Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

TorsMamma skrev:Idag påbörjade vi omställningen till sommartid.

Jag och Tor har pratat om detta en tid och idag vaknade han 6.15 utan att somna om så han fick sova 30 min tidigare än vanlit. Så hela dagen förskjuter vi med 30 min idag och sedan försöker jag nog förskjuta den 30 min till i morgon.

Vad tror ni om det? Hur gör/kommer ni att göra?
Vi skjuter hela schemat och låtsas att vi är Italienare eller Spaniorer med sena vanor... :D Men jag tror att det går utmärkt att skjuta 30 min x2 också.

Vi hade trasselnatt. Han vaknade 22 :shock: Men somnade med ramsan :shock: :shock: och sen vaknade han 01 och 05. Jättekonstigt. Svår att söva om 05, tog nog en timme, tror att vi störde för mycket. Den här killen har ju sällsynt vaknat innan 04 sen han var 3 veckor, och har sällan vargtimmesuppvak, utan vaknar oftare 6-7. Vadan detta? Uppvaken vid 01-02 har kommit sen schemabytet då natten flyttade från 21.30 till 20. Kan det vara det?

Han tystnar av ramsan men tar fart igen så fort vi tystnar. :? Han lyssnar men fattar inte vad det betyder? Eller? :roll:
indra

Inlägg av indra »

Tänkte köra rakt av , ta en timme på en gång./indra
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Han tystnar av ramsan men tar fart igen så fort vi tystnar. Han lyssnar men fattar inte vad det betyder? Eller?
Jag tolkar detta som underhållning eller inte rätt svar på frågan och måste därför ställas igen. (förutsatt att allt annat är ok innan).
Kanske vill du se till att ge ett riktigt bra, extremt övertygande, SOLKLART besked, för att sedan göra riktigt bra HUSLJUD, typ rinna vatten, dammsuga, sådant som verkligen hörs bra och betryggande?

Typ igår när Tor skulle sova sista sovningen (denna variant är helt ny :roll: ) så kom han på att han skulle rulla över till rygg och sedan köra sitt nya ljud HÖ, HÖ, HÖ (som en extrent hög högfärdshosta ungefär) jag går upp och vänder på honom han är nöjd. (tror jag....)
Nytt HÖ, HÖ, HÖ... vill bli vänd IGEN! (men se där missade han 8) ) bara 1 vändning görs per vaken pass så därför fick han sig en :evil: ramsa så han blev :shock: och knäpptyst för att strax därpå :sleep: .

När jag sedan kommer för att väcka honom har han ju snällt sovit på ryg hela tiden :wink: Så det kan han.
DET kan man kalla svar på fråga om underhållning i detta fall. :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tja, här ska ramsas! Vi blev högt inspirerade av DVDn som kom igår. :D :thumbsup:

Hörni, mattider. Jag blir inte nöjd. Kolla här:
07-08.45 Vaken
8.45-9.30 sova
9.30-11.30 vaken
11.30-14.00 sova
14-16.15 vaken
16.45.17.00 sova (TorsMamma, jag ska ALDRIG mer ifrågasätta! :oops: :D )
17.00-20 vaken
20 sova natt

Jag ammar alla mål, men det ska in en lunch med puré och en kvällsgröt, efter 17 men innan nattslurken. När skulle ni lägga målen?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

hehe... säger ju det. RAMSAN verktygens verktyg alltså!!! =D>
(TorsMamma, jag ska ALDRIG mer ifrågasätta! )
Nåja, därav signatuen (mamma tar omvägar och kallas emellanåt sabotören av Tor :roll: ), säger ju att man måste samarbeta och inte motarbeta trots att VI självklart vet bäst :wink: :lol:

Mat förslag....
07 amma
8.45-9.30 sova
9.30 amma
10.00 pure
11.30-14.00 sova
14.00 amma
16.15-17.00 sova
17.00 amma
17.30 gröt
18.30 kvällsslurk
20 sova natt

Jag valde alltid att amma direkt när han vaknade på grund av VVB klubben och fann det lättast att amma då. Samt mat var inte så svårt att få i honom om man säger :wink: Om han är bra på att äta först och amma sen behåller du mattiderna och ammar DIREKT efter tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Vi tänker köra rakt av med sommartiden. Morgonen lär inte bli några problem då vi redan ser tendenser till att vakna vid 6.

Torp Sara, ser nu att Tors mamma svarat angående mattider och jag hade tänkt föreslå samma. Dock kanske en senare kvällslurk vid halv åtta istället.

Ja, ramsan som verktyg är inte dålig :D Dock verkar inte dagramsan ta lika bra som nattramsan här men kanske är jag inte lika bestämd i dagramsan. Inatt var det många uppvak :shock: Dock tror jag egentligen inte det var uppvak utan otäcka drömmar. Började redan tidigt på kvällen då hon låg och skrek och nästan skällde som en hund :shock: ,med slutna ögon. Jag buffade lite försiktigt och så blev det tyst för att börja någon halvtimme senare för att sluta av sig själv. Inatt hände det vid ett par tillfällen och då ramsade jag vid dörren så det blev tyst. Vet inte om hon drömde och att kanske ramsan liksom tog i sömnen :?: Hoppas denna natt var en engångsföretelse och att sover gott utan otäcka drömmar inatt.

Hon har även varit väldigt grinig idag. Känner inte igen henne. Vill bara bli buren och verkar vara rädd både för att ligga själv på golvet och skriker på skötbordet som hon annars älskar. Kanske har hon någon krämpa någonstans, mage, tänder, eller är hon inne i en utvecklingsfas. Man kan ju inte alltid vara på topp :D
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack. Ungefär som jag funderat. Edde äter gärna direkt efter sömn, så jag kör nog också så. :D
duggan

Inlägg av duggan »

TorsMamma skrev:Idag påbörjade vi omställningen till sommartid.

Jag och Tor har pratat om detta en tid och idag vaknade han 6.15 utan att somna om så han fick sova 30 min tidigare än vanlit. Så hela dagen förskjuter vi med 30 min idag och sedan försöker jag nog förskjuta den 30 min till i morgon.

Vad tror ni om det? Hur gör/kommer ni att göra?
Hugo han har redan bytt till sommartid i måndags :lol:
Hans dagslurar bara funkade inte nå mer så då bestämmde jag att han skulle gå ner till 2 lurar, och då gjorde jag en schema ändring och då flyttade jag om till sommar tid när vi ändå bänglade med schemat, alltså vi har klivit upp 6 och lagt oss 6 och alla dags urar en timme tidigare än det ska vara men på lördag då blir vi framflyttade till normal tid utan att Hugo märker något. Detta köpte han rakt av, inga problem. Och sover gör han som aldrig förr, även på dagen som tidigare vart hans akilleshäl, men nu tittar han sömnit på mig efter 2 h...även om omsomningen idag var lite av en pärs :roll:

Har ni börjat ge välling till era telningar?
Jag har provat att ge Hugo tre kvällar i rad, men den kan jag ju behålla själv, säger Hugo. Har någon några tips, jag vill verkligen ge välling, det var ju så enkelt med stor tjejjen! Är det förbjudet om man mixar lite bär, eller fruktjuice i vällingen så kanske det blir mer tilltalande...tills han vant sig vid välling smaken.

Och hur ger ni vällingen, kopp, flaska, pipmugg?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Duggan: Vet inte om du vill ha mitt vällingtips :roll: :oops:

Tor började med välling runt 5 mån. Men välling var/är inte det godaste. Den enda gång jag får i honom välling är till mellis och då har jag hällt upp 100ml välling och 5-10 ml rapsolja, värmer väldans varm och packar in i en fleece mössa.
Sen ut och bli lite lagom rosig om kinderna och äta vällingen i 3ans pip på flaskan. :roll:

Jag får inte ge välling på annat sätt, har provat... :cry:
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

duggan skrev:Har ni börjat ge välling till era telningar?
Jag har provat att ge Hugo tre kvällar i rad, men den kan jag ju behålla själv, säger Hugo. Har någon några tips, jag vill verkligen ge välling, det var ju så enkelt med stor tjejjen! Är det förbjudet om man mixar lite bär, eller fruktjuice i vällingen så kanske det blir mer tilltalande...tills han vant sig vid välling smaken.

Och hur ger ni vällingen, kopp, flaska, pipmugg?
Sonen var inte heller förtjust i välling när det begav sig. Jag blandade ut med pumpmjölk och drog ner på mjölken och upp på vällingen efterhand. Har även hört de som lagt i lite socker de första gångerna för att få in vällingsmaken och sedan tagit bort sockret igen när smaken blivit etablerad. Det är ju gamla tips men har inget bättre att komma med. Vi använde flaska rakt av.

Drar mig för att introducera välling till Pyttan då sonen blev så hård i magen av den. Märtes tydligt att det var den som spökade när vi äntligen slutade. Vet att gröt ju har samma effekt men den kan vi ju slopa när vi introducerat t.ex. bröd eller yoghurt till frukost och riktig mat till kvällsmål. För att motverka hårdheten blandade jag i 1-2 tsk kallpressad linfröolja.

Har en lååång lista med förslag till lösande/stoppande kost om någon vill se.

Och så ett litet tips mot kladdiga golv: klipp en bit av IKEA:s hyllplast och lägg under barnets stol! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och så ett litet tips mot kladdiga golv: klipp en bit av IKEA:s hyllplast och lägg under barnets stol!
Jaaaaa, den långa listan vill jag se :!:

Kladdiga golv...
:lol: :lol: Detta är precis vad vi också har, både på golv och för att skydda bordet mot diverse slag med verktyg :!: :lol: :lol:
Tor 2006

Gäst

Inlägg av Gäst »

TorsMamma skrev:Jaaaaa, den långa listan vill jag se :!:
OK.

Stoppande
Morötter (inkl. kokta + puré)
Majs (inkl. majsgröt)
Äpple
Blåbär
Grön/omogen banan
Ägg
Nyponsoppa
Blåbärssoppa
Smörgåsrån
Vitt bröd och pannkaka som innehåller vetemjöl
Potatis
Ris
Pasta
Stora mängder mjölk och maträtter som innehåller mycket mjölk
Te
Söta drycker

Lösande
Fikon
Morotsjuice m aprikos
Färdig aprikospuré
Plommon
Katrinplommonjuice (bättre än purén)
Väl mogna päron/päronpuré/päron som du mosar/mixar/drar med sked/päronsaft
Väl mogen banan
Mango
Kiwi
Vindruvor
Aprikoser
Russin
Färska blåbär
Råa grönsaker
Broccoli
Blomkål
Kallpressad linfröolja, 1 tsk 2 ggr/dag
Messmör
Hårt och mjukt bröd som innehåller grovt mjöl
Grova gryn, vetekli, linfrö, till exempel i müsli
Fil och yoghurt

Lägger till ytterligare lite info jag samlat på mig ...

Vid diarée:
Ge vätska första dygnet och övergå till vanlig mat när barnets aptit och törst återvänder. Kokt potatis, ris, kokt kött och rårivet äpple är exempel på bra mat till små barn med diarréer. Blanda gärna lite fett i maten och ge små portioner ofta. Var dock försiktig med mat som innehåller mycket fullkorn som grovt bröd, gröt eller fullkornsvälling, eftersom det kan göra barnet löst i magen.
A lie
Kontakt:

Inlägg av A lie »

Vällingtips: Widar var jättesvår att få att dricka välling.. tillsist blandade jag i lite päronpure (sött men bättre för tänderna än socker) och minskade ner succesivt på... det funkade bra för honom... Vendela äter välling, men inte mkt annat där har jag i stället fått blanda välling i puren för att hon ska äta den...

lite OT, men lillskruttan och speciellt storebror (tjocka mamman räknar vi inte med hon fick fel efternamn så det måste väl vara ngn annan?) är lokalkändisar idag...

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=789572
Annelie; mamma till Widar (050606), och Vendela (060910)
duggan

Inlägg av duggan »

jag tänkte att jag skulle få era synpunkter på en sak...Det är ju det här med mellanmål..alltså vi har som inga mellan mål just nu, tror ni han klara sig eller ska jag peta in ett mellis?
7.00 God Morgon :D amma
8.30 Grötfrukost och smaka allt möjligt från övriga familjen
10.00 - 12.00 sova 2H
12.30 lunch amma, kött och grönsakspure´+ 100g fruktpure +vatten
15.30 - 16.15 sova 45min
16.30 1,5port gröt, 100g fruktpure, amma, vatten
18.20 mosad banan, amma
19.00 sova natt

Det jag funderade är om man skulle peta in ett liten mellis 14.00 typ bara lite fruktpure eller en liten smoothie och flytta fram middagen till 17.00.
Vad säger ni alla duktiga mammor (och pappor)
Vällingtips: Widar var jättesvår att få att dricka välling.. tillsist blandade jag i lite päronpure (sött men bättre för tänderna än socker) och minskade ner succesivt på...
Provade välling i morse istället för gröt med pure i, det gick ned iaf 50ml, :D dricker era upp 240ml? Om man ger välling till mellis vad kan man räkna med ska gå ner, 120ml kanske?!
Det här är ju super bra att ha, då vet man vad man ska ösa på med, när :D
Tor började med välling runt 5 mån. Men välling var/är inte det godaste. Den enda gång jag får i honom välling är till mellis och då har jag hällt upp 100ml välling och 5-10 ml rapsolja, värmer väldans varm och packar in i en fleece mössa.
Sen ut och bli lite lagom rosig om kinderna och äta vällingen i 3ans pip på flaskan.
Ger du då vällingen i vagnen eller tar du han i famnen sittandes, eller i "ammnings position"?? VaVaVa?? :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Duggan: Det viktigaste är ju faktiskt inte att man har 5 regelrätta mål. Han får ju mat typ 5 gånger om dagen iom att du ammar, det är ju mängden över dagen som räknas. :wink:
Det är svårt att få till bra mattider med 2 lurar. Jag vågar inte ens tänka på det problemet :?
Ger du då vällingen i vagnen eller tar du han i famnen sittandes, eller i "ammnings position"?? VaVaVa??
Nu är ju min vagn lite udda, men vi har även en paraply sulky. Jag tippar ryggen en aning från sittande så han är lite bakåtlutad som när han äter i babysitter eller sitter i bilstolen, sen äter han där i vagnen sittandes och tittar på trädkronorna i skogen eller vattnet nedanför bergsknallen eller så. Han vill gärna hålla i flaskan själv och jag har bara några fingrar till stöd. :wink:

Jag får i honom max 100ml välling till mellis.
Men till lunch idag åt han 170ml hemlagad älggryta, 30ml katrinplommonpure och 40ml BM i kopp. (nytt lunchrekord tror jag, och då hade han aldrig ens varit i närheten av älg eller grytan innan :shock: :lol: )

Linbodel: TACKAR!! :heart: :heart: :heart:
Nu har jag kopierat och lagt in hela listan i mitt recept worddokumet. (sammanställt från recepttråden ovan, för jag orkar inte läsa hela varje gång.)

A lie:
lite OT, men lillskruttan och speciellt storebror (tjocka mamman räknar vi inte med hon fick fel efternamn så det måste väl vara ngn annan?) är lokalkändisar idag...
Där ser man, gullig Widar du har :lol:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"