Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ulrika: förr duttade hon, NU äter hon nästan 200 ml. :? Alldeles oavsett om hon vaknar 3, 4, eller 5. :roll:

Jag har - med viss framgång - låtit henne vara vaken 30-45 min. varje vakenpass innan jag har serverat mat, och då brukar ätandet gå bättre. Hon verkar inte särskilt intresserad av mat, det allra första, när hon direkt har vaknat... Nu har jag idag fått i henne:

160 ml under morgonpasset

cirka 200 ml på förmiddagspasset

cirka 160-170 ml här nu på eftermiddagen

... och hoppas på ytterligare 200 ml (gör i ordning 240) till eftermiddags/kvällspasset.

Mer än detta går inte med allt trugande i världen. Envisas jag för mycket tänder hon till med alla cylindrar... :roll:

Mer tankar..? [-o< Något som jag inte ser..?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: så länge hon äter 200 ml på natten kan det ju vara svårt att få i henne motsvarande på dagen, om du förstår :roll: Vad händer om du ger henne lite mindre i flaskan på natten, vill hon ha mer då :?: eller kan hon somna om ändå tror du :?:

Är lite intresserad av svaret eftersom Malte också äter ett STORT mål på natten numer, inget dutt, dutt direkt...vill ju hellre att morgonmålet blir lite bättre. här hemma.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, alltså... hon somnar om. Det är inget problem, ens med mindre mängd mat. Men sedan vaknar hon tidigt, eller sover oroligt på morgonkvisten. :roll:

Att hon äter omkring 160 ml till frukost :shock: är dock en enorm förbättring; innan handlade det om cirka 60 ml, möjligen, möjligen 100... fast hon hade ätit så lite som 60 ml till natten och spottat ut flaskan sedan. ](*,)

Nu ikväll var hon megatrött; lade henne redan tjugo i sju, och hon låg i vagnen och snackade fullständigt nöjd i en kvart innan hon somnade. Så får vi se vad natten ger... 8)
nilam

Inlägg av nilam »

Halloj
LindaVega skrev: Tycker det är skönt med långt sovpass på fm, då kan Vega och jag hinna göra lite sysslor, så hon får lite social delaktighet.

Precis så tycker och tänker jag med, och det känns fel att "ge upp" sömnen på fm, men igår så skrek han i 35 min efter skarven så :twisted: :twisted: Lite pga detta gör att jag väntar med att spika schema.
LindaVega skrev: Hur gör du med mattider om du har en 45-a på fm, har du ngt ungefärligt schema :?:
Vi har morgon 6,30 eller 07,00 han klarar nästan 2 timmar där så efter 45 min avvaktar jag en liten stund så det blir 3,5 h från första målet, det funkar, sen sover han oftast 2,5-3 h mitt på dagen, och beroende på hur fm har varit så blir det 45-1,5 h på em, natt är 20.

De senaste nätterna har han vaknat 05,10 och 05,40 första gången :shock: :D , fått mat och sen tack och lov somnat om till ca 06,30. [-o<
Tycker att de senaste dagarna har han ätit mindre och påfyllnad är bara att glömma, han vrålskriker om jag lägger honom till bröstet igen, flera dagar har brösten även kännt "fulla" Det är säkert ökningsfas 3 mån som vissa av er pratade om, 2 mån märkte jag inte av.

Ulrikaj: blev det så här för er också att nattmålet succesivt flyttades fram eller blev det 06,00 men en liten knuff :wink:

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nilam:Ja,i början flyttades nattmålet längre och längre framdå vi hadde natt 20.Hon brukade vakna då runt 04-05 som eran kille har gjort nu,två gånger tilloch med sov ända till 06.När vi sen la henne tidigare för natten blev det snarare så att nattmålet flyttades fram,runt 02 brukade hon vakna för mat.Nu när hon sovit hela natten så var det i samma veva som vi bytte till BabyPlus(vet inte om det har med det att göra)men vi fick i henne runt 50-60ml.Inte så där jättemycket vansinnigt mycket alltså,så från hennes sida var det nog en vanegrej att vakna och käka på natten fast hon egentligen inte var speciellt hungrig.Det hela började med att hon vaknade en natt redan 23.30 och vi tänkte åhnej!!!
Vi buffade henne och hon somnade om direkt och sen vaknade vi av klockan 06(det var då inte riktigt meningen att hon skulle sova över nattmålet)Nästa natt var likadan att hon vaknade lite tidigare och vi buffade och samma visa där att hon somnade om till morgonen.Tredje natten sov hon hela natten själv.Så vi har såhär i efterhand gjort en liten minikur fast det inte riktigt var tänkt så från början 8) .Jag vet inte om BabyPlus gjorde skillnad oxå för det var i samband med det som hon började äta mindre under natten oxå.Innan gick det ner 150ml iallafall.
Det som är skönt nu är att det inte är något problem med maten på morgonen nu.Det går ner allt påengång.Innan fick man truga och truga och var glad om det gick ner 120ml.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaha, tjejer... när jag då förbereder mig till tänderna: här skall vagnas! :twisted: VAD händer då :?:

Tjejen sover 12 timmar natt utan minsta pip.

:shock:

Den som förstår sig på Sofia-aktiviteter kan gärna upplysa mig också... 8-[
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Härligt Päivi!! :)
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Åh vad roligt Päivi :lol: :lol:

Malte vaknade lite tidigt inatt (redan 01.30) och gick INTE att vagna om. Efter 10 min gav jag upp och tog upp VRÅLANDE bebis :shock: :shock: som åt världens brakmiddag mitt i natten :shock: 8) ...sedan sov han till 06.30 på det...

Jag har inte givit upp hoppet om att han ska förlänga till hel natt på egen hand...vägen är lite krokig bara :wink:

nilam: jag tror att våra små blir allt effektivare på att äta ju äldre de blir. Malte ligger mellan 10-15 min( ibland kortare) vid bröstet, sällan påfyllning, och klarar sig lätt 3.5-4 timmar på det. Blöjorna är tunga och han går upp 200-250 g/vecka... Brukar du fylla på med ersättning till kvällen :?: märker du någon skillnad på sömnen isåfall :?: Vi har ju velat med flaska lite fram och tillbaka, vet egentligen inte om han sover bättre/längre de gånger vi gett flaska...

Linda
nilam

Inlägg av nilam »

Halloj

Ulrikaj: inatt sov han faktiskt till 06,30 \:D/ då jag gjorde godmorgon, hade hoppats på detta och nu kan jag ju faktiskt vagna om han skulle vakna vid 5 tiden. Har du bytt till babyplus nyligen, mitt ersättningpaket är snart slut så man kanske ska köpa babyplusen istället?

Linda: Jag fyller på med ersättning på kvällen, kl 18-19 får han bröstet och sedan vid 19,30 så toppfyller jag lite med ersättning, men det är inte så mycket som går ner kanske 50-60ml. Jag tycker inte jag märkt någon skillnad, förrän den senaste veckan, samtidigt som jag tycker att han har ätit mindre/kortare tid på dagen.

Päivi: Jag tror det är den kvinnliga intutionen :lol: :lol:

//Malin (nu när vi nästan känner varandra :wink: )

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

nilam skrev:Päivi: Jag tror det är den kvinnliga intutionen :lol: :lol:
Hennes eller min? :P
nilam

Inlägg av nilam »

Jag tänkte hennes, men säger båda :roll: :wink:

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

nilam: vad härligt med hel natt :lol: :lol: ....längtar :wink: Inatt började Malte böka vid 03.00, tog upp, men han åt bara kort från ena bröstet. Sov sedan till 06.20 och för en gångs skull verkade han hungrig på morgonen.

Ja Malte äter också bara 50-70 ml om han har ammat ca en timme tidigare. Bytte ut hela sista målet förut, då åt han 180-190 ml. Ska nog också fortsätta att toppfylla istället. Det är ju det som så småningom blir välling inför natten...Vi kommer börja med gröt om ca en månad, det blir vid 17.00

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tja tjejer!

Rapport: vaknade vid två ??? vagnades en stund, somnade om, och sov hur oroligt som helst (men sov) till halv sex imorse. :shock:

Hon har kräkts en hel del både igår och idag - igår så fort som jag la henne på mage kom det upp mjölk. :shock: Skall till BVC idag för 3-månaders inchekning.

Och här går, hur..?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej malin :)
Vad roligt för er.Känns som vi är på rätt väg allihopa.
Vi är inne på andra veckan med Babyplussen.Blandade i den i Babysempern först för att kolla om magen klarade det.Jag har inte märkt någon skillnad utan hon bajsar som hon ska :D Nu kör vi enbart Babyplussen sen en vecka tillbaka ungefär.
Var på 3månaders igår.Hon fick sin första spruta.Var ledsen ett litet tag,men gick snart över så det gick bra.Hon fick inte heller någon feber eller något liknande så det var ju skönt.Hon sov ända tills klockan 05.50 då hon låg och snackade för sig själv till klockan 06 då vi gjorde morgon,så natten har varit bra här.Liw vägde 6.2kg och var 61cm lång.Hon har vuxit 5cm och gått upp lite mer än 1kg sen vi var där för 1månad sedan.Inte konstigt att kläderna blir för små hela tiden. :wink:
Många kramar från ulrika
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

Hejsan
Här går det lite hattigt. Skyller på att Theo kanske är inne i en tillväxtfas. Nätterna har börjat strula lite. Han vill ha mat igen kl 3. Tidigare sov han ju över det målet men inte de två senaste nätterna. Samtidigt är han ju fortfarande liten (ung) och igår hade han ätit stuligt under dagen.

Är lite rädd för att fastna i vagningsträsket. 45-min-skarvarna (ofta 30-min-skarv) på dagarna är inte roliga och han blir allt mer envis både på natten och på dagarna. Vill inte sova sina två timmar. buffningen har också slutat fungera :? och just nu tycker jag faktiskt att allt är lite jobbigt :( . Förhoppningsvis vänder det. Idag har han i alla fall ätit ordentligt. Skall ut och åka tåg i 6 timmar med honom i morgon. Undras hur det skall gå. När vi kommer hem efter påsk får vi väl ta nya tag. Jag tror inte att jag orkar kämpa så värst mycket när vi är borta.

Är babyplus välling?

Läggningen för kvällen har inte förbättrats. Ofta är han supertrött när vi lägger honom 19.30 och inte glad :cry: . Går från att vara en glad liten skit till en gallskrikande på 5 röda. Sedan sover han lugnt i 30 min men därefter får vi springa fram och tillbaka och vagna till kl 21 :evil: . Testade en kväll om han kanske var hungrig, men inte. Han var inte intressarad av mat och trött. Däremot har han börjat sutta på allt. Ibland har jag faktiskt övervägt napp men den blir bara jobbig när han tappar den.
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"