helst just nu, och flyttar saker mellan handerna tusen ganger och suger pa dem. Allt halkar darfor ur greppet sa smaningom. Inte funderar vi pa om det ar tidigt/sent/ratt/fel utan det ar sa han ar just nu. Du kanner din Alice och hon utvecklas pa sitt unika satt.
Allt kommer i sin takt och en gul kloss far inte skaka det fundament du byggt med Alice och star sa tryggt pa.

Alla,
Tack tack :heart: for att jag fortsatt far vara med trots dagiset. Vara erfarenheter kan forhoppningsvis bidra till diskussionerna framover!

Alder:
Jag ar en av de 'gamla' pa traden, blir 42 den har manaden - hurra! :D
Det var toppen att bli mamma igen vid drygt 41. Allt har varit mycket battre den har gangen, sa ni som funderar pa syskon och ar 'bara' 36-37.. inte stressa... det ar som med gott vin, det blir liksom battre med tiden!

Syskon:
Vi hade tre barn redan med oss i skilda 'bagage' sa den lille ar allas lillebror. Planerar darfor inga fler barn, eftersom vi redan maste mjolka kor sa det racker att forsorja de 4 vi har! Men vi fortsatter 'trana' som forut, hihi.

Kramar Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
indra

Inlägg av indra »

Du kan inte sagt det bättre Tors Mamma :heart: .
Sidda: Det gjordes heller inga som helst sådana tester som du beskrev på Teos 6- månaderskontroll.Och inga frågor om flytta saker mellan händerna.
Och alla barn är ju utvecklas ju olika. Min syster väns dotter är 9 månader vänder sig inte, kravlar inte heller. Och hon har inte fått ett påpekande från bvc ( men hon slarvar med magläge).Jag är som du, blir lite orolig, o det är ju normalt att vi blir :wink: . Hade du gått hos min bvc hade du ej fått något återbesök, inget alls. / kramar indra.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"