Det går åt pipsvängen med inskolnngen..

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
gnillis

Det går åt pipsvängen med inskolnngen..

Inlägg av gnillis »

Hej.
Vi började efter att länge våndats och grunnat hos dagmamma i januari.
Vi har för avsikt att trollet ska få gå eller max 4 dagar/vecka ca 5 timmar om dagen. Har hittat en som jag i början tyckte kanon dagmamma med de förutsättningar jag absolut önskar ska finnas. Mycket utelek då hjärtat älska at vara ute o "personlig" utveckling-dvs alla barn ses som de individer de är..

Allt gick kanon och vi hade precis börjatkomma fram till att hon även skulle vila middag hos dagmamman innan vi blev sjuka.
Nu har vi kört in i väggen helt o vete katen hur vi ska gå vidare.
Efter fler vändor med förkylningar,feber,hosta,ögoninflammationer o annat skoj-dvs avbrott är vi tillbaka på ruta minus 117!
Hjärtat gillar verkligen att vara där o leka o träffa de andra barnen. Klappar de minsta och är glad och go. Pratar om de andra barnen o visar ingen ovilja att åka dit på något sätt . Problemet är att vi inte kan lämna henne-mamma eller pappa ska vara med. :wink:
Visst alla barn kan ju bli ledsna när man går såklart o tidigare kunde dagmamman rätt lätt bryta detta så snart vi bara kommit ut o de igång att göra annat. Övergående ledsen en stund med andra ord.
Nu efter alla avbrott blir hon inte ledsen utan helt enkelt förtvivlad,otröstlig,gråter så hon emellanåt börjar hosta...storknar..

Liknande har jag varit med en gång då hon vaknade en natt o va helt "förstörd"-hon ville då inte att jag eller pappa tog upp henne-bara grät o var nästan i panik. Jag tog henne o trots vilda protester bara höll henne hårt-kramade henne länge o kunde till slut få henne att somna om igen. Troligen en helt galen mardröm..

I samma otröstliga läge var hon då dagmamman efter ca 1 timme ringer o säger att vi måste komma o hämta henne. Hon är mkt mkt ledsen o gråter så de minsta enligt dagmamman blir rädda :shock: Då min man kom satt alla på golvet utom vår dotter som stod ensam o var helt rödgråten. de andra barnen sitter i dagmammans knä-de vägrade enlgt henne att gå ner förrän vår dotter hämtats..Min fråga var såklart när vi ringdes på kvälen varför hon inte istället aktivt försökte få trollet att sluta gråta, få henne på andra tankar så det inte blev en ond cirkel. Nä för det tar så lång tid att få henne lugn så de andra hinner bli rädda... :roll: Hon är orolig att uppleveslen för de som är drygt ett ska bli så hemsk att de inte ska vilja vara där...Nej men att vår dotter inte bara blir lämnad av oss utan inte helller får öjlighet att bli trygg med nästa självklara famn-dagmamman för att knät ät upptaget det är OK

:?:
Vi fick såklart hämta henne men efter detta har det blivit ewn ond cirkel som tydligen är svår att bryta.
I fredags satsade vi på bara en timme men direkt då hon blev leden när pappa skulle gå så började de andra att bli ledsna o allt låste sig.
Snälla alla ni därute med bra tips o som ser detta lite utifrån-hur katten ska vi gå vidare?

Jag känner mig som en rutten bäver som utsätter vår dotter för detta men kan heller inte se vad som är annorlunda nu än i januari innan vi belv sjuka.
Då var hon ju ledsen en liten stuun där vi gick men inte såhär...

:cry:
T.P

Inlägg av T.P »

Hejsan..nu vet jag inget om er bakgrund och orsak till att ni väljer dagmamma!! Men är det helt omöjligt att låta flickan vara hemma tills efter "trotsen" eller åtminstone tills 3 års ålder...Min flicka är 2.5 nu och jag är så innerligt glad över att jag kan låta henne gå igenom sin "trots" på hemma plan!! Hon är den sk känslige oxå och det hade kännts ännu värre att låta henne gå på dagis/dagmamma just nu!!

Vill även säga att hade personalen behandlat min dotter så...så hade det vart sista gången jag satt min fot där...men det är ju jag det :oops: :evil:
Nummer ett är väl ändå att dottern sak bli väl omhändertagen..

Hoppas verkligen allt löser sej för er flicka och er... :heart: :heart:
barn födda 04/06/08
gnillis

Tanken har slagit mig

Inlägg av gnillis »

men samtidigt har vi svårt att lösa det på annat sätt just nu. Det satt långt inne att välja annat alternativ än att vara hemma ett tag till men jag tror detta ändå skulle ha blivit det bästa av de alternativ vi just nu har.
Om det inte blev såhär vill säga..

jag tror att grejen är att hon själv har svårt att hantera när barnen blir ledsna.Hela grejen bir lite som en hönsmamma som skyddar sina minsta små mot at bli ledsen eller rädd och eftersom hon bara har två armar så låser sig ju hela läget..Ja hujedamej.
Så det ska vara :cry:
marie-d

Inlägg av marie-d »

Den stora skillnaden är just det där att det är väldigt roligt att se andra barn om tryggheten mamma eller pappa är med.
Vissa barn är känsligare än andra. Vi har själv en son som är väldigt känslig, ser, hör och observerar allt. Protesterar högre och mer än andra.
Hon visar rätt tydligt att hon inte är nöjd med situationen. Vissa slutar med det rätt snabbt men andra fortsätter bra länge beroende på uthålligheten.
Dagmamman verkar inte heller riktigt inge den trygghet hon behöver. Kanske är det svårt att hinna med flera små?
Jag upplever tiden mellan 2 och 3 som väldigt omvälvande för barnet. Ena minuten är man stor och duktig sen kommer frustration, oro mm.
Man testar gränser hit och dit och behöver verkligen sina föräldrar.
På ett sätt kan jag nästan känna att sonen behöver oss mer efter 1,5år men så är det inte riktigt.
Ska hon fortsätta där måste ni verkligen lägga upp en plan för det här.
Kan inskolningen ske när det inte är så mkt barn där än, så dagmamman verkligen har tid?
Kan ni hitta på avledande saker tillsammans som kan användas efter lämning?
Prova att sätta flickan i arbete och sedan lämna.
Kanske kan det hjälpa att prata om barnen och dagmamman hemma och förklara vad hon ska göra där och när mamma hämtar.
Jag tror inte man ska smita utan istället säga: Nu ska mamma gå och "jobba" en stund och jag kommer tillbaka när du har lekt klart(om det är en timme t.ex.) eller efter lunch om hon ska äta där också.
Var så tydlig och självklar det går.
5 timmar är lång tid, går det åtminstone att korta dagarna, så det mer blir som hon är där och leker en stund?
Jag tror också att det är viktigt att den här perioden ha riktigt lugnt omkring henne för övrigt. Träffa inte massor av andra barn var hellre hemma och sköt sysslor mm, gå promenader eller till parken.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Den stora skillnaden är just det där att det är väldigt roligt att se andra barn om tryggheten mamma eller pappa är med.
Vissa barn är känsligare än andra. Vi har själv en son som är väldigt känslig, ser, hör och observerar allt. Protesterar högre och mer än andra.
Hon visar rätt tydligt att hon inte är nöjd med situationen. Vissa slutar med det rätt snabbt men andra fortsätter bra länge beroende på uthålligheten.
Dagmamman verkar inte heller riktigt inge den trygghet hon behöver. Kanske är det svårt att hinna med flera små?
Jag upplever tiden mellan 2 och 3 som väldigt omvälvande för barnet. Ena minuten är man stor och duktig sen kommer frustration, oro mm.
Man testar gränser hit och dit och behöver verkligen sina föräldrar.
På ett sätt kan jag nästan känna att sonen behöver oss mer efter 1,5år men så är det inte riktigt.
Ska hon fortsätta där måste ni verkligen lägga upp en plan för det här.
Kan inskolningen ske när det inte är så mkt barn där än, så dagmamman verkligen har tid?
Kan ni hitta på avledande saker tillsammans som kan användas efter lämning?
Prova att sätta flickan i arbete och sedan lämna.
Kanske kan det hjälpa att prata om barnen och dagmamman hemma och förklara vad hon ska göra där och när mamma hämtar.
Jag tror inte man ska smita utan istället säga: Nu ska mamma gå och "jobba" en stund och jag kommer tillbaka när du har lekt klart(om det är en timme t.ex.) eller efter lunch om hon ska äta där också.
Var så tydlig och självklar det går.
5 timmar är lång tid, går det åtminstone att korta dagarna, så det mer blir som hon är där och leker en stund?
Jag tror också att det är viktigt att den här perioden ha riktigt lugnt omkring henne för övrigt. Träffa inte massor av andra barn var hellre hemma och sköt sysslor mm, gå promenader eller till parken.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Går det inte att ta en liten paus i detta?
Att ni fortsätter vara hemma en månad till och åker varje dag tillsammans och träffar dagmamman och de andra barnen. Sitter och fikar tillsammans med dagmamman och så får dottern vara och leka med de andra barnen och sedan när det gått en timme eller två så packar ni ihop och åker hem, hela familjen.

Det måste få ta tid, bevisligen.
Skynda inte på detta, låt henne få bli trygg i situationen.
Jag tror att tiden är det avgörande. Att ni tar paus och backar bandet ett litet tag helt enkelt. Semester, föräldradagar, komp, tjänstledigt - ja vad som behövs för att ni ska kunna backa bandet och låta det få ta tid.
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Usch, jag tycker dagmamman agerade under all kritik! Hur skulle din dotter, ledsen, osäker, i en ny situation, utan sina föräldrar lyckas lugna sig själv, hade hon tänkt?! Dessutom visade ju dagmamman de andra barnen att din dotter är jättefarlig, genom att sitta och värnande hålla om dem, som skydd mot din dotter! Inte konstigt att både din dotter och de andra barnen började gråta igen så fort situationen upprepade sig!
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

:oops: :roll:
Skäms här... inte ett ord skrev jag om dagmammans handlande i det hela.
Jag tycker det är under all kritik att lägga "skulden" på ert barn.
Hon ska inte skydda de andra barnen mot henne, hon ska skydda ALLA barnen!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Nä, vilket fruktansvärt agerande av dagmamman :twisted: :!: Håller med solglimt ovan, i varje stavelse!

Håller med alla som skrivit förresten!
ms Sophies förslag om att backa bandet, att vara där tillsammans med henne ett tag tror jag på! Sedan skola in, om igen. Lämna en halvtimme, nästa dag en timme, o.s.v, tills hon blir trygg igen!
Om det nu inte går att tänka om, och prioritera om helt förstås..? Men visst var det väl du som hade eget företag, som exploderat så?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gnillis

Inlägg av gnillis »

Tusen tack för svar o tips.

Oftast så känner man ju i magen vad som är "rätt o fel" och det känns lite som om det blivit ett problem som aldrig behövt uppstå alls egentligen med lite mer planering o diskussion mellan oss vuxna.
Eftersom det är vårt första barn o därför också vår första dagmamma så har vi lite kanske väl mkt på att hon vet hur hon ska sköta sitt jobb.. :? Verkar som om så länge allt flyter är det Ok men trasslar det lite så ringer vi kommunen o frågar hur allt ska lösas.
:shock:
Ute har det funka bättre än inne så jag tyckte vi kunde backa bandet istället för att fastna o ta utepassinskolning några dagar men kommunen :roll: hade sagt att var det inne problemen var så skulle vi vara inne :twisted:
"Hon måste lära sig att det är andra barn där o ni kan ju inte vara ute hela dagarna"???
Varför dagmamman lyssnar på dessa råd undrar jag förvånat-mitt första intryck av henne var att hon vet vad hon vill o hur ett bra "dagmammis" fungerar i mina ögon..Sist då min man fick hämta en helt förtvivlad liten tjej satt hon med alla barnrn på golvet o hade själv tårar i ögonen.. :shock: :shock:
Dålig dag eller vad vet jag men så kan vi ju inte ha det.

Eftersom jag känner mig tvungen att få ngn rätsida på detta dels för att jag helt enkelt måste o dels för att bryta detta o få vårt hjärta glad igen.Känner att jag absolutinte kan ge upp för hur ska vi då kunna lyckas nästa gång..??
dagmamman fick rådet från den erbarmlga kommunen att vi skulle vara inne o att det var Ok att barnen var ledsna när föräldrarna går men det går över-dvs alla skulle sita i en hög å golvet o jobba upp ett halvt hysteriskt tilstånd så att allla mår dåligt..?
Ja ibland kan man undra-de som uttrycker sig så arbetar på en avdelning som ska ge råd o hjälpa de barnen här i världen som behöver extra råd o hjälp i förskola eller skola..Blev jag ännu mer förvånad över-Vårt hjärta har inga som helst problem o bekymmer med annat än kommunens knasiga medarbetare.. :evil: :evil:
Nåväl-
Vi diskuterade ihop oss härhemma och jag bet ihop kontaktade dagmamman-detta ska lösas!

Vi bestämde att vi skulle träffas ute och vända läget så det blir lite roligt igen-inte en timmes inskiolning med gråt..
Känner att vi måste bryta det hela o att lilltjejen ska få se att det också är roligt att träffa andra barn-inte bara en hysterisk upplevelse.
Vi vändeockså på steken så mamma lämnar ett tag eftersom pappa knappt får gå på toa just nu utan att dottern blir förtvivlad och absolut måste följa med.. :D
Nåväl-när vi kom dit sade hon det jag önskat jag kunde stoppat att det skulle ske-Jag vill inte gå till....
Väl ute ur bilen stövlade madame iväg åt andra hållet.
Med bröstet utåt,hakan uppåt,rak i ryggen och med en vilja o mod av stål låtsades jag att vi gått vilse och att:...bor ju åt detta hållet-här ska vi gå...Nu ska vi se vad de gör o åh vad skojj..blablabla.
Motvilligt men Ok vänder hjärtat o följer med..
Dröjde mig kvar med alla ute en stund tills jag tyckte läget fanns o dagmammans famn var fri..Nu mäste mamma åka o jobba en liten stund och så får du vara här i solen o busa med de andra en lten stund.mamma kommer snart o hämtar dig igen hjärtat. Självklart vile hon följa med o blev väldigt ledsen men jag kastade slängpussar och gick o sade allt är ok mamma kmmer strax.
Gick o dröjde mig kvar bakom garaget för att se läget...Det blev tyst o slut å gråt på kortare tid än en minut... :D
var borta i ca 1 timme o allt hade gått kanon..
same proedure today-ute, med en stund,mamma måste jobba kommer strax o går-hann inte ens tilll garaget så var allt OK.. :D
En timme drygt o när jag kommer så åker hon rutschkana,klättrar o har urskoj-skrattar så hon kiknar varje gång,upp o ner-en gång till!!

Allt hade gått ok o imorgon är vi inne-med samma attutyd o planering kommer det att gå kanon!
det enda trista kan jag tycka är att jag inte är helt med på att det är min grej att ta tag i situationen. Självklart gör jag det för min dotters skull men kan nog tycka att det är så självklara saker så det borde inte ens ha blivit ett problem..
Imorogn går det lysande såklart o kommunen kan dela med sig av sina fina räd till annat än levande människor kan jag tycka..

Tusen tack alla o håll gärna tummar o tår för oss imorgon..
T.P

Inlägg av T.P »

hej..hur går det för er flicka?? Ngn förändring?? MVH t.p
barn födda 04/06/08
gnillis

Det går strålande!

Inlägg av gnillis »

Jag är så glad o såå imponerad över att rätt tankar, rak rygg och att vara säker på situationen gör sådan kolossal skillnad.
Hon trivs som fisken i vattnet o vill inte åka hem.. :shock:

Vi har gjort så att vi kör lite korta dagar och hämtar hjärtat direkt efter lunch och då som sagt får jag numera övertala henne att vi faktiskt måste åka hem för att kunna komma tillbaka nästa dag..
:D :D

Känns så bra att vi vinkar hejdå glatt på morgonen o hon strålar vid hätmning efter en skojig förmiddag i sandlådan eller på picknick eller annat kul med de andra barnen.

Nästa steg blir att ta ett par dagar i veckan med middagsvila där också men det kommer säkert gå lika lysande som nu.
Känns också som om dagmamman blivit smittad av min "säkerhet" och tar situationer på mkt stabilare sätt än tidigare.

:wink:

Att vi sedan har morgnar med krig att inte ha byxor, inte äta frukost,mamma ska inte följa med,pappa ska det och jag ska inte åka bil,dockan måste följa med,iinte borsta håret,inte klä på sig och absolut inte ha någon tramsig mössa det hör väl till åldern antar jag o går förhoppningsvis över så smånigom med samma stabila inställning som mamma är laddad med nu. :D :D :D

Tack alla för svar o pepp.
ms Sophie

Re: Det går strålande!

Inlägg av ms Sophie »

gnillis skrev:Jag är så glad o såå imponerad över att rätt tankar, rak rygg och att vara säker på situationen gör sådan kolossal skillnad.
Hon trivs som fisken i vattnet o vill inte åka hem.. :shock:
Sicken härlig läsning :D
Den berömda Attityden fungerar överallt :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"