SM och matvrak

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
caroline_blom

SM och matvrak

Inlägg av caroline_blom »

Min lill tjej är ett matvrak.Hon är 7 veckor . Hon blir nästan aldrig mätt.Jag har svårt att bli klar till sovtiderna. Vissa dagar går det bra men andra blir bara ett långt ätande. Hon somnar till och vaknar snart och lägger jag henne vid bröstet äter hon igen. Nätterna går bättre. Hon somnar kl.22 och sedan är vi uppe kl.3eller 4 och sednan går vi upp 7-7.30.
Vissa dagar kan rapar ställa till det. Hon somnar och sista rapen kommer inte hur mycker jag bär. Hon kan sova en timme och sedan vaknar hon och skriker tar jag upp kommer en rap. Då är hon hungrig igen.
Jag har märkt att hon blir övertrött på kvällarna så mer sömn behöver hon.

Hjälp mig hur skall jag göra.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

)Hej och välkommen hit :D

Precis runt sju veckor inträder den sista, jobbigaste (för många :wink:) ökningsfasen. då är det tre-fyra dagar av välidigt mycket ätande, för att anpassa mjölkproduktionen till bebisen. Så är det den som infallit, tycker jag inte du ska stressa upp dig så mycket, utan mata på och lägga SM åt sidan lite :!: Har du läst kompendiet :?: Skickar dig länken här om du inet gjort det!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Och det gäller att du verkligen försöker hålla vaken när det är vakenpass, att klä av och lägga naken på rygg är ett effektivt sätt, och som du märkt är även rapningen viktig! Ha inte tösen för långt ner på axeln när du ska rapa henne, utan "häng" henne med hennes mage över din axel, och buffa rejält i rumpan! Jag vet att nån här gått upp och ner i trappan också, och det har varit effektivt! Annars kan du prova att lägga henne på mage på en filt på bordet, och sträcka ut hennes ben, det har funkat på min lilltös när rapen vägrat komma. Man får verkligen vara uppfinningsrik, men försök få ut raparna!

Och känner du att du inte orkar-hinner sitta och amma i timtal, kan du alltid köpa ersättning och fylla på med, du sinar inte för det!

Lycka till!
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
caroline_blom

Tack!
Jag ammar på och hoppas detta blir bättre om några dagar.
Tur man har inglasad balkong så man får se vårsolen :)
/Caroline
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Här är mina tips :wink:

Jag har ökat min BM mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caroline_blom

Tack för tipsen!
Eftersom detta är mitt första barn är allt nytt för mig. Jag behöver alla tips jag kan få. Jag äter nog för lite. Dricker gör jag en massa så det kan det inte vara. Vila har jag svårt för. Vill göra saker när jag äntligen kan. Städar, grejar i trädgården mm. Somnar hon får jag väll sitta i solen och njuta i stället för att städa. Låter inte så illa :D

Kanske skulle testa amningste. Var köper man det ? Jag har testat med att pumpa ut men har ingen bra teknink. Har apotekets pump och får den inte till att funka. Det kommer nästan ingenting.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Jag dricker Weledas amningste, inhandlas på hälsokostbutiker.
Avent har en bra pump, apotekets är kass :x (tycker jag i allafall) Annars är det ganska lätt att handpumpa. Finns bra instruktioner på amningshjälpens hemsida.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
caroline_blom

Tack Linda

Har varit och handlat te och pump idag.
Avents pump var bra. :) Har lyckats pumpa ur en del fast lilla tjejen har ätit en hel del idag med. Tänkte ha det i kväll om hon inte blir mätt.

Hur mycket te dricker ni om dagen?
/Caroline
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Beror på vilket te... Om det är Wiledas amningste kanske 3 rejäla koppar/dag. LuzernTe, bryggde en liter och hade i kylen som jag drack av under hela dagen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
caroline_blom

Tack för alla bra tips. Nu finns det mer mat till matvraket. Igår gick allt bra. Hon sov och åt bra hela tiden. :)
Men i dag blev allt fel. Vi skulle till BVC och då somnade hon i bilen dit och sedan på vägen hem. Sedan åt hon hemma och sedan började det. Hon verkade inte trött. Vi lekte och hon åt igen. Jag lade henne, hon knorra och sedan var blöjan full. Vi börja om , mat, rap och sedan var hon troligen övertrött. Skrek vid bröstet och i sängen. Tog bärselen och då somnade hon men bara en lite stund. :cry:

Hur vet man att de är mätta? Hur gör man när de vaknar för att man måste flytta dem ? Från bil eller sele mm? Mer mat eller kan man få dem att somna om ?

Mer tips tack!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, skriv gärna hur gammalt barnet är i din signatur så kan glömska mammor som jag bli påminda om hur gammalt ditt barn är. Under profil/signatur.

När de är över 7 veckor skall de lära sig att somna själva, inte i bärsele...

Om man har en bilresa planerad när de skall sova så hänger man över en filt så de inte ser annat än filten. Bär hela babyskyddet med filten kvar till säng eller vagn "tippa" över försiktigt i vagnen och häng över filten igen. Allt med en attityd av självklarhet.
På natten bär man hela stolen med filt in i mörkt sovrum och tippar över i sängen om det är den man använder.

Om du följer SM helt och fullt så vet du att hon är mätt när passet är slut samt om de vaknar inom 30-45 min brukar de oftast vara hungrig om de inte somnar om av lite vagning. Men snart vid 2 mån gränsen kan du ju göra ett schema och då brukar de flesta sov och mat frågor reda ut sig också.

Har du läst ordentligt i BB om SM och i länken som jag bifogar?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=26

Ps. BVC besök och sådant bokas med fördel in efter ditt schema och inte deras :wink: Ds.
Tor 2006

caroline_blom

Fy vad jag skämms :oops: Jag hade fattat att när de skrek när man lade dem var de hungriga. :oops: Jag tog upp henne och mer mat och så kan vi hålla på.

Nu har jag fattat tror jag. De kan skrika när de inte kan somna även om de är mätta, torr blöja och trötta. Jag tycker inte om när hon skriker. PUST!!
Snälla hjälp mig. Gör jag rätt??

Hon vakade 8:30
Mat 2ggr på bröst 1
Lek och ny blöja.
Mat 1 ggr på bröst 2- somnar
Lägger jag henne skriker hon och smackar. Upp och mer mat och sedan somnar hon. Skulle det gå att få henne att somna utan den extra maten?
Somnade 10.15

Är jag på rätt väg?
Johanna född 2007-02-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag förtydligar mig lite.

Rytmen man försöker hålla är 2 vaken 2 sova. Som en riktlinje.

Mat ger man under 1,5 timme och inte snuttar till sömns. Om hon är van att snutta (ha dig som napp) eller bäras i sele tills hon somnar är detta det som du skall försöka lära henne att man inte gör.

När du tar upp henne efter hon har blivit lagd och ligger och smackar. ÄTER hon då? Eller snuttar hon sig till sömns?

Försök med Mat B1 plus trug när hon vaknar, byt blöja skoja lite, sen B2 plus ännu mera trug. Vaken 15-30 min (skratt till go natt) sen i vagnen och dra några tag så hon blir lite sömntung. Sluta INNAN (precis innan) hon somnar.

Du vet att om vagnen rör sig när man somnar, måste man ju vakna och fråga varför vagnen inte rör sig fortfarande :wink:

Om man somnar med bröstet eller i bärsele, så är ju det samma sak som om du kom hem en kväll och la dig i sängen, men vaknar ute på gräsmattan, och visst skulle du fråga (som attan) hur i :twisted: du hamnade där :!:

Vaknar hon sen inom 45 min och några drag med vagnen inte får tyst, kan du för att bli av med en och annan matvarg se om hon vill amma (inte snutta) om hon äter så låt henne äta klart men sen i vagnen igen innan hon somnar vid bröstet. Dra ett drag och sluta innan hon somnar. Då vet du att hon är mätt resten av sovpasset och sen är det bara att svara med vagning.

Du kan läsa massor om vagning om du använder sökfuntionen ovan.

Ps. om du läser i BB om spädbarnsvård så står det att 9 av 10 skrik är av hunger och det 10 är av övertrötthet. Så mat, mat och mera mat på vaken tiden gäller och sen är det vagning som gäller för att få sova. Inte vara vaken mer än 2 timmar i taget då blir man övertrött. Och det sover man INTE bättre av. Ds.
Tor 2006

caroline_blom

Hon sov en timme och sedan vaknade hon och smackade. Jag tog upp henne efter några försök att få henne att somna om. Hon åt en massa. Sedan var blöjan full. Skall jag börja om med två timmar vakentid eller inte?

Hon sover bra på nätterna. I natt sov hon 22.30-04:15 och sedan 5-8:30 inte illa eller? Jag brukar amma henne på kvällen i sängen men sedan på natten lägger jag bara ner henne efter nattmålet.

Skönt att ha någon att fråga.
Johanna född 2007-02-09
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, sov hon 1 timme och var HUNGRIG så tycker jag du gör en ny 2 timmars vakentid. Kanske den bara blir 1,5 men man strävar mot 2 timmar.
Kanon nattsovning tycker jag.

Men.... som de säger på "lets dance" INTE somna vid bröstet för natten. [-X Försök att se till att hon inte sover STENHÅRT när du flyttar över.
Detta är inget du måste göra super hårt men försök att sträva mot att man får en kvällsslurk som man nääääästan somnar till så där härligt mysigt. Men läggs i sängen den där sista lilla biten själv.

Snart är hon ju 2 mån, och jag märkte på Tor att han nästan BAD mig om ett schema. Försök att med papper och penna de nästa dagarna anteckna vilka tendenser hon har så kan vi sätta ett schema för dig. Då slipper du tänka såna här tankar så mycket utan kan ge otvivelaktiga besked om VAD som gäller. :wink:
Tor 2006

caroline_blom

Efter 2 timmar vakentid somnade hon i sin säng igen och sover än (2timmar).
Jag tror vi har fattat båda två. :D Kan det vara så lätt. Men jag tror inte detta är någon bra helg att spika ett schema. Vi kommer åka runt och besöka en del vänner. Det kommer bli en del bilturer m m. Jag skall försöka men jag tror att tisdag blir den första dagen på allvar. Jag hör av mig.

Glad Påsk och tack för all hjälp.
Johanna född 2007-02-09
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"