Behöver råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla Klara

Behöver råd!

Inlägg av Lilla Klara »

Hej alla shn-kurare!

Min lilla tjej är kurad två gånger och sover nu så duktigt. Storebror har den senaste tiden sovit bra även han, men nu krånglar det lite, därför vill jag ge er lite "bakgrund" så ni kan förstå mina funderingar.

Då storebror föddes visste jag inte att det fanns varken en Anna Wahlgen eller en shn-kur. Det resulterade i att den lille sov de första månaderna i vår säng. Till skillnad från många andra barn så signalerade han ofta att han sov bättre i sin egen spjälsäng som stod brevid vår säng och var inte alls så förtjust i att ligga och trängas med oss. Skönt tyckte jag. Dock váknade den lille ofta om natten och för att han då skulle somna om gjorde vi med honom precis som när han skulle somna annars, nämligen satt på vår sängkant och gungade honom i vår famn tills dess att han somnade. Storebror växte, så även min mage. En lillasyster väntades och till min stora lättnad så började han att somna själv i sin säng. Min förvåning var så stor då jag lade honom i hans säng en kväll och sa godnatt och gick ut ur rummet....inte ett pip hördes och sedan dess har han oftast utan några krusiduller somnat själv om kvällarna. Det hände dock fortfarande att han vaknade om natten, men nu då han hade fått eget rum "räckte" det med att sitta på en pall brevid hans säng en stund för att han skulle somna om. Sedan räckte det med att vi ropade åt honom från vårt rum att han skulle somna om. Han kunde ligga vaken länge om natten, det hörde jag på lång väg, men han ropde inte på oss utan låg snällt och filosoferade, ibland i timmar, innan han somnade igen. Även om han varit vaken under natten vaknade han tidigt vid 05:00-06:00.

Så har det gått i perioder. Oftast sover han natten igenom, "problemet" har väl alltid varit att han är morgonpigg. Nu har han börjat vakna vid 05:00-05:30 igen (har haft en tid innan då han i alla fall sovit till efter sex och ofta längre)och det tycker jag inte alls så värst mycket om. Han ropar då han vaknar och precis vid den tiden är lillasyster extremt lättväckt, så hon vaknar också och allt blir så himla INTE som vi skulle vilja ha det på morgonen. Min stora dröm om att de två skulle dela rum känns väldigt avlägsen. Någon av oss går alltid in till honom och säger att det fortfarande är natt och att han måste fortsätta sova, men oftast är han jättepigg och vill tända sin lampa och sitta och läsa.Får han inte det ropar han på oss var tionde minut, högt och glatt och MYCKET. Om han tänder sin lampa och sitter och läser kan han sitta så länge, men det känns inte bra för jag skulle vilja att vår morgon startade 06:30, inte en minut tidigare.

Han får sova 1,5-2 timmar på dagen, han ligger vid 18:30-19:00, men somnar oftast vid 19:30 nuför tiden.

Vad vill jag då?

Jo, jag vill han en pojke som sover natten igenom och vaknar 06:30.Det verkar omöjligt därför att han har alltid vaknat vid 06:00. Även de få gånger då vi tänkt att nu sjutton ska ungen sova och så har man låtit honom fått varit uppe längre, eller hoppat över dagsluren, men ICKE. Samma tid varje morgon.

Jag har förmodligen helt fel inställning, för att kura honom känns som "mission imposible" då han är två och ett halvt år. Tänker att han är alldeles för "smart" för mig, kommer att genomskåda mig direkt.

Är det hela kuren som gäller nu? Tycker ju oftast att det funkar bra, han somnar själv även om sista tiden har varit mycket: "Mamma kom, mamma vad gör du, mamma jag är törstig, mamma hit och dit" Så problem med att han ska somna sjäv har vi som sagt inte. Spjälsängen har vi dessutom kvar, han älskar den som tur är. Dock har vi fått utstå en del spott och spe från bekanta som tycker att det är synd om honom som måste ligga i sin själsäng då han är "stor" nu!?

Någon med tips?

/Stina
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart läge för en kur, om du vill ha lugna säkra nätter och sköna morgnar :D

Läs på allt som står, inte bara "shn-kuren för större barn" utan rubbet. Det här fixar du galant, bara du förstår fullt ut vad du ska göra och framför allt varför :idea:

Han ska reagera med lättnad (även om det inte går på en kafferast) och då är du framme. LYCKA TILL och rapportera, om och när du har fattat Beslutet och börjat GENOMFÖRA :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"