våga vägra magläge - säger Hugo

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

ojj ojj ojj vad jag har svammlat, ni behöver inte svara här jag vet hur det ska vara nu...
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
duggan

6-månaders som vägrar bli matad.

Inlägg av duggan »

Hugo är en ganska viljestark kille och har nu kommit på att man inte ska bli matad utan att han kan äta själv! När jag kommer med skeden lutar han sig bak i stolen, kniper ihop munnen och eventuellt vänder bort huvudet. Han får en egen sked och en egen tallrik med lite mat i och medans han joxar på försöker jag sticka in nån sked då och då eller när han ska föra sin sked(oftast tom) mot munnen skyndar jag att tippa av min sked först. Eller så ger jag han en skorpa med massa leverpastej (så det räcker länge) och när han ska suga på den skyndar jag mig att sticka in en sked med mat.
Men det här tar ju mycket längre tid och han äter ju inte alls samma mängd som han brukar få i sig, så nu hinner jag ju bli lite nervös för att han ska börja sova sämre på nätterna.

:?: Hur mycket mat ska en 6 (snat 7) månaders äta ungefär?

:?: Tips på hur man får i han?

:?: Vad törs man ge för plockmat? Nervös för att han sätta i halsen.

Jag trodde ju att sånnt här kom lite senare...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej duggan!

Hur mycket en snart 7-månaders "ska" äta är omöjligt att svara på, det är så individuellt. Servera plockmat vid varje måltid och skeda sedan in vid sidan om precis som du gör. Vid den åldern åt Olle grötfrukost med liten smörgås i plockbitar, lunch(burk eller pastabitar, grönsaker o kött/fisk/kyckling), mellanmål-gröt, middag (samma som lunch) och sedan välling till nattslurk. Hur mycket som gick ner vid varje måltid varierade men jag erbjöd alltid samma mängd mat(eller mer om det efterfrågades). Du kan servera i stor sett allt som plockmat, gör centimeterstora bitar så är det inga problem. Lite förslag på plockmat: smörgås, grönsaker(alla funkar i stort sett), pasta, frukt osv osv.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Tack elle!
Jag ska prova med lite plockemat nu till lunchen och så får jag fortsätta skotta i så mycket jag kan och hinner :wink:

Han har börjat rata kvällsbananen, kanske less? Och han dricker inte välling och är för det mesta med i "våga-vägra-tisse"-klubben på detta mål. Så några förslag, jag kan ju iaf flytta om och ge mat till både lunch och middag och ge gröt till kvällen...

Annars tar jag tacksamt emot tips om hur man får småfolk att börja dricka välling, jag har provat göra den på pärondryck för att den ska bli sötare, klick fruktpure i, sitta i stolen och dricka, sitta och ligga i famnen..hmm jag misstänker att det helt enkelt är så att jag inte får hjälp till mig flaskan, men han kan inte manövrera den själv än, har provat låta han göra det oxå. Välling som är så gott!!! :cry:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"