Planerar kur för 10,5-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hej Anna! (om vi har lyckan att få svar av dig igen)
Nu har vi och vår lillkille jobbat på tillsammans ett bra tag och vi börjar få kläm på sömnen - det är ibland lite för tidiga morgnar och ibland får vi inte riktigt till långa luren. Men annars kan vi inte klaga. Vi har t o m sovit borta med framgång. Och vilken liten glad flörtis vi får!

Han ligger dock numera länge vaken innan han somnar, tyst och nöjd och stilla, men vaken. Ofta över en halvtimme på tidiga luren som ska ligga mellan 9-9.45. Han får oftast bara en 20-minutare på förmiddagen nu p g a att det. Inte lika trött på morgonen alltså!? Min fråga: ska vi sluta med två lurar? Eller fortsätta med en 20-minuterslur på förmiddagen? Han somnar ju till sist, och han ligger så nöjd och filosoferar ifred att jag inte vill ta det ifrån honom.

Ja, vad sägs? (Ska förresten den här tråden flyttas till forumet för barn över ett år nu? )

Kram från oss till dig!
JOLO
Stora J 060310
Lilla J 100120
Elle

Inlägg av Elle »

Hej jolo!

Hoppas det duger att jag svarar dig :wink:

Ja, det är dags för er att gå över till en lur nu. De tecken sonen visar är typiska när det är dags att revidera schemat. Lägg luren så det blir jämt fördelat med vakentid fm/em och så att det täcker hans behov av sömn som är ca 13,5 h per dygn. Fila på ett nytt schema, bestäm när det ska börja gälla och GENOMFÖR utan att tveka, du vet den där berömda ATTITYDEN är A o O.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jolo

Inlägg av Jolo »

Hjälp, vi fattar ingenting!

Sonen började plötsligt gråta och skrika igår kväll c:a 5 minuter efter att han lagts. Likadant ikväll. Detta har inte inträffat på månader (eller på ett halvår snarare), han brukar ligga tyst och nöjd och somna utan ett pip på kvällarna. Varför blir det så här helt plötsligt???

Vi har inte ändrat något, vi har skrattat precis som vanligt och lagt som vanligt och ramsat ut. Han har inte hållit på mer än c:a 15-20 minuter, men när jag ramsade utanför dörren ökade bara gråten. Jag gick då in efter en stund, la tillrätta, gav honom napp och ramsade snabbt ut. Kort därefter tyst och han somnade, både igår kväll och ikväll. (Napp har han BARA när han sover, men på sista tiden har han somnat utan napp och vi har nypt fast den senare när vi gått och lagt oss, så tar han den själv under natten och morgonen sen.)

Varför blir det så här och vad ska vi göra? Hasn och vi ska sova borta två nätter över påsk och han ska dessutom ha barnvakt över en helg i maj när vi två ska resa bort....(farmor o farfar ska bo hemma hos oss med honom).
Tacksam för hjälp!

hälsn
JOLO
Stora J 060310
Lilla J 100120
Lua

Inlägg av Lua »

Nya tider och nya frågor från liten! Så där är det från och till och det kan naturligtvis vara intressant att fundera på varför. Min erfarenhet är dock att man väldans sällan kommer på vad som orsakar den nya frågan. Det viktiga är ju bara att ni svarar på samma betryggande sätt som under kuren med ramsan i första hand och om det blir nödvändigt kanske solfjädern.

Kram Lua. :heart:
Jolo

Inlägg av Jolo »

hej igen!
tack för svar. Förutom gråt/skrik efter läggningen ikväll har vi haft ett uppvak kl, 21.30 redan med lika ledsen gråt. Ramsan tystade honom korta stunder men sen tog han i direkt igen. Jag gick in, la tillrätta (stoppade i napp också) och så ut snabbt m ramsan. Tyst. Somnade om.

Elle - jag undrar (om du är där...?): du föreslog ju att vi skulle korta ned till en lur. Hänger det (att det är dags att göra om schemat) och det här nya trasslet ihop, tror du? Eller är det mardrömmar? Läste i annat forum att det verkar vanligt att börja trassla runt ettårsdagen, är det så? (Vår kille blev ett år för tre veckor sen.)

Jag förstår att det enda rätta är att inta attityden...och skratta mer kanske? Om ni undrar över nappen kan jag tillägga att det inte är så att han plötsligt får den nu för att han krånglar. Vi tog inte bort den under kuren, eftersom han själv tar nappen i sömnen ovh inte vaknar av att den "fattas". På daglurarna får han den från början, sista tiden har han somnat på kvällarna utan. Men har igår och ikväll alltså fått den i samband med tillrättalägganden.

hej från JOLO!
Stora J 060310
Lilla J 100120
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jolo!

Ja, svårt att somna på kvällen, tidiga uppvak o dyl är säkra signaler att det är dags att ändra schemat. Så bestäm när luren skall ligga, bestäm vilken dag det ska börja gälla och GENOMFÖR med en ATTITYD av självklarhet.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jolo

Inlägg av Jolo »

Tack igen för svar!

Jaha, då får vi fila på nytt schema och införa det snarast. Imorse låg han 45 minuter INNAN han somnade! Och under natten har jag väl ramsat 3 eller 4 ggr då han gnällt och låtit ledsen.

Den här ledsenheten - kan den också försvinna om vi ändrar schemat alltså? (plus extra mycket skratt?)

Hur har ni andra fått bukt med sånt här plötsligt krångel?

hälsn
JOLO
Stora J 060310
Lilla J 100120
Lua

Inlägg av Lua »

Som Elle skriver så är det dags för en lur. Då kommer mycket att lösa sig. Det gjorde det för oss. Den första veckan får man ta till en del trix just vid den gamla sovtiden för de små är ju så vana att sova då.

Alla fnurror som uppkommit har vi löst med att titta över schemat, inta attityd, ramsa och backa!

Kram Lua. :heart:
Jolo

Inlägg av Jolo »

Tack, Lua.

Vill gärna ha råd ang nytt schema:
Okej, han är ett år o behöver c:a 13,5 h sömn. Så svårt att veta hur jag ska räkna natten, hyan somnar ju och vaknar lite olika även om natt och morgon alltid är samma tid. Natten hos oss = 19.00, 19.10 (somnar runt halv åtta)- 07 (vaknar ca 06.30 och ramsas lugn/somnar om.)

Vad föreslår ni då för luren? 12-14? 12.30-14?

/Jolo
Stora J 060310
Lilla J 100120
Lua

Inlägg av Lua »

Vill ni att natten ska vara 12 timmar? I så fall låter 12-13.30 jättebra. Om ni lägger 2 timmars sömn på dagen kommer det så klart att bli svårt att få till 12-timmarsnatten.

Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej!

Du skriver att natten är 19-7. Då är den ju 12 timmar, oavsett hur han somnar. Om det tar en liten stund av bökande innan han somnar, så bjud på det :wink: . Och de tidiga mognarna kommer, som Lua skriver, säkert bli bättre när schemat anpassas efter en växande liten man :!: :wink:

Du kan lägga luren 12-13.30. Vi har en tröttare kille på förmiddagen, så vi har 11.30-13 (egentligen 12.30-14, men vi har natt 20-08 ).

Skriv igen om du behöver mer råd eller pepp!
Kramkram!
Jolo

Inlägg av Jolo »

Tack snälla för råd och pepp!

Nu har vi kört en lur i tre dagar, 12-13.30. Han har somnat på två röda då och sovit gott i 1,5 tim. Och förmiddagen har gått bra faktiskt. Men på morgnarna börjar han joddla c:a en timme för tidigt. Det har ju hänt förut, det tog tid innan vi fick bukt med det i slutet av kuren m h a väckarklocka och att jag kastade mig ut ur rummet för att ramsa utifrån (vi sover i samma rum, bor i en tvåa) så fort han började låta. Han låter dock mer sur och gnällig nu, förut var det mest att han låg och gnolade och småsnackade. ? Jag har ramsatx4 upp till 4 ggr, så fort han låtit (tyst mellan varven). Eller ska jag bara ramsa en gång och vänta tills klockan ringer, även om det är en timme kvar?

Och förresten vad menas med "pangramsa" som det står i vissa trådar?

Och så undrar jag om ni har nåt tips på hur vi ska lösa detta: efter påsk börjar jag jobba igen och lilla J ska vara hemma med pappa. Jag måste gå upp lite tidigare än kl 7 då klockan ringt och det är morgon hos oss (vilket räckt för sambon). Hur ska jag göra för att vakna utan att lillis väcks före 7? Eller måste hans morgon också börja tidigare nu? (tror ni att det funkar om mitt alarm låter annorlunda än det han är van vid, typ klockradio m musik istället?).

Eller är svaret helt enkelt att han får vakna, men att jag ramsar ut?

hej från jolo!
Stora J 060310
Lilla J 100120
Jolo

Inlägg av Jolo »

Usch! Nu har vi haft uppvak två kvällar i rad.

Igår 21.15 och ikväll kl. 23. Han låter ledsen, gråt och skrik. Ramsa utanför dörren har snarast ökat gråten. Efter ett tag har jag gått in och då sitter han i sängen och gråter. Jag har lagt tillrätta, gett honom napp, ramsat ut. Han har fortsatt låta, sen har det avtagit och tystnat. Ramsan verkar inte ta riktigt... han verkar mera bli sur av den just nu, även på morgonen. Jag försöker verkligen inta attityden av självklarhet, vi lägger extra energi på skratt till gonatt. Men jag känner mig rådvill och lite hjälplös när detta händer...så råd och pepp mottages tacksamt!

Kan vi fortfarande hoppas på att det ska lösa sig av att vi ändrat schema?
Är det för mycket med 1,5 timmes lur på dagen? (Vid två lurar-schemat skulle han sova 45 minuter på fm och 1,5 tim på em men det blev ofta mindre - ibland sammanlagt ca 1,5 tim, även om han låg hela schemalagda tiden). Jag vill att han ska känna sig trygg nu, nu tycker jag uppföljningsveckan har blivit nästan två månader! (fast det gått bra, också)

Imorgon åker vi till landet och ska sova borta två nätter alla tre!

Glad påsk!
Jolo
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Jolo skrev:Han låter ledsen, gråt och skrik. Ramsa utanför dörren har snarast ökat gråten. Efter ett tag har jag gått in och då sitter han i sängen och gråter. Jag har lagt tillrätta, gett honom napp, ramsat ut.
:D Det värsta är att du desarmerar ramsan om du går in efteråt. Det här är ju inget litet kurbarn. Han är stor nog att kunna lägga sig ner själv. Och det ska han göra på ramsan. Sedan, efter tio minuter som det varit tyst (inte tjugo) kan du titta till honom, lägga över honom etc.

Det är en nervös soppa här :oops: . Du ska börja jobba, du är osäker på allt möjligt, orosvargarna svirrar kring fötterna på dig, och det är lätt att begripa. Men det är också det han reagerar på :cry:

Så det handlar inte om någon "utvecklingsfas" i stil med det du läst på ett annat forum, att det skulle vara "vanligt att börja trassla runt ettårsdagen". Han ställer frågor - precis som du. Och därför att du gör det :idea:

Med all respekt för de utmärkta råd du fått, skulle jag ändå väntat lite med att ändra schemat. Som jag skriver i Barnaboken är "problemet" med ettåringar att de både behöver och inte behöver sin förmiddagslur. (Därför är ensamleken så bra; de kan själva ta sig en liten lur om och när de behöver, och det är då ingenting man lägger sig i.) Vad du möjligen skulle haft att tänka på är att det viktigaste här i världen inte är att han sover varje minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna :!: Så ge honom dem, att hantera efter gottfinnande.

:arrow: Ta bort nappen. Nu har du börjat ge den, aktivt, i samband med tillrättaläggande (som absolut inte behövs) pch allmän trafik (som bara väcker mer frågor och därmed mer trafik). Ta bort den :!:

Du tycker han tar den i sömnen, men han tar den inte i någon djupsömn, kan jag försäkra dig. Han vaknar till och har fått lära sig att då ska det has napp, och den ska han ordna. Det är som med en inbiten rökare - som vaknar röksugen på natten, i stället för att fortsätta sova så gott. Håll inte på med det :!: Nappen betjänar ingen. Nappen stör allt mer ju äldre barnet blir. Ta bort den och glöm den :!:

:arrow: Ordna en egen vrå åt honom. Även om ni bor i en tvårummare finns andra möjligheter än att ni ska ligga i samma rum. Du kan inte hålla på och smita ut och låtsas som om du inte är där. Han är för stor. Han vet att du är där, och det stör honom. Bitter sanning, men du stör honom. Ungefär som om du skulle ha svärmor i samma rum om natten :roll: Hur snäll och tyst och försynt hon än var, skulle du onekligen tycka det var skönt om hon sov på soffan. Eller hur :?: :!: :lol:

Det måste finnas en vrå någonstans som ni kan skärma av, mörklägga, lufta och göra till HANS. Det går bra mitt i händelsernas centrum, i vardagsrummet, köket, hallen, whatever - om ni gör en mörkläggningsanordning i en skena från taket ner till golvet med luftgenomsläppligt tyg, och ser till att det faller ca en meter från sängen, runtom, så han inte själv kan dra ifrån draperierna. Detta kommer att underlätta livet kolossalt för er alla, och speciellt för lilla älsklingen som verkligen behöver få vara i fred. Ljud stör inte, så livet i lilla huset kan verkligen försiggå som vanligt med TV och prat och t o m fest :!: men ljus och synintryck stör omedelbart.

Pangramsa är ett uttryck uppfunnet av Mammut Maria (tidigare ordförande för forumet) som, vad jag förstår, mest betyder att man tar i, rejält och genast, med ramsan, med magstöd och kraft, direkt som barnet visar minsta ansats till att krångla en liten bit över gränsen för vad man tål :wink: :lol:

Rapport emotses med spänning! Och tack för dina varma ord :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jolo

Inlägg av Jolo »

Fy vilket dåligt samvete jag har, det är över en månad sedan du svarade mig och så möts du bara av tystnad.

Anledningen är att jag kände mig lite rutten, för att jag för första gången inte "lydde" ditt råd, utan vi har fortfarande sovit i samma rum alla tre, med lillis bakom sitt svart avskärmande tyg. Vi får inte till det i den här lägenheten på nåt annat sätt, istället kollar vi bostadsannonser....Det krånglade där för en dryg månad sen, och jag fuskade med napp. Och vi har bara ramsat till gonattet och dagluren (en nu för tiden, som fungerar bra, peppar peppar.) Dvs. han har inte ramsats vid tidiga morgnar heller. Krånglet slutade efter ett tag, jag började jobba igen och lillis är hemma med pappa nu. Förändringens tid, alltså. Men som sagt, det krånglet bleknade bort, han somnade skönt, tyst och fort och vaknade antingen av vår klocka eller lite tidigare men inte anmärkningsvärt, bara så att vi kunde ignorera det tills klockan ringde. Detta höll tills i måndags.

Nu har vi precis varit bortresta (weekend på tu man hand) utan lillis över helgen. Farmor och farfar har haft hand om honom och sovit här hos oss. Han har fått napp första kvällen (farmor) då han stod och frågade ledset, men sedan gick det bra vid läggning, dvs. som vanligen. Dock gick farmor upp och láde honom ned en gång båda nätterna (han var nog knappt vaken egentligen, men hon trodde väl det...då tystnade han direkt och somnade om.)

Nu har vi haft tre kvällar då det har skrikits vid läggning igen. Frågar han för att det varit inkonsekvent? Vädrar vargar? Är han orolig för att vi ska vara borta när han vaknar, som i helgen? Kanske alltihop. Känner att jag undrar hur han ska reagera på vår bortavaro? En ny orossoppa!

Ikväll vid läggningen ställde han sig direkt och skrek och frågade, ledsen. Vi var fast beslutna att backa och ramsa. Vi stod i köket och pratade högt o tydligt med muntra röster och slamrade i skåpen. ´Ramsade flera ggr (kanske x6-8) men det tog inget vidare. En gång in o lade tillrätta (lade ned honom, inte enligt verktygslåda, ramsade ut. Ramsade x6 el 8 kanske 3vändor till- Sedan tre st bekräftelserx2. Då hade han tystnat, gnällde lite till efter de två första men efter tredje bekr var han tyst. När jag smög in efter 10 min sova han på rygg i fotändan med kudden över ansiktet....

Det hela tog 20 min totalt. Och vi ramsade och backade, inget nappande. Nu är jag ändå undrande om det är rena femminutersmetoden han fått ikväll? Det känns inte som att ramsan lugnade, utan att när han tröttnat/utmattats/tystnat så bekräftade jag. Eftersom han somnat så mycket utan hjälp på kvällarna så är jag alltid väldigt grön när det krånglar!

Jag tänker inte gå med på att sömnen ska bli sämre nu, när han är femton månader och somnat så tryggt så länge. Är det nåt annat jag ska tänka på, förutom attityd, ramsa och backa? Nu välkomnas lite pepp och sparkar i rumpan. Trots slarv med napp och samma sovrum....

Hej från JOLO!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"