Ändrat till 1 års schema - struligt vid dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaK

Ändrat till 1 års schema - struligt vid dagslurar

Inlägg av AnnaK »

Hej,
För 6 dagar sen så ändrade jag Ivars schema från 2 dagslurar till 1 och en 20 minutare. Det går inte så bra :?
Förr sov han kl 10 och kl 14 men när 10-luren strulat kraftfullt ett tag så kände jag att den behövde flyttas fram. Nu är nya schemat 10.45-12.15 samt 15.40-16. Problemet är bara att han bara sover 1 h på lunchluren och när jag ska lägga vid 20 minutaren har det utbrytit total kaos :!: Han har varit så himla ledsen som jag aldrig sett honom innan. Jättegråt i 20 minuter. Läggdags 18.30 istället för 19 har det oftast blivit. Vad 17 gör man :?: Lägger man middagsluren ännu senare och hoppas att han då sover längre eller ska man köra en 1 h lur på em istället? jag får inte till det, hittar ingen rytm... :(
/AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D När du säger att han bara sover 1 timma - tar du upp honom då?

:idea: För vad du ska göra är att se till att han har förutsättningarna att sova 1,5 timma. Du ska alltså se till att få ett omsomnande på långluren för att få till det. Då kommer han snart att vakna till men välja/veta att han ska somna om!

:D Lycka till!
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Nej jag har inte plockat upp honom men han har varit väldigt missnöjd och inte somnat om tyvärr. Lite klurigt. Eftersom han inte gjort det blir det ju alldeles för lite sova. Hur löser jag det bäst :?:
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Genom att utnyttja marginalen +15 min för att få till ett omsomnande!

:idea: Ramsa punktsättande och bestämt vid första pipet- gå sedan på med attityd och liv och rörelse i huset. Ingrip vid verklig kris med ny övertygande och punksättande ramsa. Därefter ska ha han ha fått besked nog att somna om. Skulle tippa att det tar ca 20-40 minuter att få till omsomnandet första gången. Därefter går det - såklart - snabbare!

:idea: Huvudsaken är att får smaka på det sköna i att somna om. Då kommer han sedan att "vakna-somna om-sova klart"! Nu skulle jag tippa att han fastnat i "vakna-skrika-komma upp"!
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

ok, du har givetvis rätt :!: :wink: Vi har fastnat. Jag får koppla på attityden. Och om det tar ännu längre tid att somna om :?: Igår var han inte så nöjd i 1 h.
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Med mer attityd kommer han att somna om snabbare! Så länge han får bränsle till sitt missnöje (din osäkerhet och förmyckna ingripande :wink: ) så håller han igång!

:idea: Skulle det dock dra ut på tiden så hade jag gett det marginalhalvtimme bara för att få till 5 minuters sömn! DET ska räcka i alla fall :lol: !
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Ok! Nu kör viiiiiiiiiiiiiii :!:
:sleep: Tack! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"