Frukost

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Frukost

Inlägg av father of sons »

:D

När började ni med frukost?
Dvs slopade amning/välling?

:D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Min treåring äter fortfarande välling till frukost med god aptid. En bra start på mogonen tycker jag och speciellt eftersom han aldrig har varit speciellt förtjust i gröt. Vissa dagar är han extra hungrig och fyller på med smörgås och mjölk när vi äter en halvtimma senare. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Inlägg: 4528
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jag säger samma som liw, vi kör det fortfarande! :D
Det känns som en bra början på dagen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

VI har nästan alltid kört med gröt på morgonen, sedan hon slutade med ersättning dygnet runt. Känns som att det mättar mer, plus att vi tycker det är bekvämt att ha välling senare som mellanmål och nattslurk istället!
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Ska man bara ge välling en gång om dagen? Tänkte såsmåning ge Elsa välling både som morgonmål och som nattslurk... :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Halloj!
Enligt min folder från livsmedelsverket bör man inte ge fler än sammanlagt 2 gröt- och vällingmål upp till 8 månader och därefter inte fler än totalt 3 mål med gröt eller välling. Detta för att det inte ska bli för mycket mjölmat (glutentrycket antar jag) och för att välling och gröt riskerar konkurrera med riktig mat (det är ju så bekvämt och ungarna gillar det också, visst är det så). Frukost och kvällsslurk är väl jättebra, jag ger lille E ett grötmål och en vällingomgång.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har i alla fall fått för mig att gluteninnehållet i hemgjord havregrynsgröt är minimal.
Att vänja barn vid att äta vanlig mat tror jag är bra, men jag tror att det är viktigare *att* de äter än vad.

Nu har inte vi några som helst problem med maten, men jag har flera komisar runt omkring mig som har bekymmer med att barnen äter dåligt. För att inte komma in i en ond cirkel att maten ständigt är ett bekymmer, tror jag att det är viktigt att barnen får vad de äter. Sedan kan man introducera lagad mat helt utan tvång lite då och då.

Mina tankar, en bit från ämnet.

Välling morgon och kväll och gröt på dagen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Just nu äter elsa gröt morgon (plus amning, men hon blir inte särskilt mätt på det längre) och kväll, samt välling som nattslurk.... Dessutom ibland lite kall risgröt med frukt iblandat som mellanmål! Sen äter hon visserligen MYCKET riktig mat mitt på dagen.

För mycket gröt/välling då alltså? :-k Framförallt om jag börjar med välling även på morgonen. Vad kan man mer ge som mellanmål som mättar?! Har provat yoghurt med frukt, men hon står sig inte på det så länge. Hon är väl lite för liten för att börja med smörgåsar?

Kanske ska jag börja ge henne riktigt mat även på kvällen istället för ett stort grötmål?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! Alva äter smörgås till mellis ibland och hon har ju inte ens några tänder :wink: om man ger mjukt bröd och tar bort kanterna så är det inga problem! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
JH
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:10
Ort: Södermalm - Stockholm

Inlägg av JH »

Gör hon? Varför har du inte talat om det?? :D :D Med pålägg då eller?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ibland har man sina små hemlisar :wink: alva gillar leverpastej så det brukar vi köra med!
funderar också på att ge henne osötad nyponsoppa, det borde väl funka??? eller är nypon något man ska vara "försiktig" med??
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Jag ger majsvälling som mellanmål. Glutenfritt och ger vätska till en plupp som inte är så glad för att dricka vatten.
Jag ger faktiskt mildvälling både till frukost och till kvällsslurk. Här är det bekvämlighet och tankar om vätskeintag som avgjort det.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jonatan började äta frukost imorse :D Jag ammade som vanligt direkt när han vaknade och sedan körde vi med havregrynsgröt ca 45 minuter senare, 0,5 dl gick ner :D
Eftersom vi redan kör gröt till mells och middag så funderar jag nu på att införa vanlig mat till middag istället. Hm, eller så ska jag köra annat mellis... Tål att tänkas på :?
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Kristin
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 29 nov 2004, 17:22
Ort: Göteborg

Inlägg av Kristin »

Hej på er!

Det här med inte för mycket välling var news för mig :shock:!

Så här ser pluttens matschema ut:

mål 1 kl 07: Välling
mål 2 kl 10: Baby Semp plus OCH mosad frukt
mål 3 13.30: Vanlig mat+frukt
mål 4 16.30: Här har jag precis börjat med ytterligare ett vällingmål, men har tänkt introducera havregrynsgröt med frukt i/på nu i dagarna.
mål 5: 18.30 Välling (nattslurk)

Ni som har följt mig och mina trådar om pluttens sömn under dagtid, kan jag "skryta med" att han äter med MYCKET GOD aptit :D YES!!!

Vad ger ni på motsvarande kl 10-målet?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"